TEST Renault Laguna Grandtour 2.0dCi AT – (Grand)Tour de France
Renault si stejně jako Citroen uvědomuje, že vlak střední třídy už německá ikona Ford Mondeo náležitě rozjela a brzy příjde další akcelerace v podobě nového Opelu Vectra. Jediným možným řešením nastalé situace bylo vyslání naprosto zásadního modelu vlastní konstrukce.
O nedávno vystřídané Laguně toho bylo napsáno mnoho a nutno uznat, že v jistých ohledech byla konkurenceschopným modelem, jenže kvalita nebyla tím, s čím si tyto elegantní a pohodlné francouzské liftbacky a kombi tykaly. Přes počáteční nadšení z nápaditého a luxusně vyhlížejícího interiéru se iluze zásadního posunu značky pomalu začínala rozplývat, s tím jak první exempláře natočily první desítky tisíc kilometrů…
Teď začínáme nanovo! A Renault slibuje, že tentokrát už bude všechno jinak.
Haute Couture
Design navazuje na předchozí extravagantní styl Vel Satise, ale najdeme zde i cosi z mnohem umírněnějšího Clia. Velké kombi Grandtour se díky nízkým bočním oknům tváří jako sportovní lifestylové kombi, vzdáleně připomínající třídveřové lovecké shooting braky. Proti liftbacku se nezměnil rozvor, ani výška karoserie. Ta je ale vzadu je o 106 mm delší a pro zavazadla skladnější, za což si Renault říká o 30 tisíc Kč vyšší ceníkovou cenu. Poslední sloupek karoserie začíná neuvěřitelných 40 cm před koncem karoserie. Originální záď se láme do velmi skloněného zadního okna, takže začínáte mít obavy o využitelnou velikost zavazadlového prostoru. Chyba lávky! Místa je dost!
Grand Espace
renault testy strednitrida Nízko položená nakladací hrana je v úrovni dna zavazadelníku, tak jak to má být. Sklopená opěradla vytvářejí rovnou ložnou plochu. I přes lifestylové vzezření exteriéru se nezapomnělo na praktičnost. Zadní sedadla lze snadno sklápět tahem za kliku na stěně zavazadlového prostoru nebo stiskem tlačítka vedle zadních sedadel. Rozměry zavazadelníku jsou všemi směry o několik centimetrů menší než u Passatu nebo Mondea, ale už zvenku je jasné, co bylo prioritou „Tvůrce automobilu“.
Dvě střešní okna – přední otevírací s rozměry 390 x 710 mm, zadní pevné s rozměry 540 x 710 mm – prosvětlují interiér, ale bohužel také snižují využitelnou interiérovou výšku. Vzadu budou mít problém s místem nad hlavou cestující s tělesnou výškou nad 180 cm. Problém nastává i když se řidič nebo spolujezdec rozhodne využít nejnižší polohu sedáku. Pod snížené sedadlo pak už chodidla nezasunete…
Bon voyage
Jízdní projev překvapuje. Na tak precizní řízení nejsme u Renaultů zvyklí a oprávněně patří k vrcholům třídy. Podobně jsou na tom brzdy, které se ani v kombinaci s automatickou převodovkou s úkolem zpomalovat 1,6 t těžký automobil příliš nepraly. Podvozek zachovává příkladnou míru pohodlí, na kterou jsme u francouzských vozů zvyklí a to i přes fakt, že na našem exempláři jsou zimní kola s nízkoprofilovými pneumatikami 215/45 R17. Zásadním problémem kupodivu nejsou ani krátké příčné nerovnosti, na kterých mívají i vozy střední třídy často problematické chování.
Chválu pějeme na celkový kontakt řidiče s autem a jízdní komfort, který dovoluje absolvovat dlouhé cesty bez známky větší únavy. Zásluhu na tom má i nízká hladina hluku. Valivý a aerodynamický převažuje, protože známý čtyřválec 2.0 dCi (110 kW) je v provozních otáčkách naprosto klidný, neobtěžující ani zvukem ani vibracemi. Po startu, ale i po zastavení na křižovatce, když jízdní ruchy ustanou, přeci jen proniknou vibrace turbodieselu podlahou k nohám a karoserií k uším cestujících. Je to trochu překvapivý kontrast ve srovnání s klidem, který panuje při jízdě.
La vie automatique
Automatická šestistupňová převodovka řadí rázně, plynule a rychle. Rozjezdy jsou svižné a poměrně sportovní, takže možná překvapí lehké trhnutí při nízkých rychlostech. Snad je to součástí záměru udělat Lagunu tak sportovní, jak to v mezích daných komfortními standardy vůbec jde. Sem patří také nekompromisní samočinné podřazování, kdykoli brzdíte před zatáčkou. Tak jako na okruhu vás stihne nižší převodový stupeň mírně zpomalit a připomene vám lehkým cuknutím, že na výjezdu ze zatáčky je vše připraveno k razantní akceleraci. Ta probíhá nejčastěji mezi 1800 a 3000 ot./min, ale když se vám chce, vydejte se až daleko do rudého pásma otáčkoměru, k hodnotě 5000 ot./min. Právě tam totiž zastaví elán tichého motoru omezovač.
renault testy strednitrida Zklamáním naopak zůstal manuální režim automatu, který vlastně postrádá v daném provedení smysl. Navolení požadované rychlosti je rychlé, ale provedení pod dohledem elektroniky velmi zdlouhavé. Nemluvě o široce rozšířené záměně smyslu pohybu voliče pro řazení vyššího resp. nižšího rychlostního stupně.
Zpřevodování šestistupňového automatu (+50.000,-Kč, v ceně již je poloautomatická parkovací brzda, jinak za 5 tisíc Kč) je sportovně krátké, takže ve 130 km/h už odečteme 2600 ot./min. Odpovídá tomu také spotřeba paliva. S tímto turbodieselem prakticky nelze jezdit pod 6 l/100 km, na dálnici (130 km/h) počítejte s necelými 8 l/100 km a při městské jízdě se zřejmě dočkáte podobných výsledků. Dobrou zprávou je, že ani při vyšších cestovních rychlostech (170 km/h) už neroste ani hluk ani spotřeba (8,5 l/100 km) do závratné výše. Ověřeno v tisícikilometrovém testu na německé dálniční síti. Klíčem k vyšší spotřebě bude jednak vysoká pohotovostní hmotnost a také nízký stav počtu najetých kilometrů našeho vozu. Po zajetí lze na palubním počítači očekávat hodnoty mezi sedmi a osmi litry.
Cherchez la femme
Ve Francii navrhli kombi, které se těžko bude stavět proti stávajícím konkurentům (Vectra, Passat, Mondeo), stavěným hlavně s preferencí užitné hodnoty. Uspět by ale mohlo proti novým designově orientovaným modelům, které míří na trh (Mazda6, Insignia, Accord). Maximální objemy Francouzi vyměnili za ladnější křivky karoserie, která ale není o nic (=29 mm) kratší než kombi Ford Mondeo. Místo jezevčíka s extrémním prostorem uvnitř dostáváte mírně nadprůměrně prostorný zavazadelník (v základním uspořádání) a interiér. Subjektivní dojmy z interiéru se dají bez nadsázky srovnávat s mnohem dražšími prémiovými modely. Pokud Renault dodrží sliby o novém kvalitativním standardu nové, Laguny, naplní Laguna revoluční odkaz Renaultu beze zbytku.
První cena vozu | 704.900,-Kč (2.0 16V (103 kW), Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 819.900,-Kč (2.0 dCi (110 kW), Expression) |
Základní cena testovaného vozu | 909.900,-Kč (2.0 dCi (110 kW) AT, Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.139.100,-Kč (2.0 dCi (110 kW) AT, Dynamique) |
Související články
Plusy
- tichý, kultivovaný a když je třeba i úsporný motor
- luxusní provedení a výbava
- komfort na palubě
- dostatek odkládacích ploch
- v samočinném režimu výborná automatická převodovka
- systém sklápění sedadel
Minusy
- pomalá změna převodů při manuální volbě
- vyšší ceny některých příplatkových položek
- vyšší očekávaná ztráta hodnoty
- ve srovnání s konkurenty menší zavazadlový prostor (při dvoumístné konfiguraci)