Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle je nejstarší registrovaný VW Transporter na světě. Na 70 let vypadá skvěle, viďte?

Jan Zajíc
Diskuze (0)

V roce 1950 se začala psát historie Volkswagenu Transporter, modelu, z něhož se v dalších letech stala jedna z nejoblíbenějších evropských dodávek

Sériovou výrobu Transporteru, známého také jako T1 nebo Typ 2 (Typem 1 byl Brouk), Volkswagen ve Wolfsburgu spustil 8. března roku 1950. Ve stejném roce výrobní linku opustil také skříňový vůz s modrou (jde o odstín známý jako holubí modrá) karoserií, číslem podvozku 20-1880 a 1,1litrovým čtyřválcovým boxerem o výkonu 18 kW.

Objednala si ho firma ve městě Hildesheim, která malou dodávku - a údajně vůbec první Transporter v tomto dolnosaském městě - používala k přepravě zboží. A to dlouhých 23 let. Po konci ve službě byla T1 prodána jednomu sběrateli.

Statickou součástí různých sbírek fanoušků vozů Volkswagen byl "Bulli" až do roku 1992, kdy se dostal do Dánska. Mimochodem, příběh, jak k tomu došlo, je z dnešního pohledu docela roztomilý a hezky popisuje možnosti prodeje automobilů na začátku 90. let.

Před přesunem do Dánska se totiž tehdejší vlastník skříňového Transporteru snažil pro vůz najít nového majitele prostřednictvím inzerátů v magazínu fanklubu "Brezelfenstervereinigung e.V.". Inzeráty byly bez fotografie a se třemi řádky textu. Až po několika opakováních si nabízené T1 všiml Dán Tonny, který dodávku koupil bez prohlídky poté, co se telefonicky dozvěděl, že vůz má mezi sběrateli dosud nejnižší známé výrobní číslo podvozku.

V roce 1992 tak 42letý Bulli s méně než 100.000 km na tachometru, ale také po letech stání, zamířil do Dánska, kde v letech 2000 až 2003 prodělal nákladnou a časově náročnou renovaci. Tonny dal také svému Volkswagenu jméno. Po vzoru první T1 dodané do Dánska dodávku pokřtil jako Sofii.

První zkušební jízdu po renovaci Tonny podnikl na jaře 2003 na sraz fanoušků VW v Bad Cambergu. Od té doby přidal dalších více než 20 tisíc kilometrů cestami napříč Evropou. Auto mezitím zaujalo řadu sběratelů, kteří Dánovi pravidelně posílali nabídky na odkup. Tonny prodej sice skutečně zvažoval, ale nabídkám zatím odolával.

Až na jaře roku 2014 došlo ke zlomu. Během návštěvy dánského korunního prince v závodě značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru se zástupce dánského dovozce, který byl součástí výpravy, mimochodem zmínil, že je v Dánsku jeden Bulli z roku 1950, hledající nový domov. Brzy poté se na Tonnyho obrátilo oddělení historických vozidel značky Volkswagen Užitkové vozy. 

Tonnyho myšlenka, že by se Sofie mohla stát důležitou součástí sbírky značky Volkswagen Užitkové vozy, nadchla. A tak se na konci roku 2014 Sofie přestěhovala do Hannoveru, kde je hvězdou sbírky historických Transportérů. Tam také oslavila svoje 70. narozeniny. A pořád jí to docela sluší, co říkáte?

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme