TEST VW Sharan 1,4 TSI – VWelryba s malým srdcem
Když je Touran pro vaši rodinu příliš malý a Multivan příliš drahý, je tady Sharan. Jeho přepravní kapacita je přímo úměrná délce 4.854 mm, ale něco podobného platí bohužel i pro cenu. Více než sto tisíc z cenovky prvního turbodieselu ušetříte, když se rozhodnete pro základní benzinovou motorizaci.
Jestli teď čekáte odpověď, zda tohoto rozhodnutí nebudete brzy po nákupu litovat, tak pro vás máme tento test.
Malý motor ve velkém těle
Objemově skromný čtyřválec 1,4 TSI má papírově dost síly i na těžký a plnoformátový van. 110 kW při 5800 min-1 běžně dávají atmosférické dvoulitry. S točivým momentem 220 Nm už to tak samozřejmé není a když přidáme pásmo 1750 – 4000 min-1, ve kterém je tento moment k dispozici, pak musí klasický benzinový dvoulitr kapitulovat.
Jiné to není ani v porovnání akustického komfortu. Motor 1,4 TSI je totiž mimořádně kultivovaný při volnoběhu, pod zatížením v nejčastěji používaných středních otáčkách i na konci prakticky využitelného otáčkového pásma – kolem 5000 min-1.
Malý dvojitě přeplňovaný motor v bezmála pětimetrovém autě má ve vínku hrozbu extrémní spotřeby pod zatížením. Ve skutečnosti není problém se Sharanem 1,4 TSI jezdit za 10 l/100 km km, což považujeme za odpovídající hodnotu s ohledem na přepravní kapacitu, velikost auta a komfort, jaký uvnitř je.
Desetilitrový odběr odpovídá dálničním 130 km/h s polovičním vytížením auta, když se vám podaří temperament pilota za volantem zkrotit (což nemusí být u auta s rodinnou na palubě až tak velký problém), lze mimo města a dálnice pohodově cestovat se spotřebou 8 l/100 km.
Při rozjezdu je znát jistá těžkopádnost, ale nástup motoru je plynulý už od 1500 min-1 a mohutný zátah benzinových přeplňovaných newtonmetrů je k dispozici v širokém pásmu 2500 až 5000 min-1. To vše bez náznaku nepříjemných vibrací nebo ucho obtěžujícího hluku.
Relativně lehký motor v pohotovostní hmotnosti 1650 kg nehraje příliš důležitou roli, alespoň psychologický efekt to však má. Řízení je přiměřeně přesné a dává i určitou zpětnou vazbu. Brzdy fungují zpočátku precizně, snadno lze dávkovat brzdný účinek, ale s rostoucím zatížením (auta i brzd) klesá efektivita brzdění i dobrý pocit z brzdového pedálu. Nejlehčí Sharan za jízdy nezapře své určení, ani příslušnost ke značce VW. Podvozek je i bez adaptivních tlumičů především komfortní, dobře tlumí i větší nerovnosti. Pomáhá mu v tom vysoký profil bálonově vyhlížejících pneumatik 215/60 R16.
Sharan pětimístný
Zbytek příběhu VW Sharan už znáte z prvního testu, a tak jen stručně zrekapitulujeme dříve zveřejněné poznatky.
Sharan patří k největším osobním MPV na trhu a uvnitř je to cítit. Na předních sedadlech je nadbytek místa ve všech směrech, impozantní je zejména vnitřní šířka přes 1,5 m. Výhled z vozu je dobrý všemi směry, bolavým místem je tradičně výhled vpřed přes skloněné A-sloupky. Pracoviště řidiče je klasicky volkswagenovské – nic nemusíte hledat, vše je tam kde v Golfu nebo Passatu, přístroje jsou dobře čitelné, navigační data (máte-li navigaci) se promítají na obrazovku na středové konzole i na přístrojový štít.
Velké rozměry a jednoprostorová karoserie znamenají, že bez parkovacího asistenta nebo alespoň parkovacích senzorů vpředu i vzadu se neobejdete. Umístit dobře Sharan i na běžné parkovací místo u supermarketu chce trochu cviku. Systém samočinného parkování (Park Assist) se přiblížil výkonům zdatného řidiče, a tak zejména pokud se chystáte svěřit tento vůz do rukou drahé polovičky, je investice 18.900,-Kč do Park Assistu volbou na jistotu.
Ve druhé řadě přístupné velkými posuvnými dveřmi je dost místa pro tři dospělé. Výška sedadel nad podlahou by mohla být větší, ale s ohledem na poměry ve třídě to není úplně nejhorší.
vw testy mpv Sharany se standardně dodávají v pětimístném uspořádání, dvě místa ve třetí řadě jsou pro vybrané motorizace za příplatek. Pět sedadel v této velrybí jeskyni ponechává zavazadelník pohádkových rozměrů (885 l základ, 2430 l po sklopení). Proti verzím sedmimístným verzím (v pětimístném uspořádání) je objem ještě o něco větší, protože v podlaze nezabírají část objemu složená sedadla.
Počítat můžete s ložnou délkou 1200 až 2100 mm, šířkou 1090 mm a výškou po kryt 620 mm.
Závěr
Základní benzinová motorizace Sharanu dává automobilu identickou dynamiku jako první naftový dvoulitr se 103 kW a 320 Nm. Rozhodování mezi 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TDI (103 kW) je hlavně o penězích. Turbodiesel bere v průměru o 3 l/100 km méně než složitě přeplňovaný benzinový motor, ale cenovka prvního TDI je o tučných 106 tisíc Kč vyšší. Elementární výpočet říká, že musíte najet alespoň 100 tisíc kilometrů, aby se vám TDI vyplatilo. A to nezohledňujeme servisní náklady, náklady na Adblue pro TDI a nutnou údržbu, která bude u naftového motoru dražší.
Plusy
- Tichý a dostatečně výkonný motor
- Vzhledem k přepravní kapacitě přiměřená spotřeba
- Prostorný interiér, velký zavazadelník
- Špičková kvalita zpracování
- Komfortní odpružení
- Dobré jízdní vlastnosti i při plném vytížení
Minusy
- Nepřehledná karoserie (při parkování a manévrech ve městě)
- Horší výhled dopředu
- Subjektivně klesající brzdný účinek při opakovaném použití
- Ceny některých příplatkových výbav
První cena vozu | 659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline) |
Základní cena testovaného vozu | 659.600,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 744.100,-Kč (1.4 TSI 6M 110 kW Trendline) |