Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota modernizovala svůj nejdivnější model. Hybrid na LPG je stavěn pro jeden účel

Toyota JPN Taxi
Toyota JPN Taxi
Toyota JPN Taxi
Toyota JPN Taxi
21 Fotogalerie
Michal Dokoupil

V Evropě asi všichni znají legendární londýnské taxíky, které jsou vyráběny pouze za tímto účelem. Nejde ale o jediný takový model, pár se jich najde i v jiných zemích. Jedním z nejúspěšnějších je japonská specialita od Toyoty.

V Česku to neznáme, ale v mnohých zemích či městech mají vozy taxi často podobu jednoho specifického modelu. Například v Londýně to jsou černé taxíky TX, v New Yorku to dlouho byly žluté Checkery a po nich Ford Crown Victoria a v Hongkongu to jsou Toyoty Crown Comfort. Poslední jmenovaný vůz měl podobnou roli i v domovském Japonsku, kde jej ale Toyota začala nahrazovat jiným modelem, vyvinutým jen pro tento účel.

Toyota JPN Taxi se vyrábí od roku 2017 a jeho jméno je velmi doslovné. Základním konceptem připomíná zmíněné britské černé taxíky, protože také jde v podstatě o MPV, s odděleným pracovištěm řidiče a zvětšeným prostorem pro cestující. Design je jasně účelový a krásy moc nepobral, vše je zde podřízeno komfortu zákazníků.

Zajímavé je i to, že na pravé straně má pár běžných dveří, zatímco na levé jsou zadní dveře posuvné a dokonce zde může být příplatková výsuvná rampa pro vozíčkáře. Vůz byl mimochodem vyroben na základě požadavků stanovených japonskou vládou, takže úplnou volnost návrhu Toyota neměla.

Zajímavá je i technika, která myslí zejména na nízké provozní náklady. Auto je tedy hybridní, jak se od Toyoty očekává, ale jeho čtyřválcová patnáctistovka je uzpůsobena pro spalování LPG. Nově JPN Taxi prošlo modernizací a právě LPG systém se dočkal větší nádrže, která z 52 litrů narostla na 58 litrů. Hybridní systém vozu není zjevně stavěn na rychlost, motor má výkon 54 kW, elektromotor 45 kW a umístěn je v převodovce CVT. Jak je velká nádrž na benzín, nebo jaký je celkový dojezd, Toyota neudává, v brožuře se uvádí jen kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km.

Pro rok 2025 se navíc objevil lepší přístrojový štít, schopnější bezpečnostní asistenty nebo přepracované nastavitelné výdechy klimatizace v části pro zákazníky. Japonští taxikáři si mohou vůz pořídit v přepočtu za 522.000 Kč, vrcholná výbava Takumi je za 560.000 Kč. To je mimochodem asi o třetinu více, než stál předchozí taxikářský Crown Comfort, japonská vláda ale nákup JPN Taxi podporuje štědrými dotacemi.

V Japonsku není seznam povolených modelů pro služby taxi, setkat se tak dá i s jinými modely, často jinými MPV z produkce Toyoty. Auto se vyváží i do jiných asijských zemí, kde má stejnou funkci. V Japonsku převzalo jméno tamější taxikářské legendy a prodává se jako Comfort Taxi, v Thajsku jej znají jako Thai Taxi.

Video placeholder
Výroba Toyota JPN Taxi v Higashi Fuji Plant • Zdroj: Toyota

Zdroj: Toyota, zdroj foto: Toyota, zdroj videa: Toyota