Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test zimních pneumatik: Víme, jaké si na zimu pořídit!

Svět motorů
Diskuze (63)
Přední evropské autokluby podrobily náročným testům napodobujícím rozličné zimní podmínky celkem 32 pneumatik. Naprostá většina z nich je jen průměrná.

Letošní test zimních pneumatik s rozměry 195/65 R 15, respektive 215/65 R16, ukázal, že na zimních silnicích vládnou pláště s jen průměrným hodnocením. Kategorie pneumatik se známkou „dobrý“ byla velmi hojně zastoupena, a to v šestadvaceti z dvaatřiceti posuzovaných, částečně i kvůli tomu, že vlastnosti plášťů prémiových výrobců v jedné z kategorií testu dosáhly právě jen průměrného hodnocení. A i když v těch ostatních byly chvalitebné, nebo dokonce výborné, podle pravidel testu, jakmile jednou dostaly „trojku“, už na lepší celkovou známku nedosáhly.

Asi nepřekvapí, že se mezi vítězi zkoušek objevili přední výrobci věhlasných značek. Jenže společnost jim letos dělaly pláště, které svými výrobky míří spíše na to, ušetřit kapsu spotřebitelů. V rozměru 195/65R 15 se tak objevila za vítězným Continentalem na bronzovém stupínku nízkonákladová pneumatika Kleber, před ni dokonce na druhou pozici pronikla jen málo známá značka Esa-Tecar. Ostatní upadly do průměru, od něhož se oddělila kvůli chabému výkonu na suchu pouze dostatečně hodnocená pneumatika od Semperitu.

U rozměru 215/65 R16 sice opět vyhrál prémiový plášť, tentokrát Dunlop, ovšem na druhé místo se protlačil nejlepší z průměrných BF Goodrich. Za sebou nechal obvyklé abonenty medailových pozic jako Goodyear, Michelin či Continental. Na trojku obstálo dokonce 14 ze 16 posuzovaných plášťů. V této kategorii se vyskytl i propadlík – na pětku se předvedlo obutí Nankang, které vykázalo naprosto tragické výsledky na sněhu i za mokra. Tomuto obutí proto vystavily hodnotící autokluby z Německa, Rakouska a Švýcarska červenou kartu.

Možná vás při podrobnějším zkoumání tabulek s výsledky překvapí, že v obou kategoriích zcela scházejí pneumatiky Bridgestone, u menšího

rozměru chyběl i zástupce Pirelli, u většího pak Semperit. Podle pořadatelů testů za tím stojí jednoduché vysvětlení – v době před začátkem testů totiž nebyly pláště těchto výrobců v kategoriích 195/65 R15 či 215/65 R16 v běžných prodejnách k dispozici.

Po delší době se ve zkouškách objevil i zástupce Barumu – mezi českými řidiči nejoblíbenější značky. I když měl plášť Polaris 3 slušné výsledky na sněhu, jen průměrné výsledky za výkon zejména na mokru, ale i na suchu či ledu jej poslaly mezi plášti 215/65 R16 na páté místo od konce.

Test pneumatik o rozměru 215/65 R16: Dvě pouze dostatečné

Kromě renomovaných zahraničních autoklubů pořádá vlastní test také Autoklub ČR. V jeho hodnocení se letos objevila osmička plášťů věhlasných značek, nebyly zařazeny žádné levné pneumatiky východních výrobců. Vítězem se staly referenční pláště Continental WinterContact TS 850 P, jimž k dokonalosti chyběl pouze lepší výkon za sucha. Druhý Dunlop Winter Sport 5, který vyhrál i v porovnávání ADACu, zaostal jen nepatrně. Velmi dobře obstál i třetí Nokian WR D4. Celoroční plášť Michelin CrossClimate byl v hodnocení jen průměrný, praly se v něm výtečné výsledky na suchu a slabé výsledky na sněhu. Jen na celkovou dostatečnou naopak obstály testované pláště Bridgestone Blizzak LM-80 EVO, které byly výtečné jen na sněhu. Výborný záběr Pirelli Winter Sotozerro 3 na suché vozovce nedokázal zabránit propadu v testech za mokra a na sněhu, plášť tak skončil z testovaných osmi až poslední.

Pneumatika Cena od Mokro Sucho Sníh Celkové hodnocení
Continental WinterContact TS 850P 2763 Kč 100,0 100,0 100,0 100, 0
Dunlop Winter Sport 5 2362 Kč 99,7 101,1 98,8 99,9
Nokian WR D4 2452 Kč 97,3 100,0 101,4 99,6
Michelin Cross Climate 2844 Kč 94,3 105,9 95,0 98,4
Yokohama W drive V905 2070 Kč 97,1 100,1 98,2 98,4
Hankook i*cept RS2 W452 2077 Kč 96,5 98,8 98,9 98,0
Bridgestone Blizzak LM-80 EVO 2269 Kč 89,4 99,0 100,3 96,2
Pirelli Winter Sottozero 3 2318 Kč 91,9 102,0 94,2 96,0

Test pneumatik o rozměru 195/65 R15 T

Kategorie, kam se často dívají třeba majitelé octavií, aster, focusů nebo méganů, byla letos testovaná na voze Volkswagen Golf. Náročné testy nejlépe zvládla trojice plášťů Continental WinterContact TS 860, Esa-Tecar Super Grip 9 a Kleber Krisalp HP3. Všechny měly velmi dobré výsledky za všech podmínek včetně míry opotřebení. Zbytek startovního pole se nedokázal lépe než na „dobrou“ vypořádat minimálně s jednou z nástrah zimních silnic, nejčastěji je zradily výsledky za mokra. Jen „dostatečné“ vlastnosti na suchu odsoudily do role outsidera pláště Semperit Master-Grip 2.

Pneumatika Cena od Sucho Mokro Sníh Led Opotřebení Výsledek
Continental WinterContact TS860 1651 Kč 2,2 1,8 1,9 2,5 2,5 2,1
Esa+Tecar Super Grip 9 1274 Kč 2,3 2,3 2,3 2,1 2,5 2,3
Kleber Krisalp HP 3 1025 Kč 2,3 2,5 2,1 2,5 2,0 2,4
Dunlop Winter Response 2 1259 Kč 2,6 2,0 2,1 2,4 2,5 2,6
Goodyear UltraGrip 9 1262 Kč 2,4 1,9 2,7 2,4 2,0 2,7
Hankook i*cept RS 2 W452 985 Kč 2,2 2,6 2,7 2,5 2,5 2,7
Vredestein Snowtrac 5 1382 Kč 2,0 2,7 2,9 2,5 3,0 3,0
Yokohama W.drive V905 2 1050 Kč 1,7 2,6 2,2 2,5 3,0 3,0
Falken Eurowinter HS01 1080 Kč 2,6 2,6 3,1 2,9 2,5 3,1
Firestone Winterhawk 3 1159 Kč 2,1 3,1 2,9 2,5 2,5 3,1
Nokian WR D4 1258 Kč 2,3 3,1 1,7 2,4 3,0 3,1
Michelin Alpin 5 1375 Kč 2,1 2,5 3,2 2,6 1,5 3,2
Aeolus SnowAce 2 AW08 1143 Kč 2,4 2,7 3,3 2,4 3,0 3,3
Kumho WinterCraft WP51 1016 Kč 2,4 3,3 2,6 2,4 2,5 3,3
Sava eskimo S3+ 959 Kč 3,3 2,9 1,9 2,4 2,5 3,3
Semperit Master-Grip 2 1238 Kč 3,6 2,5 2,1 2,7 3,0 3,6
Hodnocení jako ve škole od 0,5 do 5,5. Výborný: 0,5–1,5. Chvalitebný: 1,6–2,5. Dobrý: 2,6–3,5. Dostatečný: 3,6–4,5. Nedostatečný: 4,6–5,5

Auta s testovaným rozměrem

  • Citroën: Berlingo, C4
  • Fiat: 500L, Bravo, Tipo
  • Ford: C-max, Focus, EcoSport
  • Hyundai: i30, ix20
  • Chevrolet: Aveo
  • Chrysler: PT Cruiser
  • Kia: Cee’d, Pro Cee’d, Soul, Venga
  • Lexus: CT 200h
  • Mazda: 3, 5
  • Mercedes-Benz: A, B , Citan
  • Opel: Astra, Meriva, Zafi ra
  • Peugeot: 308, 2008, Partner
  • Renault: Captur, Mégane, Scénic
  • Seat: Altera, Leon, Toledo
  • Škoda: Octavia
  • Subaru: Impreza
  • Toyota: Auris, Prius
  • Volkswagen: Golf, Jetta, Beetle, Caddy, Touran

Test pneumatik o rozměru 215/65 R16 H

Chabou pověst plášťů čínské výroby řidičům dusterů, kug, sportagí či kadjarů potvrdil Nankang Snow SV-2, který zcela propadl v hodnocení na mokru a sněhu. To jsou ovšem pro středoevropské zimní silnice zcela zásadní vlastnosti. Proto dostaly pneumatiky červenou kartu. Zbytek pole plášťů testovaných na Volkswagenu Tiguan upadl do průměru, nejčastěji za tím stálo zaškobrtnutí na suchu, mokru nebo sněhu. Mezi trojkaři si nejlépe vedly BF Goodrich g-Force Winter 2, Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 a Nokian WR D4. Úplně nejlépe nástrahami proplul prémiový plášť Dunlop Winter Sport 5, který jako jediný získal chvalitebné hodnocení.

Pneumatika Cena od Sucho Mokro Sníh Led Opotřebení Výsledek
Dunlop Winter Sport 5 2362 Kč 2,3 2,1 2,5 2,5 2,0 2,3
BF Goodrich g-Force Winter 2 1941 Kč 2,6 2,6 1,9 2,5 1,5 2,6
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 2368 Kč 2,4 2,2 2,6 2,5 2,0 2,6
Nokian WR D4 2452 Kč 2,5 2,6 1,9 2,5 2,5 2,6
Michelin Alpin 5 2469 Kč 2,1 2,4 2,7 2,5 0,5 2,7
Sava Eskimo HP2 1685 Kč 2,4 2,7 2,5 2,3 1,5 2,7
Continental WinterContact TS 850 P SUV 2947 Kč 2,5 2,2 2,2 2,8 1,5 2,8
Pirelli Scorpion Winter 2197 Kč 2,1 2,1 2,7 2,7 2,5 2,8
Fulda Kristall Control HP2 1745 Kč 2,4 2,5 2,9 2,5 1,5 2,9
Apollo Apterra Winter 1516 Kč 2,6 3,1 2,8 2,5 2,0 3,1
Avon WV7 1653 Kč 3,0 2,5 3,1 2,7 3,0 3,1
Barum Polaris 3 4x4 1886 Kč 2,8 3,1 2,4 2,8 2,5 3,1
Uniroyal MS plus 77 1723 Kč 3,2 2,4 2,1 2,8 2,0 3,2
Hankook i*cept RS2 W452 2077 Kč 2,0 3,3 2,1 2,5 1,5 3,3
Firestone Destination Winter 1723 Kč 3,2 3,5 2,8 2,5 2,0 3,5
Nankang Snow SV-2 2 1558 Kč 2,5 5,5 5,1 2,7 2,0 5,5
Hodnocení jako ve škole od 0,5 do 5,5. Výborný: 0,5–1,5. Chvalitebný: 1,6–2,5. Dobrý: 2,6–3,5. Dostatečný: 3,6–4,5. Nedostatečný: 4,6–5,5

Auta s testovaným rozměrem

  • Audi: Q3
  • Dacia: Duster
  • Ford: Kuga
  • Hyundai: Tucson
  • Chevrolet: Trax
  • Jeep: Renegade
  • Kia: Sportage
  • Mitsubishi: ASX
  • Nissan: Qashqai
  • Opel: Mokka
  • Renaul:t Kadjar
  • Subaru: Forester, Legacy, Outback
  • Volvo: S60/V60, Cross Country, XC70
  • Volkswagen: Tiguan

Víte, že…

… rozdíl ve spotřebě u testovaných pneumatik dosáhl až půl litru paliva na sto kilometrů? U obutí Goodyear technici naměřili průměrnou spotřebu 6,2 litru, ovšem vůz na zimních pláštích Pirelli si řekl na stejné vzdálenosti o 6,7 litru.

… se výrazně lišila míra opotřebení jednotlivých testovaných plášťů? Až na zákonem povolené minimum ujeli testovací komisaři s gumami Michelin

62.000 kilometrů. Naopak obutí Avon nevyhovovalo pravidlům minimální hloubky profi lu už po absolvování 27.000 km.

Svět motorů
Diskuze (63)
Avatar - Floyd
1. 11. 2017 09:51
Re: Vlastní zkušenost
Musel/Chtěl jsem si vyhledat tuto diskuzi/článek, abych mohl dodatečně zareagovat. Včera (31.10.) jsem byl v pneuservisu, ještě ne kvůli přezouvání na zimní, ale při tom jsem si nechal přeměřit vzorek na všech kolech. A světe div se, 6 mm, před sezonou 7 mm, takže za jednu sezonu ubyl 1 mm! To je to "mizeli před očima"? A nesouhlasím ani s tím ježděním na vodě, já už toho mám nalítáno fakt mega mega a to jak fungují DSM na vodě je hodně kvalitní.
9. 10. 2017 17:26
Re: Výsledky
Pneumatiky se můžou lišit konstrukčně, byť mají stejný název. Je to pochopitelné, protože se může lišit výška bočnice, šířka běhounu, hmotností index atd. Konstrukce, která funguje v jednom případě, může být nedostatečná v jiném. Různé pneumatiky stejného jména se tedy mohou lišit a i když je udělají stejně, jedny můžou být horší než druhé, protože se na ně ta konstrukce méně hodí. Nemluvě o tom, že rozdíl může udělat místo výroby anebo určení dané pneumatiky.

To je alespoň můj naprosto laický pohled. michalpneu by nám k tomu určitě mohl napsat více a případně mě opravit. Je pochopitelně otázkou, jakou mají opakovatelnost/ nejistotu měření.
Avatar - JDM
9. 10. 2017 09:45
Re: Vlastní zkušenost
horší gumy než dunlop sport maxx jsem na autě nikdy neměl , mizeli před očima, a na vodě katastrofa... srovnal bych je s nankang ultrasport akorát 2x tak dražší ...
8. 10. 2017 23:32
Škoda jednoho nepovšimnutého výsledku
Od zdejších redaktorů se vlastní postřeh k problematice sice očekávat nedal, ale přesto myslím, že by neměla zapadnout opomenutá skutečnost, že v jednom testovaném rozměru druhý BF Goodrich a v druhém rozměru na třetím místě skončivší Kleber jsou ve skutečnosti jednou a toutéž pneumatikou - a tedy se vlastně nezávisle na sobě potvrzuje překvapivá kvalita tohoto nového modelu (zvlášť ve srovnání s předchůdcem, zatraceně slabým Kleberem Krisalp HP2). Z hlediska poměru ceny a výkonu je to už zásadně lepší zde opěvovaný Dunlop či Goodyear (Nokian podle mě vyjde taky líp).
Avatar - Floyd
8. 10. 2017 20:12
Re: Výsledky
[odkaz]