Hutní podnik Liberty Steel Ostrava si vyžádal stavbu vozidla pro převoz extrémně dlouhého nákladu. Výsledkem se stal nejdelší vůz v historii značky Tatra.
Automobilka Tatra se v posledních letech zaměřuje na speciální zakázky, když svá vozidla výrazně upravuje pro potřeby svých klientů. Výsledkem jsou tak mnohdy opravdu speciální přestavby, sloužící pro jedinečné úkoly. Nejnovějším takovým dílem je vozidlo Tatra postavené pro hutní podnik Liberty Steel Ostrava.
Vozidlo využívající podvozek Tatra se totiž stalo nejdelším automobilem v historii této automobilky. Unikátní vůz totiž na délku měří neskutečných 25,3 metru, což souvisí se specifickými potřebami jeho odběratele. Liberty Steel Ostrava si jej totiž objednala pro převoz extrémně dlouhého nákladu, především závitových tyčí, a to kvůli přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy.
„Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: Možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad. Liberty Steel Ostrava jako jeden z nejvýznamnějších metalurgických podniků v ČR je pro nás cenou zákaznickou referencí a nový vůz je příkladem, že tatrovky se hodí skutečně pro nejrůznější role,“ říká ke vzniku vozidla Kamil Košťál, marketingový ředitel automobilky Tatra.
Kopřivnická automobilka nicméně dodala jen samotný podvozek. Samotnou přestavbu do podoby unikátního vozu totiž realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, a to na základě technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře.
V útrobách pracuje vzduchem přímo chlazený osmiválec Tatra o výkonu 300 kW kombinovaný s automatem Allison. Pohon vzduchem odpružených náprav je 14x8, přičemž první čtyři jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu.
„Těší nás, že jsme mohli realizovat tak zajímavý a jedinečný projekt a uplatnit při tom naše dlouholeté know-how v oblasti úprav nákladních automobilů Tatra. Rád bych poděkoval společnosti Tatra Trucks za výrobu a dodání samotného podvozku v požadovaném termínu a za úzkou spolupráci při následných speciálních úpravách," dodává obchodní ředitel společnosti Partner Ipex Vojtěch Svoboda.
Přestavba vozidla trvala devět měsíců, což je úctyhodně krátká doba i s ohledem na pandemii covidu-19, která situaci komplikovala, stejně jako aktuální dění na automobilovém trhu ovlivněném nedostatkem dílů. Běžně totiž takové stavby zaberou rok. Vedle Tatry a Partner Ipex se na vzniku vozidla podíleli i další subdodavatelé z Moravskoslezského kraje.
Nejdelší vozidlo Tatra v historii automobilky bude sloužit ve vnitropodnikovém provozu Liberty Steel Ostrava. Přestože se neočekává, že by opustilo areál hutě, splňuje všechny parametry pro provoz na běžných komunikacích.