TEST Škoda Octavia Combi RS – Rodinný skorosporťák
O nové Octavii RS toho bylo napsáno už spoustu: poprvé jsme se za její volant posadili v anglickém Goodwoodu, pak ji vyzkoušeli na zakroucených transylvánských okreskách. Nyní se konečně objevuje v našich redakčních garážích, takže si ji můžeme v klidu osahat a podrobit klasickému testu.
Stává se, že automobil výborně funguje na kvalitních zahraničních okreskách, pak ale přijde český test a nadšení opadne: naše silnice totiž kladou na podvozek opravdu vysoké nároky. Vyskytují se zde báječné úseky s hlaďoučkým asfaltem i například nechvalně proslulé středočeské království výmolů. Také vás zajímá, jak Octavia Combi RS na takhle rozdílném povrchu obstála?
Sportovní sedadla pro každého
V interiéru není změn mnoho, nicméně z pohledu řidiče jsou poměrně zásadní. Tou největší je zástavba sportovních předních sedadel s integrovanou hlavovou opěrkou, což je řešení, které nemusí vyhovovat každému. Z hlediska funkčnosti jde spíše o hru na efekt, protože boční vedení sedáku je téměř nulové a u opěradla jde ve srovnání s hot-hatchi přinejlepším o průměr. Tím pádem nebude mít s usazením problém vůbec nikdo, zvlášť, když rozsah nastavení sedadla i volantu je příkladný.
skoda octavia testy nizsistredni
Když už jsme u volantu: Octavia RS dostala velmi dobrý, pěkně tlustý kožený volant, kterého je radost se dotýkat. U našeho auta chyběla na volantu klasická tlačítka pro ovládání palubního počítače nebo autorádia. To není omyl při výrobě nulté série, u automobilů s manuálem se za multifunkční volant připlácí pět tisíc korun. Efektní jsou i kovové pedály, dodávané taktéž jako součást základní výbavy.
Před koženou řadicí pákou přibylo „kouzelné“ tlačítko s logem RS. Díky němu můžete přepínat mezi jízdními režimy, takže pokud potřebujete ušetřit trochu benzinu, aktivujete si Eco a pedál plynu ekologicky znecitliví. Zajímavější je však sportovní mód, ve kterém nejen ztuhne řízení, ale také se aktivuje zvukový syntetizátor. Ten má u přeplňovaného čtyřválce za úkol simulovat libozvučné tóny „velkého motoru“ a nabízet je uším posádky. Podle našeho názoru to elektronika zbytečně přehání: po pár desítkách kilometrů se zvuk (docela hezký, leč ne zrovna přirozený) začne zajídat...
Když už jsme u zvuku: Octavia RS by si zasloužila o něco lepší izolaci interiéru, protože zvlášť u tohoto modelu se dá očekávat časté vysokorychlostní nasazení. Aerodynamický hluk od vnějších zrcátek či od odvalujících se pneumatik by mohl být o něco nižší.
Z hlediska praktičnosti jde o klasické kombi od Škodovky: zavazadlový prostor pojme v základu 610 litrů, užitečná hmotnost je téměř šest metráků a pod otevřenými pátými dveřmi (ty se standardně otevírají elektricky) bez krčení projde člověk vysoký 186 centimetrů.
skoda octavia testy nizsistredni
Vlk v čepici z beránka
Byť jde o „obyčejnou Octavii“, benzinové RS rozhodně není radno podceňovat. Díky přeplňovanému dvoulitru TSI míří na přední kola pěkných 162 kW a 350 N.m, přičemž maximální rychlost verze kombi s manuálem, kterou testujeme, dosahuje 244 km/h.
Takže klasický vlk v rouše beránčím? Ne tak docela, Octavia RS je poměrně dobře identifikovatelná a to jak zepředu, tak zezadu. Dvě velké stříbrné koncovky výfuku jsou designovou záležitostí, opravdová „trubka“ vedoucí zplodiny končí před nimi. Ostatně ani rudě lakované brzdové třmeny nenechají nikoho na pochybách: tohle je RS!
A také tak jezdí. Posměváčkům zmrzne úsměv na rtech, až se jim v jejich sporťácích nepovede Octavii RS setřást. O patnáct milimetrů snížený podvozek je vybaven velmi dobrými tlumiči a hlavně víceprvkovou zadní nápravou, která Octavii (a kombi zvláště) vysloveně svědčí. Nečekejte žádné dunění od zadní nápravy, RS pozitivně překvapilo schopností překonávat nástrahy českých silnic bez výraznějších projevů nelibosti. Ba co více: horší povrch vozu nevadí ani v případě, když začnete zatápět pod kotlem. Kola na nerovnostech neodskakují, záď v zatáčce necestuje a řidič má auto za všech okolností pod kontrolou. Karoserie se nekroutí, tlumiče se do ní mohou opřít… všechno zkrátka funguje tak, jak má.
skoda octavia testy nizsistredni
Turbomotor 2.0 TSI o výkonu 220 koní (162 kW) vychází z nové generace čtyřválců, označované EA888. Samozřejmě jde o tentýž dvoulitr, který najdeme pod kapotou Golfu GTI. I když to nejlepší ze sebe dostane nad čtyřmi tisíci otáček (a to i zvukově), nemá díky ploché křivce točivého momentu problém ani s “roztahováním” z nízkých rychlostí. Má to však i jedno ale: jeho výkonová špička není tak jasně vymezena, aby dokázal řádně chytit za srdce, nebo si říct o sportovní ždímání.
Řízení má proměnný převod, což znamená, že jakmile budete potřebovat projet zatáčku s menším poloměrem či slalom, není třeba ručkovat. Citlivost i přesnost řízení je dobrá, při přesednutí z dlouhodobého Fordu Mondeo Kombi se však řízení Škodovky zdá poněkud uměle naposilované a s menší zpětnou vazbou. Jak ale ukázaly limitní situace, úplná pravda to není: řidič stále dokáže poznat blížící se mez adheze. To je důležité zejména na mokru, kdy vysoký točivý moment z jinak velmi dlouho neutrálního kombi udělá během okamžiku nedotáčivé sáně. Elektronický samosvorný diferenciál se sice snaží, fyziku však přechytračit nedokáže...
S pedálem plynu je v takových podmínkách nutno zacházet rozumně, naštěstí Octavia RS má velmi citlivý a na turbomotor skvěle dávkovatelný plyn. Jedničku si zaslouží i rychlá odezva motoru na sešlápnutí pedálu plynu, žádné nepříjemné prodlevy se nekonají. Šestistupňový manuál je velmi dobrý, dráhy kulisy jsou spíše kratší a jednotlivé rychlosti pěkně „skáčou“. Fandům sportovních automobilů bude vadit jistá sterilnost řazení, všichni ostatní budou nadmíru spokojeni. Mimochodem, během focení zůstala při rychlém rozjezdu „viset“ spojka, stalo se to však jenom jednou, jinak s ní nebyl sebemenší problém a pedál zabíral plynule a na dostatečně dlouhé dráze.
skoda octavia testy nizsistredni
Překvapilo, jak ochotně se Octavia RS vrhá do zatáček. Náklony karoserie nejsou nijak dramatické, tužší pružiny by zničily výborně trefený kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Brzdy nemají jedovatě ostrý nástup, následně se však třmeny pořádně zakousnou do kotoučů. Opravdu ostrou jízdu a rychlé překlápění v zatáčkách ale RS až tolik rádo nemá, na to by podvozek musel být o dost tvrdší. V tomto ohledu je na tom Golf GTI o něco lépe, zase mu však chybí kousek škodovácké plavnosti.
Každý závodníkem aneb Ayrton Čech
Octavia RS ztělesňuje problém současných sportovních (či sportovně laděných) automobilů: všechno funguje až příliš snadno. Správné řazení můžete pustit z hlavy, turbomotor je již od dvou tisíc otáček připraven tlačit záda do sportovních sedaček, ESP neustále žehlí vaše prohřešky a podvozek skvěle drží auto na silnici.
A to je problém. Tedy přesněji řečeno: problém by to byl, kdybyste RS chápali jako sportovní náčiní. Svaly by na to bezpochyby mělo. Inženýři však naštěstí nezapomněli, kdo si tyto vozy kupuje nejčastěji: spokojený táta od rodiny, který miluje našláplejší auto, ale má poměrně striktní rozpočet a chápe, že kočárek se do VW Scirocco nevejde. A taky už si občas dá nějaké to pivečko, takže je rád, když jsou sedadla trochu širší.
Měření zrychlení z 0 na 100 km/h potvrdilo velkou nevýhodu silných přeplňovaných automobilů s pohonem přední nápravy: špatnou adhezi při ostrém startu. S Octavií RS se v podstatě nedá rozjet rychle bez určitého prokluzu kol a přední pneumatiky, zásobované točivým momentem 350 N.m, hrabou bez uzardění ještě nějakou chvíli i na dvojku. Provedli jsme celkem sedm měření, pokaždé však naměřená hodnota začínala šestkou. I přes ne vždy zcela ideální práci se spojkou a zbytečný prokluz kol. Nejlepší čas, změřený VBOXem od Racelogicu, byl 6,7 sekundy. To je o dvě desetiny lepší hodnota, než jakou udává sama Škoda. Co to znamená? Jakmile se Octavia RS rozpohybuje, je z ní velmi nebezpečný soupeř. Dejte jí pohon všech kol a na stovce bude za šest sekund...
skoda octavia testy nizsistredni
Protože tahle zajímavá krabička toho umí víc, byl by hřích nevyužít testování na letišti i k dalšímu měření. A výsledky jsou zajímavé: tak například nejvyšší boční zrychlení v zatáčce, přesně 1,00 g, je velmi pěkná hodnota. Čas sprintu z 0 na 200 km/h (26 sekund) ani brzdná dráha ze stovky (36 m) také nejsou špatné výsledky. Tedy na svižné rodinné auto určitě ne.
Vyzkoušeli jsme také sportovní mód stabilizačního systému, který dovolí řidiči i nějakou tu skopičinku. I v něm nad vámi elektronika velmi pečlivě bdí, zasahuje však až opravdu v případě hrozícího přetočení auta. Pěkně je to vidět při krátkém zablokování zadních kol ruční brzdou v zatáčce: zatímco v běžném módu nemá elektronický asistent téměř žádné slitování, sportovní nastavení vás pustí až někam do úhlu třicet stupňů.
Běžného uživatele bude mnohem více zajímat spotřeba paliva. Klidný řidič nebude mít problém udržet dlouhodobou spotřebu pod osmi litry naturalu. Jízda po dálnici rychlostí 100 km/h znamenala spotřebu šest litrů, zrychlení na 130 je vykoupeno apetytem vyšším o zhruba dva litry. Otáčky na šestý převodový stupeň v tu chvíli atakují hranici tří tisíc. Chcete občas sportovat? Pak se připravte na spotřebu zhruba desetilitrovou, opravdu svižná jízda znamenala překonání patnáctilitrové hranice. Vzhledem k výkonům auta a schopnosti se „spořádaně“ uklidnit to ale není žádná hrůza. Nádrž bohužel pojme pouze padesát litrů, do budoucna bychom se určitě přimlouvali za její zvětšení.
Závěr
Po příchodu verze RS se klasická Octavia s turbomotorem 1.8 TSI stává v podstatě neprodejnou, protože cenový rozdíl velmi výrazně maže skvělá výbava verze RS. Hovoříme třeba o sedmnáctipalcových litých kolech či natáčecích bixenonových světlometech, za které se i ve verzi Elegance (levnější než RS o zhruba 60.000 Kč) připlácí 27.000 korun. To málo, co zbude, se za 30 kW a 100 N.m navíc rozhodně vyplatí.
Hledáte rodinné kombi se silným a přitom nikterak žíznivým turbomotorem? S Octavií Combi RS rozhodně neuděláte chybu. Výborně jezdí, je za dost zajímavé peníze a až na pár drobností, jako je uhučený syntetizátor nebo krátké zadní sedáky, mu není co vytknout.
skoda octavia testy nizsistredni
První cena vozu | 619.900 Kč (2.0 TSI /162 kW RS) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 619.900 Kč (2.0 TSI /162 kW RS) |
Základní cena testovaného vozu | 654.900 Kč (2.0 TSI /162 kW Combi RS) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 761.800 Kč (2.0 TSI /162 kW Combi RS) |
Plusy
- Jízdní dynamika a stabilita
- Charakteristika motoru a spotřeba
- Precizní řazení, nastavení podvozku
- Zpracování a výbava
- Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
- Objemný zavazadelník, užitečné zatížení
- Příznivá pořizovací cena
Minusy
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
- Hlučnější v interiéru
- Horší adheze
Foto: Petr Homolka, Aleš Jungmann