TEST VW Polo GTI - baby GTI rádo rychlost
Před domem mi stojí Volkswagen Polo GTI, ale v myšlenkách se stále vracím do května minulého roku a snažím se rozpomenout na detaily z jízdy s Fiestou ST. Vím, že jsem tohle auto nechtěl vrátit, ale ze zveřejněného testu mám trochu pocit, že malé estéčko není žádný zázrak. Teď tu mám jeho konkurenta a pokaždé, když proletím zatáčkou, sešlápnu plynový pedál, podřadím na trojku a nechám otáčky vystoupat nad 5500, probleskne mi hlavou - skvělé, ale Fiesta ST to není. Jenže vzpomínky na Fordův malý hot hatch jsou tak mlhavé a Polo GTI tak jiné.
Co auto, to názor
Každé auto má svou duši, svůj rozum, vnitřní filosofii, kterou mu vtisknul výrobce ve fázi vývoje. Většinou se duše vozu podobá počítačovému programu, který určitým předdefinovaným způsobem reaguje na podněty zadané uživatelem. I vůz se v konkrétních situacích chová tak, jak si to konstruktéři automobilky přáli, tedy alespoň tak vypadá ideální stav. Když v jakémkoliv voze zadupnete plynový pedál do podlahy, znamená to, že chce maximální výkon, ale způsob, jakým vám auto tuto sílu naservíruje, se může hodně lišit.
Tak třeba zmiňovaná Fiesta reaguje zpočátku vlažně, ale jakmile překročíte 4000 otáček, zatlačí vás do sedaček a zakřičí, tak se ukaž zelenáči. Polo GTI má jiný názor. Na stejný pokyn zareaguje (díky turbodmychadlu) prudkým nárůstem výkonu už ve 2000 otáčkách. Fiesta ST nedává svou horkokrevnost okolí nijak zvlášť najevo. Polo GTI hučí výfukem na celé okolo už od 2000 otáček. No vidíte, dvě koncepčně podobná auta ze stejného segmentu a tak odlišné chování. Tohle nemůže být náhoda.
Logický krok VW
vw testy malevozy hothatch | Chápu, proč Volkswagen Polo GTI postavil. Za prvé (a to byl jistě hlavní motiv) přicházel o zákazníky, kteří chtěli malý sportovní hatchback, ale na dospělý Golf GTI neměli dostatek peněz, a za druhé Volkswagen mohl celkem chytře využít dnes už zastaralý přeplňovaný benzínový motor, jehož kdysi zachránila od předčasné smrti právě implementace turbodmychadla.
Namontovat 1.8 Turbo do jakéhokoliv koncernového vozu nižší střední a vyšších tříd, ocitne se německý koncern pod palbou kritiky novinářů i samotných řidičů, ale použít postarší turbobenzín v malém autě, ve kterém jsou lidé zvyklí vídat maximálně šestnáctistovky, nikdo ani necekne. A tak vzal Volkswagen faceliftované polo, do motorového prostoru nacpal benzínový motor o výkonu 110 a ve verzi GTI Cup Edition dokonce 132 kW, zkopíroval design úspěšného Golfu GTI a vida - Polo GTI bylo na světě.
Přední část jako by z oka vypadla většímu bráchovi, v obličeji se prckovi rýsuje výrazné véčko, přední světla překryl tónovaný tvarový kryt, mřížka chladiče se podobá temné včelí plástvi a pod tím vším září luxusní dekor. Nápis GTI si klidně mohli ladiči VW odpustit, kdo není úplně slepý, v Polu GTI rychlé auto pozná. Z boku slouží jako identifikační prvky 16palcová kola v GTI designu a černé prahové nástavce. Naopak zezadu vypadá GTI úplně civilně. Kdybyste odstranili název GTI a zamaskovali dvojitou koncovku výfuku, můžete si klidně hrát na Polo 1.2 v hezké červené barvě.
Nenápadný sportovec
Také v interiéru se Polo GTI tváří až zbytečně civilně (to má ostatně s Fiestou ST společné). Nebýt sportovních sedaček s trochu podivným babičkovským vzorem, krásného tříramenného volantu s nápisem GTI, bezpečnostních pásů s červeným lemováním a modifikované přístrojové desky, divoký hatchback v něm vůbec nepoznám. Abych nezapomněl, středovou konzolu natřel Volkswagen stříbrnou barvičkou, ale kýžený sportovní dojem se jaksi nedostavil.
vw testy malevozy hothatch | Sedačky mi nepřirostly k srdci pruhovaným vzorem připomínající pohovky z padesátých let minulého století, chválím však výborný, docela nízký posaz, silné boční vedení potřebné v zatáčkách i dobrou oporu stehen. Ergonomicky jsem Polu nikdy neměl moc co vytknout a jeho sportovní verze v této dobré tradici pokračuje. Snad jen klimatizace není v Polu tak uživatelský přívětivá jako v Golfu nebo Passatu.
Mé ruce si zamilovaly sportovní volant s optimálně tlustým věncem přesně vytvarovaným na sportovní jízdu, s perforovanou kůží a červeným prošitím. Po testu krásných, ale nepraktických sportovních kupé Brera a XK jsem velmi ocenil skutečnost, že se za mě posadil asi 175 cm vysoký známý, aniž jsem musel kolena téměř přitisknout na palubní desku a řídit s hrudníkem přilepeným na volant a obličejem na čelním skle.
Kokpit Pola GTI neskýtá žádné další atrakce hodné obdivu, palubní deska vytvarovaná z tvrdých materiálů vypadá už malinko zastarale, ale kvalitu zpracování výstupní kontrola VW úpěnlivě drží. Jen tak dál. Ještě jednu výtku posílám do Německa. Rychloměr ocejchovaný do 260 km/h jistě nenechá žádného 18letého řidiče v klidu, ale nám mírně starším ročníkům může trochu vadit, že přehledné členění končí v 80 km/h a do 260 km/h skáčí číslovky po dvaceti. Rozeznat za jedu 120 nebo 140 km/h mně vážně dělalo problémy.
1.8 Turbo znovu v akci
Trvám na tom, že ve své době motor 1.8 Turbo splnil účel, ale vždy měl trochu problém v nízkých otáčkách. Neduhy starší přeplňované osmnáctistovky mnohými obdivované, ale některými i zatracované naplno vyniknou teprve ve chvíli, kdy máte tento motor možnost srovnat s nástupnickou 2.0 TFSI. Jelikož jsem pořádně projel Octavii RS a zkusil i Golf GTI, vím, o čem mluvím.
Přeplňovaný dvoulitr Volkswagenu považuji za jeden z nejlepších současných přeplňovaných čtyřválců. 1.8 Turbo působí proti 2.0 TFSI podstatně ospalejším dojmem v nízkých otáčkách, nebo přesněji otáčkách do dvou tisíc a rozhodně se nemůže pochlubit krásně lineární křivkou výkonu. Síla prudce roste v rozmezí necelých 4000 otáček, ale potom motor rychle ztrácí dech.
vw testy malevozy hothatch | Týká se to i Pola GTI. Do 1800 otáček se motoru nechce, ručička otáčkoměru se docela líně plazí nahoru, až máte pocit, že turbodmychadlo odcestovalo na dovolenou. Od 1800 otáček však začne turbodmychadlo pořádně pracovat a motor najednou překypuje životem. Citelný zátah před 2000 otáčkami střídá prudký nárůst výkonu. Uklidnění přichází těsně nad 5800 otáčkami a potom agregát celkem rychle uvadá.
Dotlačit otáčky do 6500, kde zasahuje omezovač, však není problém. Jen pro demonstraci pokroku uvádím, že 2.0 TFSI vytočíte naprosto v pohodě do 7000 otáček. Ale abych 1.8 Turbo jenom netepal, je to přece jen pán v letech, v Polu GTI plní úlohu sportovního motoru se ctí. Maximální výkon 110 kW a točivý moment 220 Nm při 1950 – 4500 otáčkách propůjčuje vozu výbornou dynamiku.
Červený dráček nejenže velmi svižně akceleruje z klidu, z 0 na 100 km/h například zrychlí za 8,2 sekundy, ale potěší skvělým pružným zrychlením. Jestliže si podržíte otáčky okolo třech tisíc, vystřelíte například na třetí převodový stupeň z 80 na 120 km/h s takovou razancí, až polezou řidičům za vámi oči z důlků. Plné obsazení a nějaká 12procentí stoupání pochopitelně Polo GTI nerozhází.
Jen škoda, že ještě dvě hodiny po skončení jízdy mi zaléhá v uších. Volkswagen zřejmě zjistil, že moderní evropská mládež ráda hodně hlučné výfuky, a tak osadil Polo GTI tak zvučnou trumpetou, že si lidé mohou „baby GTI“ z dálky splést s Ferrari F430. Možná se v mém případě jednalo o konstrukční vadu nebo mechanické poškození, ale z ukřičeného výfuku mě chvílemi bolela hlava.
Že to jde udělat i tak, aby okolí zbystřilo a řidič nemusel ohluchnout, dokazují dokonce některé méně sportovní hatchbacky. Samotný motor nebylo v tom rámusu téměř slyšet, ale z jiných modelů vím, že má jednotka poslouchatelný projev v celém spektru otáček. Spotřeba kolísala mezi 8 – 11 litry, přičemž osm litrů odpovídá poklidné jízdě, 11 litrů potom jízdě ve městě a lehčímu sportování.
Vžijte-li se do role závodního jezdce, samozřejmě někde na bezpečném místě (letiště, uzavřený okruh atd.) a vyždímáte Polo GTI jako citron, spotřeba vystoupá na 14 - 15 litrů. Výš jsem se nedostal. Zpřevodování se mi zdálo optimální, v 50 km/h točil motor na třetí převodový stupeň 2100 a na čtvrtý 1500 otáček, v 90 km/h na pátý převodový stupeň točí motor 2300, na čtvrtý potom 3000 otáček.
Dálniční rychlost 130 km/h se odehrává na čtvrtý převodový stupeň v 4300 otáčkách, pátý převodový stupeň a 130 km/h znamená 3300 otáček. V rychlosti 160 km/h točí motor na pátý převodový stupeň 4000 otáček. Na druhý převodový stupeň jede Polo GTI maximálně 110 km/h, na třetí potom 160 km/h.
vw testy malevozy hothatch |
Komfortní rychlík
Polo GTI je rychlé, zatraceně rychlé auto. Prudce vystřelí z místa, výborně akceleruje v nízkých i ve vysokých rychlostech. Můžete s ním uhánět až 216 kilometrů za hodinu, ale když přijde na průjezdy zatáčkami, rychlé podřazování, drobné korekce volantem i náhlé změny směru jízdy zjistíte, že to jaksi není ono. A právě v těchto chvílích jsem vzpomínal na Fiestu ST.
Pokud chtěl Volkswagen postavit konkurenta Fiestě ST, což nelze s určitostí říci (cena není spolehlivým vodítkem), byl úspěšný pouze ze dvou třetin. Fiesta ST bude na Polo GTI ztrácet na dálnici a ve vysokých rychlostech neboli zkráceně motoricky, neboť atmosféricky plněný dvoulitr nemá dostatek síly, aby pokořil přeplňovaného konkurenta. Fiesta ST to však celkem s přehledem natře malému GTI jízdně.
Polo trochu handicapovala jenom 16palcová kola, palec navíc a širší pneumatiky udělají své, přesto podvozek vykazoval velmi odlišné chování a nastavení od Fiesty ST. To mě usvědčuje v tom, že se Volkswagen chtěl vydat a vydal jinou cestou. V zatáčkách se Polo GTI docela naklání a při utahování zákruty se mu lehce nadlehčuje záď. To ústí v pocit mírné nestability.
Polo GTI se také citelně staví na čumák a zbytečně účinný posilovač a dlouhý převod řízení spolyká hodně údajů nasbíraných koly na vozovce. Informace z řízení vám potom ve vypjatých situacích docela chybí. Na druhou stranu, s Polem GTI se můžete prohánět na českých silnicích a nepřipadat si jako přírodní řízek právě proměnný kuchařem v tenkou placku.
Evidentně tužší pružiny statečně zápasí se všemi druhy výtluků a dokonce i kostkovou dlažbou. Klidně si pořiďte Polo GTI na každodenní ježdění a budete otloukáni jenom o malinko hůř než v základním provedení. Přitom však můžete počítat s pořádným stádečkem pod kapotou. Zkrotit toto stádečko dá ale práci, protože hoši z VW zapomněli přizpůsobit výkonu brzdy.
Na brzdový pedál musíte hodně silně šlapat, abyste 150 koníků udrželi na uzdě. Řazení nezklamalo. Krátká řadicí páka se sice mezi horní a dolní řadou převodových stupňů lehounce zasekává, ale jednotlivé stupně zapadají hladce, navíc dráha mezi nimi je velmi krátká. Páka jde prostě tam, kam ji pošlete.
ST nebo GTI? Nejlépe obojí
Nekompromisní hatchback, s upovídanými řízením, komunikativním brzdami a sebejistým avšak hodně tuhým podvozkem nenajdete u Volkswagenu, něco takového nabízí pouze Ford. Zatraceně rychlý a silný stroj, který však můžete používat na každodenní dojíždění do práce a přitom sledovat udivené pohledy řidičů, když svůj malý hot hatch pobídnete, postavil zase Volkswagen. Byl-li to záměr, tleskám.
Plusy
- hezký design
- kvalitní zpracování
- dobrá sportovní sedadla
- silný benzínový motor
- přesné řazení
- komfortní podvozek
Minusy
- slabý tah motoru do 2000 ot/min
- delší převod řízení
- brzdy s pomalým nástupem