Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GR Supra a BMW Z4 skončí v roce 2026. Zájem o ně klesá

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Dvojice sportovních modelů na totožném základě má před sebou pouze necelé tři roky života. Rok 2026 totiž bude v jejich případě konečná.

Nástupce poslední Toyoty Supra ze začátku 90. let, která se proslavila především filmovou sérií Rychle a zběsile, se po dlouhých odkladech představil v roce 2019. Jednalo se o jeden z vrcholů spolupráce japonské automobilky s německým BMW, které poskytlo základ v podobě velmi povedeného roadsteru Z4.

Ačkoliv v obou případech můžete sáhnout i po čtyřválcových zážehových motorech, prim hraje především přeplňovaný šestiválec B58, který v Mnichově umějí snad jako nikdo jiný. Nadšenci oba vozy sice vyzdvihují do nebes, zájemců zmíněné sporťáky ovšem není mnoho. Například na veledůležitém americkém trhu Toyota v roce 2021 prodala 6830 exemplářů, o rok později (ovšem i vinou covidu) to bylo 4952 aut. Před rokem číslo spadlo dokonce na 2652 vozů. V Česku si loni supru pořídilo 28 zájemců, BMW Z4 si připsalo 35 registrací.

Ani v jednom případě se nepočítalo s velkoobjemovou výrobou, proto zůstává otázkou, zda v plánech obou automobilek byli i pokračovatelé supry a Z4. O nich totiž zatím žádné zprávy nekolují.

Video se připravuje ...

Pokud se jich ovšem nakonec dočkáme, velmi pravděpodobně jim spalovací motor zůstane (možná v kombinaci s elektromotorem). Čistě elektrický pohon totiž u sportovních aut netáhne, ostatně problémy má i v rámci konvenčních segmentů, kde prodeje nerostou tak rychle, jak mnozí očekávali.

Konec obou současných generací je prozatím naplánován na rok 2026 (dosud se mluvilo hlavně o konci Z4). Nad tím slzu neuroní pouze automobiloví nadšenci, ale také vedení rakouské továrny Magna Steyr ve Štýrském Hradci, kde BMW s toyotou vznikají.

Fabrika nedávno oznámila, že se rozloučí se zhruba 500 zaměstnanců. Tamní závod se totiž rozloučil nebo brzy rozloučí s drtivou většinou vyráběných modelů. Mezi ně patří například Jaguary E-Pace a elektrický I-Pace či Fisker Ocean, jehož mateřská automobilka se potýká s hlubokými problémy. Pokud tedy brzy nepřiláká nové projekty, bude to mít Magna Steyr velmi těžké.

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
30. 5. 2024 20:47
Re: Z4.
Tomu sa hovorí tržné hospodárstvo alebo moderný zelený kapitalizmus.
30. 5. 2024 20:14
Re: Z4.
To je hodně divné, když není zájem o tyto vozy, tak ruší, ale jakmile není zájem o EV, tak zůstává na trhu :D
Avatar - speedfred
30. 5. 2024 15:52
Z4.
Bude škoda, patrilo medzi to krajšie čo BMW momentálne dokáže ponúknuť.
Avatar - salamoon
30. 5. 2024 14:29
skoda, aj ked viac...
viac ma stve koniec brz/gr86 v europe... :-(
29. 5. 2024 18:11
Ani se nedivím...
Do pravého sporťáku patří prostě manuál, za něhož u BMW priplacis 200,000Kč. Přitom je to levnější na výrobu.
Dalším důvodem je jejich cena, která je vyšší a když už někdo má koupit BMW v této ceně, tak prostě sáhne po sportovní řadě M (M3).