Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota modernizovala svůj nejdivnější model. Hybrid na LPG je stavěn pro jeden účel

Toyota JPN Taxi
Toyota JPN Taxi
Toyota JPN Taxi
Toyota JPN Taxi
21 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (1)

V Evropě asi všichni znají legendární londýnské taxíky, které jsou vyráběny pouze za tímto účelem. Nejde ale o jediný takový model, pár se jich najde i v jiných zemích. Jedním z nejúspěšnějších je japonská specialita od Toyoty.

V Česku to neznáme, ale v mnohých zemích či městech mají vozy taxi často podobu jednoho specifického modelu. Například v Londýně to jsou černé taxíky TX, v New Yorku to dlouho byly žluté Checkery a po nich Ford Crown Victoria a v Hongkongu to jsou Toyoty Crown Comfort. Poslední jmenovaný vůz měl podobnou roli i v domovském Japonsku, kde jej ale Toyota začala nahrazovat jiným modelem, vyvinutým jen pro tento účel.

Toyota JPN Taxi se vyrábí od roku 2017 a jeho jméno je velmi doslovné. Základním konceptem připomíná zmíněné britské černé taxíky, protože také jde v podstatě o MPV, s odděleným pracovištěm řidiče a zvětšeným prostorem pro cestující. Design je jasně účelový a krásy moc nepobral, vše je zde podřízeno komfortu zákazníků.

Zajímavé je i to, že na pravé straně má pár běžných dveří, zatímco na levé jsou zadní dveře posuvné a dokonce zde může být příplatková výsuvná rampa pro vozíčkáře. Vůz byl mimochodem vyroben na základě požadavků stanovených japonskou vládou, takže úplnou volnost návrhu Toyota neměla.

Zajímavá je i technika, která myslí zejména na nízké provozní náklady. Auto je tedy hybridní, jak se od Toyoty očekává, ale jeho čtyřválcová patnáctistovka je uzpůsobena pro spalování LPG. Nově JPN Taxi prošlo modernizací a právě LPG systém se dočkal větší nádrže, která z 52 litrů narostla na 58 litrů. Hybridní systém vozu není zjevně stavěn na rychlost, motor má výkon 54 kW, elektromotor 45 kW a umístěn je v převodovce CVT. Jak je velká nádrž na benzín, nebo jaký je celkový dojezd, Toyota neudává, v brožuře se uvádí jen kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km.

Pro rok 2025 se navíc objevil lepší přístrojový štít, schopnější bezpečnostní asistenty nebo přepracované nastavitelné výdechy klimatizace v části pro zákazníky. Japonští taxikáři si mohou vůz pořídit v přepočtu za 522.000 Kč, vrcholná výbava Takumi je za 560.000 Kč. To je mimochodem asi o třetinu více, než stál předchozí taxikářský Crown Comfort, japonská vláda ale nákup JPN Taxi podporuje štědrými dotacemi.

V Japonsku není seznam povolených modelů pro služby taxi, setkat se tak dá i s jinými modely, často jinými MPV z produkce Toyoty. Auto se vyváží i do jiných asijských zemí, kde má stejnou funkci. V Japonsku převzalo jméno tamější taxikářské legendy a prodává se jako Comfort Taxi, v Thajsku jej znají jako Thai Taxi.

Video placeholder
Výroba Toyota JPN Taxi v Higashi Fuji Plant • Zdroj: Toyota

Zdroj: Toyota, zdroj foto: Toyota, zdroj videa: Toyota

Vstoupit do diskuze (1)