TEST VW Golf GTI – Legenda pokračuje
GTI, to vlastně není sportovní vůz. Tato tři písmena jsou od nepaměti synonymem rychlého svezení a možnosti každodenního nasazení. Takový hot hatch v pravém slova smyslu – praktické auto na každodenní dojíždění, které se o víkendu nezalekne oblíbené okresky.
Přesně v těchto stopách jde i sedmá generace, která právě vstupuje na trh. Vzhled vylepšilo pár efektních detailů, například typická maska chladiče, specifické nárazníky, velká kola a dvě koncovky výfuku. Žádná křídla a difuzory nečekejte, největší extravagancí je červená linka na přídi protažená do světlometů a LED mlhovky. Vedle takového Focusu ST vypadá nový Golf GTI decentně, přesto jde díky celkovému oživení designu u nového Golfu o zatím nejagresivněji stylizované GTI.
vw testy nizsistredni
Interiér je v každém detailu GTI. Na první pohled zaujme sportovní volant s tlustým věncem, který má ale bohužel zbytečně velký vnější průměr. Zajímavým detailem je stylizace rychloměru a otáčkoměru podle ciferníku hodinek. Závanem moderny je zase LED osvětlení interiéru a svítící červené lišty na předních dveřích. Samozřejmě nechybí kárované čalounění sedadel a řadicí páka ve tvaru golfového míčku – konečně se ji dočkalo už základní provedení GTI, dříve byla jen v limitovaných edicích.
Co se praktické stránky týká, neutrpěl Golf s přerodem na GTI žádnou ztrátu. Vpředu akorát přibyla pohodlná sedadla se zesíleným bočním vedením. Na zadních sedadlech se sedí stejně dobře jako v normálním Golfu, jen za pětidveřovou karoserii si musíte připlatit. A zavazadlový prostor je stejný, zůstalo i dvojité dno.
Motor je evolucí toho předchozího. Opět má objem dva litry a náleží do konstrukční rodiny EA888. Posílil ovšem o pořádných 70 Newtonmetrů (nově 350 N.m) a výkon vzrostl ze 155 na 162 kW, tedy o kulatých 10 koní. V nabídce je i verze Performance, která vedle větších brzd a samosvorného diferenciálu přidává dalších 10 koní k dobru. Pojďme se ale podívat na obyčejné GTI.
vw testy nizsistredni
Přeplňovaný čtyřválec prošel důkladnou modernizací a dostal veškerou aktuální techniku Volkswagenu. To mimo jiné znamená chlazené výfukové svody, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů, variabilní zdvih výfukových ventilů a dvojité vstřikování. Všechny úpravy zvyšují účinnost motoru, dvoulitr ale zlepšil i uživatelskou stránku věci.
Už předchozí GTI mělo skvělý motor. Ale to nové má ještě rychlejší a přesnější reakce na plyn, ještě hladší nástup síly a přirozeně podstatně lepší průběh točivého momentu. Přestože postrádá klasickou výkonovou špičku, chování motoru mezi šesti a sedmi tisíci otáček je spolehlivou indikací, že se otáčky blíží k omezovači. Mimochodem, na dvojku v červeném poli se nový Golf GTI umí rozjet až na 115 km/h! Síla je ale dostupná napříč celým spektrem otáček, intenzita akcelerace závisí jen na sešlápnutí plynového pedálu. Proti dnes téměř zapomenutým atmosférám je to podstatný a velmi příjemný rozdíl.
vw testy nizsistredni
V čem vylepšený motor trošku ztratil, to je zvuk výfuku. Předchozí generace uměla hezky práskat do výfuku, novinka zezadu jen drsně bručí. Zřejmě záměrně, protože v autě přibyl zvukovod, který v režimu Sport převádí vibrace z motorového prostoru do kabiny. Místo prskání v tlumiči výfuku proto slyšíte přímo motor.
Ne vše se ale zlepšilo. Řadicí páka je sice pěkná, hlavice by ale mohla být větší a ocenili bychom jasnější pohyb řadičky v kulise. Přes jistou gumovost je ale řazení rychlé a přesné. Podobnou kritiku lze směřovat i k řízení, které ztratilo poslední zbytky zpětné vazby. Ne však bezdůvodně.
Volkswagen se pustil do experimentu s progresivním řízením. Variabilní převod řízení zredukoval počet otáček z rejdu do rejdu na pouhých 2,1 – strmost řízení se ovšem plynule mění s úhlem natočení volantu. Reakce auta na natočení volantu jsou hbité a neustále překvapující. Přidejte minimální nedotáčivost (i zásluhou elektronického systému XDS+) a je jasné, že „řezání“ zatáček bude zábava. Akorát ta ryzí radost, daná propojením řidiče, auta a silnice pod koly, chybí. Strmější řízení totiž potřebuje výkonnější elektromotor posilovače.
vw testy nizsistredni
Naopak podvozek vybavený adaptivními tlumiči by mohl být vzorem ostatním hot hatchům. Proti běžnému Golfu je o 15 mm snížený, ale hlavně odlehčený a důkladně přepracovaný. Trojice režimů nastavitelných tlumičů nabízí široké spektrum vlastností – v komfortním módu překvapí, jak dobře dokážou pohlcovat nerovnosti (vždyť GTI má nízkoprofilové osmnáctky), sportovní režim je naopak hodně tvrdý. Na opravdu rozbité silnici možná až moc, ale právě díky tomu podvozek kdekoliv jinde pracuje perfektně. Golf se naklání jen symbolicky a neodskakuje, obě nápravy kopírují povrch v dokonalé souhře a daleko za tušenými limity auta je k účinnému a citlivému zásahu připraven stabilizační systém.
Nesmíme ani zapomenout na to, že ceník skýtá řadu možností, jak vylepšit konfiguraci auta. Záleží jen na vašich přáních a finančních možnostech, zda si připlatíte za technicky radikálnější verzi Performance, adaptivní tlumiče, pět dveří nebo třeba xenony, navigaci a lepší hudbu. Cena pak může samozřejmě snadno vyskočit, ovšem základních 613.900 Kč je velmi konkurenceschopných.
vw testy nizsistredni
Jestli něco novému Volkswagenu Golf GTI (tomu standardnímu, s GTI Performance jsme ještě nejeli) opravdu chybí, tak je to větší radost z jízdy a ostřejší charakter. Jenže nedocenitelnou protihodnotou je všestrannost a využitelnost v každém jízdním režimu. Můžete jezdit celý den po městě, letět po dálnici dvoustovkou nebo se prohánět v zatáčkách a lovit „správnější“ okreskové stroje. GTI v každé situaci obstojí. Jen musíte vzít na vědomí, že je to účinný a precizní kliďas, žádný nevypočitatelný bouřlivák.
První cena vozu | 349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 613.900 (2.0 TSI/162 kW GTI) |
Základní cena testovaného vozu | 613.900 Kč (2.0 TSI/162 kW GTI) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 812.700 Kč (2.0 TSI/162 kW GTI) |
Plusy
- Mimořádně pružný motor, rychlé reakce na plynový pedál
- Ovladatelnost, vynikající stabilita v zatáčkách i na rovině
- Velmi konkurenceschopná základní cena
- Široké možnosti konfigurace výbavy
Minusy
- Řízení bez zpětné vazby
- Vůle v kulise řazení
- Příliš komfortní spojka
- Nepříliš efektní zvuk výfuku
Foto: David Rajdl