TEST Škoda Fabia III 1.2 TSI: První jízdní dojmy
Turbomotor 1.2 TSI už měla minulá generace Fabie. Jeho charakteristickými znaky byl osmiventilový rozvod OHC poháněný řetězem a také litinový blok válců. V tuto chvíli stále dožívá v modelech Roomster a Rapid.
Nová Fabia dostává druhou generaci turbomotoru 1.2 TSI z řady EA211. Jde o jeden ze základních konstrukčních celků modulární platformy MQB. To znamená hliníkový blok válců se zalitými ocelovými vložkami, čtyři ventily na válec a dva vačkové hřídele poháněné řemenem.
Otočil se zády a sklonil
Hnací řetězec je navíc v přídi umístěn obráceně: sací potrubí je nyní vpředu, výfukové svody s integrovaným turbodmychadlem vzadu. Pohled z bloku také prozradí další konstrukční finesu převzatou z MQB, jíž je jednotná poloha poháněcího ústrojí, které je více vzad a zároveň skloněno ke kabině. To by mělo zajistit lepší rozložení hmotnosti mezi obě nápravy přinášející v konečném důsledku více agility.
Takže jak se turbomotor 1.2 TSI ve své slabší variantě s výkonem 66 kW projevuje při jízdě? Máme-li to shrnout, tak jeho největší předností je tichý, kultivovaných běh a solidní pružnost, slabinou snad až příliš dlouhé převody. Dvojku dotočíte do stokilometrové rychlosti bez většího dramatu. Zařaďte pátý, tedy nejvyšší stupeň převodovky MQ200 a vyražte na dálnici. Při předpisové rychlosti 130 km/h bude jednotka točit pouhých zhruba 3000 otáček za minutu.
Poměrně dlouhé převody částečně vyvažuje rozložení točivého momentu, maximum 160 N.m je dostupné v rozsahu 1400 až 3500 otáček za minutu. Jak jsme si ověřili, agregát si nechá líbit dokonce 1200 otáček a to i v dálničním stoupání na pětku. Nijak zásadně při tom neprotestuje, nicméně ani zřetelněji nezrychluje. Podřazení přinese kýžené zlepšení dynamiky, nicméně ve zmíněném rozsahu je pouze výsledkem lehčího převodu. Vyšší otáčky při takto ploché momentové charakteristice přílišnou roli nehrají.
Jízdní komfort na jedničku
Turbomotor 1.2 TSI je spojen s odlišnou pětistupňovou skříní než menší tříválec 1.0 MPI. Zpátečka se řadí vedle jedničky po zatlačení řadicí páky, jako již mnoho let u volkswagenů. Naproti tomu u litrového motoru je umístěna doprava dozadu v duchu starších modelů Škoda. Samotné řazení je lehké a přesné, byť dráhy páky v kulise se nám zdály o malinko delší.
Obrovskou devizou zkoušené verze je jízdní komfort. Odpružení nabízí nezvyklou vláčnost, aniž by vůz slevoval něco z cestovní jistoty. Naopak do zatáček se vrhá nadšeně, v čemž mu pomáhá také poměrně strmé řízení. Mezi krajními rejdy je třeba otočit přibližně 2,6krát volantem, práci řidiči usnadňuje poprvé elektromechanický posilovač řízení.
Na detailnější postřehy si budeme muset počkat až na klasický redakční test, k němuž bychom se podle dostupných informací měli dostat někdy v polovině listopadu.
Škoda Fabia III - Ceny a motory | |||||||
Motor | 1.0 MPI | 1.0 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | |
Válce/ventily | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 3/12 | 3/12 | |
Převodovka | 5M | 5M | 5M | 6M/7A | 5M/7A | 5M | |
Největší výkon [kW] | 44 | 55 | 66 | 81 | 66 | 77 | |
Točivý moment [N.m] | 95 | 95 | 160 | 175 | 230 | 250 | |
Emise CO2 [g/km] | 106 | 108 | 107 | 110 | 88 | 90 | |
Cena Active [Kč] | 234.900 | 252.900 | 268.900 | – | 322.900 | – | |
Cena Ambition [Kč] | 251.900 | 266.900 | 282.900 | 296.900 (322.900) | 336.900 (372.900) | 356.900 | |
Cena Style [Kč] | – | 289.900 | 305.900 | 319.900 (355.900) | 359.900 (395.900) | 379.900 |