Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid – Když vás na sport baví hlavně koukat

Stanislav Kolman
Diskuze (205)

Před rokem a půl potěšila Toyota omlazením modelu C-HR, které kromě jiného přineslo silnější dvoulitrový hybrid. Ten už umí s vozem slušně zacvičit, takže nová, sportovně střižená výbava GR Sport dává o to větší smysl.

Design, interiér


Pojďme si na úvod zopakovat pár zajímavých čísel, která dokazují, jak moc je crossover C-HR pro japonskou značku důležitý. Toyota uvádí, že pro 68 % kupujících je to první vůz této automobilky, který si pořídí. To byl ostatně cíl výrobce – extravagantní novinkou šokovat a přivést zcela novou klientelu. Povedlo se! Modelu C-HR se u nás také mimořádně daří mezi soukromníky. Standardně je Toyota zvyklá na privátní zastoupení 42 %, v případě tohoto vozu je to však pětapadesát procent.

Už v roce 2019 se model dočkal faceliftu, který přinesl drobné kosmetické retuše, již zmiňovaný silný hybrid (ještě se k němu dostaneme) a jemné inovace kabiny. Nyní byla nabídka doplněna o sportovní provedení GR Sport. Jasně, můžete namítat, že crossover se stovkou za 8,2 sekundy nemá se sportováním nic společného, ale já budu oponovat, protože stran znásilňování slovíčka „sport“ jsme se už v automobilismu dočkali podstatně děsivějších kreací. 

Když bílá sluší

Bílé lakování karoserie máme nejčastěji spojené s nejlevnějšími specifikacemi fleetových polykačů kilometrů, které mají mnoho starostí, ale hezký vzhled k nim nepatří. „Naše“ Toyota C-HR však ukazuje, že i bílé auto může být stylovkou. Obzvlášť, když doplníte kontrastně zbarvenou střechu a černé detaily. Verze GR Sport se dále vyznačuje sportovními nárazníky, tónovanými skly ve světlometech a 19“ koly z lehkých slitin. C-HR se těmito zásahy nemění nikterak dramaticky, ale šmrncovnější opravdu je.

Jinak ale platí to, co jsme si říkali při testu běžné verze. Toyota v rámci faceliftu ubrala ostře řezané křivky, takže je teď auto uhlazenější a už nepůsobí jako mimozemské zjevení. Silueta se svažující se zádí zůstává shodná, stejně jako netradiční umístění klik pro zadní dveře, které pořád dokáže řadu neautařů nachytat. 

Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid

Sportovní minimalismus

Pokud auto zvenčí opravdu působí ostřejším dojmem, uvnitř zůstala většina věcí při starém. Tady ambice sportovat prozrazuje snad jen volant s perforovanou kůží a červeným prošíváním, případně čalounění Alcantarou. Jinak je to C-HR, které už dobře známe, avšak v této specifikaci s velmi bohatou standardní výbavou. Součástí je automatická dvouzónová klimatizace, elektricky ovládané sedadlo řidiče, přední a zadní senzory s parkovací kamerou či systém zabránění nárazu do překážky s brzdnou funkcí. Za perleťovou bílou s černou střechou a obouvané devatenáctky se nepřiplácí. Výbava zkoušeného exempláře je tak rozšířena jen o paket s audiosystémem JBL (+25.000 Kč) a balíček s vestavěnou navigací (+19.900 Kč).

Celkově se mi na řidičovo prostředí zvykalo snadno. Na místech, kterých se člověk dotýká nejčastěji, jsou měkčené materiály, volant má úzký věnec, ale hezky padne do ruky, a sedačky jsou pohodlné. Snad jsem jen čekal, že by mohl být samotný posez ještě o něco nižší, když se nebavíme o plnotučném SUV. Není to nic hrozného, nesedíte tu jako na posedu, přesto bych při svižnějším tempu v okreskách ocenil sedák trochu blíže zemi.

Po konvenčním provedení dědí C-HR GR Sport i některé ne tak lichotivé vlastnosti. Už pohled na svažující se střechu se stylem kupé napovídá, že místa vzadu asi nebude moc. Už já s výškou 178 cm mám „sám za sebou“ jen minimální rezervu před koleny i nad hlavou, takže kdokoliv vyšší si bude stěžovat. Kromě stísněnosti mi hodně vadil ještě nedostatek světla. I kvůli malým zadním okénkům a širokým sloupkům, což kromě jiného takřka znemožňuje výhled šikmo vzad.

Tabulky slibují zavazadlový prostor s objemem 358 litrů a troufám si říct, že vzhledem k automobilové kategorii je to tak akorát. Kufr je sice mělký, dost věcí se však vejde pod podlahu. Tam chybí rezerva a naopak přebývá klasická baterie. Kufr dostává pravidelné tvary a v nejužším místě má pořád slušnou šířku 95 centimetrů. Pod víko se vejde 184 cm vysoká postava a při nakládání těžších předmětů překonáváte hranu 79 cm. Jen obrovské víko zavazadelníku vyžaduje při otevírání trochu více síly.

Motor, jízdní vlastnosti


Jen hybridně

Naposledy jsem C-HR testoval počátkem roku 2020, kdy základ nabídky tvořila benzinová dvanáctistovka, kterou šlo spojit s manuálem, automatem formou CVT a překvapivě i pohonem všech kol. Tuto motorizaci byste dnes v ceníku hledali marně. Chcete-li model pořizovat jako zbrusu nový, pak jedině s hybridem.

Základ představuje motorizace 1.8 Hybrid o systémovém výkonu 90 kW, pro náročnější zájemce je připraveno provedení 2.0 Hybrid. Samotný dvoulitr má výkon 112 kW, elektromotor dodává dalších 80 kW. Systémový výkon činí 135 kW (184 k) při 6000 otáčkách a 190 newtonmetrů od 4400 ot/min. A platí to, co jsme si řekli před několika měsíci. C-HR je konečně vybaveno motorizací, s níž se nezalekne ani levého dálničního pruhu. Stovku pokoří za 8,2 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 180 km/h.

Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid

Motor s označením M20A-FXS není jen zvětšeninou osmnáctistovky, byť by to shodné vrtání válců 80,5 mm mohlo napovídat. Jednotka dostává přímé vstřikování benzinu a proměnné časování rozvodu na obou stranách, tedy na sání i výfuku. Zatímco výfuková strana využívá tradiční hydraulický přesuvník VVT-i, sací dostala přesnější elektrický VVT-iE. Hydrauliku nahradil elektromotor integrovaný do rozvodového řetězového kola.

Na motor navazuje planetová převodovka, ve které se motor stýká s elektromotorem a generátorem. Samotná převodovka je kompaktnější, techniky pod kapotou je ale tolik, že už se sem nevešla klasická 12V baterie. Tu najdeme pod podlahou zavazadelníku, čímž se nepatrně snížil jeho objem. Třiačtyřicetilitrová nádrž na palivo však zůstává shodná a, no… mohla by být větší. Hybrid má nikl-metal hydridový akumulátor o 180 modulech s napětím 216 voltů a kapacitou 6,5 Ah. Nejde tedy o velkou baterku, přesto vás asi překvapí, jak často auto využívá k pohonu jen a pouze elektřinu (v městském provozu až 80 %).

Živost vozu opravdu nechybí, hezky mu jde zrychlení z místa i pružná dynamika, kterou ve vyšších otáčkách stále doprovází onen monotónní zvuk, nejde však o nic nesnesitelného. A když dálniční tempo ustálíte, dočkáte se nenápadného projevu, kterému co do odhlučnění a kultivovanosti není co vytknout.

Ve městě se díky časté elektrické jízdě mnohdy setkáte s apetitem začínajícím čtyřkou. Nejvíce hybrid odebíral na dálnici, kde si při tachometrových 135 km/h řekl o 7,5 litru paliva. Převážně se budete pohybovat mezi pěti a šesti litry. Má tradiční cesta do práce (20 km okresek, 60 km dálnice a 20 km popojíždění po Praze) si v pohodovém tempu řekla o 5,1 litru.

O chlup lepší

Přiostřená verze crossoveru ale není jen o úsporných přesunech. Technický základ vozu zůstává shodný, tedy řešení McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu. To vše na modulární platformě TNGA s klasickými tlumiči. Ale pozor, verze GR Sport není jen o optickém sportování, lehce se sáhlo i na techniku. Vůz má pořád standardní neadaptivní tlumiče, avšak se silnějšími stabilizátory. A úpravou prošlo i řízení, které nedostalo jen upravený software, ale jiný sloupek a tedy i strmější převod.

Podvozek je tužší, ale ani na obouvaných devatenáctkách nebojuje na českých cestách s přehnaným diskomfortem. Na nekvalitní silničce se sice lehce natřásá, ale vyloženě nepříjemné jsou až opravdu velké výmoly přinášející do kabiny tupé rány. Celkově je ale auto za všech okolností jisté, karoserie se nenaklání a vůz nemá tendenci uskakovat.

A překvapivě dlouho zůstává neutrální. Nejsou to tedy úplně motokárové vlastnosti, daná karosářská stavba má své limity, přesto mě potěšilo, jak agilně a lehkonoze C-HR v zatáčkách působí. V dřívějším testu jsem zmiňoval lehké a nepříliš komunikativní řízení. Mnoho zpětné vazby vám nedává ani tady, je však tužší a opravdu strmější, takže se auto v utažených zatáčkách ovládá o něco přesněji. Změny to jsou malé, ale opravdu účinné!

Závěr


Závěr

Toyota C-HR GR Sport není ryzím sportovním náčiním, což ale neznamená, že nenabídne sympatické a svižné svezení. Za volantem se můžete pobavit, zároveň ale nepřicházíte o přednosti klasického „cé-há-erka“ – snadné proplétání se městskými uličkami a úspornou jízdu. To doplňuje o atraktivní vnější vzhled a solidně zpracovanou, byť prostorem zrovna neoplývající kabinu.

A kdo si pospíší, ten ještě stihne zajímavé cenové zvýhodnění. Se slabším hybridem stojí provedení GR Sport 769.900 Kč. Akční cena testované motorizace je nyní 844.900 Kč, v obou případech se bavíme o cenovém zvýhodnění 90.000 Kč. Vzpomenu-li si na náš dlouhodobý milionový Golf s motorem 1.5 eTSI (110 kW), který se blížil milionu, říkám si, že to od Toyoty vlastně není úplně nezajímavá nabídka.

Nejlevnější verze modelu 634.900 Kč (1.8 Hybrid/90 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem 749.900 Kč (2.0 Hybrid/135 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků 844.900 Kč (2.0 Hybrid/135 kW GR Sport)
Testovaný vůz s výbavou 889.800 Kč (2.0 Hybrid/135 kW GR Sport)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Dynamický hybrid
  • Jízdní vlastnosti
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Stísněný interiér
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (205)

Doporučujeme

Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid
Cena základní sestavy 844 900 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehkých slitin, dvoubarevné lakování karoserie, automatická dvouzónová klimatizace, sportovně tvarovaný přední a zadní nárazník, volant s perforovanou kůží a červeným prošitím, LED světlomety vpředu a vzadu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, specificky naladěné řízení a odpružení atd. Kč
Cena testované sestavy 889 800 Kč
Výbava testované sestavy Paket JBL (+25.000 Kč), paket Navi (+19.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 358 / 0
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 405
Rozměr pneu: 215/55 R19
Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4385
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1555
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 6. 2021 20:15
Re: Chcem sa spýtať...
Dobrý výber, prajem veľa :yes: km.
19. 6. 2021 20:13
Re: Sú majitelia C-HR lojálni?
Rozumiem pointe príspevku. Aj pre mňa je Toyota sympatická značka, aj keď som nikdy žiadnu nemal.

Ale tvrdenie “ Mnohí práve pri Toyote pochopia, že auto nemusí stráviť prevažnú časť svojho života v servise”, je podľa mňa riadne mimo.

Jediný väčší problém som mal s japonským benzínovým Subaru (tesnenie hlavy motora tesne po záruke), inak s mojimi najazdenými cca 700 000 km s ďalšími 3 značkami žiadne problémy okrem výmeny oleja a max prehrať SW ešte u jedného keď zblbol infotainment.
Avatar - SKAY
18. 6. 2021 19:05
Re: Chcem sa spýtať...
: :yes: :yes: :
18. 6. 2021 14:16
Re: Sú majitelia C-HR lojálni?
jo, napríklad taká masovo rozšírená 1.6 TDI, poznám ľudí čo sa vďaka tomu motoru naučili chodiť s MHD :-)
Avatar - JirkaVejrazka
18. 6. 2021 09:18
Re: Stylovka jen pro 2 ?
Ja myslim, ze moje cesty do Chorvatska se spotrebou tesne nad 4 litry jsou jasnym dukazem toho, ze se hybrid mimo mesto vubec nehodi. O spotrebe na okreskach vime oba sve...