Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf II (1983–1992): Benzin, nafta, ale už i elektřina!

Karel Haas
Diskuze (29)

Hatchbacků Volkswagen Golf druhé generace s pohonem předních kol zážehovými, vznětovými i elektrickými motory bylo za 9 let vyrobeno kolem 6,3 milionu.

Golf první generace, debutující v roce 1974, byl jedním z mála hatchbacků s předním pohonem na trhu, ale postupně uvedli skoro všichni hlavní výrobci rodinné hatchbacky stejné koncepce jako VW Golf. Fiat přišel s třídveřovým hatchbackem 127 s pohonem předních kol už v roce 1971 a s Fiatem Uno v roce 1983. Renault 5 se dal koupit v roce 1972 a praotec hatchbacků Renault 4 s motorem podélně uloženým za přední nápravou dokonce už v roce 1961. General Motors vyráběl v Evropě Opel Kadett D (1979 až 1984) a Ford přišel s koncepcí „vše vpředu“ v roce 1980 v podobě třetí generace Escortu. Následovaly Austin/Rover Maestro (1982) a Peugeot 309 (1985). Hatchbacky si také oblíbili Japonci, např. první generaci Hondy Civic, vyráběnou od roku 1972.

V soutěži o titul Evropský vůz roku se Golf II umístil v roce 1984 na třetím místě se 156 body. Vítězem se stal Fiat Uno (346 bodů) a na druhém místě skončil Peugeot 205 (325 bodů). Nutno však říct, že oba vozy, které se umístily před Golfem se velikostí blížily spíše menšímu Volkswagenu Polo. O rok později se Golf II stal autem roku ve Velké Británii, kde se jich za rok prodalo přes 50 tisíc.

Volkswagen Golf druhé generace (do modelového roku 1991 měl tovární označení Typ 19 a v posledním roce výroby Typ 1G) se poprvé představil veřejnosti v září 1983 na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Brzy poté byl zahájen prodej v Západním Německu a na dalších trzích se silničním provozem vpravo. Na britském trhu se verze s pravostranným řízením začala prodávat v březnu 1984 a jako model 1985 ve Spojených státech. Tam byl poprvé použit název Golf, nahrazující jméno Rabbit (králík), používané u první generace Golfu.

Karoserie

Designem karoserie tří- a pětidveřového hatchbacku VW Golf II (foto) byl pověřen Herbert Schäfer, který byl ve službách VW v letech 1972 až 1993 jako šéfdesigner. Zachoval základní tvary Giugiarovy karoserie Golfu první generace, jen je trochu zjemnil a zaoblil. S rozvorem 2 475 mm a vnějšími rozměry 3985 x 1665 x 1415 mm byl Golf II větší než Golf I. Z porovnání rozměrů vyplývá, že měl rozvor delší o 75 mm, na délku měřil o 180 mm více, byl širší o 55 mm a vyšší o 5 mm. Pohotovostní hmotnost měl v rozmezí 845 až 920 kg (podle motoru a výbavy). Zavazadlový prostor měl objem 345 litrů, ale jeho nakládací hrana byla stále ještě dost vysoko.

Golf druhé generace si zachoval základní tvary Giugiarovy karoserie Golfu první generace. Golf druhé generace si zachoval základní tvary Giugiarovy karoserie Golfu první generace.

Zachovány zůstaly typické široké střešní C sloupky a široká přední maska se zabudovanými kruhovými hlavními světlomety. Zvětšily se černé plastové nárazníky a zadní světla dostala jiný tvar. Na bocích se objevily černé ochranné lišty a A sloupky byly vyzdobeny černým plastovým pruhem, procházejícím nad okny dveří až k zadnímu víku. Vedle pětidveřového hatchbacku se od začátku prodával VW Golf II v třídveřovém provedení (foto) s nedělenými bočními okny za okny dveří.

Třídveřový VW Golf CL Match v tenisově bílé barvě s bíle natřenými koly a nárazníky. Třídveřový VW Golf CL Match v tenisově bílé barvě s bíle natřenými koly a nárazníky.

Během svého devítiletého výrobního cyklu prošel Golf II řadou drobných úprav. Při faceliftu v roce 1987 byla odstraněna trojúhelníková okna v předních dveřích a změnil se design vodorovných lamel přední mřížky. Od srpna 1989 se na evropský trh dodávaly Golfy II se zvětšenými plastovými nárazníky, končícími vpředu malým spoilerem.

Motory

Třídveřové a pětidveřové hatchbacky (v Německu jim říkali Kombilimousine) Volkswagen Golf II s výbavou C, CL, GL a Carat (do roku 1986, později GT) poháněly vpředu napříč umístěné zážehové řadové čtyřválcové motory s rozvodem OHC, objemem 1272 cm3 a výkonem 50 k (37 kW), který byl později zvýšen na 55 k (40 kW). Golfy s ním dosahovaly rychlost až 151 km/h a v průměru spotřebovaly 8,7 litru benzinu na 100 km. Silnější verze měla objem 1595 cm3 a výkon 75 k (55 kW), točivý moment se zvýšil z 96 na 125 Nm. Maximální rychlost narostla na 167 km/h a spotřeba na 9 l/100 km.

Nabídku zážehových motorů doplňovaly vznětové verze. Model Golf 1.6 Diesel poháněl čtyřválec s objemem 1588 cm3 a výkonem 54 k (40 kW) a model 1.6 Turbo Diesel (GTD) byl poháněn přeplňovaným čtyřválcem se stejným objemem a výkonem 70 k (51 kW). Slabší verze dosahovala rychlost 148 km/h a spotřebovala 6,5 l nafty na 100 km, zatímco GTD měl tyto hodnoty 160 km/h a 7,6 l/100 km.

Sedan Jetta

Vedle tří a pětidveřového provedení Golfu II se, podobně jako u první generace, dodával na trh dvou a čtyřdveřový sedan (foto) nazvaný Volkswagen Jetta (Typ A2). Jetta byla delší než hatchbacky (4315 mm), ostatní rozměry byly stejné. Stejná byla i nabídka dvou zážehových a dvou vznětových motorů, verze GTI se nenabízela. Kabriolet se v druhé generaci Golfu nevyvíjel, ale dál se vyráběl kabriolet první generace s rozvorem 2400 mm a zážehovými čtyřválci 1,6 a 1,8 litru.

Vedle tří a pětidveřového provedení Golfu II se, podobně jako u první generace, dodával na trh dvou a čtyřdveřový sedan, nazvaný Volkswagen Jetta (Typ A2). Vedle tří a pětidveřového provedení Golfu II se, podobně jako u první generace, dodával na trh dvou a čtyřdveřový sedan, nazvaný Volkswagen Jetta (Typ A2).

Golf GTI a GTI 16V

Sportovní verze GTI provází Golfy od první generace až po současnou osmou, vyráběnou od roku 2019. VW Golf GTI druhé generace se dodával pouze ve třídveřové verzi a poháněl jej čtyřválec s objemem 1781 cm3, který měl s nepřímým mechanickým vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic a tranzistorovým zapalováním nejvyšší výkon 112 k (82 kW) při 5500 min-1 a točivý moment 155 Nm při 3100 min-1.

V roce 1986 se v Evropě začal nabízet Golf GTI 16V (foto) poháněný řadovým čtyřválcem se čtyřmi ventily na válec stejného objemu jako GTI, nejvyšším výkonem 139 k (102 kW) při 6100 min-1 a točivým momentem 168 Nm při 4600 min-1. Dosahoval rychlost přes 200 km/h a na stovku zrychlil za 9 s. Závodní verze s homologací pro skupinu A měla motor s objemem 1802 cm3 a výkonem 193 koní (142 kW). Vozy GTI určené pro Severní Ameriku byly později poháněny dvoulitrovým šestnáctiventilovým motorem z typu Passat a Corrado.

V roce 1986 se v Evropě začal nabízet Golf GTI 16V, poháněný řadovým čtyřválcem se čtyřmi ventily na válec a nejvyšším výkonem 139 koní. V roce 1986 se v Evropě začal nabízet Golf GTI 16V, poháněný řadovým čtyřválcem se čtyřmi ventily na válec a nejvyšším výkonem 139 koní.

Golf Syncro

V únoru 1986 představil Volkswagen první Golf s pohonem všech kol nazvaný Golf Syncro. Nabízel se pouze v pětidveřové verzi s motorem 1,8 litru s výkonem 90 k (66 kW), později byl výkon zvýšen na 98 k (72 kW). Jeho systém 4WD byl navržen ve spolupráci s rakouskou firmou Steyr-Daimler-Puch a měl viskózní spojku a pružné dělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu (až 48% na zadní nápravu). Vzhledem k vysoké ceně bylo v letech 1986 až 1989 vyrobeno jen 26 tisíc kusů.

Rallye Golf

Homologovaný speciál Rallye Golf z roku 1989 (foto) měl rozšířené blatníky (podobně jako Audi Quattro a Lancia Delta Integrale) a obdélníkové světlomety. Měl pohon všech kol (Syncro) čtyřválcem s objemem 1763 cm3 a výkonem 160 k (118 kW), přeplňovaný turbodmychadlem G. V bruselské továrně Volkswagenu bylo vyrobeno 5 tisíc kusů a prodáno s cenou kolem 50.000 DM, což bylo zhruba dvakrát tolik než základní Golf GTI.

Speciál Rallye Golf z roku 1989 měl rozšířené blatníky a obdélníkové světlomety. Měl pohon všech kol čtyřválcem přeplňovaným turbodmychadlem s objemem 1763 cm3 a výkonem 160 k (118 kW). Speciál Rallye Golf z roku 1989 měl rozšířené blatníky a obdélníkové světlomety. Měl pohon všech kol čtyřválcem přeplňovaným turbodmychadlem s objemem 1763 cm3 a výkonem 160 k (118 kW).

Golf G60 Limited a GTI G60

V továrním oddělení Volkswagen Motorsport vznikla v roce 1989 omezená série 71 kusů modelu Golf G60 Limited. Vycházel z typu Rallye Golf a byl mimořádně dobře vybaven např. vyhřívanými koženými sedadly, výškově nastavitelnými předními sedadly, elektrickým ovládáním oken a zpětných zrcátek. Měl také posilovač řízení, ABS, pohon všech kol Syncro a střešní okno. Šestnáctiventilový čtyřválec s dmychadlem G60 a dvěma vačkami v hlavě válců měl výkon 210 koní a G60 Limited s ním dokázal uhánět rychlostí až 230 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 6,4 s. S cenou 68 500 DM se převážně rozprodal u nejvyššího vedení Volkswagenu. Až do roku 2003 to byl nejrychlejší Golf, než jej překonal Golf R32 čtvrté generace s výkonem 241 koní.

V roce 1990 byl na trh uveden 3 a 5dveřový GTI G60, poháněný zážehovým čtyřválcem s objemem 1781 cm3, který měl se spirálovým dmychadlem G60 výkon 160 k (118 kW) a Golfu dovolil dosáhnout rychlost 216 km/h.

Golf Country

Ve spolupráci s rakouskou firmou Steyr-Daimler-Puch vzniklo 7735 vozů Golf Country (foto), schopných jízdy ve středně těžkém terénu. Měl pohon čtyř kol Syncro, zvětšenou světlou výšku (210 mm), ochrannou mříž na přídi a desku chránící motor zespodu. Rezerva byla umístěna zvenku na pomocném trojúhelníkovém rámu na zádi. Základní 1,8litrový čtyřválec měl výkon 98 koní a padesátikusová série Country GTI se pyšnila výkonem 114 koní.

Ve spolupráci s rakouskou firmou Steyr-Daimler-Puch vzniklo 7735 vozů Golf Country, schopných jízdy ve středně těžkém terénu. Ve spolupráci s rakouskou firmou Steyr-Daimler-Puch vzniklo 7735 vozů Golf Country, schopných jízdy ve středně těžkém terénu.

Golf citySTROMer

V roce 1984 vyvinul Volkswagen ve spolupráci s RWE elektrickou verzi Golfu II s podivným názvem Golf citySTROMer (německé Strom znamená česky proud). Byl to první sériově vyráběný elektrický Volkswagen, neboť elektrický Golf první generace byl jen prototyp. citySTROMer měl dojezd kolem 50 km a používal 16 baterií s gelovým elektrolytem, umístěné pod zadními sedadly a pod zavazadelníkem. citySTROMerů byla v roce 1985 vyrobena rovná stovka a prodávaly se za 45.000 DM.

Volkswagen Golf II se kromě Wolfsburgu vyráběl také v jugoslávské továrně TAS (Tvornica Automobila Sarajevo) ve městě Vogošća nedaleko od Sarajeva. V letech 1985 až 1992 se jich tam ročně vyrobilo kolem 25 tisíc. Golfy II se rovněž montovaly v Belgii, USA, Jižní Africe, Mexiku a Rakousku (Golf Country). Golfy druhé generace se zážehovými motory byly poslední, které ještě používaly karburátory. Golf III, vyráběný v letech 1991–2000, už měl jen motory se vstřikováním paliva, aby splňoval zpřísněné emisní předpisy.

Karel Haas
Diskuze (29)

Doporučujeme

2. 1. 2021 01:10
Re: Doplnění článku - chybička
Ten kychavy prejav za studena sa riesil updatom softu riadiacej jednotky. Mali sme 1.6 robilo sa to v ramci zaruky. Rozpery medzi tlmicmi nasa nemala a ani servo. R.v 1998 1.6 lx. Ale sla paradne (v porovnani so s120). Skusil by som si ju dnes, ci to bola fakt taka raketa. Inak robili sa na zaciatku aj verzie, ktorym cervene pasmo otackomeru zacinalo pri 6.500. Nasa mala od 5.500 a netahala uz od 4.500. Ako cerstvy 18rocny, co chcel pretekat :D, som bol frustrovany a tak som volal do mladej boleslavi, aky to ma dovod. Typek co mi ho prepojili sa so mnou uplne v pohode bavil 10 min a vysvetloval dovody (uz si to nepamatam). Ale utkvelo mi v pamati, ze som sa citil strasne namakany, ze sa so mnou bavili v m. boleslavi a vysvetlili mi to.
1. 1. 2021 21:44
Re: Doplnění článku - chybička
Jo! Malý sedadla mi byly - mám 100 kg a 190 cm a záda mě z ní bolely, ale bylo mi málo přes dvacet tak mi to nepřišlo důležitý. Hele tu rozpěru všechny feldy asi neměly. Znal jsem dvě další Felicie / pravda predfaceliftove/ s naftou a rozpěru neměly a já si ji koupil když jsem si stěžoval v servisu na jízdní vlastnosti, kde mi to poradili.😉
Tehdy jsem pokukoval po způsobu jak ji přidat na výkonu/ jakkoliv je to u atmosférického nafťáku k nezdaru odsouzená záležitost/ tak jsem zkoušel otevřené sání, laboroval s laděným výfukem atd. Vždycky to vedlo spíš ke zhoršení, tak jsem se nakonec vrátil k sérii. Zkoušel jsem na ni Sachs podvozek, ale to byla katastrofa / to bolelo...😉/. Když je ti dvacet, máš dílnu a spoustu času tak se daly dělat blbiny 😁 nakonec mi došlo, že pořádný auto si nepostavím, že si ho budu muset koupit, ale stalo to za to 😀
1. 1. 2021 21:27
Re: Doplnění článku - chybička
Rozpěru předních tlumičů přece měly Feldy 1.9 D i 1.6 MPi standardně (a dokonce i 1.3 MPi s ABS). :-) Já jsem svoji Feldu samozřejmě taky nechal hned po koupi znovu vystříkat dutiny a nastřikat spodek, ale jak říkám, už po dvou letech začaly nebezpečně žloutnout lemy blatníků. To auto pro mě bylo takové zklamání, že šlo už po 3 letech z baráku (když si vzpomenu třeba na ty otřesně krátké přední opěradla a opěrky někdy čtvrt metru pod a za hlavou...). Byl to můj největší automobilový omyl, na který bych rád zapomněl... Nemluvě o úrovni pasivní bezpečnosti, kterou ani dvojice airbagů a zesílené přední nosníky v motorovém prostoru příliš nepozvedly... :-( :no:
1. 1. 2021 17:29
Re: Doplnění článku - chybička
Jo, jízdní vlastnosti byly s dieselem řekněme kompromisní. Zvlášť na zimních 13" kolech. Hodně pomohlo dát letní 14" a hodně pomohla rozpěra mezi předními tlumiči / dal jsem tam takovou černou, originál Škoda 😉/. Motoru se dalo docela pomoct méně přísným naladěním vstřikovacího čerpadla za cenu vyšší spotřeby. Ve srovnání s golfem motoru docházel dech dřív, ta sestnactistovka mi přišla točivější. Felicie líp svítila, golf byl podstatně pružnější, což není překvápko 😁
Ta moje Felicie nerezla. Parkoval jsem ji pod stříškou, a hned jak jsem ji koupil dostala nástřik podlahy, podběhů a dutin. Kupoval jsem ji od chlapíka z Mladé Boleslavi, byla to nějaká speciální várka, měla třeba červené bezpečnostní pásy, jinej volant atd. Proč byla takhle poskládaná nevím, asi nějaký testovací kus z fabriky? Byla drahá, ale vyplatila se. Vzpomínám na ni rád.
1. 1. 2021 17:13
Golf IX ?
V clanku je sucasna generacia uvadzana ako deviata? Nieco som prehliadol, alebo autor pocita generacie inak, ako sa oficialne oznacuju?