TEST Toyota Auris 2010: První jízdní dojmy
Toyota patří ke značkám, jejichž modernizace jsou, co se změn vzhledu týká, téměř neviditelné. Dost možná se ale časy mění. V Ženevě se ukáže dost výrazně modifikovaná RAV-4 a také v případě Aurisu rozhodně na první pohled poznáte, že máte před sebou verzi pro tento a následující roky.
Auris 2010 má ostřeji řezané přední světlomety a novou optiku zadních svítilen. Nové nárazníky propůjčují autu dojem větší šířky a robustnosti a nelze si ani nevšimnout nové, výraznější masky chladiče.
Palubní deska dostala pozměněnou strukturu plastů a část její horní části má dokonce měkčený potah, jenž ale ortodoxní olizovače plastů asi stejně příliš neuspokojí. Perfektně se drží nový volant s tlustým, ve spodní části zploštělým věncem a malým průměrem.
Mnohem důležitější než změny vzhledu jsou ale modifikace technického rázu, které nelze přehlédnout při jízdě. První, čeho si všimnete, je vylepšené řízení. Je sice stále dost odtažité a mnoho informací o dění pod koly nedává, ale posilovač klade větší odpor a co je nejdůležitější, Auris dostal strmější převod, takže není ani v ostrých zatáčkách nutné, abyste na volantu ručkovali jako gibon.
Výrazným způsobem se také zlepšilo chování kompaktní Toyoty na silnici. Nové naladění pérování se postaralo o potlačení náklonů v zatáčkách a ačkoli je podvozek nyní o trošku tvrdší, mnohem lépe tlumí rázy od nerovností, což bude zejména na našich tankodromech k nazaplacení.
Jízdní vlastnosti se nám oproti výchozí verzi zdály nezměněny, řidič však z chování vozu bude mít určitě lepší pocit. Spokojeni také budete se standardně dodávanou manuální šestistupňovou převodovkou, která má krátké a přesné dráhy, přičemž budete stále těžit z chytrého umístění řadicí páky.
Toyota Auris 2010 - Zážehové motory | |||
Motor | 1,33 Dual VVT-i | 1,6 Valvematic | 1,8 Valvematic |
Převodovka | 6M | 6M/6MMT | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1329 | 1598 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 73/6000 | 97/6400 | 108/6400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 128/3800 | 160/4400 | 180/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 195 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,1 | 10,0/11,9 | 9,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 6,6/6,3 | 6,7 |
Měli jsme možnost vyzkoušet omlazený Auris se základním benzinovým motorem 1,33 l o výkonu 73 kW se šestistupňovým manuálem, dále turbodiesel 1,4 l s robotizovanou převodovkou MMT a také dvoulitrový nafťák, vybavený pochopitelně šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Miniaturní čtyřválec dodávaný i do Yarise má s autem poměrně dost práce a předjíždění je nutné si opravdu dobře načasovat, dokáže ale zaujmout slušnou spotřebou a tichým během.
Vyzkoušeli jsme i robotizovanou převodovku MMT, dodávanou s šestnáctistovkou Valvematic a malým turbodieselem. Je bohužel stejná jako všechna obdobná ústrojí. V kombinaci s motorem 1,4 D-4D podřazuje sice sympaticky rychle, jinak se ale vyznačuje charakteristickým otravným cukáním, které v samočinném režimu nelze eliminovat.
Naftová čtrnáctistovka působí díky slušnému zátahu odspoda jako vhodnější motorizace, ani v tomto případě ale nejde o žádného sprintera a předjížděcí manévry jsou také během na dlouhou trať. Stejně jako zážehová jednotka, i malý turbodiesel je od kabiny dobře odizolován, což nás přivedlo k domněnce, že Toyota zapracovala i v této oblasti, svezení s dvoulitrovou naftou nás ale trochu zviklalo, jeho klapot se totiž do kabiny dostává o poznání více, než tomu bylo v předešlých případech. Zde ale už nelze mít výhrady k dynamice, Auris s touto motorizací se pohybuje opravdu svižně, byť za cenu větší tendence k nedotáčivosti.
Toyota Auris 2010 - Vznětové motory | ||
Motor | 1,4 D-4D 90 | 2,0 D-4D 125 |
Převodovka | 6M/6MMT | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1364 | 1998 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 66/3800 | 93/3600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 205/1800-2800 | 310/1800-2400 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9/14,7 | 10,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7/4,8 | 5,2 |
Toyota plánuje zahájení prodeje modernizovaného kompaktu v březnu a v té době budou také zveřejněny ceny. Vzhledem k tomu, že jednání o nich stále probíhají, dá se předpokádat boj o jejich snížení. Tak se nechme překvapit, za kolik bude o poznání vyspělejší Auris k mání.