Evropský trh v pololetí: Stále se nevzpamatoval, boduje Citroën nebo Seat
Evropské prodeje klesly v prvním pololetí roku 2019 většině automobilek. Mezi výjimky však patří Citroën, Seat nebo Toyota.
Automobilky na evropských trzích od loňského září nezažívají šťastné období. Vlivem nových emisních norem prodeje aut v září klesly, protože automobilky nebyly včas připraveny na nová pravidla, přičemž trend pokračoval i v následujících měsících – výrobcům stále chyběly některé verze, které nestihly homologovat. K tomu přidejme i klesající zájem o naftová auta kvůli hrozícím zákazům tohoto paliva ve vybraných městech nebo strach z ekonomické krize a s tím souvisejícím šetřením. Prodeje na evropských trzích tak klesají dodnes.
Vyplývá to z nejnovějších statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), které počítají prodeje v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty), k nimž připočítávají prodeje v zemích Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska). Podle zveřejněných čísel bylo v červnu v Evropě registrováno 1.491.285 automobilů, o 7,9 % méně než před rokem.
Když se tak v květnu díky mírnému meziročnímu nárůstu registrací o 0,04 % zdálo, že pokles je u konce, přišel další pád. Souvisí ale i s tím, že loni v létě byly evropské prodeje obzvlášť vysoké, kvůli blížícím se novým normám automobilky vyprodávaly sklady, aby se aut se starou homologací stihly včas zbavit. Loni v červnu evropské prodeje meziročně vzrostly o 5,1 %.
Výsledkem toho prodeje většině automobilek v červnu klesly. V top 10 je jediná značka, které prodeje minulý měsíc vzrostly. Jedná se o celkově devátou Toyotu, jejíž 69.047 registrovaných aut je o 1,8 % více než před rokem. I díky tomu se japonský výrobce dostal v červnu před Škodu. Ta s 68.595 registrovanými auty uzavírá nejlepší desítku. Meziročně mladoboleslavská automobilka spadla o 8,5 %.
Nejvýše i nadále zůstává Volkswagen, a to navzdory meziročnímu 14% pádu na 167.882 automobilů. Před rokem ale rostl o 16,2 %, a tak se jeho červnový výsledek vlastně vrátil k normálu. Druhou příčku obsadil Renault, třetí následuje Peugeot. Rovněž francouzské značky si oproti loňskému červnu pohoršily, o 7,2 %, respektive 10,5 %.
Velký pád v červnu zaznamenal také celkově jedenáctý Fiat (-15 %) nebo sedmnáctý Nissan (-26,6 %), který v Evropě dlouhodobě klesá. Zřejmě kvůli stárnoucí nabídce. Minulý měsíc se nedařilo ani Volvu, s meziročním pádem o 21,7 %.
Evropský trh v červnu 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volskwagen | 167.882 | -14,0 | 11,3 |
2. | Renault | 128.023 | -7,2 | 8,6 |
3. | Peugeot | 89.175 | -10,5 | 6,0 |
4. | Ford | 84.528 | -5,4 | 5,7 |
5. | Opel/Vauxhall | 81.884 | -9,7 | 5,5 |
6. | BMW | 78.181 | -10,7 | 5,2 |
7. | Mercedes-Benz | 74.009 | -7,0 | 5,0 |
8. | Audi | 71.925 | -9,0 | 4,8 |
9. | Toyota | 69.047 | +1,8 | 4,6 |
10. | Škoda | 68.595 | -8,5 | 4,6 |
11. | Fiat | 63.652 | -15,0 | 4,3 |
12. | Citroën | 60.741 | -3,6 | 4,1 |
13. | Dacia | 59.792 | +3,9 | 4,0 |
14. | SEAT | 51.541 | +7,4 | 3,5 |
15. | Hyundai | 48.506 | -6,3 | 3,3 |
16. | Kia | 47.179 | +1,1 | 3,2 |
17. | Nissan | 34.749 | -26,6 | 2,3 |
18. | Volvo | 29.719 | -21,7 | 2,0 |
19. | MINI | 22.148 | -8,1 | 1,5 |
20. | Mazda | 21.600 | +0,4 | 1,4 |
- | CELKEM | 1.491.285 | -7,9 | - |
Trend klesajících prodejů nových aut na starém kontinentu je patrný také na statistikách za první pololetí roku. Za prvních šest měsíců roku podle ACEA v Evropě registrováno 8.426.190 automobilů, o 3,1 % méně než před rokem.
Jedničkou setrvává Volkswagen s 936.348 registrovanými auty (-6,5 %), který před rokem touto dobou už překonal milionovou hranici registrovaných aut. Také pořadí na dalších místech je stejné jako v červnu, následují Renault, Peugeot, Ford a Opel/Vauxhall. Šestý je však Mercedes-Benz s 448.502 registrovanými auty, který je tak za prvních šest měsíců roku nejžádanější prémiovou značkou.
Škoda obsadila deváté místo. Na svém kontě má 398.256 registrovaných automobilů, o 0,9 % méně než před rokem. Před ní je Audi, za ní Toyota. Boduje Dacia, jejíchž 316.424 registrovaných vozů je o 10,1 % více než před rokem, což jí vyneslo třináctou příčku. Roste také celkově dvanáctý Citroën (+6,5 %) nebo patnáctý Seat (+6,3 %).
Evropský trh v pololetí 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 936.348 | -6,5 | 11,1 |
2. | Renault | 590.022 | -6,5 | 7,0 |
3. | Peugeot | 527.561 | -3,0 | 6,3 |
4. | Ford | 513.338 | -7,8 | 6,1 |
5. | Opel/Vauxhall | 474.805 | -4,1 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 448.502 | -1,8 | 5,3 |
7. | BMW | 428.544 | -0,3 | 5,1 |
8. | Audi | 406.977 | -6,0 | 4,8 |
9. | Škoda | 398.256 | -0,9 | 4,7 |
10. | Toyota | 387.360 | -0,4 | 4,6 |
11. | Fiat | 380.570 | -10,2 | 4,5 |
12. | Citroën | 356.511 | +6,5 | 4,2 |
13. | Dacia | 316.424 | +10,1 | 3,8 |
14. | Hyundai | 284.396 | -2,1 | 3,4 |
15. | SEAT | 269.143 | +6,3 | 3,2 |
16. | Kia | 268.305 | +1,6 | 3,2 |
17. | Nissan | 217.137 | -24,2 | 2,6 |
18. | Volvo | 174.999 | +2,4 | 2,1 |
19. | Mazda | 124.813 | -0,7 | 1,5 |
20. | MINI | 108.570 | -0,3 | 5,1 |
- | CELKEM | 8.426.190 | -3,1 | - |