Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 čtvrté generace: První jízdní dojmy

Autotip Autotip Autotip Autotip 4. 3. 2013 • 16:37
65
16
Zobrazit náhledy (65)
Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4
Čtvrtá generace Toyoty RAV4 v sobě nese rukopis Akia Toyody. Šéf největší automobilky světa rád závodí a nová „ravka“ je překvapivě jezdivé, poctivé a festovní SUV.

Když pod Toyodovým vedením vzniklo skvostné kupé GT86, nenašel se snad nikdo, koho by tenhle nástroj řidičské zábavy neokouzlil. Ale že se sportovní geny přetaví i do DNA běžného SUV pro transport dětí do školky…?

Již minulá RAV4 byla na běžné „es-ú-véčko“ překvapivě jezdivé auto s přesným řízením a pohotovými reakcemi, které jste mohli docela rychle protáhnout po okresce. Jenže co z toho, když se v interiéru tísnily i běžné figury, zavazadelník stěží spolknul dětský kočárek a jeho víko se navíc otevíralo doprava…

Poučení se z chyb je jasné okamžitě po usednutí do interiéru, jemuž prospělo deseticentimetrové natažení rozvoru, jakož i třícentimetrové rozšíření karoserie. Vzdušná kabina překvapí hlavně prostorem vzadu – na kolena máte více místa než v Mazdě CX-5 i Volkswagenu Tiguan, opěradlo zadní lavice lze nastavovat. Vpředu chválíme rozměrná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky i schopnou oporou v ramenou stejně jako další známku fortelnosti – dveřní madlo z velkého land cruiseru.

Natažení karoserie na 4,57 metru (+ 20,5 cm) prospělo zavazadelníku, naskládáte do něj 547 litrů! Navíc se už dveře vyklápějí klasicky nahoru (v nejvyšší výbavě dokonce elektricky) a ne po japonsku k chodníku. Jenom škoda, že zatím chybí alternativa rezervního kola, RAV4 dostanete jen s lepící sadou (importér ale na aplikaci alespoň dojezdového kola pracuje).

Toyoty bodují kvalitou mechaniky a interiéru, což poznáte už po krátké exkurzi vnitřního prostoru. Již prostřední výbava Active disponuje koženým obšitím přístrojové desky a výplní dveří, v sérii najdete například tempomat, parkovací kameru, mlhovky, automatickou duální klimatizaci nebo denní svícení diodami. Bixenony ale „ravka“ mít nemůže ani v nejvyšší specifikaci Style a v příplatcích tato jinde samozřejmá položka chybí. Vzhledem k ceně bychom si dovedli představit také propracovanější přístrojový štít, minimálně u turbodieselů citelně chybí teploměr motoru.

Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style

K první jízdě usedáme do vrcholného turbodieselu v nejvyšší výbavě Style (kožené čalounění, elektrické ovládání sedadel, bezklíčkový vstup, xenony, 18“ litá kola…), tento motor ale koupíte i v základním Poweru za 686 900 Kč. Výkon 110 kW sice neohromí, ale 340 newtonmetrů se počítá, a i když jsou k dispozici až ve 2000/min, velký objem válců znamená plynulý zátah od volnoběhu. Pocitové dynamice můžete pomoci stiskem tlačítka Sport, které přiostří reakce plynu, ztuhne řízení a zároveň upraví rozdělení hnacího momentu pohonu 4x4: elektromagnetická spojka před zadním diferenciálem reguluje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 0:100 až 50:50, ve sportu jde však stále dozadu 10 % síly. Nechybí ani režim Lock, který zamkne elektromagnetickou spojku (50:50) až do rychlosti 40 km/h. Tuto funkci využijete na sněhu či v terénu, kde se RAV4 pohybuje jistě a je z ní dobře vidět díky vyššímu posazu. Spotřebu lze přitom udržet kolem 6 litrů nafty na 100 kilometrů.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic AWD Active

Dvoulitrový benzin mile překvapil jemností a ochotou se vytáčet, trojku lze podržet až nad 150 km/h a ani dlouhé převody neznamenají přílišné trápení motoru. Lineární momentová křivka odráží propracované proměnné časování ventilů, a přestože se pružnost logicky nemůže měřit s turbodieselem, pro uvolněnou rodinnou jízdu benzinový motor naprosto stačí. Ba co více, jeho relaxovaný projev nám byl příjemnější, v zatáčkách netrpěla takto motorizovaná toyota na nedotáčivost a řazení šestistupňového manuálu probíhalo se strojovou přesností a lehčeji než u D-4D. Zvolit však můžete také bezestupňový automat Multidrive S (+ 40 000 Kč) se stejnou udávanou spotřebou 7,2 l na 100 km. My jsme v okolí Barcelony jezdili za 7,5 litru.

A jaké jsou naše první pocity z jezdění s Toyotou RAV4? Nepodbízí se cenou, základních 641 900 korun za benzinovou „čtyřkolku“ odráží objektivní přednosti a dává tušit poctivost spojenou se spolehlivostí značky. Investované peníze se navíc vrátí při prodeji ojetiny, která si díky úrovni a dobrému jménu značky drží cenu mnohem lépe než levnější korejská konkurence.

Plusy

  • Dojem robustnosti
  • Přesné a tuhé řízení
  • Konečně prostorná kabina
  • Velký zavazadelník, přístup
  • Stabilní podvozek, funkční 4x4

Minusy

  • Nelze s bixenony
  • Vyšší základní cena
  • Mdlá nabídka barev
  • Lacinější přístrojový štít bez teploměru

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Osobní zkušenost
| 5. 3. 2013
Toyota mne štve s tím modrým podsvícením. Snad nejhorší barva, jaká může být, a ke všemu každý display trochu jiný. Oni to snad dělají schválně.
Osobní zkušenost
| 5. 3. 2013
Pod sedadly má výdechy kde kdo. Ale co takhle ze středové konzole a z B sloupku? V nižší střední snad nikdo nenabízí tří-, nebo čtyřzónovou klimatizaci, výdechy i tak potěší.
Srovnání s CX5
| 5. 3. 2013
Mazdu má žena a je to opravdu velice příjemné auto. Automat řadí rychle, hladce a logicky. Motorizace je 2,2 D. Co se mi nelíbí - navigace. Složité ovládání, párování telefonu přes BT je nějak pomalé. Automatické světlomety někdy zmatkují. Jinak jde z mého pohledu o dokonalé auto ve své třídě.
Osobní zkušenost
| 4. 3. 2013
Mluvím o větrání a topení na středovém tunelu, jestli máš rád v zimě spocený nohy a v létě zmrzlý prsty tak prosím...
I evropská nižší střední je má a mrzí mě, že japonci potřeby druhýho oddílu v autě nevnímají.
Osobní zkušenost
| 4. 3. 2013
to iste by som skusil urobit u RAV4ky. lebo 3. generacia ich tiez ma pod sedadlami.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku