Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
37 Fotogalerie

TEST Škoda Fabia Combi 1.6 TDI – Závěrečné osvěžení

Fabia se nachází v závěrečných letech své kariéry. Škodovka ji ale nenechá jenom tak dožít, připravila pro ni akční nabídky a několik vylepšení.

Jsou tomu už tři roky, co Škoda Auto přišla s faceliftem Fabie. Model uvedený na trh v roce 2007 tehdy dostal elegantnější příď a novou generaci motorů. To modernizace s letopočtem 2013 znamená méně výrazné změny, díky nim má Fabia zvládnout poslední rok-dva života než přijde nová generace.

V prvé řadě se všechno točí kolem nového loga automobilky. Chromovaný okřídlený šíp na černém pozadí ozdobil masku chladiče i páté dveře, kde se k němu nově přidal nápis Škoda na levé straně. Označení modelu a motoru je vyvedené v novém designu písma, který známe i z dalších škodovek.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Stejného ražení jsou také úpravy interiéru. Nový tříramenný volant vypadá mnohem lépe než předchozí usměvavý, řadicí páka má hranatější tvar. Obojí pochází z Rapidu, potažmo nové Octavie. Svým způsobem je novinkou také tlačítko stabilizačního systému – už není potřeba připlácet 16.800 Kč, protože od modelového roku 2013 je ESC Plus součástí standardní výbavy.

Rádi bychom pochválili vylepšenou navigaci Amundsen+, která má podstatně rychlejší reakce, zejména při zadávání adresy, mapové podklady uchovává na kartě SD a ovládací logika je přehlednější než dříve. Jenže… do Fabie si vestavěnou navigaci již neobjednáte, Amundsen v ní pro malý zájem zákazníků na českém trhu skončil. Takže naše doporučení může být užitečné leda pro zájemce o Rapid, Yeti nebo Superb.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Tím výčet novinek končí, zbytek bude opakování důvěrně známého – jenom v kontextu ročníku 2013. Volba padla na nejsilnější motor v nabídce, přeplňovaný naftový čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 77 kW. Relativně malý motor má rychlé reakce a na poměry turbodieselů značně lineární charakteristiku. Klidnou jízdu zvládá i v těch nejnižších otáčkách, pro rychlou akceleraci naloženého vozu je ale i ve Fabii nutné podřadit do středního pásma. Zkrátka i malé kombi ve své nejvýkonnější verzi by sneslo pár kilowatt navíc.

Hlavní předností Fabie TDI ale beztak není výkon, nýbrž spotřeba. Ta se stabilně drží lehce nad pěti litry, což platí jak pro městský provoz, tak pro průměr při dálničním cestování 130 km/h. Fabia se totiž může spolehnout na rozumnou délku převodů, v takovém tempu motor na pětku točí 2400 min-1.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Delší kilometrový proběh umožnil důkladněji sledovat spotřebu a porovnat údaj z palubního počítače s množstvím natankovaného paliva. Výsledkem je desetiprocentní odchylka a stále více než dobrý průměr 5,49 l na 100 km. Ovšem i „měření“ spotřeby od stojanu je zatíženo chybou, proto jej nelze brát jako nezpochybnitelný fakt.

Stav kmnatankováno [l]průměr [l/100 km]
2330--
294540,846,64
374845,115,62
453040,025,12
532542,025,29
605428,59-
652034,405,27
680614,695,14
celkem245,675,49
palubní počítač5,0

Zatímco na motoru se nic nezměnilo (nová generace TDI nabíhá nejprve v Octavii), změnilo se naladění brzd. Ty tam jsou hektické reakce na první kontakt s brzdovým pedálem, u aktuální Fabie účinek brzd nastupuje plynule a pro silnější brzdění je potřeba pedál výrazněji sešlápnout. Takové naladění lépe reflektuje reálné schopnosti brzdové soustavy.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Interiér sází na funkční pojetí, vedle designu k němu nemáme zásadnější připomínky. Kvalita provedení se řadí vysoko nad standard třídy malých vozů, přesto některé detaily zamrzí – například látkou čalouněné loketní opěrky ve dveřích i mezi sedadly jsou příliš tvrdé. Vadit může také skutečnost, že (stejně jako u Rapidu) nelze ztlumit intenzitu podsvícení přístrojů.

Nabídka prostoru je v podélném směru štědrá, v tomto smyslu jsou konstruktéři z Mladé Boleslavi opravdovými kouzelníky – Fabie nabídne totéž, co mnohá o třídu větší auta. Naopak šířka interiéru je při nejlepší vůli „tak akorát“. Za zavazadlový prostor pak hovoří už sám jeho základní objem: 505 litrů.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

Do poslední třetiny života vstupuje Fabia Combi dobře připravená. Po šesti letech na trhu má stále co nabídnout, i když je to z velké části zásluhou předchozí modernizace z roku 2010. V době, kdy se i malá auta stále častěji prezentují jako stylová nebo odolná pro městskou džungli, je racionální přístup Škody vzácný. Doufejme, že orientace na užitnou hodnotu Fabii vydrží i v dalších generacích.

skoda fabia testy malevozyskoda fabia testy malevozy | acz 

První cena vozu239.900 Kč (1.2 HTP/51 kW Fresh Active)
První cena vozu s testovanou motorizací407.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Ambition)
Základní cena testovaného vozu450.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků504.400 Kč (1.6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Mimořádně úsporný provoz
  • V běžném provozu stabilní podvozek
  • Velký a prakticky tvarovaný zavazadelník
  • Prostorný interiér v podélném a svislém směru

Mínusy

  • Vysoký posaz i se sedadlem v nejnižší pozici
  • Nízko umístěná řadicí páka
  • Úzká sedadla a malá vnitřní šířka kabiny
  • Rázy od 16” kol na nerovnostech

Foto: Petr Homolka