Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle má být nejsilnější motorka světa: PGM 2.0 Litre V8 s osmiválcem nabízí 330 koní

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Nejvýkonnější produkční motocykl pro běžný silniční provoz má představovat stroj s dvoulitrovým vidlicovým osmiválcem, který reprezentuje australskou značku PGMV8.

 

Nejvýkonnější silniční motocykly renomovaných evropských a japonských značek současnosti v drtivé většině sází na atmosférické vidlicové a řadové čtyřválce. Výjimkou je snad jen rodina přeplňovaných Kawasaki H2, ale i její motor má „jen“ čtyři válce.

Vedle nich však figuruje řada menší a vedle slavných motocyklových značek prakticky neznámých společností, z jejichž bran vyjíždějí výjimečné motocykly. Zmínit lze například Moto FGR z Ústí nad Orlicí a její šestiválec Midalu nebo PGMV8 z Austrálie a její dvoulitrový osmiválec.

Na první pohled nemají tyto dva stroje příliš společného, ale u obou je vidlicový motor uložen v rámu napříč, za vznikem obou stojí lidé se zkušenostmi s konstrukcí a přípravou závodních motocyklů a u obou nebyla cesta na trh otázkou několika měsíců, ale vývoj a konečné ladění zabralo několik let.  

Historie PGM 2.0 Litre V8 se začala psát již v první desetiletí jedenadvacátého století, když Australan Paul Maloney, bývalý inženýr z Loctite Yamaha Superbike týmu, začal přemýšlet nad konstrukcí vidlicového osmiválce za využití čtyřválce ze superbiku Yamaha YZF-R1. Práce na vývoji zahájil v roce 2008 a jeho vidlicový osmiválec se poprvé rozběhl v roce 2009. Následovalo několik let vývoje a ladění motocyklu, postaveného kolem nového motoru.

PGM 2.0 Litre V8 se nakonec veřejnosti představil v roce 2015 a v plánu bylo jeho schválení pro běžný silniční provoz a uvedení na trh, což opět trvalo několik let, ale nyní již má být tento stroj skutečně nabízen ve své finální podobě.   

Základem výjimečného motocyklu je aktuálně kapalinou chlazený vidlicový osmiválec o objemu 1996 kubických centimetrů, který disponuje nejvyšším výkonem 246 kW (334 k) při 12.800 otáčkách za minutu a točivým momentem 214 N.m při 9500 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty míří k zadnímu kolu prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Motor je součástí rámu, jehož přední část tvoří konstrukce z chrom-molybdenových trubek, zatímco zadní část z hliníkové slitiny je opracována na CNC stroji. Podvozek se pyšní špičkovými komponenty značky Öhlins v podobě přední vidlice FGRT301 a zadního odpružení TTX. Dodavatelem brzdového systému je Brembo, zatímco kovaná kola nesou značku Marchesini a jsou obuta do pneumatik Michelin Pilot Power 3 o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu.

PGM 2.0 Litre V8 s rozvorem kol 1540 mm a sedlem ve výšce 840 mm má i díky hojnému využití uhlíkových vláken přijatelnou hmotnost 242 kg se všemi náplněmi. V případě maximální rychlosti výrobce uvádí, že záleží jen na odvaze jezdce. Cena oficiálně zveřejněna není, ale neoficiálně se hovoří o částce kolem 180.000 australských dolarů (zhruba 2,88 milionu Kč).

Zdroj: PGMV8, RideApart  

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Doporučujeme

23. 8. 2019 09:24
Re: To me nenapadlo
Ono to tak asi není, spíše jde o dva čtyřválce z Yamahy R1 zapasované do sebe.
22. 8. 2019 19:14
To me nenapadlo
A tak to me nenapadlo, ze kdyz vyndaji osmivalce z osobaku tak je daji do motorek ... :-)
Avatar - kari.laz
22. 8. 2019 14:14
úžasná zhovadilost
Obzvláště v záplavě nudných, nic neříkajících sterilních elektro motorek, kterých se vyrojilo jak vos u zralé hrušně.
Dva litry, 334 koní a osm válců. Asi to jízdně bude "zajímavé" ale už pro ty parametry to je úžasné.