Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Forester 2.0 XT Lineartronic – Návrat krále

Jan Mička
Diskuze (135)
Čtvrtou generaci SUV Subaru Forester nemáme v redakci Auto.cz poprvé. Tentokrát si prověříme verzi s nejsilnějším motorem z nabídky.

Základem 2.0 XT (Turbo) je atmosférický dvoulitrový čtyřválec boxer s interním označením FB, tím však souvislost s jednotkou použitou v BRZ končí. Motor dostal navíc přeplňování Twin Scroll turbodmychadlem, díky němuž výkon proti předchůdci (EJ25 s objemem 2,5 litru) stoupnul na 177 kW v 5600 min-1, točivý moment dosahuje maximální hodnoty 350 N.m.

Subaru se všemi dostupnými prostředky zasadilo o to, aby nebyla jízdní dynamika vykoupena neadekvátními provozními náklady. Motor má vysoký kompresní poměr 10,6:1, přímé vstřikování a turbodmychadlo vyvedené vespod. Výsledkem řešení je snížení emisí CO2, lepší odezva na sešlápnutí pedálu plynu a především zajímavá spotřeba. Ta se ve městě pohybuje okolo 10 l na 100 km, kombinovaný provoz vykazuje o dva litry nižší odběr benzinu. Testovanému vozu s výkonným turbomotorem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol bychom klidně prominuli i desetilitrovou spotřebu.

suv subaru testy suv subaru testy  

Daný motor zakoupíte pouze ve spojení s automatickou bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Tohle řešení nebylo v historii vždycky nejlepší, nyní se však Japonci vytáhli. Součástí výbavy Comfort jsou mimo jiné také dvě kouzelná tlačítka systému SI-Drive, která dokonale změní charakter vozu. V režimech Inteligent a S má převodovka v manuálním řazení přednastavených šest rychlostí. Přepnutím na S# se toho ale stane více, než byste čekali. Počet virtuálních stupňů se změní na osm a rázem máte k dispozici veškerý sportovní potenciál vozu.

Design – Lesník v obleku

Zevnějšek nového Subaru Forester se jednoznačně povedl. Automobil je na pohled dynamičtější a vyzdvihuje charakteristické sportovní rysy výrobce. Vypadá drsně, ale zároveň dokáže dostatečně reprezentovat. Forester zmohutněl, což ostatně potvrzuje i srovnání rozměrů minulé a současné generace. Novinka na délku měří 4595 milimetrů, je 1735 milimetrů vysoká a 1795 milimetrů široká. Současně se zvětšil také rozvor náprav, světlá výška a rozchod kol.

Srovnání rozměrů současné a předchozí generace
Model Forester IV Forester III rozdíl
Délka [mm] 4595 4560 +35
Šířka [mm] 1795 1780 +15
Výška [mm] 1735 1700 +35
Rozvor [mm] 2640 2615 +25
Rozchod vpředu [mm] 1545 1530 +15
Rozchod vzadu [mm] 1550 1530 +20

Příznivce značky na první pohled zamrzí absence sání vnějšího vzduchu z vrchu kapoty. V rámci dosažení lepší aerodynamiky byly kanály přesunuty do masky chladiče. Všechno napravuje dynamicky vyhlížející přední nárazník s falešnými otvory pro přívod vzduchu k brzdám a diodami pro denní svícení. Chromované rámečky kolem nich nám však již připadají trochu moc.

Záď je oproti přídi umírněnější. Nejsilnější testované provedení poznáte podle dvou koncovek výfuku, nechybí ani v rozumné míře použité ochranné oplastování. To je ostatně u Foresteru potřeba. Na rozdíl od některých konkurenčních SUV totiž není pouhým doplňkem image, ale skutečně schopným vozem. O tom ostatně vypovídá i světlá výška 220 milimetrů, nájezdové úhly 25° a 26° a přejezdový úhel 22°.

Interiér

Uvnitř Foresteru najdete dostatečné množství prostoru pro pět cestujících a hromadu věcí, které se vejdou do zavazadelníku o základním objemu 488 litrů. Ten je v případě, že automobil disponuje elektrickým otevíráním a zavíráním pátých dveří, trochu omezen. Rozdíl sedmnácti litrů však v praxi nepoznáte. Oceňujeme rozumnou výšku nákladové hrany, neškodila by však přítomnost prvků pro fixaci převážených předmětů. Buď si totiž dáte nákup do krabice, nebo očekávejte, že jej před domem budete sbírat po celém prostoru.

suv subaru testy suv subaru testy  

Přístrojové desce dominuje sportovní tříramenný volant s ideálním průměrem a „japonsky“ tenkým věncem. Nic složitého nehledejte ani v kapličce přístrojů. Dva budíky a jednoduchý palubní počítač poskytují řidiči dostatek informací, v noci navíc nesvádějí pozornost nejrůznějšími barevnými zbytečnostmi. Je tady však jedna věc, co nám v testovaném Foresteru příliš nesedí – sedadla. Jasně, je skvělé, že dostanete k výbavě Comfort čalounění v kombinaci látky a kůže, krátké přední sedáky s nevýrazným bočním vedením to však nenahradí. Místa pro cestující je všude dostatek, vpředu se sedí nepatrně výše než u předchůdce. To má mimo jiné za následek parádní výhled z vozu. Zadní sedadla by mohla lépe podpírat stehna, přičemž delší opěradla by jim také neškodila.

Jízda – Posouvání hranic

Řídit nejsilnější Subaru Forester v nabídce vás bude hodně bavit. Zde totiž naplno vynikne rozdíl ve filozofii, s jakou jsou nová SUV navrhována. Když si například koupíte Volvo XC60, dáte lidem najevo, že na to máte. Pořád však budete řídit Volvo - krásné, drahé, ale trochu nudné.

Subaru Forester je na tom výrazně jinak, což pocítíte ihned po prvním otočení klíčku ve spínací skříňce. Turbomotor má hezký zvuk a dostatek výkonu již od nízkých otáček. Pokud všechno necháte na režimu Inteligent, bude se Forester chovat jako běžný osobní automobil. Podvozek je trochu tvrdší, ne však tolik, aby si posádka stěžovala na snížený komfort. S příčnými nerovnostmi si například poradí lépe než Mercedes-Benz GLK. Spokojeni jsme rovněž byli s komunikativním řízením s dobře nastaveným posilovačem.

suv subaru testy suv subaru testy  

Trochu jiná stránka Foresteru se projeví po přepnutí na režim S#. Automobil vyloženě vybízí ke sportovní jízdě a přestože se jedná o SUV s vyšším těžištěm, v praxi to celkem nepoznáte. V zatáčkách se naplno projevují výhody tvrdšího nastavení podvozku a řízení, symetrický pohon všech kol pomáhá v každé situaci. V oblouku je potřeba s Foresterem trochu pracovat, aby se ihned neprojevila vrozená prvotní nedotáčivost. Pokud se naučíte správně najíždět, včas brzdit a přidávat plyn, jenom málokterý vůz se nejsilnějšímu Foresteru vyrovná! A to i v případě, že potřebujete rychle zastavit. K testovanému motoru totiž standardně dostanete odvětrávané 17“ kotouče pro přední nápravu a 16“ pro zadní kola. Brzdy se dají dobře dávkovat, citelněji nevadnou a dokážou velké Subaru zastavit překvapivě rychle.

Video se připravuje ...

Forester ale není pouze o jízdě po dálnici nebo dovádění na okreskách. Je také velmi schopným terénním vozem. Řidiči k dokonalé kontrole situace pomáhá režim X-Mode, který aktivujete tlačítkem u voliče automatické převodovky. Systém ideálně kombinuje řízení motoru, symetrického pohonu všech kol, převodovky a stabilizačního systému. Jeho součástí je také pomocník pro sjíždění svahů, který se v případě potřeby aktivuje automaticky. V praxi to znamená, že ani méně zkušený řidič nezůstane v terénu bezradně viset. Díky již zmíněným nájezdovým úhlům navíc zvládnete i tvrdší terén, než s některými konkurenčními vozy.

Závěr

Subaru Forester s nejsilnějším turbomotorem zřejmě nebude nejprodávanější verzí z nabídky, rozhodně bychom ho však neměli přehlížet. Kombinace přeplňovaného dvoulitrového boxeru, vylepšení převodovky Lineartronic a symetrického pohonu všech kol funguje senzačně, provoz navíc není vykoupen vysokou spotřebou paliva.

Testované provedení se cenou blíží k milionu korun. Po nahlédnutí příplatkové výbavy však zjistíte, že mu k dokonalosti chybí vlastně jenom navigační systém. Potěšeni jsme byli jízdními vlastnostmi, kvalitou výroby, vnitřním prostorem a zpracováním materiálů. Sedačky by si zasloužily výraznější boční vedení, delší sedáky a v případě zadních i delší opěradlo. Plnohodnotné rezervní kolo by u takového typu automobilu mohlo být standardem.

První cena vozu 679.000 Kč (2.0i Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 989.000 Kč (Comfort Lineartronic)
Základní cena testovaného vozu 989.000 Kč (Comfort Lineartronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 989.000 Kč (Comfort Lineartronic)

Plusy

  • Silný turbomotor s charakterem
  • Vnitřní prostornost
  • Zpracování interiéru
  • Inteligentní pohon všech kol
  • Rozumná spotřeba paliva
  • Výrazně vylepšená převodovka Lineartronic

Minusy

  • Boční vedení sedáků vpředu
  • Krátká opěradla zadních sedadel
  • Pouze dojezdové rezervní kolo

Foto: Michael Kolář

Jan Mička
Diskuze (135)
Subaru Forester 2.0 XT Lineartronic
Cena základní sestavy 989 000 Kč
Výbava základní sestavy Xenonové světlomety, přední mlhovky s integrovaným denním svícením DRL, elektricky ovládaná, vyhřívaná, sklopná vnější zpětná zrcátka, litá 18” kola, sportovní přední nárazník a maska chladiče, dvojitá koncovka výfuku, metalický/perleťový lak, tmavý kožený interiér/sedadla, kožený volant a hlavice řadicí páky, elektrické ovládání sedadla řidiče, vyhřívání předních sedadel, elektrické ovládání bočních oken, dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání pátých dveří, duální samočinná klimatizace, audiosouprava s šesti reproduktory, bluetooth, AUX, USB, zadní parkovací kamera, hliníkové sportovní pedály, tempomat, řazení pod volantem, SI Drive se třemi módy - Intelligent, Sport a Sport Sharp, X-MODE, asistent rozjezdu do kopce, asistent sjíždění kopců atd. Kč
Cena testované sestavy 989 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2400 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 7 / 8.5
Emise CO2: 197
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1573
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1682 / 428
Rozměr pneu: 225/55 R18
Subaru Forester 2.0 XT Lineartronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4595
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1735
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 8. 2013 19:10
Re: Návrat krále ...
Ve své době, v evropě, nejrychlejší byl...
Avatar - Hammunasakra
15. 8. 2013 10:30
Re: Forester
V mym věku už těžko, ale dík >:D
A s tim Subaru to je vážně přesně vobráceně. Neni to allinclusive v Bulharsku, ale když už tak spíš něco jako ubytovna v Monacu >:-[]
15. 8. 2013 08:50
Re: Forester
Odhaduji, že toho asi bude víc, "co bys teda nevymyslel" ;-) Držím palce v dalším studiu života. :yes:
Avatar - Hammunasakra
15. 8. 2013 00:25
Re: Forester
Teda srovnat Forester XT s dovolenou allinclusive v Bulharsku to je fakt kravina do nebes volající, to bych teda nevymyslel :yes: >:D >:D >:D
Jo a je to přesně vobráceně, to jen tak abys věděl >:-[]
Avatar - Hammunasakra
15. 8. 2013 00:06
Re: Forester
To je jasný, místo Subaru Forester XT 2.0 radši nějaká verze scout :yes: >:D
S tebou to fakt nevypadá dobře, tohle je jasnej důkaz ztráty soudnosti >:-[]