Toyota vysvětluje pojmenování desítky svých nejznámějších modelů
Image Toyoty pošramotily v poslední době mohutné svolávací akce. Ale pokud zamíří do servisů miliony aut jedné značky kvůli potenciální závadě, znamená to jediné: dobře se prodávají! Evropané sice vždy vytýkali klasickým cestovním vozům této značky trochu konzervativní design, ale to se v současnosti začíná měnit. Toyota si navíc přichystala nedávno na svém oficiálním britském blogu zajímavé informace. Vysvětluje, jak vznikala jména nejúspěšnějších modelů, které jsou brány jako ikony. Ať už se v současnosti vyrábějí, či ne.
Entymologie je v jejím případě zkrátka a dobře důležitá věc, pro koncepty sice používá zkratky, ale v sériové produkci je tomu tak málokdy, z moderních dějin připomeňme snad jen sporťák MR2. Čerpalo se z různých zdrojů, inspirací byla rostlinná říše i řecká mytologie. A u rostlin začneme. Corolla je totiž kruhem okvětních lístků kolem centrální části květů. Jméno bylo zamýšleno proto, aby vyvolalo obraz hezkého malého rodinného auta. Význam slova „Celica“ bývá vykládán jako nebeský (ze španělštiny) či božský z latinského „coelica“. Celicy byly oblíbené pro hladký chod motorů a lineární nárůst výkonu. Supra znamená v latině „shora“. I ono se povedlo. Původně součást řady Celica se nakonec stala samostatným modelem. A poslední generace dala zabrat v silničních testech i Porsche 911 nebo Aston Martinu DB7. Respektive je porazila, přitom byla mnohem levnější. Takže se na ně vlastně dívala z výšky.
Prius byl prvním sériově vyráběným hybridním autem světa, na japonském trhu se objevil už v roce 1997. Tento název lze vykládat jako fakt, že před ním se nic takového masově chrlit nikdo neodvážil. V latině totiž znamená „před“ či „předchozí“. Camry vychází z japonského slova „kanmuri“ (koruna). Jedná se za prvé o velkou limuzínu a za druhé je opět výstižné, protože po dvanáct let byla nejprodávanějším klasickým autem (kromě pick-upů) v USA. Paradoxní je, že automobilka vyrábí hlavně pro asijské trhy i model Crown s úplně stejným významem jména, akorát v angličtině. Můžete srovnat i s výše zmiňovanou Corollou...
A teď se dostáváme k řadám, které přišly až ve skutečně moderní době. Avensis má svůj původ ve francouzském výrazu „advancer“ (urychlit). Podle Toyoty učinil v roce 1997 jako nástupce Cariny E krok vpřed. Představoval více než jeho předchůdce, i když zdánlivě vypadal pouze jako evoluce... Auris pochází z latinského podstatného jména „aurum“, tedy zlato. Právě proto byl koncept původního Aurisu v Paříži v roce 2006 vyveden ve zlaté barvě. Ta navíc symbolizovala globální význam auta z hlediska tržeb. Původ a inspiraci můžeme hledat i v anglickém slově „aura“ (aura jako vůně). A vznikne nám z toho zlatá aura... Zní vám to trochu nadneseně? Možná... Každopádně opuštění tradičního jména Corolla byl velký risk, který se docela vyplatil. A malý Yaris ? V řeckém bájesloví představovala Charis symbol krásy a elegance. První slabika byla ovšem vyměněna za německé „ano“ (ja) v přepisu s ypsilon. Jako první Toyota se přece začala vyrábět v Evropě a onen souhlas říká cosi o reakci zákazníků starého kontinentu. Vyplnila se...
Na chvíli se vraťme zpět do dávnější historie. Corona byla nejen první Toyotou exportovanou do Spojeného království (1965), ale na konci svého životního cyklu, tedy o pět let později se stejná generace objevila také na československých silnicích. Jméno pochází z astronomie, jedná se o kruh světla kolem Slunce. Symbolizovalo pomyslné světlo na konci tunelu, protože Evropanům poskytla Toyota skutečně robustní a spolehlivé auto.
Na závěr jsme si nechali jeden opravdový technický unikát. Velké MPV se zadními bočními posuvnými dveřmi dostalo zkraje 90. let minulého věku kvůli maximalizaci prostoru v kabině motor umístěný pod podlahou uprostřed. Nikdo nic podobného předtím ani potom v sériové výrobě u minivanů nezkusil. To byl důvod, proč byla Toyota „předvídavá“, „prozíravá“ a „prozřetelná“. A autu dala z italského slova „previdenza“ odvozené jméno Previa. U nástupců v této koncepci ovšem již nepokračovala.