Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Eolab: Jízdní dojmy

Martin Frei
Diskuze (9)
Po roce 2020 začne Brusel vymáhat flotilový průměr spotřeby 4 litry na 100 kilometrů. Renault se snaží, aby tak úsporná auta nestála milion.

Na pařížském autosalonu jsme nad konceptem Eolab kroutili hlavami. Litrová spotřeba jako u Volkswagenu XL1, ale zároveň čtyřmístný interiér a jakýs takýs kufr. Bližší seznámení, na které nás Renault minulý týden pozval do výzkumného střediska Ceram nedaleko Paříže, odhaluje obdivuhodnou péči o každý detail.

Hledáme-li ocel, najdeme ji pouze na předních a bočních nosnících karoserie. Na většině dalších míst ji nahrazuje hliník, hořčík a především kompozity, z nichž jsou vyrobené nejen díly interiéru jako rámy sedadel, ale dokonce i podlaha nebo zkrutná příčka zadní nápravy. Auto velikosti clia díky tomu dokáže shodit neuvěřitelných 400 kg. Tedy dokázalo by, kdyby ho zároveň nenaočkovali plug-in hybridní politikou, která zase 150 kg přidá.

Výsledných 955 kg je přesto působivá hodnota, jak máme možnost živě vyzkoušet na přísně střeženém okruhu. Padesátikilowattový elektromotor, který se stará o pohyb do 70 km/h, s muší váhou karoserie pěkně cvičí, a to i díky netypické dvoustupňové převodovce. Pak se připojí tříválec 0.9 TCe ze sériového clia a přes stálý převod – zpočátku s pomocí elektromotoru – dotlačí rychloměr na stošedesátku.

To už zkoušet nemůžeme, protože pojízdný prototyp je jenom jeden, na některých místech okruhu leží zvlhlé listí a přilnavost úsporných pneumatik šířky 145 mm neberou vážně ani sami tvůrci. Jízda rozhodně není tichá, což u dietního konceptu chápeme. V odlehčených skořepinových sedadlech se nám ale sedí dobře, periferním viděním snadno sledujeme obraz z videokamer instalovaných místo zrcátek a poklonu musíme vyseknout elektronicky řízeným brzdám, které hladce kombinují práci hydrauliky s rekuperací.

Na projektu Eolab je nejzajímavější, že nežije ve skleníku snobských vizí. K jeho vývoji Renault přizval řadu stávajících dodavatelů a zaplatil jim za prošlapání cesty k sériovému uplatnění a zlevnění technologií, které budeme za pár let potřebovat. Podlaha z pryskyřice vyztužené skelnými vlákny je dnes čtrnáctkrát dražší než ocelová, nové postupy a velkokapacitní výroba však srazí cenu jen na pětinásobek. To je stále dost, ale až Brusel vystupňuje výpalné za emise CO2, automobilky po takové podlaze radostí zatančí – eolabu šetří 16 kilogramů. Další dodavatelé zkoušejí pevnost skel ztenčených na 3 milimetry nebo lisování tvárného hliníku při 300 °C. Nás nejvíc zaujal výfuk: končí už v polovině auta a místo druhého tlumiče má slepou odbočku s rezonátorem. Protože jím neproudí plyny přímo z motoru, stačí ho vyrobit z lehkého plastu odolného do 250 °C.

Litrová spotřeba má k pravdě stejně daleko jako u Volkswagenu XL1: plug-in hybridu se do ní nepočítá elektřina nabitá ze zásuvky. Čistě benzinový eolab by však měl v cyklu NEDC vykázat 2,8 l na 100 km, což je daleko zajímavější číslo. A snaha udržet přijatelnou cenu i za emisního pekla po roce 2020 stojí rozhodně za potlesk.

Martin Frei
Diskuze (9)
Avatar - nolinek
15. 11. 2017 23:28
Re: Eolab
jo
Avatar - Blue Sun
31. 12. 2014 08:45
Re: Chudáci obchoďáci (a nejen oni)
Lidé, kteří neumí číst (a poté chápat přečtené), jako ty, by se neměli vyjadřovat do diskusí.
Eolab slouží především k tomu, aby otestoval technologie, které přinesou zlevnění náročné výroby těch moderních komponent. Já jsem pro, je rozdíl mít Clio s 1100 kg nebo "Clio" s 950.
6. 11. 2014 17:18
Chudáci obchoďáci (a nejen oni)
To mi hlava nebere - unie prostě nenechá ty trhy na pokoji. V Renaultu už před několika lety předvedli tohle : [odkaz]

A potom raději lidem nacpou tyhle šunty jenom kvůli eu. Což je škoda. Ale politika je politika a ta fandům aut nikdy radost neudělala.
23. 10. 2014 08:19
Re: Zbývá jediná možnost
EU je sice banda trotlu, ale ve finale snizovani spotreby duvod ma, ac si ho asi zadny euro blb co vymejsli emisni limity neuvedomuje, aneb zavislost na inportu surovin jako je ropa a plyn. Snizovani spotreby a tlak na uspornejsi a nebo mozny prechod na alternativni pohony, ma za nasledek mnohem vetsi zainteresovanost v danych oblastech alternativnich pohonu, ve kterych jsou kuprikladu Asie a USA mnohem dal nez cela slavna EU s jejich hromadou tradicnich znacek :-) at se to lidem libi nebo ne, tak momentalni budoucnost smeruje smerem k EV a OLEV ve vsech jejich ruznych variantach. A deje se tak docela rychle, mnohem rychleji nez jak to predpovidala vetsina sefu automobile nebo ruzni ekofanatici.
23. 10. 2014 00:47
Zbývá jediná možnost
- modlit se, aby experiment založený na vynucené spotřebě nazývaný EU skončil dřív, než úplně zničí ekonomiku Evropy a udělá z ní jeden obrovský sešněrovaný a pro obyvatele totálně předražený skanzen, kam budou jezdit akorát bohatí Číňani fotit památky. Doprava je motorem ekonomiky. Pokud EU znemožní méně majetným vlastnictví auta vysokým zdaněním aut starých a nedostupností složitých nových, bude to jen stupňovat tlak na další zadlužování domácností a sníží to konkurenceschopnost. Eurozóna stagnuje a dokonce i tu stagnaci se daří udržovat už jen díky rychlému zadlužování. Nesmyslný tlak na emise CO2 trh EU stále více křiví a nakonec zničí. Proč? Protože emise CO2 jsou zcela marginální ukazatel, mnohem důležitější je sledovat a snižovat produkci a emise skutečně zdraví nebezpečných látek. To se ale neděje zatím ani v náznaku...