TEST Renault Espace dCi 200 – Má smysl brát, dokud je?
Velká MPV pomalu vymírají. Za volantem loni modernizovaného Renaultu Espace jsme tak zjišťovali, zda má nad tímto typem vozu stále smysl uvažovat.
Design, interiér
Segment MPV zakládal v Evropě Renault Espace, jehož první generace dorazila již v roce 1984. Koncepce prostorného rodinného auta na relativně malém půdorysu se stala populární, a tak následovaly nejen další generace vozu, ale také se postupně rozšiřovala jeho konkurence. Dnes zájem Evropanů o MPV naopak klesá, postupně přesedají do SUV, Renault Espace však (zatím) zůstává. Vyzkoušeli jsme ho v loni modernizované verzi.
Renault Espace se od roku 2015 prodává ve své páté generaci, a tak vzhledem k tradičně delšímu životnímu cyklu MPV nastal čas premiéry jeho faceliftu až loni. Nijak dramatické změny se však na vnějších tvarech neodehrály. Současný Espace i po letech působí elegantně, styl se podle interních průzkumů zákazníkům líbí, a tak designéři přistoupili jen k jemným retuším.
Tzv. Espace fáze 2 se tak vlastně dočkal jen nových světlometů s „pronikavější“ grafikou, které aktuálně již ve standardu využívají vyspělou technologii Matrix LED se stíněním protijedoucích vozidel pro jejich neoslňování. Světlomety přitom svítí opravdu pěkně a fungují vcelku spolehlivě. Změnila se však také spodní mřížka chladiče s příčnou chromovanou lištou, zatímco záď zdobí nový nárazník s imitací koncovek výfuku.
Elegán, ale co ten prostor...
Celek zůstává elegantní, i po letech Espace vypadá svěže. Tomu pomáhá fakt, že na rozdíl od předchůdců již nejde o pravověrné MPV, ale spíše crossover. Ostatně v rámci mezigenerační proměny se auto snížilo o významných 51 mm. Zároveň se zvýšil i podvozek.
Jenže zatímco zvenku má tento krok pozitivní vliv na eleganci tvarů, uvnitř se projevuje omezeným prostorem. Už po příchodu aktuální generace vůz vnitřním prostorem jednoduše zklamal. Jestliže od rodinného MPV očekáváte velkoryse pojatou kabinu, v Espacu se ničeho takového nedočkáte. Už na předních sedadlech vzhledem k nižší siluetě karoserie (na poměry MPV) není prostor nad hlavou v kombinaci s vyšším posazem nijak zázračný, tento problém se však plně projeví na zadních sedačkách.
Přední i zadní místa díky širokým sedákům sice jsou příkladně pohodlné, vzadu mám ale nad hlavou se svojí výškou 185 centimetrů minimální rezervu, na což má vliv i panoramatická střecha. Za příplatek je elektricky ovládaná a rozšířená až nad zadní sedačky. Navíc mi vadí fakt, že kvůli trojici oddělených sedadel (všechna jsou stejná) jsou ta krajní natlačena až na dveře, nízko ukotvený sedák pak znamená nepříliš pohodlnou pozici.
Zavazadelník je však plně dostačující, s objemem 680 až 785 litrů podle polohy zadní lavice sedadel. Výhodou je přitom elektronické sklápění zadních sedadel, pomocí tlačítek v zavazadelníku. Objem 2.101 litrů po sklopení zadních sedaček je nicméně další důkaz mezigeneračního zmenšení vnitřního prostoru. Předchůdce totiž udával dokonce 2.860 litrů.
Luxusní rodinný dostavník
To za volantem je to jiná písnička. Díky vyššímu posazu a rozděleným sloupkům máte dobrý výhled z auta, plusem je také „letadlová“ opěrka hlavy s tvarováním. Díky širokým sedákům se tu pak pohodlně usadí i tátové od rodin, kteří si rádi dají vydatný nedělní oběd a něco na zakousnutí k tomu. Bohaté prosklení zase pomáhá vzdušnosti interiéru.
Facelift vozu pak lehce upravil středovou konzoli, kde se objevil nový uzavíratelný odkládací prostor s držákem nápojů, dvěma USB porty a jack vstupem. Jiné je též ovládání ventilace nebo multimediální systém Easy Link. Ten využívá na výšku orientovaný dotykový displej s úhlopříčkou 9,3“ a přestože nabízí moderní grafiku i funkce, ocenil bych jeho rychlejší reakce. Chválím však digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,2“. Má hezkou grafiku i rozlišení a zobrazuje množství informací.
Co naopak i po modernizaci zůstalo, je netradiční volič převodovky e-Shifter, připomínající páky v letadlech. Elektrické ovládání bez fyzické vazby s převodovkou má podle mého názoru poněkud nelogické ovládání. Tlačítko na boku ovladače připomínající pojistku ve skutečnosti spíná parkovací brzdu, pro volbu zpátečky či režimu pro jízdu vpřed musíte páku nejprve vychýlit doleva. Celý týden jsem tak s voličem bojoval a při jakémkoliv manévrování přemýšlel, jak vlastně řadit, a dlouze kontroloval, zda je vše v pořádku.
Stejně tak tu zůstává „šuplíková“ schránka před spolujezdcem s elektronickým ovládáním. Šuplíkové otevírání sice zjednodušuje vkládání předmětů dovnitř, zase však omezuje spolujezdce, protože mu vjede do prostoru jeho nohou.
Espace páté generace se už od svého příchodu tváří jako luxusní zboží, konkrétně jako konkurent třeba pro vozy Volvo, což v rámci faceliftu dále zdůraznil. Výbava je na té nejvyšší možné úrovni, co mainstream dovede nabídnout, protože dnes je Espace nabízen jen v kdysi nejvyšší možné specifikaci Initiale Paris. Ta je vybavena už opravdu bohatě a mimo jiné nabízí čalounění Nappa kůží, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování mrtvého úhlu, přední sedadla s elektrickým ovládáním, vyhříváním a funkcí masáže, hudební systém Bose s 12 reproduktory nebo parkovací čidla hlídající kompletní okolí vozidla.
To však zároveň znamená, že základní cenovka Espacu na českém trhu dnes činí 1,26 milionu korun, což je navzdory jeho bohaté základní výbavě na poměry rodinných automobilů zkrátka hodně. V nabídce tak podle mého názoru chybí nějaká dostupnější varianta, kterou by cílová klientela ocenila více. Vždyť bez masážních sedaček, prémiového audia nebo Nappa kůže by se leckdo obešel...
Motor, jízdní vlastnosti
Tichý a silný společník
Modernizovaný Renault Espace na trh vstupoval s výběrem mezi benzinovým čtyřválcem 1.8 TCe 225 o výkonu 166 kW a turbodieselem 2.0 Blue dCi 200 naladěným na 147 kW. Od té doby se však mnohé změnilo, letos na podzim osmnáctistovka z české nabídky vypadla a vznětový dvoulitr v rámci emisních změn oslabil na 139 kW. Nově se tak oficiálně jmenuje 2.0 Blue dCi 190. My však stihli vyzkoušet ještě silnější provedení dvoulitru s 200 koňmi, který nadále ještě pořídíte ze skladových zásob. V jeho případě základ začínal na 1.229.000 Kč, zatímco aktuálně první cena Espacu činí navzdory oslabenému agregátu dokonce 1.260.000 Kč.
A musím říct, že 2.0 Blue dCi 200 je povedený motor. Při prudké akceleraci se sice projeví charakteristickým naftovým vrněním, jinak je ale naprosto skvěle odhlučněn, že o jeho práci prakticky nevíte. Díky výkonu 147 kW a točivému momentu 400 N.m má síly na rozdávání, a tak si s 4.857 mm dlouhým a 1.770 kilogramů vážícím automobilem hravě poradí.
V mezích se drží také spotřeba paliva, pohybující se třeba na dálnici kolem sedmi litrů na 100 kilometrů. Výše roste jen při rychlejším tempu, svižnější jízda po okreskách v okolí Prahy znamenala devítilitrový průměr. Nádrž na 62 litrů paliva navíc zajišťuje dostatečný akční rádius. Jedinou výhradu mám snad jen ke stop-start systému, který motor nestartuje zrovna hladce a rychle. Modernější systémy jsou v tomto směru zkrátka dále.
Pochvalu však zaslouží převodovka. Šestistupňový dvouspojkový automat EDC je jedinou volbou (jak pro testované 2.0 Blue dCi 200, tak pro lehce oslabené 2.0 Blue dCi 190), přičemž jeho nastavení se k charakteru rodinného automobilu naprosto hodí. Rychlejší tempo sice převodovku umí zmást, a tak se někdy zapomene s přeřazením na vyšší stupeň, při běžné jízdě je ale logika řazení příkladná a změna převodu naprosto hladká. Takhle by měla převodovka rodinného auta fungovat!
Rodinný pohodář
Ono obecně je Espace takový rodinný pohodář. Jízda s ním je uklidňující, automobil je naladěn hlavně na pohodlnou jízdu. Espace tak se standardně dodávaným adaptivním podvozkem komfortně tlumí nerovnosti a karoserie se na nerovnostech měkce pohupuje. Na dálnici pak zaujme příkladným odhlučněním.
Bez chyb to ale bohužel není. Tlumení nerovností je sice příkladné, na větších nerovnostech se však ozvou vcelku hlučné rány od velkých, 20palcových kol. Rozměrná panoramatická střecha má zase negativní vliv na tuhost karoserie, na takových nerovnostech se totiž projeví povrzáváním.
U Renaultu pak již tradičně mám výhrady n nastavení natáčení zadních kol 4Control. Při manévrování na parkovišti zaslouží jedničku, kdy se v Espacu cítíte díky agilním vlastnostem jak v menším automobilu. Při rychlejší jízdě ale vede k poněkud nevyzpytatelnému chování, když nevíte, o kolik se kola právě natočí, a neustále korigujete natočení volantu. Při rychlejším tempu se tak auto stává poněkud nejistým. Jasně, u rodinného MPV něco takového budete řešit málokdy, rozhodně to ale kazí celkový dojem.
Závěr
Závěr
Renault Espace je považován za zakladatele evropských MPV, když jeho první generace dorazila už v roce 1984. A dost možná bude s nimi až do jejich úplného konce, který se s ohledem na zužující se nabídku zdá nevyhnutelný. I v jeho případě se totiž hovoří o pravděpodobném konci. Prodeje jsou zkrátka za očekáváním.Jestliže po příchodu páté generace se v Evropě prodávalo podle statistik CasSalesBase přes 20.000 kusů Espace ročně, loni už to nebylo ani 10.000. Na více než 60.000 prodaných kusů, které zvládl na evropských trzích v letech 2003 a 2004 přesáhnout předchůdce, nikdy nedosáhl. Evropští zákazníci zkrátka dnes raději dávají přednost obdobně velkým SUV se třemi řadami sedadel.
Ostatně už dnešní generace se trendu přizpůsobila, když se její vzhled do velké míry inspiroval u crossoverů. Bohužel tím Espace přišel o svojí někdejší výhodu, protože jeho interiér už zkrátka není tak prostorný jako kdysi. Na zadních sedadlech už dospělý nemá takovou rezervu jako u předchůdců, což je škoda.
Espace si navíc dnes hraje na luxusní zboží, když je dostupný pouze v kdysi nejvyšší specifikaci Initiale Paris se základní cenovkou 1,26 milionu korun. A to je zkrátka i přes bohatou výbavu hodně na rodinné auto, věřím, že by zákazníci raději volili nějakou dostupnější verzi.
Jestliže tak dnešní Espace není prodejně úspěšný jako kdysi, je to dáno spíše zaměřením aktuální generace, než že by MPV jako taková neuměla zaujmout. Předchůdci jednoduše uměli rodinnou klientelu oslovit lépe. Renault Espace nicméně potěší bohatou výbavou, pohodlnými sedačkami nebo komfortním naladěním.
Nejlevnější verze modelu | 1.260.000 Kč (2.0 Blue dCi 190/139 kW Initiale Paris) |
Základ s testovaným motorem | 1.229.000 Kč (2.0 Blue dCi 200/147 kW Initiale Paris) *jen skladové zásoby |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.229.000 Kč (2.0 Blue dCi 200/147 kW Initiale Paris) *jen skladové zásoby |
Testovaný vůz s výbavou | 1.312.000 Kč (2.0 Blue dCi 200/147 kW Initiale Paris) *jen skladové zásoby |
Plusy
- Elegantní vzhled
- Silný motor se slušnou spotřebou
- Pohodlný podvozek
- Luxusní výbava
- Prostorný zavazadelník
Minusy
- Omezený vnitřní prostor
- Vysoká pořizovací cena
- Bouchání od 20“ kol