Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D - Dvojitý nástup

Toyota Land Cruiser se dočkala jedenácté generace a v nejnovější verzi nahradí jak řadu 90, tak i v současnosti prodávaný Land Cruiser 100. Po vám nyní přinášíme i praktické zkušenosti z denního provozu z tohoto off-roadu.

Toyota Land Cruiser se dočkala jedenácté generace a v nejnovější verzi nahradí jak řadu 90, tak i v současnosti prodávaný Land Cruiser 100. Po představení vám nyní přinášíme i praktické zkušenosti z denního provozu z tohoto off-roadu.

Označení off-road používáme záměrně, neboť na SUV, kam by snad Land Cruiser mohl někdo řadit, je vůz až nezdravě odolný a terénně zdatný. Už zvenku dává značnou výškou a agresivním výrazem masky najevo, že se jen tak ničeho nelekne. Pokud navíc víme, že vůz disponuje tuhým rámem, zvětšeným zdvihem všech kol, prodlouženým rozvorem a oproti klasickým SUV i bezkonkurenčním rozchodem, není proč se obávat téměř jakéhokoli výletu mimo silnici.

Při nastupování s využitím plastem obložené stupačky pocítíme výšku vozu dvojnásobně. Když už sedíme, či spíše trůníme v kůží potaženém sedadle, hned napoprvé zaujme bohaté prosklení a velmi dobrý výhled do všech stran. Vzadu trochu překáží na dveřích zavěšené náhradní kolo, hodně práce ale zastanou rozměrná zrcátka. Palubní deska je na asijský vůz poměrně decentní, a tradičně kvalitně zpracovaná. Dojem luxusu v námi testované verzi podporuje i doplňkové obložení imitací dřeva. Nadstandardní výbava zahrnující například CD měnič, dvouzónovou klimatizaci či šestici airbagů uspokojí určitě každého, v souladu s tradicí Toyoty si ji nelze objednat samostatně, ale pouze jako součást jednotlivých úrovní výbav. K ergonomii nelze mít vážných výhrad, pouze skupina přepínačů vlevo pod volantem byla i přes své málo časné použití přece jen skryta a vyžadovala více pozornosti na úkor plynulé jízdy.

K využitelnosti vozu přispívá i množství odkládacích prostor, jimž vévodí obrovský tubus ve středové konzole, kam se vejde nejen profesionální fotoaparát, ale například i několik lahví s nápoji… Všestranně elektricky nastavitelná a pohodlná přední sedadla jsou vzorem pro ta vzadu, ta mají sice pouze sklopná opěradla, ale vzhledem k dlouhému rozvoru a značné vnitřní výšce vozu není problém zde převážet tři cestující i na delší vzdálenosti. Námi testovaný vůz byl v pětimístné úpravě s oddělovací „daňovou“ přepážkou a tak jsme nemohli posoudit míru pohodlí na zadních, ze stěn sklápěných sedadel.

O to více místa zůstalo pro zavazadla, ke kterým je přístup po „japonském“ tedy nepohodlně pravostranném otevření pátých dveří. Objem 668 litrů v této konfiguraci ale považujeme za dostatečný.

Třílitrový turbodiesel o výkonu 120 kW stačí na velmi svižnou jízdu a je díky nadstandardní elasticitě schopen zvládat leckterý manévr i bez přeřazování. I díky tempomatu jsme při nikterak pomalé jízdě ujeli přes 600 km s průměrnou spotřebou 9,8l/100 km, což se v podstatě shoduje s hodnotou udávanou výrobcem. Agregát je průměrně hlučný jen po nastartování, při plynulé jízdě téměř není slyšet a ani dynamické testy nezatěžují uši posádky víc, než je příjemné.

Na jízdu po silnici je potřeba si zvykat – v pozitivním slova smyslu. Vzdor tuhému rámu jsou všechna kola zavěšena nezávisle a i přes tlumivý efekt balónových pneumatik je chování vysokého a těžkého Land Cruiseru příjemným překvapením. I bez příplatkového volitelného nastavení tuhosti podvozku se vůz chová příkladně, mírně tužší charakteristika pak pomáhá stabilitě i při razantnější jízdě. Brzdy mají ostrý nástup a jejich účinek neslábne ani při opakovaném použití.

Mimo silnici si pak Land Cruiser může dovolit skutečně hodně. I když jsme auto nevláčeli rozbahněnými roklemi, ani při extrémních sklonech či zlomechjsme nedokázali přinutit kolo k opuštění povrchu. Na prudký svah stačilo připojit pohon přední nápravy a boční náklony jsme neřešili vůbec. Ono se hned jinak jezdí s autem, o kterém víte, že kdyby na věc přišlo, nabízí světlou výšku 215 mm, stoupavost 42°, nájezdové úhly 23° vpředu a 29° vzadu. Mezním hodnotám vystaví auto jen málokdo a i bez příplatkových elektronických pomocníků pro sjíždění či vyjíždění prudkých svahů se lze s Land Cruiserem pustit do lecjaké strže. Mezinápravový diferenciál s omezeným prokluzem a uzávěrka zadního diferenciálu jsou pak jen třešní na dortu tohoto výjimečného vozu. Takže SUV mu raději neříkejme.

Cena základní sestavy 1 295 082 Kč
Výbava základní sestavy centrální diferenciál s omezeným prokluzem, uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, ocelové disky kol s kryty, kryt rezervy, střešní lišty, dvouose nastavitelný volant, digitální hodiny a ukazatel vnější teploty, automatická klimatizace, el. ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední a zadní nášlapy, ABS, EBD, BA, audio – 6x repro, 6CD changer, ochranné obložení spodní části dveří, rozšířené blatníky, přední mlhové světlomety, elektricky ovládaná a vyhřívaná přední sedadla, kožené potahy sedadel, kožený volant a hlavice řadicí páky, optitronová přístrojová deska, tempomat, barevná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka Kč
Cena testované sestavy 1 295 082 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 343 / 1600 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 8.2 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l): 87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2055 / 795
Rozměr pneu: 265/65 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1905
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano