Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota bZ3X
Toyota bZ3X
Toyota bZ3X
Toyota bZ3X
15 Fotogalerie

Toyota uvedla elektrické SUV za 350 tisíc, pod náporem objednávek padnul server

Michal Dokoupil

S elektromobily se Toyota zatím příliš nevytáhla, její prvotina v Evropě nepatří mezi ty nejvyspělejší auta. Přesto se prodává dobře a to samé se dá říct i o dalších modelech série bZ. Ten nejnovější je velký jako Enyaq, ale vyjde na čtvrtinu ceny.

Elektrické SUV Toyota bZ4X je i přes nepříznivé recenze překvapivě úspěšné. Loni její prodeje v Evropě vyrostly o 41,2 % na 23.646 kusů a dostala se tak i před Hyundai Ioniq 5 nebo BMW i5. V Norsku dokonce některé měsíce prodejům vládla a nakonec si získala celkově páté místo.

V Číně má Toyota už tři modely ze série bZ a sedan bZ3 postavený na základech BYD patří mezi ty úspěšnější elektromobily zahraničních značek, loni jeho prodeje rostly o 85,1 % na 44.479 kusů. A vypadá to, že novinka bZ3X zamíří ještě výše. Když se před pár dny představila, během hodiny získala přes 10.000 objednávek a dokonce se po oznámení cen zhroutil server, kde se lidé mohli registrovat.

Novinka je nejlevnějším elektromobilem Toyoty na tamním trhu, vyjde v přepočtu jen na 351.000 Kč. Přitom jde o SUV velikostí srovnatelné třeba se Škodou Enyaq. Toyota má ale pohon předních kol a na výběr mezi elektromotory o výkonu 150 nebo 165 kW. Baterie jsou k dispozici hned tři, s 50, 58,4 a 67,9 kWh. I s tou největší auto pořád stojí v přepočtu jen 511.000 Kč.

Toyota si ovšem práci na čtvrtém zástupci řady bZ řádně ulehčila. Auto vzniká ve společném podniku s jihočínskou automobilkou GAC a právě její elektromobil Aion V druhé generace byl základem pro bZ3X. Má tedy stejnou platformu, velmi podobné rozměry a samozřejmě stejnou techniku. Je to ostatně vidět na karoserii, kde například boční dveře jsou v podstatě totožné. A velmi podobný je i interiér, který se velmi liší od toho, co známe z Toyot v Evropě.

Video placeholder
Toyota bZ4X, pokus o sabotáž elektromobility? • Toyota

Zároveň má ale auto nabídnout také nějakou formu autonomního řízení, na což si Toyota vypůjčila systém od čínského startupu Momenta. Vyšší výbavy (480.000 – 511.000 Kč) mají díky tomu lidar firmy Robosense a další potřebné senzory, celý systém pohání čip Nvidia Orin X.

Kromě bZ3X se do prodeje chystá také SUV kupé bZ3C, tentokrát ovšem vyráběné ve společném podniku s automobilkou FAW. V tom už vzniká i sedan bZ3 a stejně jako on je nové SUV založené na japonské platformě e-TNGA a využívá baterie a elektromotory BYD. Všechny vozy série bZ3 jsou prozatím převážně čínskou záležitostí, vyvážejí se pouze na některé rozvojové trhy.