Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
50 Fotogalerie

TEST VW Polo 1,2 TSI (66 kW) R-Line – Políček konkurenci

Loňský podzim přinesl v ceníku Volkswagenu dvě novinky: slabší verzi motoru 1,2 TSI a sportovní paket R-Line. Vyzkoušeli jsme obě najednou.

Když víte, že vyrábíte špičkový produkt, není potřeba hnát se za převratnými změnami. Přesně tento přístup je cítit ze vztahu Volkswagenu k Polu. Aby ale ve Wolfsburgu neusnuli na vavřínech, udržují přitažlivost Pola průběžnými inovacemi.

A tak se loni ke konci roku představily dvě novinky. Místo obvyklého faceliftu přišel VW po dvou a půl letech na trhu s novou verzí motoru 1,2 TSI. A pro ty, kdo by nebyli spokojeni se standardním vzhledem Pola, je určen nový paket R-Line.

Úprava se závodním logem Volkswagenu má dva stupně. Základem je exteriérový paket za 30 tisíc, který vzhled povýší na úroveň Pola GTI. Rozdíly jsou jen v detailech: R-Line nemá voštinovou masku chladiče, má jiné nástavce prahů a jednoduchou koncovku výfuku. Navíc litá kola nejsou v GTI designu Denver, ale v univerzálním Mallory, který VW nabízí pro pakety R-Line napříč modely od Pola po Touareg.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz 

Druhý stupeň se jmenuje R-Line Plus a za 18 tisíc korun přidává sportovní volant R-Line s perforovanou kůží, hliníkové pedály, černé čalounění stropu a hlavně sportovní sedadla čalouněná dvoubarevnou kombinací látky Kyalami a mikrovlákna San Remo.

Interiér s těmito úpravami prokouknul, Polo má ale většinu předností už tzv. v základu. Věcný a přitom elegantní design palubní desky je dokonalou ukázkou toho, jak může vypadat konzervativně laděný a přesto vizuálně přitažlivý vnitřek malého auta.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz 

Přiblížení vzhledu Polu GTI je sympatickou novinkou. Příplatek celkem 47 tisíc korun sice představuje řádově 15 % ceny auta, a tak ho můžeme označit za určitou rozmařilost, na druhou stranu cenový rozdíl mezi GTI a standardními specifikacemi Pola je ještě větší.

Tento test ale nepředstavuje pouze nové možnosti výbavy pro Polo. Další novinkou, vlastně mnohem důležitější, je nová evoluce wolfsburského downsizingu. Aktuální Polo bylo prvním modelem, který dostal motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW. Poté ale žezlo inovátora převzala Fabia: Volkswagen zůstával u výkonu 63 kW věrný atmosférické čtrnáctistovce, zatímco mladoboleslavský hatchback dostal při faceliftu stejně silnou základní verzí 1,2 TSI.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz 

Dnes je na českém trhu agregát 1,4 MPI základní motorizaci pro Polo. Do mezery mezi něj a silnější 1,2 TSI se vklínila nová varianta dvanáctistovky s výkonem 66 kW. Ve srovnání s Fabií ale nejde ale jen o rozdíl 3 kW, Polo se může pochlubit znatelně jiným naladěním.

Dosud jsme testovali VW Polo ve verzích:

Motor s 63 kW, jak jsme ho poznali ve Fabii nebo i Audi A1 Sportback, má osekanou charakteristiku. Už od nízkých otáček je velmi lineární a ve vyšších otáčkách mu chybí elán. Tyto vlastnosti mají dát zákazníkovi argumenty pro volbu 77 kW verze.

U novinky už to neplatí. Pocitově je motor v Polu silnější než ve Fabii a svým chováním má o dost blíž silnějšímu dvojčeti. Lepší reakce na plynový pedál, plynulejší nástup točivého momentu a určitá gradace ve středním pásmu otáček znamenají, že se Polo zdá silnější a subjektivně nijak nezaostává za vrcholnou dvanáctistovkou.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz 

Nový motor se ale stále musí spolehnout na pětistupňovou manuální převodovku. Ta dostala v souladu s aktuálními trendy velmi těžké zpřevodování. Díky zátahu motoru v nízkých otáčkách ale nevadí, že při 50 km/h točí motor na třetí rychlostní stupeň necelých 2000 min-1.

Radikálně klesly i otáčky na nejvyšší převodový stupeň. Při 100 km/h točí motor pouhých 2400 min-1 a vystačí s 5,6 l/100 km, ve 130 km/h vzrostou otáčky na 3000 min-1 a průměrná spotřeba na 7,6 l/100 km.

Faktem je, že spotřeba při ustálené rychlosti se ve srovnání s motorem 1,4 MPI – navzdory delším převodům a technice downsizingu – nezměnila, na druhou stranu i při plném využívání možností motoru nepřekračuje 8 až 9 litrů. A na dvanáctistovku dokáže 1,2 TSI nabídnout opravdu dobré svezení.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz 

Co ještě umí Polo nabídnout? Design za tři roky vůbec nezastaral. Líbí se mužům i ženám, je konzervativní a přitom má sportovní švih. Nejlepší cesta jak udržet vzhled Pola stále ve formě? Neměnit nic!

K tomu se přidává přesné řízení s rychlými reakcemi a vyvážená charakteristika podvozku. Ten je s 16palcovými koly o něco tužší, precizní odladění ale dokáže předcházet odskakování a jakýmkoliv jiným náznakům nervozity. I na rozbité cestě si zachovává konzistentní vlastnosti a umožňuje přesné vedení. Komfort tlumení trpí jen na městské dlažbě, naopak příčné nerovnosti Polo nijak nepotrápí.

vw testy malevozyvw testy malevozy | acz 

Přestože se za poslední roky objevilo v segmentu malých vozů několik ambiciózních konkurentů, Polo si stále udržuje svůj náskok. Je precizně vyladěným produktem, špičkovým Volkswagenem, autem, které by bez váhání mohlo nabízet i BMW.

První cena vozu239.900,- Kč (1,4 63 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací249.900,- Kč (1,2 TSI 66 kW Trendline)
Základní cena testovaného vozu267.500,- Kč (1,2 TSI 66 kW Comfortline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků368.100,- Kč (1,2 TSI 66 kW Comfortline)

Plusy

  • Atraktivní vyvážený design
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Přesné řazení a řízení
  • Vynikající jízdní vlastnosti (mix komfortu a stability)

Minusy

  • Skutečná spotřeba vyšší než udávaná
  • Málo místa vzadu u kolen
  • Nízko položená řadicí páka