TEST Renault Kadjar 1.7 Blue dCi 4x4 – Elegán s povedeným motorem
Modernizovaný Renault Kadjar podle vnějšího vzhledu možná ani nepoznáte. Větší změny se totiž udály pod kapotou, kde se objevuje nový turbodiesel 1.7 Blue dCi. A je hodně povedený.
Motor, jízdní vlastnosti
Segment kompaktních crossoverů a SUV je v posledních letech stále populárnější, a tak není divu, že do něj Renault v roce 2015 vstoupil s modelem Kadjar, odvozeným od populárního Nissanu Qashqai. Po čtyřech letech na trhu ale nastal čas modernizace, která souvisela i s nijak zázračnými prodeji. Kadjar je až v druhé polovině desítky nejprodávanějších kompaktních SUV/crossoverů v Evropě, s polovinou prodejů co bratrský Qashqai. Facelift se spíše než na designové změny zaměřil na technické úpravy, i v souvislosti s nástupem přísnějších emisních norem. Novinkou se stal konkrétně třeba turbodiesel 1.7 Blue dCi, který jsme měli čest vyzkoušet v rámci týdenního redakčního testu.
Sedmnáctistovka s obchodním označením Blue dCi 150 slouží jako vrchol naftové nabídky Kadjaru. Standardně je spárována s pohonem všech kol a šestistupňovým manuálem, automat pro ni dostupný není. Z dřívějších vyjádření značky vyplývá, že by kombinace naftového motoru, čtyřkolky a automatu byla už příliš drahá.
Bohatá výbava
Agregát Blue dCi 150 je dodáván výhradně pro nejvyšší stupeň Intens, a to za 741.900 korun. Nabízené cenové zvýhodnění v kombinaci s bonusem za výkup starého auta a využití financování však cenovku dokáže srazit až na 621.900 korun.
Kadjar navíc zaujme bohatou výbavou. Stupeň Intens totiž už čítá takové prvky, jako je dvouzónová klimatizace, multimediální a navigační systém Renault R-Link 2 se 7“ dotykovou obrazovkou, full-LED světlomety, 18palcová kola z lehkých slitin, volant čalouněný kůží Nappa nebo čalounění kombinující tkaninu s koženkou.
Lákavé cenovky nabízí také příplatková výbava. Paket Winter za 10.000 korun přidá nejen vyhřívání předních sedadel, ale rovněž vyhřívané čelní sklo. Za kožené čalounění se pak připlácí pouhých 26.000 Kč. Za výbavou nabušené auto na přiložených fotografiích tak dáte pořád přijatelných 842.900 Kč. A to prosím mluvíme o ceně bez zmíněných bonusů.
Povedený motor
Technicky motor s interním označením R9N vychází z předchozí naftové šestnáctistovky. Vrtání bylo zachováno, objem se měnil díky změně zdvihu. Přepracovaná hlava má jiné uspořádání ventilů, s tradičním párováním, se sacími vpředu a výfukovými vzadu. Čtyřválec je samozřejmě přeplňovaný, a to konkrétně turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a elektrickým aktuátorem. Nechybí ani přímé vstřikování common rail pracující s tlakem až 2000 barů. Pro snížení emisí dusíku bylo doplněno též vstřikování kapaliny AdBlue.
Motor je naladěn na 110 kW v 4000 otáčkách a 340 N.m, dostupných už od 1750 otáček, což odpovídá dané výkonové kategorii v segmentu. Přizpůsobení se aktuálním emisním normám každopádně znamená, že motor není obzvlášť živý a pocitově se vám zdá, že nějaké ty udávané koně pod kapotou chybějí. Jednotce se nejvíce líbí nad 1500 otáčkami, těsně nad volnoběhem motor poněkud duní a vibruje, zatímco nad 4000 otáček už nemá smysl ji vytáčet. Po zahřátí je ale sedmnáctistovka jinak velice kultivovaným agregátem a navíc dobře odhlučněným.
Renault Kadjar – srovnání technických dat a základní ceny s konkurencí | ||||
Model | Renault Kadjar | Hyundai Tucson | Nissan Qashqai | Škoda Karoq |
Motor | 1.7 Blue dCi | 1.6 CRDi | 1.7 dCi | 2.0 TDI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1749 | 1598 | 1749 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/4000 | 100/4000 | 110/3500 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 340/1750 | 320/2000-2250 | 340/1750 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 197 | 180 | 192 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,6 | 11,4 | 9,5 | 8,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,0 | 5,9 | 5,5 |
Základní cena [Kč] | 741.900 (621.900*) | 679.990 (589.990**) | 702.990 (622.990*) | 766.900 |
*Akční cena včetně financování, ** Akční cena |
Šestistupňový manuál potěší lehkým a tichým řazením, pryč je tak cvakání známé dříve třeba z Méganu. Mohlo by být ale přesnější a preciznější, byť v rámci segmentu nic, co by nějak zásadně vystupovalo z davu. To nám spíše vadil velký skok mezi jedničkou a dvojkou, kvůli němuž je hladká změna prvních převodů při rozjezdu vcelku oříšek.
Motor nicméně potěší svoji spotřebou. Na dálnici se vejdete do sedmi litrů, na okreskách se dá jezdit za nějakých 5,5 až šest litrů, což je vzhledem k vyšší stavbě crossoveru a pohonu všech kol slušná hodnota. Kolem šesti litrů se pak dá jezdit i ve městě, pokud zrovna nepostáváte v kolonách.
Renault Kadjar 1.7 Blue dCi 110 kW 4x4 |
Nabízený pohon všech kol přitom nabízí tři jízdní režimy 2WD, Auto a Lock. První sází na pohon přední nápravy, druhý automaticky posílá sílu na obě nápravy podle potřeby a třetí uzamyká mezinápravovou spojku, funguje však jen do rychlosti 40 km/h. Díky možnosti preference pohonu přední nápravy Kadjar umí spotřebu dále snížit, my však většinu času nechávali vše na automatice, která sama rozhodovala, kam síla motoru poputuje.
Pořád pohodář
Na takový klídek se snadno naladíte. Z hlediska jízdních vlastností byl Kadjar vždy primárně pohodář a nejinak je tomu i po loni na trh uvedené modernizaci. Komfortnímu naladění odpovídá nejen houpavější charakter vozu – v oblouku se karoserie poměrně naklání, ale také třeba velice lehké řízení.
Automobil si dokáže poradit i s rozbitějšími silnicemi, byť se od osmnáctipalcových kol občas ozve nějaká ta ranka a karoserie se dokáže na výmolech poněkud rozkymácet. V rámci segmentu to ale není nic hrozného, a tak osmnáctek není potřeba se bát. V dálničních rychlostech nicméně počítejte s aerodynamickým šumem větru vanoucího kolem karoserie.
Na nějaké větší divočení to každopádně není. Kadjar má vcelku přísně naladěnou elektroniku, a tak jakékoliv prudké změny směru doprovází zásahy stabilizace a zásadní snížení rychlosti. Cílové klientele to ale bude vyhovovat, protože Kadjar se bezpečně postará také o nezkušené řidiče.
Design, interiér
Pořád elegánem
Dnešní test jsme netradičně začali od techniky, a to kvůli tomu, že nový motor 1.7 Blue dCi je tou hlavní novinkou modernizovaného Kadjaru. Oproti tomu design auta se změnil jen decentně, maska chladiče se rozšířila a má novou mřížku, jinak tvarovaný je i přední nárazník. Nový světelný podpis je pak spojujícím prvkem s ostatními modely značky. Celkově elegantní tvarování nicméně zůstalo zachováno, přičemž Kadjaru to obzvlášť sekne v nově nabízeném tmavě zeleném laku Ural.
To interiér se změnil výraznějším způsobem, když reagoval na kritiku ohledně lacinějšího vzezření. Díky novému panelu automatické klimatizace s třemi otočnými ovladači a jiné sedmipalcové dotykové obrazovce multimediálního systému R-Link 2 působí opravdu hodnotněji než dosud. Nadále se však některým lacinějším detailům nevyhnul.
Uvnitř je dostatek prostoru, dospělí si tak budou hovět i na zadních sedadlech. Pravdou ale je, že takový Hyundai Tucson je vzadu vzdušnější. Renault konkrétně doplácí na masivní výplně dveří. Zavazadelník o objemu 472 litrů je pak sice znatelně větší než v bratrském Nissanu Qashqai (410 l), taková Škoda Karoq ale umí v případě pevných zadních sedadel nabídnout 521 litrů.
Závěr
Závěr
Segment kompaktních crossoverů a SUV je v poslední době pěkně nabitý, a tak v něm automobilky musejí nasadit ty nejtěžší zbraně, aby uspěly. Renaultu se s modelem Kadjar zatím tolik nedařilo, což má zvrátit loni uvedená modernizace.
Interiér konečně působí hodnotněji (byť pár laciných detailů uvnitř pořád najdete) a povedl se i nový motor. 1.7 Blue dCi je kultivovaný a dobře odhlučněný agregát s přijatelnou spotřebou, byť z hlediska síly bychom od něj pocitově očekávali něco více. Zachován zůstal rovněž pohodlný podvozek a elegantní vzhled – v tmavě zelené metalíze to Kadjaru obzvlášť sekne.
Zajímavý je i poměr ceny a výbavy – testovaná varianta začíná na 741.900 korun a nabízí i takové prvky jako full-LED světlomety, hudební systém Bose s 16 reproduktory nebo navigaci. Celkově se tak dá říci, že Renault Kadjar na své straně má silné zbraně, aby zákazníky zaujal. Teď už jde jen o to, aby ho v široké nabídce kompaktních SUV a crossoverů nepřehlédli.
Nejlevnější verze modelu | 539.900 Kč (1.3 TCe/103 kW Zen) |
Základ s testovaným motorem | 741.900 Kč (1.7 Blue dCi/110 kW 4x4 Intens) |
Testovaný vůz bez příplatků | 741.900 Kč (1.7 Blue dCi/110 kW 4x4 Intens) |
Testovaný vůz s výbavou | 842.900 Kč (1.7 Blue dCi/110 kW 4x4 Intens) |
Plusy
- Elegantní vzhled
- Slušná spotřeba
- Komfortní naladění podvozku
- Kombinace přijatelné ceny a bohaté výbavy
Minusy
- Laciné detaily uvnitř
- Skok mezi prvními převodovými stupni