Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota ukázala novou vlajkovou loď pro Japonsko. Pět litrů zůstalo, V12 nikoliv

Jan Mička
Diskuze (9)
Je až s podivem, že se jedná teprve od třetí generaci Toyoty Century. Model jako takový se totiž prodává už od roku 1967.

Luxusní zboží nestárne, ono pouze zraje. Tak to platí nejenom u automobilek jako je Bentley nebo Rolls-Royce, ale kupodivu také u japonské Toyoty, avšak samozřejmě záleží na nabídce každého z trhů. Zatímco u nás jsou v oblibě SUV a aktuální RAV4, jakkoliv se v jedná o mladé auto, nebude mít třeba za pět let současný punc a půjde o pouhou ojetinu, v případě modelu Century jsou měřítka nastavená úplně jinak.

První generace se začal vyrábět v listopadu 1967 a byla nahrazena až v dubnu 1997. To je na dnešní poměry něco naprosto nevídaného. Pod kapotou se postupně vystřídaly tři osmiválce, a sice s objemem tři litry (1967-1973), 3,4 litru (1973-1982) a 4,0 litru (1982-1997), s výjimkou let 1967-1975 se nabízely pouze automatické převodovky. Opulentní sedan se snad nekonečným zadním převisem se v roce 1975 dokonce představil na tokijském autosalonu jako koncept s plynovou turbínou a elektromotorem, Toyota pak s těmito motory „laborovala“ i v dalších letech.

Nástupce posunul hranice luxusu ještě o kus dále, hlavně ale dorazil výhradně s pětilitrovým dvanáctiválcem 1GZ-FE (206 kW) kombinovaným nejdříve se čtyř- a později se šestistupňovým automatem. Zajímavostí je, že jde o první a japonské auto s dvanáctiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, současně se bavíme o prvním dvanáctiválci Toyoty vůbec.

Na základě standardního Century byly vyrobeny čtyři exempláře Century Royal, každý s cenou půl milionu dolarů. Šlo o zvláštní objednávku dvoru císaře Akihira, karoserie byla obrněná, uvnitř byste našli žulu, rýžový papír nebo ručně tkaný velur. Auto celkově narostlo – zatímco běžné Century druhé generace měřilo 5.270 milimetrů, Royal byl delší o 885 milimetrů. S 1770 milimetry byl rovněž o 295 milimetrů vyšší a vážil téměř tři tuny.

Nyní se konečně dostáváme do současnosti. Třetí generace Toyoty Century si odbude premiéru už 25. října na autosalonu v Tokiu a opět půjde o jeden z nejluxusnějších japonských produktů. Vůz zůstává věrný tradicím a přináší opulentní vnější tvary, interiér je čtyřmístný a kombinuje kůži, dřevo a exkluzivní tkaniny. Jenom ten dvanáctiválcový motor bohužel nezůstal.

Pod kapotou nové Toyoty Century totiž najdeme pětilitrový osmiválec 2UR-FSE kombinovaný s elektromotorem, soudě podle označení se tedy jedná o ústrojí Hybrid System II z Lexusu LS. Automobilka výkon neuvádí, odhadovat se však něco okolo 400 koní a 500 newtonmetrů. Proč to všechno? Pro dosažení nejlepší spotřeby ve třídě. Přestože vůz vypadá opravdu hodně retro, je vybaven celou řadou bezpečnostních asistentů, má diodové světlomety nebo digitální přístrojový štít. Má dokonce systém pro aktivní potlačení zvuku motoru a speciální pneumatiky snižující valivý hluk a vibrace během jízdy.

Toyota Century - mezigenerační srovnání rozměrů
GeneraceI. (1967-1997)*II. (1997-2016)Royal (2006)III. (2017-)
Délka [mm]5120, 5270, 5770527061555335
Šířka [mm]1890189020501930
Výška [mm]1430-1460147517701505
Rozvor [mm]2860, 3010, 3510302535103090
*rozměry platí pro roky 1967-1981, 1981-1997 (typ L) a dále pro limuzínu

Jan Mička
Diskuze (9)
1. 11. 2017 06:27
Re: zastaralý interiér
Japonská královská rodina kožu nechce. Je nepohodlná a vŕzga. Je to v inom článku o tomto aute.
9. 10. 2017 13:04
zastaralý interiér
Vím že u tohoto auta nejde o to, ukáza high tech. Ale asi díky zde zvoleným mteriálům mi tahle kombinace připadá jako nudná a zastaralá. Proč aspoň neprezentují auto v kůži?
A Exteriém mi příjde jako kopir Rolls Royce. Od světel až po linii zádě a boku.
8. 10. 2017 15:45
Re: Boží! Jakuza bude mít radost!
Přesně tak, tohle stejně nikdy nebude auto pro aktivního řidiče. Toto je auto pro boháče, kteří se vozí vzadu! Tady jde jen o maximální komfort a taky samozřejmě o prestiž!;-)
Avatar - Ja Prvni 123
8. 10. 2017 10:47
Re: Boží! Jakuza bude mít radost!
Právě naopak... tohle je typ auta, kde mi to všechno nevadí... a dokonce i ten hybrid = podpora elektromotoru mi přijde na místě.
S tímhle si stejně radost z řízení neužiješ. Tohle má jet pokud možno "samo".

Ne, tím nemyslím autonomní řízení...
;-)
8. 10. 2017 08:17
Re: Boží! Jakuza bude mít radost!
Ani mauálnu prevodovku a celé je to naplnené elektronickými zbytočnosťami >:D >:D