TEST Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i – Sympaťák do města
Populární Toyota Yaris Cross prošla decentním faceliftem. V nejnovějším provedení má výrazně modernější multimédia a silnější verze hybridního pohonu přijíždí s nenápadným, avšak důležitým vylepšením.
Design, interiér
Když se Toyota rozhodla nastoupit na vlnu populárních SUV a crossoverů v segmentu malých subkompaktních aut, jako alternativu ke standardnímu hatchbacku Yaris uvedla model Yaris Cross. Ten se vyrábí už od roku 2020, a protože na tomto trhu nesmíte zaspat a nechat si uniknout sebemenší šanci na oslovení nových zákazníků, už loni na podzim uvedla automobilka decentní facelift, kterým jeden ze svých nejúspěšnějších modelů současnosti vylepšila ve všech směrech.
Obrovský úspěch Toyoty Yaris Cross snad nejde ani přehlédnout, protože na českých silnicích jí potkáváme snad každým dnem. Neuvědomujete si to do chvíle, kdy po nich začnete cíleně koukat, jako jsem to dělal při testování nového, vyspělejšího modelu. Yaris Cross je totiž nejprodávanější toyotou v Evropě a v Česku je letos zatím ve svém segmentu na stále skvělém druhém místě. Loni se u nás zaregistrovalo 2.948 těchto aut, což dle údajů Svazu dovozců automobilů s ohromným náskokem stačilo na první místo v segmentu SUV-B.
Nová generace infotainmentu
Vnější vzhled Toyoty Yaris Cross se při loňském faceliftu nijak zvlášť nezměnil a největší novinkou je zelený odstín laku jménem Urban. Ten ve vzorníku laku nahrazuje výraznější zlatou barvu Tuscan. Novinkou jsou i osmnáctipalcová kola s novým stylingem a v interiéru se objevují zelené akcenty – nejvýraznější jsou na dvojitých pruzích na sedadlech – a vylepšené materiály ve spodní části kabiny.
Nejdůležitější inovací v yarisu cross jsou především nová multimédia. Japonská značka donedávna trpěla zastaralým infotainmentem, jenž už je v jejím nejmenším SUV naštěstí minulostí. Standardní výbavou yarisu cross sice stále jsou analogové budíky se 7“ centrálním displejem, ale od stupně výbavy Executive má nový 12,3“ digitální přístrojový štít. V závislosti na výbavě pak má 9“ nebo 10,5“ dotykový displej.
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i |
Nová generace infotainmentu Toyota Smart Connect s bezdrátovou konektivitou Apple CarPlay a Android Auto je výrazně modernější a uživatelsky přívětivější. Reakce jsou rychlé a menu jsou přehledná, ale během testování jsem jej příliš nevyužíval, protože nemá moc funkcí. Cloudová navigace je navíc dostupná pouze formou předplacené služby a standardně dostanete jen své aktuální souřadnice a kompas. Pokud máte dobrodružného ducha, může vám to stačit.
Zvláštní nastavení asistentů
Naopak, menu na digitálním přístrojovém štítu se čtyřmi možnými zobrazeními jsem v yarisu procházel před každou jízdou. Ovládáte jej pomocí fyzických tlačítek na volantu, a pokud si necháte připravenou volbu pro nastavení, pouhým podržením tlačítka OK se přesunete do seznamu různých asistenčních systémů. A tady nastává snad největší neduh jejich nastavení.
Při testování jsem si začal říkat, že musíte být produktový manažer Toyoty, abyste se v nabídce asistentů trochu vyznali. Jejich názvy jsou vyobrazeny pouze formou továrních zkratek, které vám nic neřeknou. Nejčastěji se tak budete orientovat podle malých ikon znázorňujících příslušnou funkci. Díky tomu jsem se během pár startů seznámil s funkcemi, jež si pravidelně vypínám – upozornění na rychlost Intelligent Speed Assistance (ISA) vyřešíte vypnutím systému RSA pro čtení značek, asistent pro jízdu v pruzích najdete pod zkratkou LDA.
Praktičnost
Toyota Yaris Cross je sice menším autem, ale pořád docela praktickým. Na předních sedadlech se rozumně usadíte i s větším vzrůstem, a pokud se na chvíli trochu omezíte, přežijete i cestu vzadu. Většina lidí si v yarisu cross rozumně sedne i za sebe. Zavazadlový prostor verze s pohonem všech kol i-AWD disponuje základním objemem 320 litrů (předokolka má 397 litrů) a má téměř dokonalý obdélníkový tvar, vyjma sklonu opěradel.
Motor, jízdní vlastnosti
V Česku se aktuálně Toyota Yaris Cross prodává se dvěma elektrifikovanými pohonnými jednotkami. A při faceliftu přišla o v minulosti populární atmosférickou patnáctistovku Dynamic Force, která u nás v loňském roce tvořila téměř třetinu prodejů. Pokud si ji dnes půjdete koupit, budete mít na výběr pouze ze dvou zážehových hybridních tříválců se zdvihovým objemem 1,5 litru z klasického yarisu.
Základ má 115 koní, silnější verze až 130
Základní verze disponuje maximálním výkonem 85 kW (115 koní) a výkonnější varianta má až 96 kW (130 koní). Během našeho redakčního testu jsem mohl jezdit se silnější verzí s kombinovaným nejvyšším točivým momentem 185 newtonmetrů a důležitou skutečností je, že stotřicetikoňový hybrid při modernizaci prošel technickým vylepšením.
Automobilka jej vybavila o trochu výkonnějším elektromotorem o 62 kW (83 koní) (slabší hybrid má 59 kW/80 koní), novým nastavením řídicí jednotky a hybridní planetovou převodovkou e-CVT z hybridu 5. generace. Není překvapením, že stejným vylepšením prošel i standardní hatchback Yaris. A jak se to chová v reálném městském i mimoměstském provozu?
Hybridní Toyota Yaris Cross si žije svým životem, jak rád říkám. Akumulátor neustále cykluje mezi 1/3 a 3/4 stavu nabití podle potřeby a na elektřinu se pohybuje hlavně v městských ulicích. Pravidelně jsem s ním krokoval v kolonách bez nutnosti startování spalovacího motoru, a když už k tomu dojde, tak jen s cílem rychlého dobití a následně se zase zhasne.
Elektrická část pohonu yarisu cross současně přispívá k pružnější odezvě na plyn, bez sebemenší prodlevy, a lepší dynamice. Využijete toho ve chvílích, kdy potřebujete svižně přejet z pruhu do pruhu, nebo odněkud razantněji zrychlit. S akcelerací z 0 na 100 km/h za přibližně 11 sekund a maximální rychlostí 170 km/h vás sice na zadek neposadí, ale pro každodenní cestování je ideálním autem.
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i |
Příjemný ve městě, na dálnicích ztrácí
Pokud tedy nemusíte pravidelně jezdit po dálnicích. Toyota při faceliftu sice zapracovala na lepším odhlučnění od motoru rezonátorem v sání motoru i třemi vrstvami izolační hmoty místo jedné, ale při vyšším zatížení jej stále slyšíte víc, než byste si přáli. Nepříjemné jsou konstantní otáčky, jež drží převodovka kvůli využití nejúčinnějšího pásma točivého momentu. Automobilka upravila i odhlučnění od aerodynamiky a vozovky silnějšími skly čelního a bočních oken.
I když je yaris v nižším tempu sympaticky dynamický, se slabým atmosférickým tříválcem mu ve vyšších rychlostech dochází dech. Od stovky akceleruje už pomaleji, a pokud na něm budete stát jako na rýči, projeví se to i na spotřebě paliva. Tohle malé SUV si oblíbí především klidnější řidiči, kteří s ním po dálnici budou jezdit za šest litrů, zatímco po městě je bude vozit téměř zadarmo, kdy se dostanou pod pět litrů na 100 kilometrů.
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i |
S častými přesuny po dálnicích se navíc musíte připravit na to, že budete často tankovat. Reálná spotřeba paliva je sice nízká, ale yaris cross disponuje pouze malou 36l palivovou nádrží. Každou desítku kilometrů tak během chvíle uvidíte na snižujícím se stavu zbývajícího paliva na palivoměru.
Už standardně mezi funkcemi hybridního pohonu nechybí čistě elektrický mód, který si můžete aktivovat manuálně, ale ne za všech okolností. Elektrický mód EV lze využít do rychlosti jízdy maximálně 50 kilometrů v hodině, pokud máte dostatečně nabitý akumulátor. Yaris vás nenechá jej aktivovat pod polovičním stavem nabití a vydrží vám pouze do okamžiku, než vyjede energii do třetiny stavu.
K tomu si můžete pomoci i chytrou prací s voličem převodovky – místo maření kinetické energie klasickým brzděním ji můžete přepnout do módu B pro silnější rekuperaci, díky čemuž si budete efektivněji dobíjet akumulátor. Můžete toho využít třeba při zpomalování do křižovatek, odbočovacích pruhů nebo úseků s nižší maximální povolenou rychlostí.
Závěr
Toyota Yaris Cross se silnějším hybridem a pohonem všech kol je příjemným autem. Až doteď jsem se čtyřkolce v tomto testu vyhýbal, protože jsem s ní bohužel jezdil pouze za sucha, a proto si nijak neuvědomuji její přínos, pokud si tedy na malou chvíli odmyslím hbitější výjezdy ze zatáček ovlivněné malým zadním elektromotorem. Čistě teoreticky má verze s pohonem všech kol i vyšší výkon, a to přispěním druhého elektromotoru, ale automobilka to v oficiálních technických datech nijak neuvádí.
Celkově je yaris cross sympatickým malým SUV do města, ale pokud často dojíždíte po dálnicích, kvůli malé nádrži budete často na čerpacích stanicích. V naší tabulce konkurenčních modelů ji srovnáváme s českým rivalem Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG a soupeřem z vlastních řad – luxusnějším novým Lexusem LBX, který zakládá na stejné architektuře TNGA typu GA-B, ale působí mnohem hodnotnějším dojmem.
Srovnání s hlavní konkurencí | Toyota Yaris Cross Hybrid 130 AWD-i | Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG | Lexus LBX 4x4 E-Four |
Motorizace | atmosférická zážehová | přeplňovaná zážehová | atmosférická zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1490 | 999 | 1490 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Maximální výkon spalovacího motoru [kW/min] | 68/5500 | 85/5500 | 67/5500 |
Maximální výkon elektromotoru [kW/min] | 62/- | - | 69/- |
Maximální výkon [kW/min] | 96/- | 85/5500 | 100/- |
Převodovka | e-CVT | 7DSG | e-CVT |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 195 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 10,2 | 9,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,8 | 5,6 | 4,4 |
Emise CO2 [g/km] | 108 | 127 | 100 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 320 | 400 | 402 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1305 | 1254 | 1205 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4180 x 1765 x 1560 | 4241 x 1793 x 1531 | 4190 x 1825 x 1550 |
Rozvor [mm] | 2560 | 2639 | 2580 |
Cena od [Kč] | 619.000 | 469.900 | 770.000 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 619.000 Kč (1.5 Hybrid 115 FWD, Active) |
Základ s testovaným motorem | 709.000 Kč (1.5 Hybrid 130 AWD-i, Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 864.000 Kč (1.5 Hybrid 130 AWD-i, Premiere Edition) |
Testovaný vůz s výbavou | 931.000 Kč (1.5 Hybrid 130 AWD-i, Premiere Edition) |