TEST Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW) – Terénní MPV
Francouzské pokusy o přivedení dobrého a dostupného SUV na evropský trh se zatím míjí účinkem. Nejdál v této disciplíně došel Renault, který má velkorysé zdroje terénní techniky v japonské dceřiné automobilce Nissan. Není proto divu, že Koleos – první asijský Renault – čerpá právě z jeho odkazu. Teď, po první velké modernizaci, je tady Koleos s novou tváří a novou nadějí na lepší prodejní výsledky.
Ani nejnovější stylistické retuše neudělaly z Koleose univerzálně přijímaného krasavce v kategorii SUV, přesto považujeme nová menší světla a honosnější bohatě chromovanou masku za krok správným směrem. Testovaný vůz v módní perleťové metalíze (příplatek 13.000,-Kč) navíc obouval 18palcová kola AUSTRAL z lehké slitin, takže nic moc lepšího po vzhledové stránce už dostat nemůžete. Snad jedině změna odstínu barvy na velmi efektní rezavou (ve slovníku Renaultu červenou) Maple by celkový dojem posunula k lepšímu.
Začít musíme odzadu, protože dvoudílným víkem přístupný zavazadelník patří k chloubám tohoto Renaultu. Je dost široký (1080 mm), dlouhý (940 mm) i vysoký (470 mm po kryt) na to, aby uspokojil běžné rodinné potřeby. Nadstandardem ve třídě je ale variabilita, kterou konkuruje nejen mnoha kombi nižší střední třídy, ale taky vlastním MPV řady Scénic.
Život na palubě zpříjemňuje množství odkládacích prostor, možnost umístit i velkou láhev do dveřní výplně nebo tajné schránky na drobnosti v podlaze. V dnešní době „sportovních SUV“ je příjemné zjištění, že kabina Koleose je bohatě prosklená, a tak umožňuje dobrý výhled řidiči i malým pasažérům na zadních místech. Z rodinných aut přišla do Koleose možnost nastavení sklonu zadních míst v několika úrovních.
Koleos s turbodieselem má celkově trochu potíže s temperováním objemného interiéru. Automatická klimatizace nastavená na 25 °C se v zimním období při dálniční jízdě na tuto teplotu nedostane ani po delší době.
Zavazadelník je sice objemný a snadno prakticky využitelný, ale jeho dvoudílné víko je dvoudílné trochu zbytečně, ztěžuje přístupnost k zavazadlům v přední části kufru. Práh zavazadelníku je sice v rovině s dnem, obojí je ale úctyhodných 750 mm nad vozovkou.
Hnací ústrojí nedává mnoho důvodů ke kritice. Důvěrně známý dvoulitrový turbodiesel s plynule nastupující hnací silou (max. 360 Nm ve 2000 min-1), kultivovaným projevem a s tolerantní spojkou je ideálním rodinným společníkem na cesty. Jeho spotřeba nedosahuje s ohledem na výšku a další jízdní odpory auta zázračně nízkých hodnot, ale průměr kolem 7 l/100 km je akceptovatelný. Na dálnici budete s tempomatem na 130 km/h jezdit za 8 l/100 km (s 2750 min-1), mimo město není problém skončit na 6 l/100 km.
Řadicí páka má navzdory své autobusové délce přesně vymezené a blízko u sebe poskládané dráhy. V lehkém terénu přichází ke slovu technika Nissanu 4x4. Jednoduché elektronicky řízené rozdělování hnací síly motoru zvládá ve spolupráci s přidruženými funkcemi stabilizačního systému všechny obvyklé nástrahy, rovnoměrnější rozdělení hmotnosti mezi nápravy se projevuje i vyšší stabilitou třeba na dálnici.
Z průměru třídy chce dovozce Koleose dostat bohatou výbavou a relativně příznivou cenou. Klapnout by to mohlo hlavně u těch zákazníků, kteří hledají auto s prostorným a variabilním interiérem.
První cena vozu | 499.900,- Kč (2,0 dCi, 110 kW, 4x2, Expression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 649.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Black Edition) |
Základní cena testovaného vozu | 719.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 732.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Kultivovaný, ale výkonný motor
- Výborný výhled všemi směry
- Objem, využitelnost a variabilita zavazadelníku
- Bohatá výbava
Minusy
- Obtížnější přístup do zavazadelníku, vysoko nad vozovkou umístěný práh
- Slabší výkon topné soustavy v zimě
- Horší komfort sedění na zadních sedadlech
- Sklon volantu, poloha řidiče za volantem
- Velký průměr otáčení (11,6 m)