Toyota Fortuner: Nová generace sedmimístného SUV na bázi Hiluxu
Toyota nabízí od roku 2005 na vybraných trzích model Fortuner, který je sedmimístným SUV postaveným na bázi pick-upu Hilux. Dva měsíce po premiéře nejnovější generace Hiluxu následuje i nový Fortuner. Na australském trhu se vůz začne prodávat v průběhu října.
Ve srovnání s Hiluxem se nový Fortuner neliší jen svojí koncepcí, ale také svým vzhledem. Přídě obou aut se sice lehce podobají, jsou ale svébytné. Hilux využívá užší hlavní světlomety, jiná je i maska chladiče nebo přední nárazník.
Rozdílem jsou i rozměry, Fortuner je totiž výrazně kratší než 5,3 metru dlouhý Hilux. Sedmimístné SUV na délku měří 4.795 mm, na šířku 1.855 mm a na výšku 1.835 mm. Rozvor náprav činí 2.745 mm, zatímco u Hiluxu je to 3.085 mm.
Technická spřízněnost obou automobilů bude nejvíce znatelná uvnitř. Tvary palubní desky Fortuneru navážou na řešení z Hiluxu.
Na australském trhu bude Fortuner nabízen výhradně se vznětovým čtyřválcem o objemu 2,8 litru, který je naladěn na 130 kW. Točivý moment se liší v závislosti na zvolené převodovce. V kombinaci se šestistupňovým manuálem agregát nabízí 420 N.m, v kombinaci s automatem o stejném počtu převodů dokonce 450 N.m.
Sedmimístné SUV používá „offroadovou“ techniku, základem Fortuneru je rámová konstrukce. Za běžných podmínek je auto zadokolkou, nabízí však připojitelný pohon všech kol. Pro zlepšení terénních schopností ve výbavě nechybí uzávěrka diferenciálu na zadní nápravě.
Fortuner byl navržen tak, aby vydržel i jízdu v náročných podmínkách. Třeba elektronická kontrola stabilizace je nastavena tak, aby se popasovala s častou jízdou po štěrkových cestách. Drsné používání mají přežít i bytelné nápravy – ta přední je tvořena dvojitými trojúhelníkovými rameny, zatímco vzadu je pětiprvkové zavěšení. Fortuner s manuální převodovkou pak zvládne táhnout až třítunový brzděný přívěs.