6.10. 2017 Jan Mička Jan Mička

Toyota ukázala novou vlajkovou loď pro Japonsko. Pět litrů zůstalo, V12 nikoliv

 

Je až s podivem, že se jedná teprve od třetí generaci Toyoty Century. Model jako takový se totiž prodává už od roku 1967.

Luxusní zboží nestárne, ono pouze zraje. Tak to platí nejenom u automobilek jako je Bentley nebo Rolls-Royce, ale kupodivu také u japonské Toyoty, avšak samozřejmě záleží na nabídce každého z trhů. Zatímco u nás jsou v oblibě SUV a aktuální RAV4, jakkoliv se v jedná o mladé auto, nebude mít třeba za pět let současný punc a půjde o pouhou ojetinu, v případě modelu Century jsou měřítka nastavená úplně jinak.

První generace se začal vyrábět v listopadu 1967 a byla nahrazena až v dubnu 1997. To je na dnešní poměry něco naprosto nevídaného. Pod kapotou se postupně vystřídaly tři osmiválce, a sice s objemem tři litry (1967-1973), 3,4 litru (1973-1982) a 4,0 litru (1982-1997), s výjimkou let 1967-1975 se nabízely pouze automatické převodovky. Opulentní sedan se snad nekonečným zadním převisem se v roce 1975 dokonce představil na tokijském autosalonu jako koncept s plynovou turbínou a elektromotorem, Toyota pak s těmito motory „laborovala“ i v dalších letech.

Nástupce posunul hranice luxusu ještě o kus dále, hlavně ale dorazil výhradně s pětilitrovým dvanáctiválcem 1GZ-FE (206 kW) kombinovaným nejdříve se čtyř- a později se šestistupňovým automatem. Zajímavostí je, že jde o první a japonské auto s dvanáctiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, současně se bavíme o prvním dvanáctiválci Toyoty vůbec.

Na základě standardního Century byly vyrobeny čtyři exempláře Century Royal, každý s cenou půl milionu dolarů. Šlo o zvláštní objednávku dvoru císaře Akihira, karoserie byla obrněná, uvnitř byste našli žulu, rýžový papír nebo ručně tkaný velur. Auto celkově narostlo – zatímco běžné Century druhé generace měřilo 5.270 milimetrů, Royal byl delší o 885 milimetrů. S 1770 milimetry byl rovněž o 295 milimetrů vyšší a vážil téměř tři tuny.

Toyota Crown Majesta: Vlajková loď pro japonské topmanažery

Nyní se konečně dostáváme do současnosti. Třetí generace Toyoty Century si odbude premiéru už 25. října na autosalonu v Tokiu a opět půjde o jeden z nejluxusnějších japonských produktů. Vůz zůstává věrný tradicím a přináší opulentní vnější tvary, interiér je čtyřmístný a kombinuje kůži, dřevo a exkluzivní tkaniny. Jenom ten dvanáctiválcový motor bohužel nezůstal.

Pod kapotou nové Toyoty Century totiž najdeme pětilitrový osmiválec 2UR-FSE kombinovaný s elektromotorem, soudě podle označení se tedy jedná o ústrojí Hybrid System II z Lexusu LS. Automobilka výkon neuvádí, odhadovat se však něco okolo 400 koní a 500 newtonmetrů. Proč to všechno? Pro dosažení nejlepší spotřeby ve třídě. Přestože vůz vypadá opravdu hodně retro, je vybaven celou řadou bezpečnostních asistentů, má diodové světlomety nebo digitální přístrojový štít. Má dokonce systém pro aktivní potlačení zvuku motoru a speciální pneumatiky snižující valivý hluk a vibrace během jízdy.

Toyota Century - mezigenerační srovnání rozměrů
GeneraceI. (1967-1997)*II. (1997-2016)Royal (2006)III. (2017-)
Délka [mm]5120, 5270, 5770527061555335
Šířka [mm]1890189020501930
Výška [mm]1430-1460147517701505
Rozvor [mm]2860, 3010, 3510302535103090
*rozměry platí pro roky 1967-1981, 1981-1997 (typ L) a dále pro limuzínu

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí nevyužívaná lávka

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí…

Okolí Vltavské se začíná měnit. Začala více než měsíční rekonstrukce schodiště, navazovat se bude likvidací…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o režim, volové!

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o…

Začnu velmi osobně. Od roku 2013 jsem nebyl už u trojích voleb (komunální, senátní, krajské). V určitou chvíli…