Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota odhalila staré tajné projekty. Včetně původní slavné Supry

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Toyota slaví 50 let od založení svého amerického designového studia CALTY a odhalila některé dosud nezveřejněné projekty.

Když se automobilka Toyota v sedmdesátých letech rozhodla dobývat nové zahraniční trhy, včetně toho amerického, chtěla mít jistotu, že dokáže globální zákazníky oslovit zajímavým designem. V roce 1973 proto v Kalifornii v tichosti založila studio CALTY Design Research, první designové studio významné automobilky na západním pobřeží USA, které dnes slaví 50 let existence.

Během půl století se toto studio, které vytvářelo kreativní návrhy a posílalo je k inspiraci do japonské centrály, podílelo na vývoji designu mnoha zajímavých modelů. Tím prvním byla druhá generace modelu Toyota Celica, jehož návrh vzešel právě ze studia CALTY.

Video se připravuje ...

 "Kalifornie byla mladistvým, pulzujícím epicentrem svěžích nápadů, skvělé automobilové kultury a okouzlujícího filmového průmyslu, který inspiroval skupinu CALTY k vytváření inovativních návrhů a zavádění nových trendů," řekl Kevin Hunter, prezident společnosti CALTY Design Research.

Při příležitosti oslav půl století se automobilka rozhodla provětrat šuplíky designového studia CALTY a odhalit některé návrhy či prototypy, které dosud viděli jen interní pracovníci. Původně přitom měli zaměstnanci studia jen pozorovat aktuální trendy, případně je předpovídat. Nakonec zde ale vzniklo několik zajímavých návrhů.

Vznikl zde například návrh modernizace ikonického offroadu Land Cruiser FJ40, který si na dobových fotografiích prohlíží Eiji Toyoda, tehdejší prezident společnosti. Zajímavý je však i nakreslený návrh konceptu karavanu z roku 1975.

V osmdesátých letech se studio přesunulo k průzkumu inovativních technik, technologií a designových stylů. Designové týmy navíc dostaly volnost, takže mohly posouvat hranice kreativity, což tou dobou údajně nebylo v designových studiích zcela běžné.

Někteří designéři se tak vcelku přirozeně nadchli pro moderní sportovní vozy, což v roce 1983 vedlo k vytvoření konceptu MX-1. Bíle lakovaný prototyp sportovního vozu s motorem uprostřed zaujal nejen designem, ale také vertikálním otvíráním dveří.

O pár let později vznikl koncept MX-2, který vizi sporťáku s motorem uprostřed dál rozvíjel. Prototyp už ale dostal karoserii vyrobenou z vyztuženého plastu (FRP), dveře uchycené ke střeše ve stylu „Gullwing“ a systém řízení, který umožňoval snadné umístění volantu na pravé i levé straně.

V devadesátých letech se studio výrazně podílelo na designu vozidel Toyota určených pro severoamerický trh. Jmenovitě šlo například o pick-up Tacoma z roku 1995, první generaci hybridního modelu Prius z roku 1997 či sedan Avalon z roku 2005.

Studio se částečně podílelo také na vývoji čtvrté generace modelu Supra (A80). Studio navrhovalo vydat se u Supry cestou klasického sportovního vozu, namísto pokračování ve stylu Grand Touring. Červený koncept dostal protáhlou a lehce vystouplou kapotu, pod kterou se měl vejít řadový šestiválcový motor, a celkově působil elegantně zaobleně.

Designéři také zvětšili některé funkční prvky, například kola, zadní spoiler, kliky dveří či úchyty zpětných zrcátek, aby vozu vtiskli ještě výraznější DNA. Produkční vůz, který byl představen v roce 1993 a dnes je ikonou tuningové scény, ale nakonec vypadá zcela jinak. Přesto se do něj měly některé návrhy propsat.

V roce 2004, s dalším rozšiřováním výroby automobilů Toyota v USA, došlo k vytvoření designového studia CALTY v Ann Arbor v Michiganu. Zde pak vznikaly designové návrhy pro modely určené především na americký trh, jako Tundra, Tacoma, Avalon nebo Sienna.

Mimořádně zajímavá éra pak začala v roce 2010, kdy Akio Toyoda, CEO automobilky a nadšený řidič (účastnící se pod pseudonymem i různých závodů), vyhlásil konec nudným autům. Od té doby se studio CALTY podílelo například na vzniku konceptu Lexus LF-LC (2012), ze kterého se v roce 2018 stal Lexus LC500, nebo FT-1 (2014), který se v roce 2020 stal produkční Toyotou Supra. Zajímavých konceptů a modelů bychom ale v historii studia CALTY nejspíš našli mnohem víc.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme