Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si nejextrémnější vozidla Tatra Force

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Tatra Force v současnosti patří k hlavním pilířům v nabídce své značky a zároveň se v posledních letech stala základem pro řadu výjimečných vozidel, která si můžete připomenout v galerii.

Kopřivnická automobilka Tatra dokončila první prototyp, z nějž vzešla současná modelová řada Force, v roce 2004. Toto vozidlo s konfigurací náprav 4x4 bylo následně vystavováno na řadě významných světových veletrhů v letech 2004 až 2006.

Původní označení bylo T 817, ale v roce 2006 došlo v rámci homologace k jeho přejmenování na T 815-7. V roce 2007 se pak představil přepracovaný prototyp a od roku následujícího již byla tato modelová řada v nabídce.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při jejím vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami. Vozidla, která charakterizuje nízká kabina řidiče jednoduchých tvarů, si ovšem našla i cestu do civilního sektoru a jsou často využívána jako základ pro montáž hasičských nástaveb a díky své nízké stavbě a vysoké míře kompaktnosti slouží i jako nosiče jeřábů či vrtných souprav.

Při využití vozidel řady Force pro stavbu hasičských a záchranářských vozidel je nejčastější volbou konfigurace podvozku 4x4 nebo 6x6, kombinující velmi dobrou průchodnost terén s vysokou nosností.

Mezi nejzajímavější vozidla řady Force v hasičském provedení patří typ 732R33 6x6.1, které vzniklo v roce 2015 ve spolupráci s THT Polička a bylo dodáno do Austrálie. Tento speciál pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech si zaslouží pozornost především díky svému třínápravovému podvozku tradiční kopřivnické koncepce s pohonem všech kol a elektro-hydraulickým systémem řízení poslední zadní nápravy od firmy VSE.

Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky. Na první zadní nápravě je použito lehkého kombinovaného pérování, zatímco třetí řiditelná náprava využívá pouze vzduchových vaků, díky nimž může řidič upravovat výšku vozidla podle potřeby. První a poslední náprava jsou opatřeny stabilizátory.

Všechny tři nápravy jsou v provedení s redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost terénem opatřeny dohušťováním pneumatik, ovládaným přímo z kabiny řidiče. Na všech nápravách jsou použity pneumatiky o rozměru 14.00 R20.

Tatra Force typ 732R33 6x6.1 využívá ke svému pohonu standardní vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem Tatra.

Tatra uvádí, že tento konkrétní exemplář má rozvor náprav 4090 + 1500 mm a celkovou délku téměř deset metrů, včetně lafety na předním nárazníku, zatímco šířka je 2500 mm a výška ve standardní poloze pérování pak činí 2760 mm. Průměr zatáčení vozidla je 17 metrů a má být velmi podobný jako u kratší verze 4x4.

Nejextrémnějším hasičským vozidlem, jehož základem je modelová řada Force, je ovšem stroj, který se představil v létě roku 2018 pod jménem Tigon. Tento čtyřnápravový speciál ohromuje na první pohled nejen koly s pneumatikami rozměru 24.00 R21, rozvorem 4490 mm, ale především vnějšími rozměry. Je dlouhý 12.285 mm, jeho celková šířka činí 2900 mm a celková výška 3700 mm.

Především celková šířka vozidla napovídá, že jde o zcela ultimativní hasičský speciál určený pro zásahy primárně mimo běžné komunikace v průmyslových aglomeracích a v podobných prostorech.

Vozidlo s celkovou povolenou hmotností 43 tun je osazeno řadovým šestiválcem Volvo TAD164VE-B, poskytujícím z objemu 16,12 l nejvyšší výkon 515 kW. O přenos výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav se stará plně automatická převodovka Allison 4800 a přídavná/sestupná převodovka Tatra.

Nástavba s lehkou hliníkovou konstrukcí, která je výrobkem společnosti Rosenbauer, je uložena na pomocném rámu podvozku pomocí pružných silentbloků. Obě dvě hlavní nádrže na vodu (9000 l) i technickou pěnu (3500 l) jsou vyrobeny z polypropylenu a jsou v případě potřeby schopny transportu pitné vody.

Hasební systém zahrnuje standardní čerpadlo Rosenbauer N80 s pracovním tlakem 10 bar a kapacitou až 8000 l/m a vysokotlaké čerpadlo Rosenbauer H5 s pracovním tlakem 40 bar a kapacitou až 500 l/m. Pro práci s hasicí pěnou využívá TIGON systémy Rosenbauer HYDROMATIC a Rosenbauer FIXMIX 2.0E.

Zacílení a vypouštění hasebních prostředků má na starosti na střeše umístěná, elektricky ovládaná nově vyvinutá věžička Rosenbauer RM 80C s maximálním výkonem 9500 l/m při pracovním tlaku 10 bar. Dopad hasebních prostředků, dle úhlu náměru (-20o až + 70 o) až 100 m, schopnost rotace o 360 stupňů. Druhé hasební dělo Rosenbauer RM 15C s elektrickým ovládáním je umístěno těsně před kapotou kabiny a disponuje maximálním výkonem 2000 l/m při pracovním tlaku 10 bar či 540 l/m při tlaku 40 bar. Dle úhlu náměru (-40 o až +80 o) je schopno dávkovat hasební prostředky až do vzdálenosti 70 m od vozidla.

V případě vozidel pro těžbu ropy a plynu vyjela z bran kopřivnické automobilky dlouhá řada speciálů s technikou modelové řady Force.

Prozatím nejextrémnějším zástupcem značky Tatra mezi vozidly pro těžbu ropy a plynu, se stal v roce 2015 představený speciál s osmi nápravami a kabinou řady Force. Ten byl připraven jako nosič vrtné soupravy, kterou na něj namontoval německý výrobce Streicher Drilling Technology GmbH.

Rám tohoto vozidla s celkovou délkou 18.080 mm byl složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část byla výrobkem kopřivnické automobilky, zatímco zadní část dodala německá firma. Tatra je bez nástavby vysoká 2490 mm a 3000 mm široká. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Podvozek s konfigurací pohonu 16x8 odpovídal požadavkům klienta, ale společnost Tatra Trucks při jeho představení uvedla, že v případě zájmu je možné poskytnout vozidlo s pohonem všech kol, což představuje konfiguraci 16x16.

První tři i poslední tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají nosnost 10 tun. Prostřední dvojice náprav je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per s nosností až 16 tun v závislosti na použitých pneumatikách a požadované maximální rychlosti. V tomto konkrétním případě je uváděno maximální zatížení 14,7 tun.

K pohonu Tatry s osmi nápravami byl zvolen kapalinou chlazený vznětový vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32, který z objemu 32 litrů poskytuje výkon 839 kW a točivý moment 5143 N.m. Tyto maximální hodnoty jsou využívány pouze pro vrtnou soupravu, zatímco pro jízdu je výkon i točivý moment elektronicky snížen zhruba o polovinu.

Motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 8610 MR s retardérem. Točivý moment je prostřednictvím kardanu přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky. Ta je vybavena řazením pro pohon vrtné soupravy za využití plného výkonu motoru s výstupem ve své horní části nebo pro pohon samotného vozidla při sníženém výkonu, kdy je použit výstup ve spodní části převodovky.

Spodní výstup je prostřednictvím kardanu spojen s druhou přídavnou převodovkou integrovanou v nosné rouře podvozku, odkud jsou prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy. Obě přídavné převodovky byly vyvinuty ve společnosti Tatra Trucks a spolu s dalšími komponenty, vycházejí ze standardní převodovek pro modelové řady Phoenix a Force.

K výjimečným strojům značky Tatra patří i zástupce modelové řady Force typ 790R74 12x6.2, který byl představen rovněž v roce 2015 a byl určen pro převoz až osmnácti metrových trub v areálu německého výrobního podniku.

Tento šestinápravový exemplář má při celkové délce 13.700 mm rozvory náprav 2150 + 2600 + 1450 + 1500 + 1650 mm. Šířka vozidla je 2550 mm a výška bez nástavby 2035 mm. Obrysový průměr zatáčení činí 25 metrů, stopový pak 22,5 metru. Hmotnost podvozku dosahuje 15.720 kg, celkově technicky přípustná hmotnost je 66 tun.

Pohonnou jednotkou je zde vzduchem chlazený osmiválcový vznětový motor Tatra T3C-928.90 Euro 3 o objemu 12,7 l s přímým vstřikem paliva, který disponuje výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 N.m. S touto pohonnou jednotkou spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Allison a jednostupňový přídavný převod Tatra. Poháněna jsou kola první, třetí a čtvrté nápravy.

Podvozek s nápravami bez redukcí v kolech má řízení první, druhé, páté a šesté nápravy. Řízení dvojice zadních náprav od holandské společnosti VSE je hydraulické s elektronickým ovládáním a vazbou na natočení předních kol.

V souvislosti s nejextrémnějšími zástupci modelové řady Force lze dále připomenout i speciál z roku 2014, který byl vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Základní požadavek ze strany klienta představovala nízká stavba vozidla a povinnost registrace celého kompletu do běžného provozu, i když s výjimkami ohledně celkové hmotnosti a rozměrů.

S ohledem na plnění legislativních požadavků na zatížení jednotlivých náprav byla zvolena konfigurace podvozku s šesti nápravami, dle přání zákazníka ve verzi 12x8. K pohonu byl použit vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW ve spojení se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra v provedení s elektronickým řazením Norgren.

Tatra T 815-7 v tomto konkrétním provedení má rozvor 2150 + 3660 + 1450 + 2000 +1650 mm a celkovou délku s nástavbou 17.650 mm. Šířka a výška vozidla je v mezích platné legislativy a činí 2500 mm, resp. 3980 mm.

Hmotnost kompletního vozidla se všemi provozními náplněmi a řidičem pak činí 54.825 kg. Dodržen byl požadavek na obrysový průměr zatáčení, který činí přesně 30 metrů, vnější stopový průměr zatáčení je pak 28 metrů.

Mezi extrémy s technikou modelové řady Force pak patří i čtveřice podvozků pro vrtné soupravy. Z nichž byly dva se šesti a jeden se sedmi nápravami představeny koncem roku 2016 a jeden šestinápravový v první polovině roku 2017.

Šestinápravový podvozek T 815-7C1R73 63 328 12x8.2R/37A, který byl určen pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 80 německé společnosti Streicher, byl osazen vznětovým motorem Caterpillar C-13 s výkonem 328 kW a točivým momentem 2014 N.m, spolupracující se šestistupňovou automatickou převodovkou Caterpillar CX-31 (5x PTO) a přídavnou převodovkou Tatra 1.30 TR 1,65.

Při celkové hmotnosti 63 t toto vozidlo dosahuje maximální rychlosti 62 km/h. Rozvory náprav jsou 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm a obrysový průměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 31 m.

Sedminápravový podvozek T 815-7C0R73 73 563 14x8.2R/29A, který byl určen pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 150 německou společností Streicher, byl vybaven vznětovým motorem Caterpillar C-18 o výkonu 563 kW a točivém momentu 3303 N.m. V tomto případě byla použita šestistupňová automatická převodovka Allison M6620A (bez PTO) a přídavná/sestupná převodovka Tatra 1.30 TR 0,9469.

Při celkové hmotnosti vozidla 73 t je maximální rychlost 62 km/h. Rozvory náprav mají tyto hodnoty: 2150 mm + 2150 mm + 2860 mm + 1850 mm + 3200 mm + 1850 mm. Obrysový průměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 32 m.

Šestinápravový podvozek T 815-7C1R78 70 328 12x8.2R/44A využila pro dostavbu mobilní vrtné soupravy rumunská společnost Upet. Toto vozidlo disponuje rovněž motorem Caterpillar C-13 s výkonem 328 kW a točivým momentem 2014 N.m ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou Caterpillar CX-31 (5x PTO). Při celkové hmotnosti 70 t je u tohoto vozu maximální rychlost 50 km/h a rozvory náprav má 2150 mm + 4362 mm + 1450 mm + 2600 mm + 1650 mm.

Tatra Force se vedle výše zmíněných provedení, ohromujících především svými rozměry, může pochlubit i verzí, která na první pohled nijak extrémně nepůsobí a má jen dvě nápravy. Právě ty ovšem stojí za její extrémní obratností, protože jsou obě poháněné a zároveň i řízené.

Toto výjimečné provedení v podobě civilních rámových podvozků Force 4x4.1R vzniklo na objednávku společnosti HTH Global Mining S.A. z Chile v loňském roce a je určeno pro montáž účelových nástaveb s následným provozem v horských oblastech.

Tatra Force 815-7T5R21.42A 4x4.1R je odvozena z hasičského speciálu T 815-7T5R21.371 s tím, že k hlavním konstrukčním rozdílům patří zadní řízená náprava systémem VSE, použití kolových redukcí, dvoudveřová, krátká, kabina s integrovanými systémy ROPS/FOPS, bubnové brzdy a rozvor náprav 4182 mm.

Celková hmotnost vozidla dosahuje 18 t (9t + 9t). K pohonu slouží vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra T3D-928-21 emisní specifikace Euro V, s maximálním výkonem 280 kW a maximem točivého momentu na hranici 1800 Nm.

S motorem spolupracuje mechanická převodovka Tatra 10TS180 (systém řazení Tatra-Norgren), přídavná převodovka Tatra 2,30 TRK 1,1/1,8 a převodové redukce v nábojích kol. Pohon kol obou náprav je stálý (dělič momentu). Odpružení obou náprav je pneumatické, doplněné zkrutnými stabilizátory.

Foto: Tatra Trucks a.s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)