Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota i-Road: První jízdní dojmy

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 18. 9. 2014 • 06:05
112
12
Zobrazit náhledy (112)
Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota
V centru Grenoble jsme na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to je řídit dvoumístnou tříkolku Toyotu i-Road. A kolik takových strojů se vejde na běžné parkovací místo pro automobil.

Toyota přispěla k pilotnímu projektu Citélib by Ha:mo, který nabízí kompromis mezi individuální mobilitou a hromadnou dopravou. Jako jeden z mála podobných projektů vzal Citélib by Ha:mo (Harmonious mobility) v potaz i požadavky na pohodlí uživatelů. Nejde totiž zdaleka jenom o minimalistické elektromobily, ale o integrované komplexní řešení městské mobility.

K němu sdružení firem, v němž nechybí kromě výše zmíněných subjektů i francouzský energetický monopol ERF, vybralo alsaské alpské město Grenoble, velikostně srovnatelné s Plzní. V něm vznikl dvouletý pilotní projekt, do něhož se zapojily všechny prostředky hromadné dopravy včetně železnice a který kromě integrovaného tarifu a snadného placení přes chytrý telefon s využitím technologie NFC nabízí i intuitivní a snadné plánování cesty.

Pokud se míníte dostat do míst, kam nevedou linky MHD, můžete urazit poslední míli s elektromobilem. Ten si předem objednáte, do půl hodiny vyzvednete a vrátíte na kterémkoliv jiném stanovišti, podobně jako v klasickém car sharingu. V Grenoblu je takových stanovišť 27 a obsahují nabíjecí stojany pro čtyři až šest vlastních a jedno až dvě „cizí“ elektrická auta.

Vůz můžete používat libovolně dlouho, počítat je ale třeba s dojezdem cca 50 km a také základní tarifikací „3-2-1“, čili za prvních 15 minut 3 eura, za druhých 2 eura a za každých dalších euro. Jednoduše přijdete s kartou či mobilním telefonem k autu, přiložíte na zvenčí umístěný snímač, čímž automobil aktivujete, odpojíte napájecí kabel a jedete.

V nabídce jsou dva typy elektromobilů, oba od Toyoty – kromě konvenčního čtyřkolového jednomístného s malou korbičkou ještě menší, futuristická dvoumístná tříkolka i-Road s půdorysem menším, než má běžný motocykl – na běžné parkovací místo pro automobil se vejdou hned čtyři. Nejvyšší rychlost elektromobilu činí 45 km/h, čili stačí řidičský průkaz skupiny AM, potažmo věk od 15 let. A ovládání je zjednodušeno na dva pedály, volant a nejnutnější spínače. Samozřejmě nechybí povinná světelná výbava ani stírače, vybavené kupodivu ostřikovačem.

V rámci novinářské prezentace projektu a jeho slavnostního spuštění jsme urazili několik kilometrů odpoledním všednodenním provozem v Grenoblu. A za volantem menšího i-roadu zažili naprosto nečekaný pocit – skvělou zábavu.

Futuristicky tvarovaná tříkolka, ideově i topologicky připomínající nejspíše kapotovaný skútr, má totiž natáčecí zadní kolo a obě přední naklápěna takzvaným Active Lean systémem. V praxi to znamená, že systém vyhodnotí rychlost a natočení volantu a podle toho vás nakloní. Přední motocyklové pneumatiky ani v divokém úhlu neztrácejí přilnavost a vy si užíváte pocity, blízké těm za řídítky dospělé motorky.

Zatáčky lze řezat velmi svižně, když to přeženete, upozorní vás umělé zavibrování volantu. Vozík dokonce umí zachovat svislou polohu i tehdy, když každé přední kolo jede jinak vysoko. K dispozici jsou dvoje dveře a primitivní vytahovací mechanismus plastových bočních okének, chránící ale před deštěm. Chybí ovšem účinné pérování, přejezdy nerovností tělo bezpečně pozná. Na druhou stranu je pocit rychlosti uvnitř mnohem větší proti skutečnosti.

Když se za pár desítek minut osmělíte a navyknete na fakt, že po zatočení volantem uhýbá netypicky záď, můžete doslova tančit mezi auty. Pestrobarevné vozíky poutají pozornost a projevů agresivity se od francouzských řidičů nedočkáte. Zdali by to platilo i v jiných zemích, (snad) ukáže až čas.

Související články

Témata
20. 9. 2014 20:33
Re: i-Road do každej rodiny
ta cena bude rozhodující , bez debaty. Klidně bych do toho na dojíždění do práce šel, tam víc nepotřebuju. Jenže to nesmí stát jako nové auto...
(samozřejmě píši ve smyslu koupě tohoto, ne popsaného pronájmu)
19. 9. 2014 07:42
Re: i-Road do každej rodiny
Na těch 4990 bych si moc nevsadil. A na 2990 už vůbec, za tolik se prodávají 50 ccm skútry.
18. 9. 2014 21:54
Dizajn
Stvorkolka vyzera dost nestastne, ale i-Road nema chybu, idealny druhy dopravny prostriedok k autu, zvlast ked vo vacsine aut v meste sedi len jeden clovek
"Nic nie je nemoznee, s Toyoootou" :yes:
Avatar - Ondore
18. 9. 2014 12:14
i-Road do každej rodiny
Dotiahnite to do komerčnej podoby, nahoďte rozumnú cenovku (Chlapi hlasuje, koľkí by si to kúpili za cenu 2.990€? A koľkí aj keby to stálo 4.990€?) a nová éra mobility v mestách môže začať :-)

Pán Toyoda, ja by som si teda jeden i-Road poprosil, len nie v tej desnej pink :-) >:-[]
18. 9. 2014 12:07
Jaký to je pocit?
Zajímalo by mě, jaký to je pocit, když se to naklání? Jako na motorce? Ptám se proto, že jsme nikdy v ničem takovém neseděl. A taky bych rád věděl, jestli se to dá převrhnout na bok ven ze zatáčky? Myslím jako když bych to přehnal s rychlostí při nájezdu. Přijde mi to totiž dost vratké.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku