Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyopet Corona vycházel z typu Master (na obrázku) a beze změn převzal i několik panelů karoserie.
Sedan Corona měl rozvor náprav 2400 mm a vnější rozměry 3912 x 1470 x 1518 mm.
Corona T10 měla samonosnou karoserii a pohotovostní hmotnost 960 kg. Dosahovala rychlost 90 km/h.
Toyopet Corona na japonském reklamním obrázku. Uvnitř měla Corona lavicová sedadla.
15
Fotogalerie

Toyota Corona (1957–1964): Auto s nešťastným jménem

Modely Corona vyráběla japonská Toyota v letech 1957 až 2001 v jedenácti generacích. První dvě generace (T10 a T20/T30) poháněly čtyřválce s objemem 1,0 až 1,9 litru.   

Japonskou automobilku Toyota založil v roce 1937 Kiichiro Toyoda (1894–1952), syn majitele továrny na tkalcovské stavy Sakichiho Toyody. Dnes se Toyota přetahuje v tržbách s Volkswagenem o první místo na světě a patří k nejhodnotnějším firmám. Prvními modely byly předválečné sedany AA a kabriolety AB. Po válce se malé typy prodávaly pod jménem Toyopet. Tuto přezdívku dostal maličký, jen 2,4 m dlouhý typ SA a postupně se pod názvem Toyopet prodávaly další typy SB, Stout, Crown, Master a Corona. Když však začala Toyota exportovat svoje automobily Toyopet do Spojených států, Američanům se toto jméno nelíbilo, neboť připomínalo hračky (toy) nebo domácí mazlíčky (pet). Toyota se proto postupně vrátila u svých aut k názvu Toyota.         

Toyota Corona samozřejmě nemá nic společného s koronavirem a současnou celosvětovou pandemií, stejně jako mexické pivo Corona. Svůj název dostala Toyota Corona podle španělského výrazu pro „korunu“ (nebo možná podle světelného kruhu kolem slunce) a společně s modelem Crown (anglicky rovněž „koruna“) se ocitla na špičce modelové palety automobilky Toyota. Hlavním konkurentem na domácím trhu byl Coroně Datsun/Nissan Bluebird. V tomto článku si připomeneme první dvě generace Corony.

První generace T10 (1957–1960)

Sedan Toyota (nebo spíše Toyopet) Corona první generace (foto) se představil veřejnosti v květnu 1957 a prodávat se začal o dva měsíce později. Design vycházel z předcházejících modelů Crown a Master (design Tozo Yabuta). Z Masteru, jehož výroba končila, bylo beze změn převzato několik panelů karoserie. Vedle čtyřdveřového sedanu se od roku 1958 vyráběla třídveřové kombi nebo dodávka Coronaline. Model Corona nebyl žádný technický zázrak, měl ale již nezávislé zavěšení předních kol s dvojitými trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami. Zadní kola poháněl vodou chlazený litrový čtyřválec typu S s rozvodem SV (s postranními ventily) a výkonem 32,5 k (24 kW). V dubnu 1958 prodělala Corona malý facelift, ale na kráse jí to moc nepřidalo.

Sedan Corona měl rozvor náprav 2400 mm a vnější rozměry 3912 x 1470 x 1518 mm.Sedan Corona měl rozvor náprav 2400 mm a vnější rozměry 3912 x 1470 x 1518 mm. | Wheelsage.org

První Corona měla menší rozměry, ale většině malých Japonců to moc nevadilo. Sedan měl rozvor náprav 2400 mm a vnější rozměry 3912 x 1470 x 1518 mm (délka x šířka x výška). Díky monokokové struktuře měla Corona pohotovostní hmotnost 960 kg, takže slabý motor dokázal udělit vozu rychlost 90 km/h.

V říjnu 1959 byl starý motor typu S nahrazen čtyřválcem série P s objemem 997 cm3, rozvodem OHV a nejvyšším výkonem 45 k (33 kW) při 5000 otáčkách. Sedan Corona dosahoval s tímto motorem rychlost až 105 km/h. Při dalším faceliftu se pozměnila mřížka chladiče a vůz dostal nové zadní sedadlo umožňující, aby byl považován za pětisedadlový.

Druhá generace (T20/T30)

Corona druhé generace (foto) se na některých trzích prodávala pod názvem Tiara (česky diadém). Corona, jejíž prodej byl zahájen v březnu 1960, se stala menším partnerem modelu Crown, vlajkové lodi automobilky Toyota. Na americkém trhu nebyl Crown úspěšný, takže Corona druhé generace jej zde nahradila a postavila se po bok terénního Land Cruiseru. Toyota Corona T20 měla skoro stejné vnější rozměry (3990 x 1490 x 1440 mm) a stejný rozvor (2400 mm) jako Corona T10, ale výrazně modernější čtyřdveřovou karoserii. Širokou přední maskou připomínala Ford Thunderbird z let 1955–1957 a proti svému předchůdci měla větší okna a ostřejší tvary.

Toyota Corona T20 měla skoro stejné vnější rozměry a stejný rozvor jako Corona T10, ale výrazně modernější čtyřdveřovou karoserii.Toyota Corona T20 měla skoro stejné vnější rozměry a stejný rozvor jako Corona T10, ale výrazně modernější čtyřdveřovou karoserii. | Wheelsage.org

Coronu druhé generace poháněl litrový čtyřválec série P s výkonem 45 k (33 kW). S třístupňovou manuální převodovkou dosahovala Corona PT20 rychlost 110 km/h. V březnu 1961 začala Toyota dodávat Coronu RT20 se silnějším čtyřválcem série R z modelu Crown. Motor s objemem 1453 cm3 měl výkon 61 k (45 kW). V posledním roce výroby (1964) se Corona RT30L nabízela s 1,9litrovým čtyřválcem 3R s výkonem 90 koní.

V roce 1963 představila Toyota na Tokyo Motor Show dva koncepty: dvoudveřový kabriolet Corona 1500 S Convertible a pohledné dvoudveřové kupé Corona Sports Coupé (foto). Jejich podvozkové díly vycházely z Corony, kabriolet využíval i některé části karoserie Corony (například přední masku s oválnými pomocnými světly). Naproti tomu kupé mělo svébytnou karoserii se světlomety integrovanými do přední masky a šikmým zadním oknem.

V roce 1963 představila Toyota na tokijském autosalonu koncept pohledného dvoudveřového kupé Corona Sports Coupé. Sériově se nevyrábělo.  V roce 1963 představila Toyota na tokijském autosalonu koncept pohledného dvoudveřového kupé Corona Sports Coupé. Sériově se nevyrábělo. | Toyota

Kabriolet a kupé se do sériové výroby nedostaly, ale třídveřová kombi Coronaline (foto) a pickupy se vyráběly od podzimu 1960 a našly si oblibu u zákazníků. Kombi se dodávalo také jako dodávka bez bočních oken s užitečným zatížením 500 kg a pickup se prodával ve dvoumístném nebo čtyřmístném provedení.

Třídveřové kombi Toyota Coronaline PT26 z roku 1960.Třídveřové kombi Toyota Coronaline PT26 z roku 1960. | Wheelsage.org

Toyota Corona (Tiara) byl jediný sedan této značky prodávaný v USA, dokud jej nenahradil přepracovaný Crown druhé generace. V Austrálii se Tiara montovala od roku 1963 v Port Melbourne (stát Victoria) u firmy Australian Motor Industries (AMI). V roce 1964 byla druhá generace Corony nahrazena třetí generací, která je zajímavá tím, že se v sedmdesátých letech prodávala i na našem trhu. Věnujeme jí samostatný článek.