Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Scenic E-Tech EV87
Renault Scenic E-Tech EV87
Renault Scenic E-Tech EV87
Renault Scenic E-Tech EV87
53 Fotogalerie

TEST Renault Scenic E-Tech EV87 – Druhý pokus

Ondřej Šámal

Elektrický nástupce rodinného sceniku se po čtyřech měsících opět objevuje v testu. Tentokrát to bude mít novinka těžší. Konkurence totiž docela razantně zlevnila.

Design, interiér

Automobilový průmysl se v posledních letech mění nikoliv podle přání zákazníků, ale naopak jim navzdory. Zejména evropští politici si hrají na sociální inženýry a nařizují firmám, co mají vyrábět, a zákazníkům, co kupovat. Jenže to jako obvykle nevychází a nepřirozeně tlačená elektromobilita se zasekla. Pro většinu lidí je totiž stále z mnoha důvodů nedosažitelná.

To ovšem neznamená, že všechny elektromobily jsou špatné. Výrobci do jejich vývoje nacpali spoustu peněz, proto se v naprosté většině případů objektivně jedná o skvělé alternativy ke spalovacím modelům, které jsou zkrátka univerzálnější.

S ohledem na plánovaný rozpuk elektrických aut vzal Renault tradiční název pro velkoprostorový model a propůjčil jej kompaktnímu crossoveru, který je skutečným crossoverem (nikoliv jen podle označení kategorie). Kombinuje totiž prvky kombíku se segmentem SUV a MPV. Ve srovnání s předchůdci se ovšem musíte smířit s tím, že k dispozici už nemáte prodlouženou a prostornější variantu Grand Scénic. Jediné dostupné provedení je ovšem uvnitř dostatečně vzdušné, aby dokázalo uspokojit běžnou rodinu s dvěma dětmi i na delších cestách na dovolenou. Na ně si totiž nový Renault Scenic troufne, ale o tom až v další kapitole.

Líbivý na pohled

Nový designový směr Renaultu bez spodní linky předních světel se mi líbí. Působí moderně, nadčasově a lahodí oku oběma pohlavím (tomu mužskému možná o něco více). Proporce sceniku jsou vyvážené. Navzdory délce pouze 4470 milimetrů působí vůz větším dojmem. Hodně dělá velkorysý rozvor 2785 mm, který se stará také o příkladnou prostornost v podélném směru. Zároveň ale také opticky auto prodlužuje.

Své dělají také standardní 20palcové ráfky (pozor, zdarma je možné je vyměnit za kola o palec menší), které jsou „natlačené“ až do rohů karoserie. Takhle velká kola měl i předchůdce, v obou případech se jedná hlavně o stylistickou záležitost. Výrazně menší disky by totiž nevypadaly tak dobře.

Renault Scenic E-Tech EV87Renault Scenic E-Tech EV87 | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Interiéry u Renaultu umějí, scenic není výjimkou. Kvalitní materiály, velmi pečlivé zpracování a ergonomie, kterou by mu mohly nové volkswageny jenom závidět. Středobodem je sice vertikální centrální displej, pod ním se ovšem nacházejí fyzické ovladače ventilace. Stejně tak to má i větší Renault Rafale z minulé středy. A ani tady nechybí jednoduché vypínání protivných a zcela zbytečných povinných asistentů z balíčku GSR II, které deaktivujete dvojitým zmáčknutím tlačítka na palubní desce nalevo od volantu.

Opakovat se budu i v případě multimédií, které běží na operačním systému Android Automotive. Jsou svižná, mají krásnou a ostrou grafiku, standardní mapy od Googlu s aktuálními dopravními informacemi a logicky strukturovanou nabídku funkcí. Kdyby takhle palubní systémy vypadaly a fungovaly ve všech autech, byla by to paráda.

A co prostor?

Platforma přizpůsobená elektromobilům dokáže z jejich specifických zástavbových požadavků vytřískat to nejlepší. Také proto auta se základem vyhrazeným lokálně bezemisnímu pohonu jsou uvnitř často obrovská. Stačí jim totiž menší prostor pod přední kapotou a obejdou se bez středového tunelu. Elektromobily jsou tudíž ideální rodinná auta, protože na relativně malém půdorysu vykouzlí velké množství prostoru.

Výše jsem nakousl, že v podélném směru je místa opravdu dost. Šířka je naopak typická pro kompaktní třídu, v obou řadách lehce pod 1440 mm. Chválím dostatek centimetrů nad hlavou, ačkoliv testovaný vůz měl příplatkovou panoramatickou střechu Solarbay za 37 tisíc korun (totéž měl i větší Renault Rafale z minulého týdne). I tady tenhle příplatek vnímám pozitivně. Díky technologii s PDLC fólií mezi dvěma skleněnými deskami, které jsou nabité elektrickým proudem, jenž mění uspořádání tekutých krystalů, nepotřebujete fyzické stínění, které ubírá prostor. Pohodlně se tak posadí i dlouháni.

Zavazadelník o objemu 475 litrů poskytuje dalších 70 l pod podlážkou. Jak zmínili kolegové ze Světa motorů, když pod plato umístíte AC nabíječku a vyrazíte na dovolenou, buď ji umístíte někam k zavazadlům, nebo ji po před a po každém pomalém dobíjení budete muset pracně uklízet. Absentující dostupný úložný prostor na kabely ovšem není problémem pouze Renaultu Scenic, ale většiny elektromobilů.

Motor, jízdní vlastnosti

Pohon předních kol není u elektrických aut úplně ideální. Těžký akumulátor v podlaze, jehož těžiště je posunuté spíše dozadu, totiž zhoršuje přilnavost poháněné nápravy. Nemluvě o tom, že lokálně bezemisní vozy mají plný točivý moment dostupný prakticky od jedné otáčky, takže pneumatiky se často marně pokoušejí přenést hnací sílu na vozovku. Proto nové elektromobily už mají elektronicky řízený přísun síly, aby nedocházelo ke ztrátám.

Renault na rozdíl od drtivé většiny konkurentů používá synchronní elektromotor s rotorem buzeným vinutím místo permanentního magnetu. Tohle řešení má výhodu především ve vyšších rychlostech, kdy alternativa s permanentními magnety ztrácí na efektivitě. Jestliže proto často jezdíte po dálnici, měly by vás elektrické renaulty s tímhle řešením zajímat.

Elektrická jednotka, kterou známe z Meganu E-Tech, se pyšní velmi slušnou spotřebou. Jestliže o třídu menší vůz se bez větších problémů dostane na hodnoty začínající třináctkou, scenic je na tom zhruba o třetinu hůř. V kombinaci města (přes týden) s okreskami a dálnici o víkendu jsem se na konci srpna dostal na 17,4 kWh/100 km. S autem jsem ovšem jezdil jako se „spalovákem“, takže žádných 110 km/h na dálnici, ale snažil jsem se udržovat stotřicítku.

Video placeholder
Martin Vaculík a Renault Scenic E-Tech EV87 • Zdroj: auto.cz

Díky velmi velkorysému trakčnímu akumulátoru s využitelnou kapacitou 87 kWh se s tímhle průměrem dostanete na dojezd přesně 500 kilometrů. Díky rekuperaci ovšem dostanete k dobru dalších několik desítek kilometrů, s Renaultem Scenic E-Tech tudíž bez větších omezení můžete fungovat jako s autem s konvenčním pohonem. Teoreticky stačí auto dobít jednou týdně (nebo i méně často). Po městě pak ujedete relativně dost přes 560 kilometrů, což by mohlo zajímat třeba taxikáře.

U Renaultu Rafale jsem si stěžoval na nepříliš komfortní podvozek, který úplně dobře netlumil nerovnosti. Scenic je na tom lépe. Sice také obouvá 20palcové ráfky (235/45), díky pevnějšímu celku (akumulátor a jeho obal totiž fungují také jako přídavný prvek posilující strukturu auta), což konstruktérům dovoluje použít měkčí odpružení. Těžká baterie navíc drží karoserii lépe u země.

Scenic E-Tech je tudíž komfortnější než rafale s hybridním pohonem, byť k dokonalosti tomuhle elektromobilu chybí ještě větší nadhled v případě ostřejších nerovností. Na podvozek se standardními tlumiči pérování bez variabilní charakteristiky je to ale slušný výsledek.

Renault Scenic E-Tech EV87Renault Scenic E-Tech EV87 | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Řízení i v komfortním režimu vykazuje mírný odpor posilovače, ve sportovním nastavení ještě o něco ztuhne. Osobně jsem nakonec jezdil v individuálním módu s tužší odezvou řízení a komfortním pohonem. Tahle kombinace se mi osvědčila především s ohledem na velmi slušnou ovladatelnost. Necelých 4,5 metru dlouhý elektromobil se i v hustém provozu pohybuje hbitě. Náklony v zatáčkách jsou minimálně (opět i díky akumulátoru v podlaze), takže si teoreticky užijete špetku zábavy i v zatáčkách.

Jen škoda, že dynamika elektrického renaultu se 160 kW není taková jako konkurentů s vyšším výkonem. Vůz s minimálně suchou hmotností okolo 1770 kg se stovkou za 7,9 sekundy rozhodně není žádný louda, chybí mu ale ostřejší temperament. Zájemci o ostré starty si i kvůli použitému elektromotoru musejí nechat zajít chuť. Dalším nedostatkem je chybějící varianta s druhou trakční jednotkou. Pokud tedy hledáte bezemisní čtyřkolku, musíte ke konkurenci.

Závěr

Stejně jako kolegové ze Světa motorů i já si trochu postesknu nad nabíjecí křivkou. Maximálních 150 kW dosáhnete jen velmi krátce, pokud vůbec. Na stojanu se 175 kW jsem při zhruba 38 % SoC dosáhl asi na 116 kW, přičemž po několika minutách se výkon propadl k 90 kilowattům. A následně přibližně na 76 kW. Oficiální čísla o dobíjecím výkonu a časech potřebných k nabití určitého množství energie proto obecně berte s velkou rezervou. I proto jsou pro mě elektromobily stále spíše okrajovou záležitostí. Kdybych se měl spoléhat primárně na veřejnou síť dobíjecích stanic, byl bych z nich nešťastný už během prvního týdne.

Elektrické renaulty jsou ovšem známé až 22kW palubní nabíječkou. U Sceniku E-Tech je ve standardu pro všechny výbavy. S dostatečně výkonným zdrojem (3 fáze a 32 A) proto máte plnou „nádrž“ už za pět hodin. Na 11kW s 16 ampéry vám to zabere až devět hodin. A z klasické jednofázové zásuvky s 230 V vám to bude trvat skoro dva dny.

S délkou 4470 milimetrů patří Renault Scenic E-Tech k nejkratším kompaktním elektromobilem ve třídě, která je co do rozměrů velmi široká. Peugeot e-3008 je větší, Škoda Enyaq už výrazně a Tesla Model Y, nejprodávanější elektromobil v Česku, je už pomalu jiný segment. Nedostatkem místa ovšem renault netrpí.

Renault Scenic E-Tech vs. Konkurence
 Renault Scenic E-TechBMW iX1 eDrive20Peugeot e-3008Škoda Enyaq 85
Výkon [kW]160150157210
Točivý moment [N.m] 300250343545
Max. rychlost [km/h]170170170180
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,98,68,86,7
Maximální dojezd [km]625430-474524578
Využitelná kapacita akumulátoru [kWh]8764,87377
Maximální dobíjecí výkon [kW]150130160135
Poháněná kolapřednípřednípřednízadní
Vnější rozměry [mm]4470 x 1864 x 15724500 x 1845 x 16164542 x 1895 x 16414649 x 1879 x 1621
Rozvor [mm]2785269227392770
Základní cena  [Kč]1.085.000 (Evolution)1.068.600 1.089.000 (Allure)1.129.900 (Tour)

Cenové srovnání pro něj sice úplně dobře nedopadá (minimálně u nejvyšší linie Iconic), základní výbava je ovšem bohatá, takže za příplatky zase tolik peněz nevydáte.

Osobně mi na letošním evropském Autě roku vadí jen málo věcí. Ocenil bych čtyřkolku, ještě lepší dynamiku, o chlup pohodlnější podvozek a lepší nabíjecí křivku, která dokáže hodnoty okolo maxima udržet výrazně delší dobu. Pokud ovšem budete dobíjet hlavně doma (což byste ostatně u elektromobilu i měli), udělá vám Renault Scenic E-Tech velmi dobrou službu.

Nejlevnější verze modelu1.085.000 Kč (EV87 160 kW Evolution)
Základ s testovaným motorem1.085.000 Kč (EV87 160 kW Evolution)
Testovaný vůz bez příplatků1.230.000 Kč (EV87 160 kW Iconic)
Testovaný vůz s výbavou1.335.500 Kč (EV87 160 kW Iconic)

Plusy

  • Velký trakční akumulátor
  • Slušná spotřeba a s tím související dojezd
  • Kvalitní interiér
  • Skvělá multimédia
  • Slušný cestovní komfort
  • Dostatečný vnitřní prostor

Minusy

  • Slabá nabíjecí křivka
  • Konkurenti jsou větší (nejen zvenku)
  • Pohon předních kol nemá vždy nejlepší trakci

Renault Scenic E-Tech EV87
Cena základní sestavy
1 230 000 Kč
Výbava základní sestavy
například tepelné čerpadlo, přední, boční a zadní parkovací senzory, elektricky ovládané víko zavazadelníku, systém multi-sense, multimediální systém openR link 12": navigace, služby Google, prémiový audiosystém Harman Kardon, 9 reproduktorů včetně subwooferu, indukční nabíječka smartphone, zatmavená zadní skla, bezklíčkový přístup a startování, adaptivní tempomat, active driver assist, systém pro bezpečné opuštění vozidla, rear cross traffic alert s detekcí chodců a cyklistů, sledování mrtvého úhlu s aktivní korekcí jízdní dráhy, sedadlo řidiče elektricky ovládané, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, audiosystém Harman Kardon s 9 reproduktory vč. subwooferu, disky kol z lehkých slitin 20", design oracle, dvouzónová automatická klimatizace, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 6 směrech s nastavitelnou bederní opěrkou na straně řidiče a masážní funkcí, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a elektricky sklopná s funkcí paměti,
Cena testované sestavy
1 335 000 Kč
Výbava testované sestavy
kombinace bílého metalického laku nacré s černou střechou étoilé (36.000 Kč), panoramatické střešní okno Solarbay (37.000 Kč), paket augmented vision (25.000 Kč), kabel pro domácí nabíjení (7500 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
160 / 5473
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
300 / 1000 - 5090
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
545 / 0
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1767 / 599
Renault Scenic E-Tech EV87 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4470
b) šířka (mm):
1864
c) výška (mm):
1572
d) rozvor (mm):
2785
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1095
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
730 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
990
k) šířka vpředu (mm):
1429
l) šířka vzadu (mm):
1437
délka sedáku vpředu (mm):
520
délka sedáku vzadu (mm):
490
výška opěradla vpředu (mm):
615
výška opěradla vzadu (mm):
667
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano