Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota RAV4 2,0 4WD 3D - čipera na silnice i do terénu

Počátkem září začal v ČR prodej druhé generace Toyoty RAV4, která navazuje na svého úspěšného předchůdce, který byl v prodeji od roku 1994. Narozdíl od hravě pojatého designu první generace je novinka již trošku "dospělejší", hlavně pětidveřová verze....

Počátkem září začal v ČR prodej druhé generace Toyoty RAV4, která navazuje na svého úspěšného předchůdce, který byl v prodeji od roku 1994. Narozdíl od hravě pojatého designu první generace je novinka již trošku "dospělejší", hlavně pětidveřová verze. Třídveřový RAV4 je oproti pětidveřovému výrazně kratší (4200 mm vs. 3805 mm) a taktéž rozvor náprav je zmenšen (2490 mm vs. 2280 mm). To vše dělá z RAV4 jakoby dvě zcela rozdílné verze automobilů. Zatímco 3 dv. verze je jakýmsi "funny" automobilem ideálním pro řádění v lehčím terénu a díky své obratnosti i ve městě, pětidveřová verze má již výraz "dospělého" vozu, který dokáže odvézt na hory pět členů rodiny i s běžkami a spoustou zavazadel.

Testem však prošlo jen třídveřové provedení se stálým pohonem všech kol (prodává se i levnější verze s pohonem pouze předních kol) a dvoulitrovým motorem, takže podrobný popis bude věnován již pouze této verzi.

Po usednutí za volant překvapí sportovně laděný interiér vozu. Dominantním prvkem je tříramenný volant s airbagem, za který by se nemusela stydět ani Toyota Celica. Posilovač řízení má velmi silný účinek, který je příjemný při manévrování ve městě nebo při parkování, ale při rychlé jízdě např. na dálnici přílišný účinek posilovače již vadí. V kapličce pod volantem se ukrývají "ciferníky" s ve středu umístěným otáčkoměrem. To vše s bílím podkladem a černými čísly. Řadicí páka je poměrně krátká a řazení jde lehce a přesně (podobně jako u dříve testovaného Yarise). Trošku zklamáním je poměrně tuhý chod spojky a její ostrý záběr. Troufám si tvrdit, že méně zkušeným řidičům (řidičkám) by spojka v RAV4, mohla občas dělat problémy při rozjezdech.

Prostor na zadních sedadlech je díky malému rozvoru omezen podběhy zadních kol, takže vůz je koncipován jako čtyřmístný. To potvrzují také pouze dva bezp. pásy na zadních sedadlech (pětidveřová verze je však pětimístná). Zadní sedadla mají regulovatelný sklon opěradla, což cestující ocení hlavně na delších trasách. Navíc je možné zadní sedadla v případě potřeby zcela vyjmout a vytvořit tak dostatečně velký zavazadlový prostor (766 l). V běžném uspořádání je totiž zav. prostor velmi malý (150 l) a pojme v podstatě jen pár nákupních tašek. Určitou náplastí na zmírnění malého zav. prostoru je odkládací taška umístěná na dveřích zav. prostoru a také množství odkládacích prostorů v interiéru.

O pohon testovaného RAV4 se staral moderní dvoulitrový zážehový čtyřválec s šestnácti ventily a proměnným časováním ventilů VVT-i. Nejvyšší výkon tohoto motoru je velmi slušných 110 kW. Neméně zajímavá je vzhledem k objemu i hodnota nejvyššího točivého momentu - 192 Nm, která je dosahována ve 4000 otáčkách. To vše ve spojení s "krátce" odstupňovanou pětistupňovou manuální převodovkou dělá z poměrně lehkého vozu (1220 kg) obratného a svižného "ďáblíka". Nejvyšší rychlost 185 km/h je plně dostačující a zrychlení z klidu na 100 km/h za 10,6 s také není špatné. Motor dobře táhne již z nízkých otáček, ale jak už to u moderních šestnáctiventilových motorů bývá, ten pravý výkon je dostupný až okolo 4000 otáček. Zde však již pomalu začíná stoupat hluk pronikající od motoru k posádce. Příjemným překvapením byla spotřeba. Ta se pohybovala mezi 8-9,5 l na 100 km, což je vzhledem k častému využívání nejvyššího výkonu motoru příznivé.

Jízdní vlastnosti "krátké" verze byly výrazně ovlivněny zimními pneumatikami, které nedokázaly přesně reagovat na zatočení předních kol a tak se vůz choval dosti nedotáčivě. V lehčím terénuse RAV4 díky stálému pohonu všech kol cítil jako "ryba ve vodě" a poskytoval opravdovou radost z jízdy. Pro těžký terén chybí redukční převodovka i závěrka diferenciálu. Brzdy s ABS měly velmi dobrý účinek a ani jejich větší namáhání neomezilo jejich účinnost.

Cena testovaného vozu byla 800.900 Kč. Nejlevnější provedení s pohonem předních kol a motorem 1,8/92 kW stojí 675.900 Kč. Rozdíl mezi 3D a 5D verzí je 35.000 Kč.

Nová Toyota RAV4 výrazně předčila svého předchůdce prakticky ve všech parametrech. Uvnitř je prostornější, má výkonnější motor s nízkou spotřebou. Výborná je ovladatelnost vozu a účinnost brzd. Také vnější design je velmi atraktivní. Slabiny spatřujeme ve malém zavazadlovém prostoru (u třídveřové verze) a vyšší ceně.

ABS, 2x airbag, lakované nárazníky a kliky dveří, příprava pro rádio + 4x repro, el. ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, vnější zrcátka v barvě vozu el. ovládané a vyhřívané, imobilizer, výškové nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizace manuální, přední mlhovky, zadní diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty

základní

Cena základní sestavy 800 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 2x airbag, lakované nárazníky a kliky dveří, příprava pro rádio + 4x repro, el. ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, vnější zrcátka v barvě vozu el. ovládané a vyhřívané, imobilizer, výškové nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizace manuální, přední mlhovky, zadní diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty Kč
Cena testované sestavy 800 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 192 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.4 / 7.3 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 766
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1220 / 490
Rozměr pneu: 215
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3805
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2280
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano