TEST Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík
Popisovat vlajkovou loď tuzemské automobilky tři roky po jejím uvedení na trh zřejmě opravdu nemá smysl. Vždyť i na stránkách portálu Auto.cz jsme vám za tu dobu přinesli jedenáct testů, ve kterých tento model figuroval.
Nikdy však nebyl vybaven čtyřválcem o zdvihovém objemu 1,4 litru; nejmenším agregátem, který se pod kapotou tohoto vozu střední třídy kdy objevil. Díky downsizingu a s ním spojeným přeplňováním je to však nyní realita. Není to však poněkud smutná realita?
Dlouhý, úzký, televizní
I když to je zřejmě nošením dříví do lesa, zopakujme několik klíčových vlastností Superbu. Tou hlavní je prostornost v interiéru v podélném směru, naprosto bezkonkurenční v dané třídě. Až jsme si říkali, zda to není plýtvání místem – při každém testu Superbu nás prostor před koleny při posazení se za sebe skoro rozesměje. Ano, tohle je Prostor s velkým P.
skoda superb testy vyssistredni | Velké P však pasažérům určitě nepřijde na mysl při charakterizování šířky interiéru; to je zřejmě jediné opravdu slabé místo Superbu. Pro srovnání, příčný prostor 147 centimetrů ve výši loktů vpředu je o 4 cm menší než v případě Hyundaie i40, Mazda 6 nabídne o 2 centimetry víc, Peugeot 508 o sedm centimetrů více a v podobném duchu bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Na druhou stranu, 147 centimetrů rozhodně nedělá z předních cestujících sardinky v oleji, jen je kolega na sedadle spolujezdce i něco blíže a čas od času o sebe na úzké opěrce mezi sedadly zavadíme lokty. Pocit grandiózní limuzíny, podložený pohledem přes rameno, však rychle mizí v nenávratnu.
Testovaný Superb byl v nejvyšším dostupném výbavovém stupni Elegance, doplněném o řadu příplatkových položek. Ve výbavě nechybí navigační systém Columbus s TV tunerem, osmnáctipalcová litá kola, velmi dobře hrající sound system s deseti reproduktory, sluneční clony zadních oken či čalounění Emory v kombinaci kůže/umělá kůže/Alcantara. Celková cena se tak ze základních 718.900,- Kč za 1,4 TSI (92 kW) Elegance hravě vyšvihne až téměř na dohled k 900 tisícům Kč. Je to hodně, je to málo, nebo tak akorát? To nechť posoudí zákazník, nyní je klíčové, zda s osazeným agregátem nebude Superb poněkud línější, než by bylo zdrávo.
Slabý? Jak pro koho
skoda superb testy vyssistredni | Už první metry daly odpověď. Superb s přeplňovanou čtrnáctistovkou se na zelené svižně vymrštil vpřed s nečekanou chutí po akceleraci. Aby bylo jasno, hovoříme v intencích základních motorizací vozů střední třídy, tedy přeloženo do řeči běžného motoristy: Superb 1,4 TSI rozhodně brzdit provoz nebude, na dělání ramen to však není.
Dobrá, slušný odpich z místa ještě válku nevyhrává, jak je na tom testovaný Superb ve vyšších rychlostech? Zde je pružnost již na hranici přijatelnosti (resp. výkonová rezerva pro pohodlné předjíždění není velká) a relativně často musíte chtě nechtě všech 92 kW povolat do služby. Agregát však působí velmi solidním a důstojným dojmem, rozhodně jsme při testování netrpěli nedostatkem dynamiky. Ostatně, vůz s maximální rychlostí přes 200 km/h a se zrychlením z klidu na 100 km/h za 10,5 by jako brzdu provozu označil málokdo.
Udělali jsme malý test. Při cestě z tiskové konference, kdy jsme ve voze vezli kolegu z konkurenčního média, jsme položili záludnou otázku: „Co za motor máme pod kapotou?“. Odpovědí bylo, nikoliv nečekaně, 1,8 TSI. Spolujezdec neviděl, že plynový pedál míří k podlaze častěji než obvykle, svižná jízda tak 1,4 TSI umně utajila.
skoda superb testy vyssistredni |
Potěšil nás zvuk motoru, resp. jeho proměny. V nízkých otáčkách je agregát velmi dobře utlumen a posádku neruší, se stoupajícími otáčkami však o sobě začíná dávat vědět a nad čtyřmi tisíci (červené pole začíná na 6.500 min-1) se může pochlubit zajímavým, až hot-hatchovským mírně chraplavým zvukem. Ten je sice poměrně vysoký a do zpěvů silnějších agregátů má poměrně daleko, je však příjemný a svou přítomností neobtěžuje. Zde se opravdu ladičům povedla práce na jedničku. Nutno vyseknout poklonu motorářům za krásně lineární zátah.
Radost nám však kazila jiná věc; poměrně výrazný hluk od kol. Přes podběhy se k posádce dostává až příliš rušivých zvuků, jediným lékem je jízda po hladkém asfaltu. Žel, toho u nás mnoho nemáme.
Jízdní vlastnosti jsou dle očekávání na špici toho, čeho lze v Superbu dosáhnout. Lehký agregát nad přední nápravou v kombinaci s osmnáctipalcovými pneumatikami dělá z testovaného modelu jízdně velmi příjemný automobil, který netrápí výrazná nedotáčivost ani záludné chování podvozku. I zde je však přítomna slabina Superbů s velkým koly: jistá nervozita na krátkých příčných nerovnostech a roletách, kdy vůz má tendenci v zatáčce mírně uskočit a posádku lehce natřást. Dlouhý rozvor zajišťuje příkladnou stabilitu ve vysokých dálničních rychlostech, rychlé změny směru však (ani s lehkým motorem vpředu) Superb dvakrát nemiluje. Když už se však do zatáčky položí, vykrouží ji s jistotou. Silnější by mohly být brzdy, Superb i při větším tlaku na pedál snižuje svou rychlost méně ochotně než bychom chtěli.
skoda superb testy vyssistredni | Ale zpět k motoru. Dlužíme vám ještě tradiční hodnoty spotřeby. Ta je při ustálené jízdě velmi solidní: při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestku zhruba 2.400 min-1 a palubní počítač ukázal pěkných 5,8 litrů na 100 kilometrů. Zrychlením na reálných 130 km/h spotřeba stoupne o přijatelných 1,6 litru na 7,4 litru, otáčky jsou v tu chvíli lehce nad hranicí 3 tisíc. Potud je vše v naprostém pořádku, ovšem je nutno poukázat na častou slabinu základních motorizací: agregát budete častěji využívat na 100 % a tak se může stát, že v reálu byste paradoxně se silnější strojovnou dosáhli lepších hodnot. Ve městě si například testovaný kus řekl o devět a půl litru benzinu, svižnější jízda s občasným předjetím vyústila ve spotřebu přesahující jedenáct litrů Naturalu na 100 km. Naopak klidné ploužení se krajinou jde zvládnout za lehce přes 6 litrů paliva.
Suma sumárum
Motoru 1,4 TSI není proč se bát. Pokud jej nebude výhledově trápit nižší spolehlivost než o 61 tisíc Kč dražší 1,8 TSI (118 kW), nemáme důvod klidnějším jezdcům jeho nákup vymlouvat. Ve spojení s přesným řazením dokáže i tak velký vůz, jakým Superb je, sympaticky svižně rozpohybovat, kamenem úrazu je však vyšší spotřeba při dynamickém jízdním stylu. Pokud budete jezdit dynamičtěji, má pro vás automobilka vhodnější motorizace.
Tak jako ve skoku o tyči i v automobilové střední třídě je nesmírně důležitý kvalitní základ. Škoda Superb s ním nemá problém, stejně jako svého času Sergej Bubka. Hlubší logiku v novinářské paralele nehledejte, Bubka totiž často začínal tam, kde ostatní končili...a to opravdu není a ani nemůže být ambice jinak povedeného motoru 1,4 TSI.
První cena vozu | 574.900,- Kč (Active, 1,4 TSI 92 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 574.900,- Kč (Active, 1,4 TSI 92 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 718.900,- Kč (Elegance, 1,4 TSI 92 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 863.700,- Kč (Elegance, 1,4 TSI 92 kW) |
Plusy
- Živý motor
- Originalita řešení zadního výklopného víka
- Objemný zavazadelník
- Prostor na zadních sedadlech
- Přesné řazení
Minusy
- Hluk od pneumatik
- Kultura jízdy při překonávání řady malých nerovností
- Málo robustní plasty v interiéru
- Malá vnitřní šířka