Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle má být nejsilnější motorka světa: PGM 2.0 Litre V8 s osmiválcem nabízí 330 koní

PGM 2.0 Litre V8
PGM 2.0 Litre V8
PGM 2.0 Litre V8
PGM 2.0 Litre V8
13 Fotogalerie

Nejvýkonnější produkční motocykl pro běžný silniční provoz má představovat stroj s dvoulitrovým vidlicovým osmiválcem, který reprezentuje australskou značku PGMV8.

 

Nejvýkonnější silniční motocykly renomovaných evropských a japonských značek současnosti v drtivé většině sází na atmosférické vidlicové a řadové čtyřválce. Výjimkou je snad jen rodina přeplňovaných Kawasaki H2, ale i její motor má „jen“ čtyři válce.

 

Vedle nich však figuruje řada menší a vedle slavných motocyklových značek prakticky neznámých společností, z jejichž bran vyjíždějí výjimečné motocykly. Zmínit lze například Moto FGR z Ústí nad Orlicí a její šestiválec Midalu nebo PGMV8 z Austrálie a její dvoulitrový osmiválec.

 

Na první pohled nemají tyto dva stroje příliš společného, ale u obou je vidlicový motor uložen v rámu napříč, za vznikem obou stojí lidé se zkušenostmi s konstrukcí a přípravou závodních motocyklů a u obou nebyla cesta na trh otázkou několika měsíců, ale vývoj a konečné ladění zabralo několik let.  

 

 

 

Historie PGM 2.0 Litre V8 se začala psát již v první desetiletí jedenadvacátého století, když Australan Paul Maloney, bývalý inženýr z Loctite Yamaha Superbike týmu, začal přemýšlet nad konstrukcí vidlicového osmiválce za využití čtyřválce ze superbiku Yamaha YZF-R1. Práce na vývoji zahájil v roce 2008 a jeho vidlicový osmiválec se poprvé rozběhl v roce 2009. Následovalo několik let vývoje a ladění motocyklu, postaveného kolem nového motoru.

 

PGM 2.0 Litre V8 se nakonec veřejnosti představil v roce 2015 a v plánu bylo jeho schválení pro běžný silniční provoz a uvedení na trh, což opět trvalo několik let, ale nyní již má být tento stroj skutečně nabízen ve své finální podobě.   

 

 

 

Základem výjimečného motocyklu je aktuálně kapalinou chlazený vidlicový osmiválec o objemu 1996 kubických centimetrů, který disponuje nejvyšším výkonem 246 kW (334 k) při 12.800 otáčkách za minutu a točivým momentem 214 N.m při 9500 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty míří k zadnímu kolu prostřednictvím šestistupňové převodovky.

 

Motor je součástí rámu, jehož přední část tvoří konstrukce z chrom-molybdenových trubek, zatímco zadní část z hliníkové slitiny je opracována na CNC stroji. Podvozek se pyšní špičkovými komponenty značky Öhlins v podobě přední vidlice FGRT301 a zadního odpružení TTX. Dodavatelem brzdového systému je Brembo, zatímco kovaná kola nesou značku Marchesini a jsou obuta do pneumatik Michelin Pilot Power 3 o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu.

 

PGM 2.0 Litre V8 s rozvorem kol 1540 mm a sedlem ve výšce 840 mm má i díky hojnému využití uhlíkových vláken přijatelnou hmotnost 242 kg se všemi náplněmi. V případě maximální rychlosti výrobce uvádí, že záleží jen na odvaze jezdce. Cena oficiálně zveřejněna není, ale neoficiálně se hovoří o částce kolem 180.000 australských dolarů (zhruba 2,88 milionu Kč).

 

Zdroj: PGMV8, RideApart