Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (234)
Modernizovanou Fabii jsme na stojánce důkladně zkoumali už na začátku března v Ženevě. V okolí řeckých Atén proto šlo už jen o jediné: Zjistit, jak s novými motory jezdí.

Design

První setkání s vylepšenou Fabií máme sice v živé paměti, ale denní světlo a řecké slunce ukazuje novinku přeci jen v trochu jiném – ještě optimističtějším – světle.

Vizuálně nižší příď až v reálu prozradí výrazně prostorovější tvary. Rohy předního nárazníku prakticky přestaly existovat, oblast vymezená šířkou světlometů je při pohledu shora celá výrazněji zešikmená, což příď dělá špičatější a na první pohled líbivější.

Na fotografiích nezvyklé, rozměrně působící mlhovky najednou do celého konceptu zapadají, podobně jako širší nasávací otvor ve spodní části nárazníku. Čelnímu pohledu prospěly nově uspořádané světlomety, jejichž čočky jsou u vnějšího okraje, místo dřívější polohy uvnitř.

K svezení byly nabídnuty vozy převážně na 15palcových, 16palcových a 17palcových kolech z lehkých slitin, ve většině případů s novým designem. Mladistvou vizáž skvěle zvýrazňují nové barevné odstíny i známé barevné kombinace s odlišnou barvou (bílou, stříbrnou nebo černou) střechy.

Uvnitř zaujme přepracovaný přístrojový štít, grafikou připomínající větší Octavie i Superby. Hodnotně působí nová vizáž rádií a panelů klimatizace.

Dílčí změny, které jsou vidět, malé Škodě prospěly, ale v porovnání s mnoha novějšími konkurenty Fabia v podstatě jen dotáhla ztrátu, získanou stárnutím v čase. Náskok mají zajistit nové motory.

Fabia 1,2 TSI (63 kW, 77 kW)

Tím nejdůležitějším novým motorem je čtyřválec 1,2 TSI. Jeho přítomnost v nabídce současně znamená konec pro zážehové atmosférické čtyřválce 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW) na českém trhu.

První zkušenosti s nejmenším TSI jsme nasbírali v Yetim a nedávno taky v Golfu, ale to jsou přeci jen větší vozy, takže jsme očekávali příjemně dynamický projev a velmi nízkou potřebu.

Fabia dostává jako první model v rámci VW Group slabší verzi 1,2 TSI (63 kW), který by měl táhnout prodej modernizované Fabie na českém trhu, navzdory dosavadní dominanci tříválců HTP. Ve srovnání s jen o 15 tisíc korun levnějším 1,2 HTP je čtyřválec jasnou volbou pro všechny řidiče, kteří si chtějí auto naplno užít i mimo město nebo na delších trasách.

Přímovstřikový motor má po studeném startu slyšitelně hrubší chod, než motory s konvenčním vstřikováním do sacího potrubí, ale jde o jev charakteristický i pro jiná TSI. Jen v malém autě, s jednodušším uložením motoru v karoserii, je to více patrné. Po zahřátí na provozní teplotu hrubší projev mizí, motor je velmi tichý při volnoběhu i ve všech běžně používaných otáčkách.

Zásobu točivého momentu už nízko nad volnoběhem rychle pocítíte a po prvních desítkách metrů jízdy ji začnete naplno využívat. 160 Nm, které se zde nabízí, dnes dávají jen ty nejlepší atmosférické šestnáctistovky, jenže obvykle až kolem 4000 min-1. Fabia je řidiči doslova nutí mezi 1500 a 3500 min-1. V nejpoužívanějším otáčkovém pásmu – mezi 1000 a 3000 min-1 - má 63kW verze srovnatelnou dynamiku jako silnější TSI se 77 kW. Ve vyšších otáčkách pak začíná mírně ztrácet.

Proti staršímu motoru 1,4 16V (63 kW), stejně jako ve srovnání s konkurenčními atmosférickými čtrnáctistovkami, jde o generační skok, který není viditelný jen na papíře, ale snadno jej pro sebe objeví každý i méně zkušený motorista.

Asi 20 km dlouhý test spotřeby v mírně kopcovitém terénu kolem Atén ukázal spotřebu pod 5 l/100 km v kombinovaném provozu. Troufáme si tvrdit, že spořivý řidič bude schopen s TSI běžně jezdit s výrazně nižším odběrem, než jaký by dosáhl s motorem 1,2 HTP (51 kW). Tedy, rozhodování o příplatku 15.000,- Kč může mít i čistě racionální argumentaci!

Když se chcete více svézt, za 5 l/100 km jezdit nebudete, ale to je snad každému jasné. Vítanou vlastností je naprosto plynulý nástup hnací síly s rostoucími otáčkami, prakticky neznatelný turboefekt, schopnost práce v širokém otáčkovém pásmu (mezi 1000 a 5500 min-1) a příjemný zvuk, ať jedete na spotřebu nebo naplno.

Doporučujeme
TEST Škoda Yeti 1,2 TSI (10/2009)

Silnější verze 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm) je v paletě civilních motorizací bonbónkem a jakýmsi juniorským RS. Akceleraci na 100 km/h zvládne tato Fabia za 285 tisíc korun jen těsně nad 10 sekund, a když budete chtít, rozjede se na více než 190 km/h. To jsou prosím parametry, jen nepatrně horší než u první Fabie RS 1,9 TDI PD (96 kW, 310 Nm).

Potěšení z jízdy je v novém juniorském modelu díky silnému a současně točivému motoru nesrovnatelně větší. Mnohé v tomto generačním duelu vysvětluje propastný rozdíl v hmotnosti – Fabia RS první generace s těžkým turbodieselem vážila 1245 kg, nová Fabia s malým motorem 1,2 TSI (77 kW) váží jen 1055 kg.

Fabia 1,2 TDI CR (55 kW)

Nový tříválec má ve Fabii především motorizovat nejúspornější verze Greenline, ale na vybraných trzích bude dodáván i ve standardním provedení. První kilometry za volantem negreenlinové Fabie s tímto motorem ukázaly pokrok, který naftová technika VW Group nedávno udělala.

Malý motor odvozený od čtyřválce 1,6 TDI sice nezapře charakteristický tříválcový zvuk, ale extrémní tvrdost chodu předchozích jednotek 1,4 TDI PD je pryč. Systém vstřikování common-rail zvládá regulaci chodu motoru mnohem sofistikovaněji. Projev je kultivovanější a svým způsobem harmoničtější. Náhlý nárůst síly kolem 2000 min-1 už neexistuje, což možná způsobí u zarytých zastánců TDI rozpaky. Síla tohoto motoru tkví v lepší využitelnosti celého otáčkového spektra a jednodušším ovládání plynového pedálu při rozjezdech.

Šipky na přístrojovém štítu radí přeřadit nahoru i ve chvíli, kdy na otáčkoměru ručka ukazuje na 1900 min-1. Když uposlechnete, spadnou otáčky někam k 1500 min-1 a automobil přitom v poklidu dál pokračuje bez protestů motoru, konstantní rychlostí i v mírně zvlněné krajině. Něco takového bylo dosud u naftových tříválců jen těžko realizovatelné…

Úsporná jízda s tímto motorem mimo město bude snadno končit spotřebou pod 4 l/100 km, to při využívání rychlostí jízdy od 50 do 100 km/h.

Fabia 1,6 TDI CR (66 kW)

Zatímco u naftových tříválců je uspořádání motoru i princip spalování ihned zřejmý, nová generace čtyřválcových turbodieselů ve Fabiích už tak snadno identifikovatelná není. Vyhodnotit měkkost chodu nebo hlučnost nového motoru za jízdy proti konkurenčním common-railům je bez přímého srovnání dost obtížné. Mezigeneračně je to pro silné naftové Fabie v podstatě revoluce v oblasti cestovního komfortu.

Proti motoru 1,9 TDI PD je šestnáctistovka ve všech režimech tišší, nejcennější je to pak při jízdě vyšší cestovní rychlostí, kdy zvukovou kulisu už netvoří hluboké dunění zatíženého turbodieselu PD. Plynulý nástup hnací síly výrazně ulehčuje život spojce i řidiči při významně snazších rozjezdech. Dávkování hnací síly je podobné tomu v motorech TSI, s tím rozdílem, že ani nejvýkonnější verze nedává takovou akcelerační odezvu ve vyšších otáčkách, jako malý turbobenzin.

Zatímco u zážehového TSI se s jen pětistupňovou převodovkou (i s ohledem na široké otáčkové rozsahy motoru) brzy vyrovnáte, dvěma silnějším TDI bychom přáli šestistupňovou skříň. Možnosti motoru by se mnohem lépe využily a prodejci by dostali nový argument pro stále ještě vysoké příplatky za naftové motory. Dynamika a spotřeba jednotek 1,2 TSI totiž, navzdory vlastnostem motorů 1,6 TDI CR, misku vah povážlivě vychylují směrem k benzinu.

Doporučujeme
Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů
Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy
Škoda Fabia 2010: České ceny začínají i po faceliftu na 199.900,- Kč
Ondřej Láník
Diskuze (234)
Avatar - chlapecx
20. 3. 2010 20:14
Re: z * sa bic neuplete
nio pokudm já to pochopil tak mají upravenou PQ24 mna parametry PQ25 jak by sis to asi představoval jako rozšiřovat podvozek pod kastlí???
Avatar - chlapecx
20. 3. 2010 20:10
Re: 15000?
no my teda když renaulta dovybavili na stejnou výbavu jak Fabii v Ambiente, tak sme se zajsně dostali jinam u renclíku, byl pak vejš, to k tomu, jak se furt mluví fabie je holátko:-)
a i to havrarijní u škodovky 8 a u renaultu 13 a leasing když ti dá renclík velkouslevu, tak si j iv těch splátkách nechá zaplatit (tvrdá měna je tvrdá měna)
Avatar - chlapecx
20. 3. 2010 20:06
Re: Cena
otázka je, co je kratší vzdálenost. turbo je spíš na delší než na popojíždění se studeným motorem:-) na couračky jednoznačně HTPčko:-)
Avatar - chlapecx
20. 3. 2010 20:04
Masírka
20. 3. 2010 13:33
Re: Koukal jsme na konfigurátor...
Deset tisíc jsem myslel za to "Zvláštní lakování". To je tam nové. Ale v podstatě kromě základní bílé, červené a částečně žluté je za všechny ostatní barvy minimálně desítka navíc.
Podobné je to ale i u ostatních výrobců.