Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Sedan 1,9 TDI Elegance

Tomáš Zajíček
Diskuze (257)

Deklarovaná spotřeba pod pět litrů nafty na 100 kilometrů není jen reklamním tahem a sráží náklady na palivo do zajímavých hloubek.

Na druhou stranu cena verze Elegance s mnohými prvky příplatkové výbavy překročila šestisettisícovou hranici, což je ve třídě malých vozů přeci jen známka nebývalého luxusu. Fabia Sedan však nároky na komfort splňuje a podobně pozitivně se dá mluvit i o atypickém zavazadlovém prostoru.

Fabii Sedan jsme podrobně představili po prvních jízdních dojmech, nyní se tedy zaměříme na tři specifika testovaného vozu: zavazadlový prostor, úroveň výbavy a cenu.

Verzí sedan ve třídě malých vozů oslovila Škoda specifickou skupinu zákazníků, kteří potřebují více prostoru pro zavazadla, ale verze kombi jim z nějakého důvodu nevyhovuje. Estetický dojem z tvarů zadní části karoserie je věcí kupujícího, z praktického hlediska je však prakticky každý sedan omezen malým vstupním otvorem, který omezuje vložení velkých předmětů. Fabia Sedan působí stylisticky čistěji než například u Renaultu Thalia. Víko zavazadlového prostoru se zvedá na paralelogramových závěsech, které nezasahují do prostoru pro zavazadla. Úhel otevření je dostatečný a při nakládání tak nehrozí nechtěný kontakt s hranou víka. Ze stropu zavazadlového prostoru se dají sklopit praktické plastové háčky na upevnění tašek. Spodní hrana přiměřeně velkého vstupního otvoru je vysoko jen relativně - nakládání je pohodlné a při troše šikovnosti lze dovnitř naskládat i dva velké kufry na sebe. Komu ani tento objem nestačí, může vcelku pohodlně sklopit zadní sedadla a využít velký průchozí otvor. Jediným nedostatkem verze sedan je tedy pouze absence stěrače zadního okna, což i při slabším dešti omezuje výhled.

Testovaný vůz byl kromě nejvyššího stupně výbavy Elegance doplněn o řadu prvků příplatkové výbavy. Za největší přínos můžeme považovat parkovací asistent, protože vzdálenost od překážky vzadu se u sedanu odhaduje mimořádně špatně. Svůj podíl na tom má i stále kritizované malé pravé vnější zrcátko. Také tempomat, u této kategorie poměrně neobvyklý, funguje spolehlivě. K jeho ovládání se ale musí prsty vynaložit poněkud více síly - to se nicméně dá vysvětlit syrovostí testovaného vozu. Xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači prokazují dobrou službu, nemohli jsme se ale občas zbavit dojmu, že protijedoucí řidiče oslňujeme. Ostřikovače pracují mimořádně účinně, ze světlometů jsou schopny odstranit i drobný hmyz. Rychlost a intenzitu vyhřívání předních sedadel by mohly Fabii závidět i auta o několik tříd výše. Sportovní paket, zahrnující i tříramenný kůží potažený volant, zaujme především výraznými sedadly s výborným bočním vedením Boční airbagy bychom při tomto stupni výbavy spíše očekávali ve standardu, devítitisícový příplatek je ale v mezích normy. Naopak patnáctipalcová kola z lehkých slitin nebo elektricky ovládané střešní okno jsou věcí spíše individuálního vkusu než zvýšení komfortu.

Složitější je otázka ceny. Základních 536.900 Kč za verzi Elegance s motorem TDI je na první pohled velmi vysoká částka. Seznam základní výbavy je ale poměrně bohatý, k dobře vybavenému autu stačí přikoupit už jen rádio a boční airbagy. Rozhodně se vyplatí prostudovat ceník a zvážit možnost nákupu verze Comfort s více prvky příplatkové výbavy. Jen pro srovnání: za cenu námi testovaného vozu se dá pořídit i Octavia s turbodieselem 66 kW, klimatizací a hliníkovými koly.

Testované Fabii Sedan udával tempo motor 1,9 TDI PD (výkon 74 kW, točivý moment 240 Nm/1800 ot/min), podrobně popsaný v testu hatchbacku. V kombinaci s již mnohokrát chváleným tuhým podvozkem a účinnými brzdami představovala Fabia skutečného krále zrychlení a to na jakýkoli převodový stupeň. Po dobu testu jsme i při častém maximálním využití potenciálu pohonné jednotky dosáhli průměrné spotřeby 6,1 litru/100 km. Při přiměřeně plynulých jízdách mimo město pak není problém atakovat čtyřlitrovou hranici, což i při malé nádrži o objemu 45 litrů prodlužuje teoretický dojezd až k tisícikilometrové hranici. Musíme ovšem potvrdit poznatek z předchozí zkušenosti s tímto motorem o jeho sklonu k žíznivosti v městském provozu. Ani ta ale není nijak dramatická, pouze překvapí.

Sedan je praktickou a plnohodnotnou verzí řady Fabia, která si i tentokrát zachovala všechny kladné vlastnosti. V kombinaci s testovaným motorem a stupněm výbavy jde o velmi nadstandardní volbu, která uspokojí člověka s vysokými nároky na komfort a rozumné provozní náklady. Vysoká pořizovací cena je v tomto případě dána právě použitým motorem a výbavou.

Dříve testované Fabie:

Fabia 1,4/50 kW

Fabia 1,4 16V/74kW

Fabia 1,9 SDI

Fabia 1,9 TDI

Fabia Combi 1,4 16V/55

Tomáš Zajíček
Diskuze (257)
Cena základní sestavy 536 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, MSR, ASR, airbag řidiče a spolujezdce, posilovač řízení, 14" kola z lehké slitiny, přední mlhové světlomety, palubní počítač, informační systém, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, elektricky nastavitelný sklon předních světlometů, osvětlení zavazadlového prostoru, vnitřní osvětlení se zpožďovačem, příprava pro příčný střešní nosič, příprava pro rádio, zadní sedadla dělená 1: 2 Kč
Cena testované sestavy 651 100 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak (+8.500,-), boční airbagy (+8.900,-), 15" disky kol z lehkých slitin (+7.500,-), elektricky ovládané střešní okno (+16.000,-), rádio Škoda s kazetovým přehrávačem (+8.300,-), parkovací asistent (+8.000,-), sportovní paket (+22.000,-), tempomat (+7.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+4.900,-), výsuvné ostřikovače světlometů (+2.600,-), xenonové světlomety (+20.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 438 / 789
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1242 / 528
Rozměr pneu: 195/50 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4222
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
6. 9. 2022 12:30
Re: 650 tisíc v roce 2000 za Fabii
Jakou proruskou propagandu cituju?

Rusko nechce nikdo ekonomicky zničit? A ty sankce, který ho mají ekonomicky položit na kolena a donutit je k ukončení války to je teda co? Pomineme, že sankce vůči Rusku decimují spíš Evropu.
Rusko chtělo jednat už před rokem, ale nikdo se s ním nechtěl bavit. Naopak. Chaos v Rusku náramně vyhovuje amíkům. Těm o něj samozřejmě šlo.

https://www.idnes.cz/…_zahranicni_dape

Gazprom a jeho zisk neříká nic o stavu ekonomiky v Rusku? No nevím, přes plyn a ropu chce Západní Evropa Rusko nechat ekonomicky vykrvácet, takže hospodářský výsledky Gazpromu říkají docela dost nemyslíš?
6. 9. 2022 12:23
Re: 650 tisíc v roce 2000 za Fabii
Jasný ve světle boje proti jaderým elektrárnám poslední dekádu jsme si jistě mohli začít stavět jaderku. Ono bylo krásně vidět jaký cirkus dělali Rakušáci v 90tých letech kvůli Temelínu. Jenže v tý době jsme na kecy zaostalců kašlali, takže jsme navzdory jejich řevu a protestům Temelín dostavěli.

https://www.irozhlas.cz/…l_1611030600_jas

Dnešní doba už ale tak pozitivní není. Teď když se EU začíná probírat z protijadernýho bludu snad už konečně dokážeme pohnout s Dukovanama.
5. 9. 2022 20:42
Re: 650 tisíc v roce 2000 za Fabii
Ty cituje ruskou propagandu a zároveň tvrdíš, že nejsi proruskej.

Rusko nechce nikdo ekonomický zničit. Sankce jsou způsob jak přimět Rusko jednat.
Chaos v Rusku nikdo nechtěl a nechce.

Proč myslíš že je Ukrajina v tomhle postavení. I západ ji tlačil ať se vzdá jaderných zbraní za výměnu respektování hranic.

Gazprom a jeho zisk vůbec nic neříká o stavu ekonomiky v Rusku.
5. 9. 2022 20:39
Re: 650 tisíc v roce 2000 za Fabii
Ryccardo EU nikomu nikdy nezakazovala stavbu JE.

Proč v každém tématu ukazujes svou neznalost, což není nic špatného, nikdo neví vše, ale ty zároveň s tou neznalosti kombinujes radikální názory které si necháš podsouvat.
Avatar - rohYpnol
5. 9. 2022 18:08
Re: 650 tisíc v roce 2000 za Fabii
Ten propagandistický web je FB Fialy a celé ODS :-!