TEST Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG – Loučení ve velkém stylu
Současný Volkswagen Passat se co nevidět odebere na odpočinek a modelovou řadu nahradí zcela nová, moderní a lehčí generace (B8). Dnešní test tedy berme jako jakési malé rozloučení, ovšem ve velkém stylu. Verze Alltrack totiž stojí minimálně 954.900 korun a v nabídce představuje absolutní vrchol.
Ačkoliv jsme se se stejným vozem setkali již v létě 2012, něco se do dnešního dne přece jenom změnilo. Tehdy totiž nabízela vrcholná verze dvoulitrového turbodieselu „pouze“ 125 kW a 350 N.m a podle tabulkových hodnot měla v kombinovaném cyklu jezdit za 5,2 litru na 100 km. Dnes máme pod kapotou tentýž motor, avšak s vyšším výkonem (130 kW) i točivým momentem (380 N.m). Čtyřválec také jako jediný z nabízených turbodieselů (základem Alltracku je 2.0 TDI se 103 kilowatty za 842.900 Kč) spolupracuje s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Současných 130 kW ve 4200 otáčkách za minutu a točivého momentu 380 N.m však nebylo dosaženo pouhým přeprogramováním řídicí jednotky. Motor totiž dostal upravené vstřikování a opatření pro snížení vnitřního tření. Výsledkem je, že nyní Volkswagen Passat Alltrack zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,7 sekundy (-0,2 s), ale také více spotřebuje. Z technických údajů vyplývá, že sice jenom o dvě deci nafty na sto kilometrů, i to se však při honbě za čistšími emisemi počítá.
vw passat testy strednitrida
V reálných podmínkách se není čeho bát. S velkým kombi střední třídy, navíc vybaveným pohonem všech kol a podvozkem zvýšeným o 20 milimetrů (v případě, že si připlatíte za adaptivní tlumiče DCC, s klasickými máte k dobru 30 mm) totiž můžete kombinovaně jezdit za necelých sedm litrů a ve městě si vystačíte zhruba s osmi litry. Problém však nastává na dálnici – šestistupňová skříň DSG Volkswagenu Passat Alltrack má totiž oproti běžné verzi kratší stálý převod. Při rychlosti 130 km/h proto motor točí spíše „benzinových“ 2800 otáček za minutu a nárokuje si 8,4 l na 100 km.
Vyšší apetit však automobilu dost možná odpustíte během první delší štreky. Passat Alltrack totiž skvěle funguje jako nenasytný požírač kilometrů a s adaptivním podvozkem DCC také coby takřka dokonalý filtr mezi posádkou a povrchem silnice. Řidič má možnost nastavení tuhosti tlumičů ve třech módech (Comfort, Normal, Sport), citelnější rozdíl v tuhosti však poznáte pouze mezi krajními polohami. Z hlediska jízdního komfortu je tedy jedinou vadou na kráse následující modelová situace – pokud tlumiče narazí na výraznější rozdíl výšky povrchu vozovky, (například na vyfrézovaný kus silnice), nestihnou zareagovat dostatečně rychle a přední část s těžkým turbodieselem nechají takříkajíc „zapadnout do díry“. To se neobejde bez slyšitelného rázu, což například u Citroënu C5 Cross Tourer s podvozkem Hydractive III+ nezažijete.
Když už jsme však nakousli Citroën C5 Cross Tourer, nelze se nezaměřit na něco, co v jeho nabídce nikdy mít nebude – pohon všech kol. Ten má Volkswagen Passat Alltrack standardně a přestože připojení zadní nápravy neobstarává nejnovější generace spojky Haldex (Passat 4x4 má stejně jako Škoda Superb 4x4 čtvrtou generaci systému), rozhodně si není nač stěžovat. Plynulý záběr a takřka nepostřehnutelné připojení zadních kol však využijete především na sněhu a ledu - vzhledem k nájezdovým úhlům 16° vpředu a 13,6° vzadu to totiž na nic těžšího než běžnou polňačku nevypadá.
Vzhledem k dostupným elektronickým pomocníkům by však klidně mohlo - Volkswagen Passat Alltrack je totiž vybaven režimem Off-road. Stisknutím jediného tlačítka aktivujete asistent pro rozjezdy v kopcích a především asistent pro sjíždění svahů. Ten udržuje konstantní rychlost a na vás zbude pouze točení volantem. Upraví se rovněž nastavení ABS, ASR a charakteristiky pedálu plynu, což do určitých mezí dokáže nahradit redukční převodovku. Vcelku příjemné, nemyslíte?
vw passat testy strednitrida
Ale zpátky na silnice, po kterých se vůz nese s náležitou noblesou. Více než cokoliv jiného mu vyhovuje komfortní režim odpružení, samotný Sport nemá již od podstaty vozu větší smysl. V rychlejších pasážích poměrně rychle pochybí výkon, nikoliv však stabilita a přehled o práci předních kol. Náprava je totiž vybavena systémem XDS, který dokáže potlačit nedotáčivost, a ve spolupráci s hnanými zadními koly solidně usměrňuje karoserii k ose zatáčky.
Bohatý základ kontra chybějící standard
Pohled do ceníku, ve kterém u verze Alltrack najdete základní částku 954.900 Kč, nepůsobí napoprvé příliš vábně. Faktem však je, že ve standardu dostanete spoustu výbavy a především nezaplatíte ve srovnání s výbavou Highline ani o korunu více. Podobně rozmanitá je také příplatková výbava, hlavně po stránce elektronických bezpečnostních asistentů. Zde je však třeba přistupovat s rozvahou a vybírat jednotlivé pakety skutečně pečlivě (zkrátka neplatit za něco, co nepotřebujete). Jenom za balíčky Business Drive a Business Safe totiž zaplatíte skoro 55.000 korun a to jste dosud ještě ani „nemrkli“ po navigaci (17.700 nebo 49.900 Kč), či ozvučení Dynaudio Confidence za 29.800 korun. Přesáhnout milionovou hranici je tedy docela hračka a stejně jako v případě konfigurace testovaného exempláře není problém pokračovat k částce 1,1 milionu korun, což ale jsou sféry luxusních značek.
vw passat testy strednitrida
Již z tohoto pohledu zamrzí, že si musíte připlácet za zdánlivě základní prvky jako elektricky sklopná vnější zrcátka (součástí Business Safe za 19.900 Kč), konektor USB nebo třeba vyhřívaná přední sedadla. Dokonce i bezmála tři tisíce korun za elektrickou zásuvku na 230 V je trochu mimo mísu, o černém čalounění stropu za 5.900 Kč nemluvě. Inu, kdo chce pěkný Alltrack mít, musí umět zaplatit…
Závěr
Před koupí Volkswagenu Passat Alltrack je velmi důležité zvážit, zda takto vyšperkovaný vůz vůbec potřebujete. V očích běžného uživatele, který si režim Off-road vyzkouší jenom zřídka, splní stejnou službu 2.0 TDI 4x4 (103 kW) za necelých 800.000 korun a dynamika jízdy nebude o moc horší. Přijdete však o výhody spojené s větší světlou výškou, což může být občas klíčové.
Pravdou je, že s levnější variantou musíte oželet také exkluzivní vzhled, který staví Alltrack (společně s linií R) na samotný vrchol nabídky. Hlavní podstata Passatu jako takového (pohodlný a prostorný koráb na dlouhé cesty) však zůstane zachována. Všechno je tedy pouze otázkou osobních priorit.
vw passat testy strednitrida
Nejlevnější verze modelu | 683.900 Kč (1.6 TDI BMT 77 kW, Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 784.900 Kč (2.0 TDI BMT 130 kW, Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.082.300 Kč (2.0 TDI BMT 130 kW, Alltrack) |
Plusy
- Exkluzivní vnější vzhled
- Prostorný a dobře zpracovaný interiér
- Nesmírně pohodlný adaptivní podvozek
- Shodná základní cena s verzí Highline
Minusy
- Rázy od přední nápravy na větších nerovnostech
- Vyšší spotřeba paliva na dálnici
- Nutnost příplatku za zdánlivě standardní prvky
- Omezení mimo silnici kvůli větším převisům karoserie
Foto: Petr Homolka