TEST Škoda Superb 2,0 TSI DSG – Modrý samet
Pokud toužíte po maximálně komfortním svezení v Superbu a šestiválec je na vás už moc žíznivý, nejlepší možnou volbou pro vás bude 147kW dvoulitr s dvouspojkovou převodovkou.
Zní to možná až neuvěřitelně, ale na auto.cz se nám už objevilo, ať už v samostatných testech nebo ve srovnávacích, celkem dvanáct Superbů. Dá se k němu ještě vůbec něco napsat? Dá, pokud sáhneme po kombinaci, která tu ještě nebyla – dvoulitrový benzinový přímovstřikový turbomotor se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
skoda superb testy vyssistredni
Pro koho?
Já vím, že jsou dneska turbodiesely v manažerských autech módě, ale co vám budou povídat, je to z nouze ctnost. Opravdu jste ochotni kvůli nízké spotřebě a mohutnému zátahu z nízkých otáček obětovat komfort na palubě a snášet neharmonický hluk dieselu, vibrace, zápach a v zimě dlouhé kilometry jízdy „klepat kosu“?
Pokud ne nebo vám z jakýchkoli jiných důvodů nesmí nafťák do domu, měli bychom tu perfektní tip na výkonné a kultivované auto, aniž by bylo nutné dělat vír z peněžence nákupem šestiválce.
Benzinový přeplňovaný dvoulitr má nejen 147 kW výkonu, ale zejména 280 Nm točivého momentu v prakticky celém spektru otáček – od 1700 do 5000 min-1. Nejen, že to není žádný lenoch (zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,8 s, maximální rychlost 236 km/h), ale navíc je moudře zkombinovaný s dvouspojkovou převodovkou DSG. Kdo by si dnes kupoval auto střední třídy bez sportovních ambicí s manuálem?
Perfektní synergie
Už po usednutí do kabiny se řidič cítí dobře. Interiér je sice jednoduchý, ale působí útulně, pouze v příčném směru je opravdu trošku méně místa, než by mělo mít auto, které bývá občas řazeno dokonce do vyšší střední třídy. Velice dobře působí masivní volič automatu, kam se hrabou joysticková tintítka, používaná u jiných značek.
Po nastartování sice benzinový přímovstřik začíná trošku chraplavě, ale nikde žádné vibrace a proti dieselům je to šepot květin… Dvouspojkové převodovky dokáží nadchnout rychlostí reakcí, ovšem s kultivovaností na tom nejsou nijak úžasně a jejich škubání v přískokovém městském provozu nijak zvlášť nenadchne. To ovšem neplatí pro DSG v dvoulitrovém superbu. Vlastně nebýt bleskurychlého přeřazování, ani byste ho na dvouspojku netipovali. Je mu totiž úplně jedno, jestli má jet krokem nebo je zrovna třeba divoce předjíždět, změny rychlostních stupňů jsou přímo sametové, kombinace s 2.0 TSI mu jde takřka ideálně k pleti.
K lehkému škubnutí dochází pouze při rozjezdu z klidu, to je ale víceméně charakteristický jev automatů, a to i s měničem. Lehkému cuknutí se nevyhne DSG ani při prudkém podřazení o několik stupňů dolů, nejde však o nic dramatického a za běžných okolností o jeho existenci ani nevíme.
Jeho další výhodou je pouze šest stupňů, na můj vkus řadí nezřídka automaty se sedmi a více kvalty častěji, než by bylo nutné, zatímco elektronika v Superbu moudře využívá točivého momentu motoru.
skoda superb testy vyssistredni
Síla, výkon a dobrá spotřeba
Dvoulitrové TSI je v největší škodovce slušně odhlučněno, také o sobě dává trochu vědět jen od čtyř tisíc otáček výš a nechybí mu ani pružnost v nízkých a středních otáčkách, ale ani výkon ve vysokých. Navíc i v tomto případě platí, že má turbo rychlá reakce na sešlápnutí plynového pedálu, takže vůz poslouchá takřka na slovo.
Naladění motoru je typisch VW, takže má čtyřválec plochou charakteristiku, která nenutí řidiče motor zbytečně vytáčet. Díky tomu se s tímto sedanoliftbackem dá cestovat jak ve svižném tempu, tak i maximálně „na pohodu“. Nebo na spotřebu, chcete-li.
Pokud totiž nejste dálniční závodníci, jejichž smyslem života je stlačit čas na cestu z Prahy do Brna pod hodinu, při běžných cestovních rychlostech Suberb ani nezkouší majitele sežrat. Při jízdě stovkou si řekl o 6,6 l a při dálniční stotřicítce požadoval 9,4 l benzinu. Na zimních pneumatikách, prosím pěkně. Ještě stále si myslíte, že když Super, tak v tédéí?
…a to ostatní
Vzhledem k tomu, že je to můj vůbec první test Superbu, považuji za žádoucí otřít se i o zbytek auta. Útulnost interiéru už jsem zmínil, stejně tak jako jeho jedinou vadu, jíž je méně místa v příčném směru. A přidám ještě jednu – sedadla nejsou nijak zvlášť pohodlná, ani kvůli značné šířce nedrží tělo. Opravdu mají všichni manažeři silnou nadváhu?
Na to, že by měl být Superb stroj na dlouhé přesuny, má dost neharmonické pérování. Na jednu stranu se na delších nerovnostech příjemně pohupuje, na straně druhé hodně rázuje na krátkých nerovnostech a je cítit, že ačkoli se od předešlé generace o dost zlepšila tuhost karoserie, nějaký prostor pro zlepšení by se ještě našel.
Mladoboleslavský vůz je bezelstně nedotáčivý, na žádné divočení to není, ale to ani nemá být jeho účelem, v zatáčkách se naklání trochu více, než dnes bývá obvyklé. Řízení je lehké, trošku apatické kolem přímého směru…
Závěr
skoda superb testy vyssistredni Shrnutí už jsem vlastně učinil na samém začátku. Superb 2.0 TSI DSG je výrazně luxusnější kombinace, než jako jsou schopny nabídnout v rámci modelové řady „konkurenční“ turbodiesely. A vzhledem k tomu, že ani spotřeba není nijak závratná, má tenhle model šanci uspět u těch náročnějších zákazníků, kteří se řídí spíše vlastním rozumem než aktuálními trendy.
JAKE.AUTO.CZ: Škoda Superb 3T – Přehled testů a článků o Superbu
První cena vozu | 574.900,- Kč (1.4 TSI 92 kW Comfort) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 829.900,- Kč (2.0 TSI DSG 147 kW Ambition) |
Základní cena testovaného vozu | 947.900,- Kč (2.0 TSI DSG 147 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.033.900,- Kč (2.0 TSI DSG 147 kW Exclusive) |
Plusy
- Úsporný a výkonný motor
- Útulný interiér
- Velký kufr
- Rychle a hladce řadící automat
- Prostornost kabiny v podélném směru
Mínusy
- Rázování na nerovnostech
- Nedotáčivá charakteristika podvozku
- Náklony v zatáčkách
- Nabídka místa v příčném směru
- Cena