Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia III 1.2 TSI: První jízdní dojmy

Tomáš Dusil
Diskuze (177)
Naši redaktoři jsou stále ještě v Portugalsku na mezinárodních testech třetí generace Fabie. Vedle dojmů s agregáty 1.0 MPI a 1.4 TDI jsme slíbili také postřehy z verze 1.2 TSI, zde jsou.

Turbomotor 1.2 TSI už měla minulá generace Fabie. Jeho charakteristickými znaky byl osmiventilový rozvod OHC poháněný řetězem a také litinový blok válců. V tuto chvíli stále dožívá v modelech Roomster a Rapid.

Nová Fabia dostává druhou generaci turbomotoru 1.2 TSI z řady EA211. Jde o jeden ze základních konstrukčních celků modulární platformy MQB. To znamená hliníkový blok válců se zalitými ocelovými vložkami, čtyři ventily na válec a dva vačkové hřídele poháněné řemenem.

Otočil se zády a sklonil

Hnací řetězec je navíc v přídi umístěn obráceně: sací potrubí je nyní vpředu, výfukové svody s integrovaným turbodmychadlem vzadu. Pohled z bloku také prozradí další konstrukční finesu převzatou z MQB, jíž je jednotná poloha poháněcího ústrojí, které je více vzad a zároveň skloněno ke kabině. To by mělo zajistit lepší rozložení hmotnosti mezi obě nápravy přinášející v konečném důsledku více agility.

Takže jak se turbomotor 1.2 TSI ve své slabší variantě s výkonem 66 kW projevuje při jízdě? Máme-li to shrnout, tak jeho největší předností je tichý, kultivovaných běh a solidní pružnost, slabinou snad až příliš dlouhé převody. Dvojku dotočíte do stokilometrové rychlosti bez většího dramatu. Zařaďte pátý, tedy nejvyšší stupeň převodovky MQ200 a vyražte na dálnici. Při předpisové rychlosti 130 km/h bude jednotka točit pouhých zhruba 3000 otáček za minutu.

Poměrně dlouhé převody částečně vyvažuje rozložení točivého momentu, maximum 160 N.m je dostupné v rozsahu 1400 až 3500 otáček za minutu. Jak jsme si ověřili, agregát si nechá líbit dokonce 1200 otáček a to i v dálničním stoupání na pětku. Nijak zásadně při tom neprotestuje, nicméně ani zřetelněji nezrychluje. Podřazení přinese kýžené zlepšení dynamiky, nicméně ve zmíněném rozsahu je pouze výsledkem lehčího převodu. Vyšší otáčky při takto ploché momentové charakteristice přílišnou roli nehrají.

Jízdní komfort na jedničku

Turbomotor 1.2 TSI je spojen s odlišnou pětistupňovou skříní než menší tříválec 1.0 MPI. Zpátečka se řadí vedle jedničky po zatlačení řadicí páky, jako již mnoho let u volkswagenů. Naproti tomu u litrového motoru je umístěna doprava dozadu v duchu starších modelů Škoda. Samotné řazení je lehké a přesné, byť dráhy páky v kulise se nám zdály o malinko delší.

Obrovskou devizou zkoušené verze je jízdní komfort. Odpružení nabízí nezvyklou vláčnost, aniž by vůz slevoval něco z cestovní jistoty. Naopak do zatáček se vrhá nadšeně, v čemž mu pomáhá také poměrně strmé řízení. Mezi krajními rejdy je třeba otočit přibližně 2,6krát volantem, práci řidiči usnadňuje poprvé elektromechanický posilovač řízení.

Na detailnější postřehy si budeme muset počkat až na klasický redakční test, k němuž bychom se podle dostupných informací měli dostat někdy v polovině listopadu.

Škoda Fabia III - Ceny a motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/124/164/163/123/12
Převodovka5M5M5M6M/7A5M/7A5M
Největší výkon [kW]445566816677
Točivý moment [N.m]95 95 160 175 230250
Emise CO2 [g/km]106 108 107 1108890
Cena Active [Kč]234.900252.900268.900322.900
Cena Ambition [Kč]251.900266.900282.900296.900 (322.900)336.900 (372.900)356.900
Cena Style [Kč]289.900305.900319.900 (355.900)359.900 (395.900)379.900

Tomáš Dusil
Diskuze (177)
Avatar - plzenaak
17. 10. 2014 14:59
Re: FABIIIA
Litrový motor je tam jen pro reklamu Nová Fábie cena od ... Zatím na tom autě nevidím nic zázračného.
Nová Mazda 2 má nejslabší motor 1,5 litru 75 koní. Myslím, že to bude přijemnější společník na cesty i když toho výkonu taky není moc. O designu se nemá cenu vůbec bavit. Při pohledu na Fábii mi přijde, že to ještě není dodělaný auto.
Kufr bude mít Fábie větší, ale za cenu 15cm schodu při sklopení sedaček. Jen pětistupňové převodovky, systém sklápění sedaček z Favorita, ten nesmysl co v zatáčkách přibrzduje zadní vnitřní kolo - to asi bude dobrý žrout destiček. Zatím jsem se obešel i bez této vychytávky a auto vždycky zatočilo. Body k dobru přidávám jen za pohodlný podvozek (dle testů). To se na našich cestách vždycky hodí. Jako lídra třídy Fábii prostě nevidím.
17. 10. 2014 14:40
Re: Najlepšie auto v triede
A vis, ze mozna jo, uz byla skoro tma.
Avatar - grifith
17. 10. 2014 09:41
Re: Najlepšie auto v triede
Nebyl ten hnus náhodou hnědej? Což by měla být typická barva plastů pro verzi LaK.
17. 10. 2014 09:17
Re: Najlepšie auto v triede
Souhlasim, mel jsem tu cest prolezt Octavii L&K a vse moc hezke, krome plastu na dverich - hnus fialovej, teda cernej.
Avatar - Emel
17. 10. 2014 08:57
Re: Najlepšie auto v triede
Znám auta, kde dosažení maximálky ležící okolo 230 trvá tak dlouho, že je problém se na tu rychlost dostat (dle GPS)... neříkám že to nejde, jen že to trvá. RS TDI jede i nad 200 poměrně slušně a podle mě jsou to právě rychlosti 180+ kde se nejvíc projeví rozdíl oproti slabší naftě, jinak sám za sebe říkám, že bych asi poměrně velký rozdíl v papírových údajích nepoznal.

Kalibrace plynu vůbec není tak triviální téma jak by se zdálo... pro subjektivní dynamiku to dělá fakt hodně a mezi jednotlivými auty jsou velké rozdíly.