Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf GTD – Proč sáhnout po hot-nafťáku?

Stanislav Kolman
Diskuze (118)

I s novou generací Golfu se dá sportovat na několik způsobů. Po elektrifikované alternativě jsem si vyzkoušel tu naftovou.

Design, interiér


Přesně před rokem jsme v redakci zkoušeli první exempláře osmé generace Volkswagenu Golf v tradičních týdenních testech. Od té doby už se nabídka populárního modelu stihla rozrůst kromě jiného i o sportovní verze GTI, GTE a GTD. O prvních dvou jmenovaných jste si na Auto.cz již mohli přečíst a s dnešním testem bude trojlístek kompletní. Mimochodem, po našich cestách už se pohybuje minimálně jedno plnotučné „erko“ na českých značkách, což znamená jediné - jeho test se rovněž blíží!

Šedá myš? Kdepak

Zkoušený kousek přijíždí do redakce v šedém lakování Moonstone. Jak se ale můžete přesvědčit v galerii, rozhodně to není žádná šedá myška. Naopak bych řekl, že takové zbarvení Golfu vcelku sluší. Celkový dojem pozvedávají i příplatková devatenáctipalcová kola Estoril (+37.900 Kč), stejně jako Matrix LED světlomety za 23.100 Kč. GTD sice po vzoru GTI nedostává červenou lištu mezi světly, proužek v masce však stejně jako u ostatních sourozenců ve vyšších výbavách svítí.

Proti standardním verzím stojí za zmínku sportovní nárazníky, které vpředu zaručeně poznáte podle „šachovnic“ se světelnými prvky. Výčtem změn v porovnání s předchůdci vás tentokrát nebudu zatěžovat, stejně jako prostorností či praktičností. Pokud vás Golf osmé generace zajímá i z těchto pohledů, odkážu vás na první obsáhlý test „osmičky“ z loňského roku, kde jsme jako první zkoušeli motorizaci 1.5 eTSI.

Ereso vede

V interiéru bych se přeci jen na okamžik pozastavil. GTD je standardně vybaveno digitálním přístrojovým štítem, ambientním osvětlením či sportovními sedadly vpředu. Zkoušený vůz je z příplatkových položek obohacen ještě multimediálním systémem Discover Pro s head-up displejem (+38.300 Kč), audiosystémem Harman/Kardon (+13.400 Kč) a telefonním rozhráním Comfort s indukčním nabíjením smartphonu (+11.200 Kč).

Takto na papíře všechno v pořádku. Když se ale v pracovišti řidiče zabydlím, pořád se nemohu zbavit dojmu, že se Volkswagen na mnoha věcech snažil nějakou kačku ušetřit. Tu chybějící roletkou na středové konzole, tam zase tvrdším plastem. Asi nejvíc mě v tomto pocitu utvrdilo přímé přesednutí do Octavie RS, kterou po mosteckém autodromu proháněl Machi. Jako kdyby si Škodovka víc vyhrála s rozložením a tvary vnitřních materiálů a výsledek působí mnohem, mnohem lépe.

Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD

Sedačky nejsou sportovní jen názvem, ale i svými tvary. Hezky obepínají tělo a sedět se dá opravdu nízko, jak se v kompaktu se sportovními ambicemi sluší a patří. Volant má užší věnec, což mně osobně vyhovuje. Co už se mi líbí o něco méně, jsou dotykové plochy volantu namísto dřívějších tlačítek, které kromě stisku reagují i na jemný dotyk. Při zatáčení se vám snadno může stát, že o ně zavadíte nedopatřením a nějakou tu funkci (de)aktivujete.

Motor, jízdní vlastnosti


Evo, jsi prima

Pod kapotou Golfu GTD pracuje agregát 2.0 TDI s výkonem 147 kW a 400 newtonmetry točivého momentu. Jde o dvoulitrový čtyřválec řady EA 288 s doplňkovým označením Evo, který z dávnější minulosti můžete pamatovat z testu Audi A6, v nedávné době se objevil například v křiklavém Superbu či Octavii RS TDI. Ale pozor, mladoboleslavský hot-nafťák není kopií Golfu jedna ku jedné. Zatímco Škodovka může přibalit i pohon všech kol, kompakt z Wolfsburgu je vždy předokolkou. Standardně dodávanou sedmistupňovou samočinnou převodovku DSG (DQ381) mají však oba vozy shodnou.

Machi si před časem v testu Superbu posteskl nad hlučnějším projevem za studena, což platí i pro naftový Golf. V teplotách lehce nad nulou (ano, v dubnu) je hlasitější, což se v nejostřejším režimu snaží maskovat umělá parodie na sportovní zvuk linoucí se z reproduktorů. Po zahřátí už je to mnohem lepší, ve většině každodenních situací působí motor kultivovaně.

A taky dostatečně hbitě. Na rozdíl od některých jiných dieselů nemusíte čekat na překonání turbodíry, Evo se nadechuje k životu nad 1500 otáčkami a od 1800 ot/min je jeho zátah opravdu citelný. Otáčkoměrem pak pokračuje klidně až k červenému pásmu, přičemž pocitového maxima se vám dostává někde kolem třech a půl tisíc. Řazení můžete přepnout do manuálního režimu a z části vzít úkony dvouspojky do svých rukou. Ale záměrně píšu z části, protože DSG má svou hlavu a když se rozhodne, že prostě točíte moc, rychle vás utne. Jinak jsem k fungování automatu neměl výhrad, i když je pravda, že jsem jej nedrtil do morku kosti jako Martin před pár dny v Mostě.

Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD

Svižný tenhle golfík je, ale opravdu se dá říct, že hot? Takhle, na naftu jede velice slušně, ostatně stovka za 7,1 sekundy a maximální rychlost 245 km/h jsou toho jasným důkazem. Proti ryzímu benziňáku tu však chybí ta pomyslná jiskra, kousek dravosti. Abych to shrnul, předjíždění se bát rozhodně nemusíte, zrychlení je více než dostatečné, ale rozhodně nečekejte továrnu na emoce. Na druhou stranu dlužno říct, že kdo jde do gé-té-déčka, něco podobného si od něj nejspíš neslibuje.

Já jsem si GTD užíval výhradně při průletu okreskami, kde se při svižnější, ale nikterak přehnané jízdě odvděčilo apetitem 6,5 litru. Ale když se trochu snažíte, můžete s nafťákem brnkat na šestilitrovou hranici. Z principu je Golf úspornější než sesterská Octavia, neboť odpadají desetinky „nasbírané“ pohonem všech kol.

Chybějící pomocník nevadí

Spojka VAQ přerozdělující točivý moment mezi koly přední nápravy je vyhrazena benzinovému GTI, nafťák se musí spokojit „jen“ se systémem XDS, tedy přibrzďováním vnitřního kola. Nechci vůbec polemizovat o smyslu prvního jmenovaného, neměl jsem možnost přesednout z auta do auta a vyzkoušet si je v absolutním zápřahu, ale minimálně z okreskových jízd jsem neměl pocit, že by mi ke štěstí něco chybělo.

Jízdně je totiž Golf velice silný. Podvozek si chválíme od úvodních testů civilních motorizací a obdobné ódy si zaslouží i GTD. Vzadu je standardně vybaveno víceprvkovou zadní nápravou a z příplatkových položek uzmulo adaptivní tlumiče DCC, které nabízejí opravdu širokou škálu možností. Už v Comfortu je tužší, sportovní režim pak umí ještě přitvrdit. Za všech okolností je ale podvozek jistý, čitelný a stopu bez zaváhání drží i v rozbité zatáčce.

A vůbec nevadí, že obouváte příplatkové devatenáctky. V kabině sice víte o sebemenší nerovnosti, ale není to nic, co by vás na palubě vyloženě obtěžovalo. Podvozkově mi naftový Golf přišel přeci jen o kousíček zajímavější než ona Octavia RS TDI. Tužší, jistější, ale zároveň použitelný i pro dlouhé dálniční přesuny. I progresivní řízení mě svým způsobem bavilo. Určitě se tu nebudu rozplývat nad zpětnou vazbou, ale vzhledem k tomu, co občas předvádí konkurence (tuhost = sportovnost a basta!), se mi s citlivě naladěným posilovačem kooperovalo hezky.

Závěr


Závěr

A proč tedy sáhnout po hot-nafťáku? S tím sportováním bych byl v případě Golfu GTD opatrnější, spíše bych o něm hovořil jako o okořeněnějším kompaktu. Slušně vypadajícím, moc pěkně jezdícím a použitelném pro každý den. Gé-té-déčko si s sebou nese veškeré klady, ale i zápory standardních verzí. Myslím hlavně okaté šetření v kabině, ale i dotykové ovládání drtivé většiny funkcí, kterému ani po tom roce nemůžeme přijít na lištu (na tu dotykovou, ona totiž nesvítí… haha, no nic).

A ještě nutno říct, že ani cenou 928.900 Kč se vůz dvakrát nepodbízí. Srovnáme-li základní GTI s GTD, je nafťák o rovných 90.000 Kč dražší. Před čtyřmi lety jsem měl na týden Golf GTD předchozí generace, ze zvědavosti jsem kouknul do archivu na tehdejší základní cenu. A hle, 687.000 Kč. Jasně, nová generace, modernější technologie, více výbavy, ale i tak jsem byl z tohoto porovnání trošičku… přešlý.

Nejlevnější verze modelu 508.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Golf)
Základ s testovaným motorem 928.900 Kč (2.0 TDI/147 kW GTD)
Testovaný vůz bez příplatků 928.900 Kč (2.0 TDI/147 kW GTD)
Testovaný vůz s výbavou 1.127.900 Kč (2.0 TDI/147 kW GTD)

Plusy

  • Sportovní sedačky
  • Poměr výkon/spotřeba
  • Skvělý podvozek

Minusy

  • Vyšší cena
  • Dotykové ovládání
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (118)

Doporučujeme

Volkswagen Golf GTD
Cena základní sestavy 928 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehké slitiny, automatická klimatizace, digitální přístrojový štít, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, LED světlomety Plus, přední a zadní parkovací senzory, progresivní řízení, Top sportovní sedadla vpředu, zatmavená zadní okna, vyhřívané přední sedačky a volant atd. Kč
Cena testované sestavy 1 127 900 Kč
Výbava testované sestavy 19“ kola z lehké slitiny Estoril (+37.900 Kč), adaptivní regulace podvozku DCC (+25.000 Kč), Matrix LED světlomety (+23.100 Kč), Keyless Advanced (+10.700 Kč), navigace Discover Pro s head-up displejem (+38.300 Kč), parkovací asistent (+2300 Kč), audiosystém Harman/Kardon (+13.400 Kč), vyhřívání zadních sedadel (+6100 Kč), zadní parkovací kamera (+7800 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.4
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1237
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 485
Rozměr pneu: 235/35 R19
Volkswagen Golf GTD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4284
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1456
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1504
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - idam.i
20. 4. 2021 17:42
Re: Proč ne, ale
Čítal som ,že Ford má na krku žaloby prakticky za všetky EB.Neviem v akom rozsahu a dosť sa im to sype. ;-\
Avatar - Mokrous
18. 4. 2021 20:39
Re: DSG
Řekl bych, že je obecná tendence chválit HDM a hanit DSG/DCT atd..., ale podle mě je to jen otázka naladění konkrétního modelu a jeho softwaru. Viz níže moje zkušenosti a překvapení z toho, jak dokonale hladké umí DSG být, když se chce.
Avatar - speedfred
17. 4. 2021 18:13
Re: Proč ne, ale
Presne tak, žiadny problém a mám ho zafixované ako bezproblémové,tiché,pohodlné a priestranné auto.
Po predaji mi prisiel dopis na nejakú zvolávačku-menia nejaké šróby na náprave 🤔
Avatar - Emel
17. 4. 2021 13:55
Re: Pokud jsou jediné vady
Tak Focus ST TDCi nebo 120d mají papírově o 7kW míň... to se asi srovnat dá.

Já spíš myslel v té střední třídě, tam Insignia přišla o svoje biturbo, Mondeo má aspoň těch 140kW. Za milion by ještě nedávno byla Insi i s tím biturbem.
Avatar - Mokrous
17. 4. 2021 13:33
Re: DSG
Je to tak. Podle mých zkušeností, viz výše, je DQ381 mnohem lepší, než AWF8F45 i AWF8F35 ( Aisin AT8). Jezdil jsem všechny a bál se DSG jako čert kříže a teď si chrochtám...