TEST VW Passat Variant 2.0 TDI (103 kW) - kombi na sedm
Nová generace „snu českého manažera“ je konečně k dispozici také s praktickou karosérií kombi, které se u Volkswagenu říká Variant. Jak se tato karosářská varianta německého bestselleru povedla? Zkoumali jsme jej několik dnů během redakční testu a zde je výsledek.
Passat Variant je v podnikatelských kruzích značně oblíbeným modelem jak na německém trhu, tak v České republice. U nás v posledních letech sice ustupovala jeho sláva, protože cyklus života Volkswagenů je ve srovnání s třídním průměrem delší, ale ani na konci výroby řady B5 se Passat nevzdal předních prodejních příček v segmentu.
Český zákazník dokonce tento model mnohdy staví do role konkurentů s prémiovým rodokmenem, což bezpochyby značce lichotí. Nová generace posunuje standard Passatu dále směrem k luxusu, ale tomu přirozeně odpovídá i cenové rozpětí od 688.800,- Kč do 1.197.200,- Kč, které po chvíli brouzdání mezi 18 kombinacemi motorů a převodovek a čtyřmi úrovněmi výbavy odečtete z první strany dvanáctistránkového ceníku. Pokud se vám z toho ještě nezatočila hlava, můžete zalistovat v seznamu příplatkové výbavy, za jehož rozsah by se nemusel stydět leckterý výrobce luxusních vozů. Trocha rozmařilosti a stane se vám, že k základní ceně musíte přihodit ještě dalších 200 tisíc za doplňky…
Prostor, na který si rychle zvyknete
vw passat strednitrida testy Krabicovité tvary předchůdce jsou ty tam. Design nového Passatu Variant bude mít zřejmě jednoznačnější odezvu u potenciálních kupců, protože jej tvůrci zpracovali v klasickém duchu, bez výstřelků, které jsme v této třídě viděli třeba u Peugeotu, ale tvary přitom nepůsobí tak chladně a účelově jako dosud. Plynule rostoucí linie oken je zvýrazněná chromováním, další chromový lesk dostala boční lišta níže na dveřích a zadním nárazníku (výbava Comfortline). Až po B-sloupek je karosérie shodná se sedanem, ale již druhý pár dveří je jiný. Jejich tvar usnadňuje nastupování na zadní sedadla. Záď má proti dřívější generaci horizontálně uspořádané svítilny, jejichž část se nachází na výklopné stěně. LED prvky, z nichž jsou sestaveny ukazatele směru a koncová světla, mají výbornou svítivost i mnohem výraznější a rychlejší přechod mezi stavy zhasnuto-rozsvíceno. Zejména v případě směrovek se nám zdá problematická jejich viditelnost z větších úhlů (více viz první jízdní dojmy), což může být vážný problém třeba v městském provozu při přejíždění z pruhu do pruhu.
Vnější rozměry jsou přirozeně větší než u předchůdce, srovnání s aktuální verzí sedan je v následující tabulce.
Srovnání karosérií Passat vs. Passat Variant | ||
Karosérie | Passat | Passat Variant |
Délka [mm] | 4765 | 4774 |
Šířka [mm] | 1820 | 1820 |
Výška [mm] | 1472 | 1517 |
Rozvor [mm] | 2709 | 2709 |
Rozchod kol vpředu [mm] | 1552 | 1552 |
Rozchod kol vzadu [mm] | 1551 | 1551 |
Poh. hmotnost 2.0 TDI [kg] | 1454-1648 | 1510-1715 |
Uvnitř se po stránce designu mnoho nového (proti sedanu) neudálo. Řidič i spolujezdec si mohou i nadále užívat velkoryse dimenzovaný prostor vpředu, výborná sedadla i přehledně a přitom nápaditě navrženou přístrojovou desku. Zpracování je velmi dobré, v našem exempláři jsme objevili jen drobný estetický nedostatek na středové konzole, jejíž obložení stříbrným plastem zcela nepřiléhalo k povrchu a vzbuzovalo pochybnosti o „německé kvalitě“.
Z tvaru karosérie těží především cestující vzadu. Optimální velikost prostoru na zadních sedadlech v podélném směru byla dále vylepšena uvolněním prostoru v oblasti hlav cestujících, vzhledem k delší střeše kombi. Vpředu i vzadu je k dispozici vnitřní šířka ve výši loktů (1480 resp. 1530 mm), odpovídající vrcholu segmentu.
vw passat strednitrida testy Zavazadelník má v základním uspořádání objem 513 l, vzhledem k tomu, že se k nám standardně dováží verze s rezervním kolem pod podlahou. Zde by jinak mohl být další úložný objem za předpokladu, že jste zvolili set na opravu defektu. Dno zavazadelníku je u nezatíženého vozu 630 mm nad zemí, pod otevřené víko se vejde bez rizika poranění člověk s výškou 191 cm. Vnitřní rozměry úložného prostoru jsou zachyceny v rozměrovém náčrtu, za pozornost stojí zejména délka zcela rovné podlahy po sklopení druhé řady sedadel, která by mohla v případě potřeby posloužit třeba pro nouzový nocleh na cestách. Celková délka interiéru (3100 mm od předního skla na konec zavazadelníku) by se mohla hodit při přepravě lyží, koberce, či jiného velmi dlouhého předmětu. Za tím účelem je v zadním opěradle výklopný otvor, který současně slouží jako loketní opěrka s integrovaným úložným prostorem a dvojící výklopných držáků na nápoje. Od výbavy Comfortline výše lze sklopit také přední opěradlo spolujezdce.
Motor: příliš hlučná klasika
Dvoulitrový vznětový čtyřválec 2.0 TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska důvěrně známe nejen z prvního testu nového Passatu, ale také z mnoha dalších vozů koncernu VW Group. Jeho nejvyšší výkon 103 kW je optimální hodnotou pro automobil tohoto formátu, zejména v kombinaci s točivým momentem v nízkých a středních otáčkách.
Při rozjezdu existuje hranice mezi oblastí výrazného zátahu začínající kolem 1500 ot./min a oblastí v níž motor bojuje o zachování základních životních funkcí. To se zpočátku může nezkušenému uživateli vymstít, když nevhodně zařadí a zjistí, že motor není schopen odvádět práci. V tomto směru je pak pro TDI-začátečníka problémem i vhodná volba převodu šestistupňové převodovky, protože při brzdění před zatáčkou je třeba vhodně zvolit jeden ze tří až čtyř potenciálně možných převodů. V tomto směru je například zážehový motor 2.0 FSI uživatelsky přívětivější díky širšímu využitelnému pásmu otáček.
Výhoda nízké spotřeby přeplňovaného turbodieselu je však stále přítomná a přesvědčí opět desetitisíce flotilových manažerů o tom, že jde o jedinou vhodnou alternativu. Dlouhodobý průměr 7,5 l/100 km byl v našem kombi 2.0 TDI tvořen údaji z dvoutisícikilometrové trasy, minimální spotřeba mimo město sahá při velmi klidné jízdě k pěti litrům na 100 km, dálniční provoz v rámci předpisů představuje odběr asi 6,5 l/100 km, ve městě si Passat Variant říká o 8 až 9 l/100 km.
vw passat strednitrida testy Tradiční výtka ke zvukovému projevu tohoto agregátu nesměřuje v případě Passatu Variant ani tak k hlubokému dunění ve vysokých otáčkách, jako spíše ke stále přítomnému hrubému zvuku, který na cestách provází jinak skvěle odhlučněný automobil.
Při rychlosti 130 km/h pracuje motor ve 3600 ot./min na 4. rychlostní stupeň, ve 2900 ot./min na 5. rychlostní stupeň a ve 2400 ot./min na 6. rychlostní stupeň, cestovní rychlosti 100 km/h pak odpovídají hodnoty 2800, 2200 a 1800 ot./min. Červené pásmo na otáčkoměru sice začíná již u 4500 ot./min, ale motor se nechá vyburcovat až k 4800 ot./min (v praxi je to však zbytečné).
Jízda: tichý společník
Již z prvních kilometrů za volantem Passatu Variant čiší německá bytelnost a poctivý přístup ke zpracování detailů. Ve voze jsou uspokojeny všechny smysly a celek působí na člověka přesvědčivým dojmem, i když je následně obtížné popsat který detail, vlastnost, materiál má Passat lepší než nejbližší konkurence. K dobrým pocitům řidiče přispívá pohodlné všestranně seřiditelné sedadlo, přesně vymezené dráhy převodovky, volant s optimálním průměrem i tloušťkou věnce.
Řízení samotné je jedním z nejlepších mezi konkurenty s elektrohydraulickým posilovačem, brzdy mají subjektivně jistý průběh účinku v závislosti na sešlápnutí brzdového pedálu, ale objektivní měření německého Autobildu ukázala, že hodnota 39,5 m potřebná pro zastavení z rychlosti 100 km/h je asi o 2 m větší než u konkurenčních kombi Ford Mondeo a Opel Vectra. Komfortní je ovládání elektrické parkovací brzdy tlačítkem vlevo od volantu. V případě, že jste připoutáni a snažíte se rozjet, parkovací brzda se samočinně odbrzdí.
Velmi dobré odhlučnění podvozku i účinků aerodynamiky dělá radost při jízdě na dlouhé vzdálenosti, protože klidnou atmosféru, která tento automobil posunuje před konkurenty, si prostě časem uvědomíte. Škoda jen, že je třeba přivyknout na specifický zvuk turbodieselu.
Jízdní vlastnosti kombi se výrazně neliší od chování sedanu. Spíše tužší naladění svádí zkoušet co vše nezatížený automobil zvládne, a zvládá to velmi mnoho! Odpružení je dobrým kompromisem mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Dlouhé nerovnosti jsou při rychlejší jízdě absorbovány s jistotou, pomalejší jízda ve městě po děravých silnicích je provázena krátkými rychle utlumenými rázy, které by vyřešila asi jen změna k měkčímu naladění.
vw passat strednitrida testy Odezva automobilu na zatočení volantu je v případě nezatíženého vozu bezprostřední a Passat jede tam kam jej pošlete. S rostoucím stupněm využití užitečné hmotnosti má záď stále více tendenci opouštět zvolenou stopu. Při maximálním zatížení více než šesti sty kilogramy váží Passat Variant 2140 kg. Extrémní situace pak řeší citlivými zásahy sériový stabilizační systém.
Závěr
Už první měsíce prodeje nového Volkswagenu Passat ukázaly, že nadvláda tohoto vozu bude pokračovat. Pozici nyní upevní nový Variant, který bude populární zejména u firemních zákazníků. Není to však jen image, či nějaká nafouknutá bublina, která rychle splaskne. Tento Volkswagen je na vrcholu současné automobilové techniky a konkurovat mu může jen úzká skupina vozů. Výrobce si je toho vědom, a z toho plyne jeho sebevědomí při konstruování ceníků.
Související články:
- Volkswagen Passat - Podrobný popis
- První jízdní dojmy Volkswagen Passat
- Test Volkswagen Passat 2.0 TDI (103 kW)
- Test Volkswagen Passat 2.0 FSI (110 kW)
- První jízdní dojmy Volkswagen Passat Variant
Základní cena vozu (1.6 Trendline) | 688.800,- |
Základní cena vozu s testovanou motorizací (2.0 TDI Trendline) | 835.400,- |
Základní cena testovaného provedení (2.0 TDI DPF Comfortline) | 883.000,- |
Cena v testované výbavě (2.0 TDI DPF Comfortline+příplatky) | 941.500,- |
Plusy
- prostor pro cestující i zavazadla
- výborné jízdní vlastnosti
- pružný motor s nízkou spotřebou paliva
- nízký aerodynamický hluk a hluk od kol
Minusy
- hlučný motor 2,0 TDI
- viditelnost LED směrovek vzadu z bočního pohledu
- cena