Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GR Supra a BMW Z4 skončí v roce 2026. Zájem o ně klesá

BMW Z4 sDrive20i
BMW Z4 sDrive20i
BMW Z4 sDrive20i
BMW Z4 sDrive20i
87 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Dvojice sportovních modelů na totožném základě má před sebou pouze necelé tři roky života. Rok 2026 totiž bude v jejich případě konečná.

Nástupce poslední Toyoty Supra ze začátku 90. let, která se proslavila především filmovou sérií Rychle a zběsile, se po dlouhých odkladech představil v roce 2019. Jednalo se o jeden z vrcholů spolupráce japonské automobilky s německým BMW, které poskytlo základ v podobě velmi povedeného roadsteru Z4.

Ačkoliv v obou případech můžete sáhnout i po čtyřválcových zážehových motorech, prim hraje především přeplňovaný šestiválec B58, který v Mnichově umějí snad jako nikdo jiný. Nadšenci oba vozy sice vyzdvihují do nebes, zájemců zmíněné sporťáky ovšem není mnoho. Například na veledůležitém americkém trhu Toyota v roce 2021 prodala 6830 exemplářů, o rok později (ovšem i vinou covidu) to bylo 4952 aut. Před rokem číslo spadlo dokonce na 2652 vozů. V Česku si loni supru pořídilo 28 zájemců, BMW Z4 si připsalo 35 registrací.

Ani v jednom případě se nepočítalo s velkoobjemovou výrobou, proto zůstává otázkou, zda v plánech obou automobilek byli i pokračovatelé supry a Z4. O nich totiž zatím žádné zprávy nekolují.

Video placeholder
BMW Z4 2023: Oficiální video • Zdroj: BMW

Pokud se jich ovšem nakonec dočkáme, velmi pravděpodobně jim spalovací motor zůstane (možná v kombinaci s elektromotorem). Čistě elektrický pohon totiž u sportovních aut netáhne, ostatně problémy má i v rámci konvenčních segmentů, kde prodeje nerostou tak rychle, jak mnozí očekávali.

Konec obou současných generací je prozatím naplánován na rok 2026 (dosud se mluvilo hlavně o konci Z4). Nad tím slzu neuroní pouze automobiloví nadšenci, ale také vedení rakouské továrny Magna Steyr ve Štýrském Hradci, kde BMW s toyotou vznikají.

Fabrika nedávno oznámila, že se rozloučí se zhruba 500 zaměstnanců. Tamní závod se totiž rozloučil nebo brzy rozloučí s drtivou většinou vyráběných modelů. Mezi ně patří například Jaguary E-Pace a elektrický I-Pace či Fisker Ocean, jehož mateřská automobilka se potýká s hlubokými problémy. Pokud tedy brzy nepřiláká nové projekty, bude to mít Magna Steyr velmi těžké.