Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota: Ve znamení přeplňovaného motoru

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 4. 3. 2015 • 09:20
36
50
Zobrazit náhledy (36)
Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota Toyota
Letošní Ženeva hostila kromě inovovaných modelů Auris a Avensis také představení zcela nového čtyřválce. Svůj debut si odbývá právě v Aurisu.

Motoráři Toyoty mají velké plány. V období od dubna do konce letošního roku chtějí na trh vrhnout neuvěřitelných čtrnáct nových motorů. Jak to nakonec dopadne, se ukáže v blízké budoucnosti.

První vlaštovkou tohoto ambiciózního plánu je nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru. Jeho zvláštností, uplatněnou již na agregátu 1,0 litru známého z Ayga či Yarisu od roku 2014, je schopnost pracovat ve dvou odlišných režimech. V klasickém Ottově cyklu a méně obvyklém Atkinsonově cyklu.

Čarování s časováním

Cílem vývoje nového motory byla maximální možná účinnost v kombinaci s vysokými výkony. Toho nelze dosáhnout bez pokročilého stupně řízení plnění. Zatímco na výfukovém vačkovém hřídeli se používá obvyklé proměnné časování VVT-i řešené hydraulickým přesuvníkem, na sací vačce je uplatněn modernější systém pojmenovaný VVT-iW (Varibale vale Timing – inteligent Wide). Co si pod tím představit? Jedná se o řešení, poprvé prezentované na motoru 8AR-FTS, který pohání nový Lexus NX 200t. Na rozdíl od něj si ale nový motor 1.2 Turbo vystačí pouze s přímým vstřikováním benzínu D4-T.

Namísto přesuvníku pracujícího s tlakem oleje je zde použit v zásadě krokový elektromotor, nasazený přímo na vačkovém hřídeli. V režimu částečného zatížení pracuje motor v Atkinsonově cyklu. To znamená opožděné zavírání sacích ventilů při kompresním zdvihu. Část homogenní směsi je tak vytlačována zpět do sání. Tím je docíleno výrazného zkrácení kompresního zdvihu oproti expanznímu. To v zásadě zvyšuje termodynamickou účinnost motoru.

Toyota 1.2Turbo - základní technické údaje
Motor1.2T
Zdvihový objem [cm3]1197
Válce/ventily4.4
Vrtání x zdvih [mm]71,5 x 74,5
Kompresní poměr [x:1]10
Největší výkon [kW/min]85/5200-5600
Točivý moment [N.m/min]184/1500-4000
Druh vstrikovánípřímé D4-T
Proměnné časováníAno (VVT-iW/VVT-i)

Původně byl Atkinsonův cyklus zamýšlen k použití u motorů s atmosférickým plněním. Varianta pro přeplňovaný motor se nazývá Millerův cyklus. Jistě si vzpomínáte na Mazdu Xedos 9 s motorem 2.3 Miller. U ní byl rozdíl mezi kompresním a expanzním zdvihem kompenzován přeplňováním mechanickým kompresorem typu lysholm. Klasický Atkinson používá kromě výše zmíněného tříválce Toyoty již nějaký čas například čtyřválec Honda 1.8 i-VTEC (R18A) známí z posledních dvou generací Civicu.

Motor Toyoty ale pracuje s obvyklejším turbodmychadlem. Chlazené je vodou, přičemž je přišroubované přímo k hlavě motoru. V ní jsou vytvořeny sací kanály podporující výrazné vertikální víření vzduchu, takzvaný tumble efekt. Tomu jsou přizpůsobena také dna pístů. I díky těmto opatřením je možno pracovat s relativně vyšším statickým kompresním poměrem 10:1.

Nový Auris i Avensis

V rámci autosalonu v Ženevě neuvedla Toyota pouze nový motor, nýbrž také inovovala své modely Auris a Avensis. Všechny jejich agregáty nyní splňují emisní normu Euro6. Novinkou v Avensisu je aplikace bezpečnostního systému Toyota Safety Sense. Jde o obdobu známého systému Pre safe, tedy zařízení, které jednak umí předcházet nehodám a když už k nim dojde, dokáže v maximálně možné míře zmírnit následky. Již nějaký čas mají Toyoty vznětové motory o objemu 1,6 litru od BMW. Podle dostupných zdrojů by se tato změna měla od nynějška týkat také dvoulitru. Z dostupných zdrojů vyplývá, že motor Toyota 1AD-FTV (dvoulitr), stejně jako 2AD-FTV (2,2 litr) by měly být nahrazeny dvoulitrem BMW, zřejmě novou řadou B47D20.


Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - N6600
:(((
| 25. 3. 2015
Sice 200 rokov po funuse, ale i tak odpisem...

Ja nepotrebujem turbo. Hybridny system ho v pohode zastupi. A len pre Tvoje info, ze by som si ju aj tak nekupil. Mas pravdu. Presne preto mam IS 250 a LS600h.

Jediny dovod, preco Toyota prisla s turbom su fleetove emisie. Nic viac, nic menej.
Avatar - Cuba66
Toyota se zblaznila
| 6. 3. 2015
No jen v tom, že dvoulitr s 91kW už Toyota nabízet nebude, že už je to minulost. Proto ten můj povzdech "bohužel".
Sám ten motor mám, ve verzi 93kW. Je naprosto v pohodě, hlavně zátah je lineární. Ve verzi 91kW z posledních verzí by měl být ještě přepracovaný, například dvojstupňové olejové čerpadlo, upravené písty atd. Ale právě nevím, jestli ten D4-D 2.0 co je ve faceliftovaném Avensisu s výkonem 105kW je upravený původní 1AD-FTV, nebo jestli to je zase derivát BMW. Osobně bych byl pro a více by se mi líbilo, kdyby to byl motor Toyota.
Tak asi tak, snad už víš, jak jsem to myslel ;-)
Toyota se zblaznila
| 6. 3. 2015
V čem nemám pravdu? V tom, že nevidím problém, kdyby Toyota nabízela současně bavorácký a svůj dvoulitr?
Avatar - simon_sez
Toyota turbo
| 5. 3. 2015
pocuj deda, ty si mal tych aut (a celkom zaujimavych) celkom dost, co ta tak poslednu dobu citam ; nechces sa o tom viac rozpisat? napr. na blogu na pokracovanie...
:(((
| 5. 3. 2015
Nesmut, urcite by si si ju aj tak nekupil ako vacsina tu truchliacich diskuterov. Kazdy sa tu hra nato ake su atmosfery fajn motory, ako je skoda ze dalsia tradicna znacka prechadza na turbo a bla bla bla....Turbo je spravna cesta, hoci tie objemy nemusia byt tak tragicky male (1,0 EB). Atmosfera je uz pomaly okrajova zalezitost (zubami nechtami sa jej drzi uz len Azia, aj to nie v top sportovych modeloch) a hocake male turbo jej natrhne *. A spolahlivost? Ak budes jazdit ako clovek tak bude tu aj ta spolahlivost.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku