Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris 1,0 16V

Tomáš Zajíček
Diskuze (1)

Toyota Yaris podobně jako například Peugeot 206 vzbudila mezi příznivci malých automobilů nebývalý zájem. Velký podíl na tom má především moderní design Yarise, který mohou kolemjdoucí obdivovat.

Yaris má ale i další přednosti, například moderní zážehový šestnáctiventilový motor 1,0 s proměnným časováním ventilů VVT-i nebo výborné využití vnitřního prostoru.

Testovaný automobil v pětidveřové verzi a ve stojí 339.000 Kč. S příplatkovou klimatizací se konečná cena dostala na 378.000 Kč. Základní třídveřový Yaris "terra base", který však má ve výbavě například airbag řidiče, palubní počítač, imobilizér, nastavitelný volant či stěrač zadního skla stojí 286.100 Kč.

Interiér Yarise je dobře promyšlen. Zaujme svou prostorností (především na výšku a délku) a také množstvím odkládacích schránek a ploch. Sedí se poněkud výše, což zlepšuje přehled při jízdě v hustém provozu méně zkušeným řidičům. Některým řidičům však nemusí "autobusový posez" vyhovovat. Díky lehce jdoucí spojce, řazení i volantu s posilovačem, je Yaris ideálním vozem pro ženy.

Zadní sedák je posuvný (podobně jako v Twingu), čímž je možné v závislosti na situaci, zvětšovat vnitřní prostor pro cestující nebo naopak zavazadlový prostor (od 205 do 305 l). Zadní sedák je také možné kompletně překlopit dopředu, čímž vznikne velká rovná plocha pro zavazadla.

Přístrojová deska má neobvyklé tvary, které ukrývají množství otevřených i uzavřených schránek. Zajímavostí, kterou nelze opomenout je displej, který nahrazuje klasické "kulaté" přístroje. Je umístěn ve středu palubní desky a díky promyšlené optice se zdá, jakoby byl cca 3/4 metru vzdálen. Výhodou tohoto řešení je, že při kontrole hodnoty na displeji není nutné příliš "přeostřovat" v porovnáním s klasickými přístroji.

Poněkud menší péče, v interiéru, však byla věnována několika šroubkům, které sice neohrožují bezpečnost posádky, ale neesteticky na ni koukají. Druhým podivným prvkem v interiéru je rádio kombinované s palubním počítačem. Je totiž naprosto nelogicky rozděleno na dvě části, takže jeho ovládání je dosti obtížné. Na druhou stranu toto uspořádání nejspíš odradí zloděje.

Velmi povedený je podle mých zkušeností motor. Tento moderní agregát s proměnným časováním ventilů dosahuje výkonu 50 kW při šesti tisících otáčkách. Zpřevodování je poměrně "krátké", takže pro Yaris není problém ani akcelerace a bez problémů se drží i podstatně silnějších vozů. Samozřejmě, že ve vyšších rychlostech se motor na pátý rychlostní stupeň již dostává "do otáček" (100 km/h - 3.100 ot/min, 130 km/h - 4.000 ot/min). Musíme ale mít stále na vědomí, že jde pouze o litrový motor. Do 3.500 ot/min je motor dobře odhlučněn, ale nad touto hranicí je v interiéru již poměrně dosti slyšet. Spotřeba je nízká a pohybuje se okolo 6,0 - 6,5 litru na 100 km. Řazení pětistupňové převodovky jde velmi lehce a přesně, kromě zpátečky, která se občas řadí hůře.

Toyota Yaris je až na některé drobnosti velmi povedeným automobilem a proto doporučuji před koupí automobilu této kategorie navštívit i nejbližší prodejnu Toyoty.

Tomáš Zajíček
Diskuze (1)
Toyota Yaris 1,0 16V
Cena základní sestavy 339 000 Kč
Výbava základní sestavy 2x airbag, imobilizér, centrální zámek, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovládání předních oken, otáčkoměr, vyhřívání zadního skla, stěrač zadního skla, rádio + 2x repro, indikace vnější teploty, palubní počítač (indikace prům. rychlosti a průměrné a okamžité spotřeby), dělená zadní opěradla - sklopná a posuvná, držák nápojů Kč
Cena testované sestavy 378 000 Kč
Výbava testované sestavy klimatizace (+ 39 000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 90 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 156
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 205 / 950
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 830 / 490
Rozměr pneu: 175
Toyota Yaris 1,0 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3615
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2370
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1400
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - 3_diamanty
19. 5. 2024 12:53
Spomienky
Tak na takomto yarise ( v cervenej farbe ) som v r 2000 ( este ako 4tak na priemyslovke ) robil autoskolu ( par jazd boli aj na golfe 4 .. skusky na punte 1 ) a musim povedat ze ako zacinajucemu soferovi mi na nom najviac vadila ta mala necitatelna kaplicka digitalneho rychlomera s palickovym otackomerom umiestnena este k tomu v strede palubovky ( to mohli poriesit fakt inak ) ... aj ta siva nevkusna radicka bola dlha a subtilna ako v nasej vtedajsej 105Lke... dnes po rokoch by mi to uz mozno tieto veci asi ani tolko nevadili ... vyhlad cez siroke stlpiky bol tiez poslabsi... G4 aj punto boli vo vsetkom lepsie a zaujimavejsie auta ... obzvlast v nizkom G4 sa mi jazdilo proste vyborne .... ale aspon to male cudo pekne vedelo zahrabat... lahke auto aj s litrom 50kw slo za plynom vazne pekne... to mam dodnes v pamati... ale celkovo mam na prvy yaris fajn spomienky... z pohladu jazdenia to bolo fakt sikovne auto a zrovna na mestske jazdenie uplne dokonale ...ale boli vtedy skratka ine casy a este aj ine naroky na auto aj dynamiku ako dnes ( dnes pod pojmom zive male auto uz tiez mam ine meritka ako kedysi ) .. ale boli to stejne asi najkrajsie automobilove casy a som rad ze som ich este stihol... :yes: