Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testovací laboratoř TÜV SÜD DyCoT: Bez zničení

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Společnost TÜV Süd Czech otevřela novou testovací laboratoř DyCoT (Dynamic Component Testing) pro automobilový průmysl.

Nedestruktivní metoda testovaní automobilových součástí a figurín za podmínek odpovídajících nárazu vozidla do překážky dovoluje ohromné finanční úspory i zkoušky provádět v rychlejším sledu. Jde o výjimečný projekt ve střední a východní Evropě.

Jak funguje?

Extrémní zpomalení vozidla během nárazu zkušebna provádí v opačném sledu. Stojící automobil vybavený zkoušenými komponenty a případně figurínami nejprve stojí na platformě umístěné na kolejích. Před kolejovou platformou se nachází mohutný hydraulický píst se zdvihem 1,7 metru. Olej natlakovaný v šesti vodorovných válcích s dusíkovou náplní dokáže během zdvihu 1,7 m vyvinout na píst takovou sílu, že maximální zrychlení tunového břemene činí 80 g (g–gravitační zrychlení 9,81 m/s2). Pro představu uveďme, že průměrný člověk snese ve směru od zad k břichu po dobu několika sekund přetížení cca 4 g, desetiny sekundy je schopen odolávat 30-40 g.

V případě zkoušky většího automobilu jako například dodávky, která by včetně zkušebního modulu vážila pět tun, dokáže katapult vyvinout zrychlení 35 g. Maximální síla pístového zařízení činí 2,5 milionu newtonů. K nahromadění obrovské energie ve válcích s olejem a dusíkem stačí kompresorům něco málo přes deset minut. Z bezpečně chráněné řídicí místnosti lze pak uvolnit nahromaděnou energii ve čtyřech úrovních podle potřeby dosaženého zrychlení, které dopovídá zpomalení vozu při čelním nárazu do překážky.

Opakovatelnost

Nedestruktivní zkouška skeletu vozidla (uplatnění může najít i v letectví, železniční přepravě a vojenských účelech) je proti destruktivní se skutečným nárazem do překážky časově i finančně efektivnější. Nedochází ke zničení velmi cenného prototypu.

„Nejdůležitějším poselstvím našeho projektu DyCoT je, že chceme zůstat i nadále dlouhodobým, schopným a inovativním partnerem pro automobilový průmysl ve střední a východní Evropě,“ popsal záměr investice Oleg Spružina, generální ředitel Tüv Süd Czech a vedoucí klastru Česko-Slovensko-Polsko v rámci celosvětové skupiny.

Tlak na zkracování cyklu

„Nápad na vybudování nové laboratoře byl logickým výsledkem našich úvah nad trendy v oblasti testování vozidel a nad aktuální situací na lokálním i evropském trhu,“ říká Jiří Socha, ředitel divize Auto Service společnosti TÜV Süd Czech, a dodává: „Rostoucí tlak na zkrácení délky vývojového cyklu nového vozu spolu s neustálou snahou o úsporu nákladů nahrávají novým nedestruktivním postupům včetně fyzických simulací nárazových dějů, kterým vozidla a jejich systémy čelí při dopravních nehodách. Zatímco skutečné crash testy s celým vozem si dnes velké automobilky provádějí často ve vlastních zkušebnách, oblast nedestruktivních fyzických simulací nárazových dějů nabízí širší využití pro pestřejší paletu potenciálních klientů.“

U Mladé Boleslavi

Nová testovací laboratoř DyCoT vznikla ve spolupráci s českou automobilkou Škoda Auto, která byla hned od začátku jedním z klíčových klientů nového projektu. „Bezpečnost vozů představuje jednu z nejdůležitějších priorit, kterou se při jejich vývoji řídíme. Jsme proto velmi rádi, že můžeme využít možnosti rozšíření testování našich vozů v této nové laboratoři, která je na skutečně špičkové úrovni a nachází se navíc v těsném sousedství našeho vývojového centra v Mladé Boleslavi,“ říká Petr Kraus, vedoucí vývoje bezpečnosti vozů Škodovky.

Spousta rychlokamer

Sáňová platforma s umístěným automobilem dosahuje na pár metrech nejvyšší rychlost až 100 km/h. Po dosažení maxima dochází k automatickému sepnutí brzd, které na cca deseti metrech saňový pojezd na kolejnicích zastaví.

Během zrychlení snímá interiér a potřebné součásti včetně spodní části podvozku sada rychlokamer schopných v kvalitě Full HD pořizovat tisíc snímků během sekundy. Výrobce automobilů tak dostane luxusně podrobný popis dějů ve vozidle během extrémního přetížení.

„Nové zkušební zařízení přináší nám i našim klientům nové možnosti: v oblasti bezpečnosti vozidel se od kvazistatických zkoušek posouváme k fyzickým simulacím dějů, které probíhají při vysokých zrychleních. Jde o jedinečnou technologii v regionu střední a východní Evropy, v některých parametrech dokonce o evropský unikát, který představuje zásadní rozšíření našich služeb pro automobilový průmysl,“ říká Jiří Socha. Důležitým rysem nové technologie je její interdisciplinarita: simulace dynamických dějů jsou totiž zajímavé i pro další obory, jako je například letecký průmysl. „Myslím si tedy, že nová zkušebna nabízí jistý rozvojový potenciál z perspektivy celé skupiny TÜV Süd. Víme, že pokud máme být i v budoucnu pověřenou zkušebnou a nezávislou laboratoří respektovanou v evropském měřítku, musíme být v rozvoji zkušebních metod aktivní. Taková strategie se pozitivně úročí v tom, že naši homologační experti zůstávají v těsném kontaktu se zkušebními laboratořemi a jsou potom kompetentním partnerem pro finální výrobce vozidel i jejich dodavatele. Ti nás pak mohou právem vnímat jako pověřenou zkušebnu, která je vlastními zkušebními prostředky schopna pokrýt velkou část jejich potřeb při vývoji a schvalování nových modelů,“ shrnuje nový projekt vedoucí divize služeb pro automobilový průmysl

TÜV Süd Czech Jiří Socha.

Postupné budování

V průběhu řešení byly do projektu zainteresovány přibližně tři desítky dodavatelů, kteří se ucházeli o to, aby poskytovali služby v mnoha oblastech: od developerských aktivit, přes dodávky klíčových technologických celků, až po kalibrace měřící techniky nebo služby spojené se zabezpečením objektu. Ti nejlepší se potom v projektu stali partnery TÜV Süd Czech.

Ocenění

Investice, která nabízí i fyzické simulace dynamického zatížení komponentů a struktur vozidel nad rámec virtuálních simulací, získala nedávno 3. místo v kategorii Výzkum a vývoj soutěže Investor a podnikatelská nemovitost roku 2015 české agentury na podporu investic Czechinvest. Projekt DyCoT je významnou investicí TÜV Süd Czech a inovací ve středoevropském automobilovém průmyslu.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
10. 4. 2017 10:13
Re: K čemu je to dobré ?
Jestli ti při zrychlení nevyskočí tlačítko od rádia na dotykovém displeji ;-)
10. 4. 2017 09:04
K čemu je to dobré ?
Nějak jsem nepochopil pointu, pokud je systém nedestruktivní, k čemu tam je ten katapult ?