Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
12 Fotogalerie

TEST Škoda Fabia Sedan 1,9 TDI Elegance

Deklarovaná spotřeba pod pět litrů nafty na 100 kilometrů není jen reklamním tahem a sráží náklady na palivo do zajímavých hloubek.

Na druhou stranu cena verze Elegance s mnohými prvky příplatkové výbavy překročila šestisettisícovou hranici, což je ve třídě malých vozů přeci jen známka nebývalého luxusu. Fabia Sedan však nároky na komfort splňuje a podobně pozitivně se dá mluvit i o atypickém zavazadlovém prostoru.

Fabii Sedan jsme podrobně představili po prvních jízdních dojmech, nyní se tedy zaměříme na tři specifika testovaného vozu: zavazadlový prostor, úroveň výbavy a cenu.

Verzí sedan ve třídě malých vozů oslovila Škoda specifickou skupinu zákazníků, kteří potřebují více prostoru pro zavazadla, ale verze kombi jim z nějakého důvodu nevyhovuje. Estetický dojem z tvarů zadní části karoserie je věcí kupujícího, z praktického hlediska je však prakticky každý sedan omezen malým vstupním otvorem, který omezuje vložení velkých předmětů. Fabia Sedan působí stylisticky čistěji než například u Renaultu Thalia. Víko zavazadlového prostoru se zvedá na paralelogramových závěsech, které nezasahují do prostoru pro zavazadla. Úhel otevření je dostatečný a při nakládání tak nehrozí nechtěný kontakt s hranou víka. Ze stropu zavazadlového prostoru se dají sklopit praktické plastové háčky na upevnění tašek. Spodní hrana přiměřeně velkého vstupního otvoru je vysoko jen relativně - nakládání je pohodlné a při troše šikovnosti lze dovnitř naskládat i dva velké kufry na sebe. Komu ani tento objem nestačí, může vcelku pohodlně sklopit zadní sedadla a využít velký průchozí otvor. Jediným nedostatkem verze sedan je tedy pouze absence stěrače zadního okna, což i při slabším dešti omezuje výhled.

Testovaný vůz byl kromě nejvyššího stupně výbavy Elegance doplněn o řadu prvků příplatkové výbavy. Za největší přínos můžeme považovat parkovací asistent, protože vzdálenost od překážky vzadu se u sedanu odhaduje mimořádně špatně. Svůj podíl na tom má i stále kritizované malé pravé vnější zrcátko. Také tempomat, u této kategorie poměrně neobvyklý, funguje spolehlivě. K jeho ovládání se ale musí prsty vynaložit poněkud více síly - to se nicméně dá vysvětlit syrovostí testovaného vozu. Xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači prokazují dobrou službu, nemohli jsme se ale občas zbavit dojmu, že protijedoucí řidiče oslňujeme. Ostřikovače pracují mimořádně účinně, ze světlometů jsou schopny odstranit i drobný hmyz. Rychlost a intenzitu vyhřívání předních sedadel by mohly Fabii závidět i auta o několik tříd výše. Sportovní paket, zahrnující i tříramenný kůží potažený volant, zaujme především výraznými sedadly s výborným bočním vedením Boční airbagy bychom při tomto stupni výbavy spíše očekávali ve standardu, devítitisícový příplatek je ale v mezích normy. Naopak patnáctipalcová kola z lehkých slitin nebo elektricky ovládané střešní okno jsou věcí spíše individuálního vkusu než zvýšení komfortu.

Složitější je otázka ceny. Základních 536.900 Kč za verzi Elegance s motorem TDI je na první pohled velmi vysoká částka. Seznam základní výbavy je ale poměrně bohatý, k dobře vybavenému autu stačí přikoupit už jen rádio a boční airbagy. Rozhodně se vyplatí prostudovat ceník a zvážit možnost nákupu verze Comfort s více prvky příplatkové výbavy. Jen pro srovnání: za cenu námi testovaného vozu se dá pořídit i Octavia s turbodieselem 66 kW, klimatizací a hliníkovými koly.

Testované Fabii Sedan udával tempo motor 1,9 TDI PD (výkon 74 kW, točivý moment 240 Nm/1800 ot/min), podrobně popsaný v testu hatchbacku. V kombinaci s již mnohokrát chváleným tuhým podvozkem a účinnými brzdami představovala Fabia skutečného krále zrychlení a to na jakýkoli převodový stupeň. Po dobu testu jsme i při častém maximálním využití potenciálu pohonné jednotky dosáhli průměrné spotřeby 6,1 litru/100 km. Při přiměřeně plynulých jízdách mimo město pak není problém atakovat čtyřlitrovou hranici, což i při malé nádrži o objemu 45 litrů prodlužuje teoretický dojezd až k tisícikilometrové hranici. Musíme ovšem potvrdit poznatek z předchozí zkušenosti s tímto motorem o jeho sklonu k žíznivosti v městském provozu. Ani ta ale není nijak dramatická, pouze překvapí.

Sedan je praktickou a plnohodnotnou verzí řady Fabia, která si i tentokrát zachovala všechny kladné vlastnosti. V kombinaci s testovaným motorem a stupněm výbavy jde o velmi nadstandardní volbu, která uspokojí člověka s vysokými nároky na komfort a rozumné provozní náklady. Vysoká pořizovací cena je v tomto případě dána právě použitým motorem a výbavou.

Dříve testované Fabie:

Fabia 1,4/50 kW

Fabia 1,4 16V/74kW

Fabia 1,9 SDI

Fabia 1,9 TDI

Fabia Combi 1,4 16V/55