Renault se zbaví svých MPV. Nepočítá už ani s Talismanem
Renault se hodlá zbavit méně populárních modelů. Raději chce vsadit na perspektivnější segmenty.
Zužování nabídky tradičních MPV bude pokračovat i v následujících letech. Jestliže v nedávné době skončily takové modely jako Ford C-Max a Opel Zafira (ta byla nahrazena stejnojmennou osobní dodávkou), v příštích letech čeká konec také velkoprostorové modely značky Renault. Na českém trhu již skončilo MPV Scénic, postupně však bude ukončen prodej a výroba také větších modelů Grand Scénic a Espace.
Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na hned několik na sebe nezávislých zdrojů obeznámených se situací. Důvod konce těchto modelů je zřejmý. Prodeje MPV už nejsou takové jako kdysi, a tak se Renaultu nabídka takových modelů přestává vyplácet. Raději se tak chce zaměřit na perspektivnější segmenty, což jsou samozřejmě SUV a crossovery.
Vyškrtnutí Scénicu a Espacu z nabídky má navíc snížit náklady, což je i v reakci na pandemii koronaviru klíčové pro další budoucnost automobilky. Zvlášť když už za loňský rok poprvé po 10 letech vykázala ztrátu. Výrobce obecně chce redukovat nabídku – dnes po celém světě nabízí 45 až 50 modelů pod značkami Alpine, Dacia, Lada, Renault a Samsung.
„Přestože je geografická rozmanitost Renaultu faktorem stojícím za tak vysokým počtem modelů, takové číslo už dnes není udržitelné,“ říká jeden ze zákulisních zdrojů. Renault tudíž bude následovat krok konkurenční Skupiny PSA, která před lety postupně omezila nabídku z 45 na 26 modelů. Zaměřila se výhradně na klíčové segmenty, což jí vyneslo nárůst zisků, které díky vydělaným financím opětovně umožňují návrat do méně perspektivních kategorií.
Konkrétně v případě Renaultu to vedle konce velkoprostorových modelů má znamenat také ukončení modelu střední třídy Talisman. Tento segment dlouhodobě klesá, a tak když se v něm Talisman výrazněji neprosadil, nastane jeho konec.
Stejná situace je v segmentu MPV. Espace sice kdysi patřil mezi průkopníky velkoprostorových aut v Evropě, současné generaci ale prodejně nepomohlo ani přiblížení se stylu crossoverů. Zákazníci si už k vozu cestu moc nenašli, a tak třeba loni evropské prodeje Espacu podle serveru CarSalesBase meziročně klesly o 18 %, na pouhých 9.744 kusů. To bylo mnohem méně než u konkurentů v podobě Seatu Alhambra (23.840 registrací) nebo Fordu S-Max (22.724 registrovaných kusů).
Renault (Grand) Scénic pak sice v rámci Evropy zůstává nejžádanějším kompaktním MPV, také jeho prodeje však strmě klesají. Loni se na starém kontinentu podle CarSalesbase meziročně propadl o 16 %, na 76.045 registrovaných exemplářů.
Právě z těchto důvodů má vlastně všechny tři tyto modely do budoucna nahradit jediný, a to druhá generace crossoveru Kadjar, která podle zákulisních zdrojů nově vedle pětimístné varianty nabídne i sedmimístnou. Zdá se tak, že Renault půjde obdobnou cestou jako Ford, který také plánuje modely S-Max, Galaxy a Mondeo nahradit v příštích letech jediným vozem, crossoverem.