Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force – Prima crossover i bez hybridu

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 19. 1. 2022 • 15:06
38
111
Zobrazit náhledy (38)
Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force

Lovil jsem v paměti, kdy naposledy se v redakci zastavila „všední“ toyota bez hybridního pohonu. Nevzpomněl jsem si. Základní atmosférický tříválec přitom není jen okrajovou záležitostí, ale solidní vstupní branou.

Design, interiér


Zatímco konkurenční automobilky sypou na trh malé městské crossovery už nějaký ten pátek, Toyota se rozhodla model posazený pod RAV4 a C-HR uvést teprve nedávno. Je jím Yaris Cross, a jak název napovídá, technický základ propůjčuje poslední generace Yarisu. Nejde však jen o zvýšeného městského prcka s trochou plastů navíc, designem i výbavou je nová verze svébytným automobilem, který chce zákazníky kromě vyhlášeného hybridního pohonu zaujmout třeba i čtyřkolkou. To v daném segmentu rozhodně není obvyklé. My dnes ale na nabídku koukneme z opačného spektra, do rukou se nám dostává provedení se základním atmosférickým tříválcem 1.5 Dynamic Force. A rozhodně nejde jen o motorizaci „aby se neřeklo“.

Video se připravuje ...

Hrany a styl

Byť si jméno dárce zachovává Yaris Cross v názvu, od konvenčního yarisu jej rozeznáte na první pohled. Při prvním setkání zaujme například výrazné oplastování blatníků hranatých tvarů, čímž novinka nechává vzpomenout na větší „ravku“. Příď nemá s malou toyotou prakticky nic společného, to už se s vystouplým čumákem více podobá vodíkovému sedanu Mirai. Nehybridní verze sice mají pouze pohon předních kol, při chalupářských toulkách ale světlá výška 170 mm kombinovaná s vykrojenými nárazníky a krátkými převisy jistě přijde vhod.

K testu sice dorazila „jen“ druhá výbava Comfort, přesto auto vypadá k světu. Pomáhají mu totiž dva příplatkové balíčky. Paket Style za 35.000 Kč dodá plně diodovou světelnou techniku včetně Bi-LED světlometů vpředu, dále 17“ kola z lehkých slitin, zatmavená zadní okna, černé čalounění stropu či ambientní osvětlení interiéru. Abyste ale mohli tento balík při konfiguraci zaškrtnout, musíte stejnou částku utratit ještě za paket Tech. Ten umí přední a zadní parkovací senzory, vyhřívaná přední sedadla, větší infotainment s devítipalcovou obrazovkou či elektricky sklopná zrcátka. Za 70 tisíc korun tak dostanete pořádnou nálož výbavy.

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force

Odlišná je rovněž kabina. Vrchní část přístrojové desky dostává měkčené plasty, v jejím středu se vyjímá devítipalcová, pro vůz největší dostupná obrazovka multimediálního systému. Prostředí infotainmentu je zcela nové, graficky výrazně modernější než u Corolly a spol. v minulých letech. Výtku bych měl snad jen k odezvě na dotyk, obrazovka někdy stisknutí nerozpoznala a bylo potřeba jej zopakovat. Naopak chválím, že se Toyota konečně naučila podporu Apple CarPlay a Android Auto bezdrátově. Telefon položíte na pogumovanou podložku pod displejem a nikde vám netrčí žádné kabely. Indukční nabíjení smartphonu je dostupné také, ale až ve vyšších výbavách.

Tolik technologické okénko, ale co Yaris Cross jako auto? Proti hatchbacku se tu sedí nepatrně výše, sedačky sice nemají kdovíjaké boční vedení, přesto jsou i na dlouhých cestách pohodlné. S výškou 178 cm nejsem žádný čahoun, přesto mám pravé koleno často opřené o masivní středový tunel. To by zas tolik nevadilo, kdyby nebyl z tvrdého plastu. Vzadu mám sám za sebou ještě pár centimetrů před koleny i nad hlavou. Kolegové s výškou přes 185 cm už mají k prostornosti vzadu připomínky. Z části by je zvládla uspokojit posuvná zadní lavice, jíž umí někteří konkurenti, Toyota ji však nenabízí. Pochvalu si vzadu zaslouží slušné podepření stehen, stejně jako větší prosklené plochy, díky nimž si člověk vzadu nepřijde stísněný jako třeba v C-HR.

Zavazadlový prostor nabízí objem 397 až 1097 litrů a velký otvor v pátých dveřích, po prvním otevření je ale znát, že se tady šetřilo. V kufru chybí dvojitá podlaha a překvapivě i háčky (až pro vyšší verze), zadní sedadla jsou dělena jen na dvě části a klasické plato nahrazuje jen tenká látková clona. Tvary kufru přitom nejsou zrovna pravidelné, pokud ale není překážkou schod, jenž vzniká po sklopení druhé řady, lze uvnitř převážet až 135 cm dlouhé předměty.

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force

Motor, jízdní vlastnosti


Jde to i bez voltů

Toyota se v posledních letech stala synonymem hybridního pohonu a chybět pochopitelně nemůže ani v nabídce Yarisu Cross. Zatímco u větších modelů je elektrifikovaná varianta nejpoptávanější volbou, v menším autě, kde cenový odskok hybridu vynikne více, mají zákazníci pořád zájem o „normální“ základní motor. Tím je tady atmosférický tříválec 1.5 Dynamic Force s výkonem 92 kW při 6600 ot/min a 153 newtonmetry točivého momentu od 4800 do 5000 otáček. S pohotovostní hmotností 1110 kg jde o nejlehčí a nejhbitější yaris cross, na stovce je za 10,9 sekundy.

Agregát pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu, má dlouhozdvihovou konstrukci (vrtání 80,5 mm x zdvih 97,6 mm), vysoký kompresní poměr 14:1 a chlubí se i mimořádnou tepelnou účinností 40 %. Koncového uživatele ale potěší především kultivovaný chod po nastartování, stejně jako zdárné odhlučnění během jízdy. Tříválcové ševelení je patrné, výrazné vibrace se tu ale za žádných okolností nekonají.

Motor bez přeplňování se v našem exempláři pojí se šestistupňovou manuální převodovkou. Ta vyniká přesnými drahami, takže se s ní spolupracuje jedna radost. Stejně tak si ihned všimnete krátkého zpřevodování. Při městských a příměstských cestách je tak pohon častěji v ideálním okně otáček, zase ale počítejte s tím, že při ustálené dálniční stotřicítce točí na nejvyšší rychlostní stupeň 3400 ot/min. Dálnice není revírem tohoto modelu, což podtrhuje spotřeba lehce pod sedmi litry, ryk vytočeného motoru i zvýšený aerodynamický svist.

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force

Na okreskách už je to o něčem jiném. Motor se velmi rychle zvedá z nejnižších otáček a solidně táhne již pod hranicí 2000 ot/min. Při potřebě okamžitého předjetí či připojení se do rychlého pruhu tak nemusíte pokaždé zběsile podřazovat, agregát se zvládne sesbírat i z vyššího kvaltu. Při meziměstském cestování klidnějším tempem se navíc počítadlo odvděčuje spotřebou, jež nemá do zmiňovaného hybridu daleko. Zpravidla se lze pohybovat mezi 4,5 a 5 litry, pokud vám nejsou cizí ani uličky měst a dálnice, počítejte s odběrem kolem šesti litrů. Dvaačtyřicetilitrová nádrž je o šest litrů větší než u hybridu, klidně by ale mohla být ještě o chlup objemnější.

Hlavně pohodář

Yaris Cross je posazen na platformě GA-B, což znamená vzpěry McPherson vpředu a vlečná ramena vzadu. Víceprvkové zavěšení je vyhrazeno pouze čtyřkolce. Vůz může mít kola od 16 do 18 palců, při konfiguraci „našeho“ exempláře se vsadilo na zlatý střed v podobě sedmnáctek. A zdá se, že je to ideální kompromis mezi vzhledem a jízdním komfortem. Zatímco osmnáctky během prvních jízd uměly tu a tam nepříjemně tlouct, sedmnáctky s větším profilem pneumatik (215/55 R17) jsou plavné a posádku ani na sérii nerovností přehnaně nenatřásají.

Na dnešní poměry nízká pohotovostní hmotnost přináší pocit lehkonohosti a obratnost v zatáčkách. Od zvýšeného prcka si asi nikdo neslibuje atletické výkony, přesto je auto radost řídit i při svižnějším tempu. Hlavně díky vysoké torzní tuhosti, tužšímu naladění tlumičů a přesnému řízení. Protestovat yaris cross začne až při opravdu ostrém tempu, kde se umí odvděčit výraznějšími náklony karoserie. Navzdory tomu je však jízdně hodně dlouho neutrální bez jakýchkoliv projevů nedotáčivosti.

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force

Yaris Cross dostává celou řadu asistentů, kterými se ještě nedávno pyšnily vozy z vyšších kategorií. Samočinné brzdění rozpoznává chodce a cyklisty, jeho naladění je však poměrně citlivé, takže systém tu a tam panikaří zcela zbytečně, když je třeba ve vašem směru u silnice odstavený jiný vůz. Nechybí varování před křižujícími vozy při odbočování, čtení dopravních značek či automatické zapínání dálkových světel. Hlídání jízdního pruhu se sice aktivuje s každým nastartováním, lze jej však vypnout jednoduše dlouhým stiskem tlačítka na volantu. Chválím, že deaktivaci nemusím pokaždé hledat hluboko v menu infotainmentu.

Závěr


Závěr

I když Yaris Cross přijíždí mezi malé crossovery se zpožděním, nenapadá mě mnoho důvodů, proč by ve stále populárnější kategorii neměl uspět. Vychází z povedeného yarisu, proti němuž však umí být ještě komfortnější, dostává bohatou výbavu (zamrzí snad jen výhradně manuální klimatizace pro nehybridní patnáctistovku) a se základním motorem, který v nabídce rozhodně není jen do počtu, dokáže vyjít na slušné peníze.

Video se připravuje ...

Nejlevnější Yaris Cross pořídíte od 435.500 Kč, vyšší a testovaný výbavový stupeň Comfort začíná na 475.000 Kč. Jak už jsem říkal, pakety Style a Tech (po 35.000 Kč) nejsou povinné, jejich zaškrtnutí bych ale vřele doporučil. Z crossoveru totiž dělají o pořádný kus pohlednější a lépe vybavený vůz. Konkurence dnes umí na obdobném půdorysu nabídnout variabilnější kabinu a využitelnější zavazadlový prostor, japonská novinka ale kontruje kultivovaným, čiperným a úsporným tříválcem, stejně jako povedenými jízdními vlastnostmi.

Nejlevnější verze modelu 435.000 Kč (1.5 Dynamic Force/92 kW Active)
Základ s testovaným motorem 475.000 Kč (1.5 Dynamic Force/92 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 475.000 Kč (1.5 Dynamic Force/92 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou 558.000 Kč (1.5 Dynamic Force/92 kW Comfort)

Plusy

  • Řízení a obratnost
  • Zpracování interiéru
  • Povedený manuál
  • Živý motor
  • Jízdní komfort

Minusy

  • Drobné nedostatky v kufru
  • Méně místa vzadu
  • Chybějící výbavové prvky pro nižší verze
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force
Cena základní sestavy 475 000 Kč
Výbava základní sestavy 16“ litá kola, manuální klimatizace, mlhová světla, parkovací kamera, střešní ližiny, kožený volant, 8“ obrazovka multimediálního systému, dešťový senzor, přední loketní opěrka, adaptivní tempomat, digitální příjem rádia, propojení bluetooth atd. Kč
Cena testované sestavy 558 000 Kč
Výbava testované sestavy Modrá kobaltová barva (+13.000 Kč), paket Tech (+35.000 Kč; přední a zadní parkovací senzory, vyhřívaná přední sedadla, multimediální systém s 9“ obrazovkou, elektricky sklopná zrcátka, 7“ barevný displej v přístrojovém štítu atd.), paket Style (+35.000 Kč; LED světelná technika vpředu a vzadu, zatmavená zadní okna, 17“ kola z lehkých slitin, černé čalounění stropu, ambientní osvětlení interiéru atd.). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1490
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 153 / 4800 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 397 / 1097
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1110 / 590
Rozměr pneu: 215/55 R17
Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4180
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1560
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1517
f) rozchod vzadu (mm): 1504
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 700 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 430
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
28. 1. 2022 23:42
Re: Toyota bez hybridu?
Vysvětlil jsem jak to myslím... ještě jednou ;-)?
Avatar - miromen
27. 1. 2022 19:29
Re: Toyota bez hybridu?
Chytry člověk hleda jednoducha řešeni a naopak. Jak jsem psal hybrid a elektro jsou ve spojeni s auty sprosta slova. Takže tohle nebylo ani žadne zapojeni.
Avatar - Mikesus
27. 1. 2022 09:02
Re: Toyota bez hybridu?
To jednodušší člověk nikdy nepochopí, takže se do diskuze zbytečně zapojuješ .
Protože v 95% situací je ten hybrid lepsi než to GR86.
Avatar - miromen
26. 1. 2022 23:23
Re: Toyota bez hybridu?
Proč se zabyvat nějakym hybridem či elektrem.
Větši potěšeni jistě bude s GR86 a neni u něj ani jedno z těch 2 sprostych slov. A ani cena od 850tkč po 920tkč neni k zrunovani.
Avatar - Mikesus
26. 1. 2022 19:17
Re: Toyota bez hybridu?
I čisté na elektřinu umí. Přijeď a ukážu ti to. Ale je to spíš definice, co znamená čisté na elektřinu. Chápu. Pro mne jízda čisté na elektřinu znamená s vypnutym ICE. Je to ciste na elektřinu, protoze nic jiného auto nepohani. A proto mhev není hybrid, protoze neumi jezdit čistě (pouze) na elektřinu.
Pokud čisté u tebe znamená něco jineho než pouze, ale ve smyslu bezemisně, pak souhlasím od začátku.
Články odjinud