Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
73 Fotogalerie

Toyota Yaris (1999-2005) – Boubelka do města

Aleš Dragoun
Nejmenší evropská toyota je věrná pověsti své značky – zdobí ji vynikající spolehlivost. První generace pomalu stárne a ceny klesají.

Nástupce poměrně populárního, ale designově poněkud nudného a u nás nikdy oficiálně nenabízeného Starletu se jako druhý vůz ze Země vycházejícího slunce po Nissanu Micra může pochlubit titulem evropského Automobilu roku, získal jej v roce 2000. První exempláře sice putovaly do Evropy z Japonska, od roku 2001 už se ovšem pro starý kontinent na Dálném východě nevyráběl, jeho rodištěm se stala továrna ve francouzském Valenciennes. Japonci a Američané si mohli koupit odvozené modely Platz, respektive Echo.

Trocha historie

Koncept Yarisu se objevil poprvé již v Ženevě v roce 1998 a pozdější produkční model se zvenčí příliš nelišil. Ten byl představen na podzim v Paříži, uvedení na trh se však dočkal až na začátku roku 1999 jako tří a pětidveřový hatchback. Nejdříve byl pod kapotou pouze jeden zážehový motor, za který se Japonci ovšem vůbec nemuseli stydět: čtyřválec o objemu 1 litru s výkonem 50 kW měl totiž nejen šestnáct ventilů, ale dokonce i variabilní časování VVT-i. Malá toyota by dnes svou délkou patřila spíše na horní okraj třídy minivozů, neboť měří 3615 mm. Velkorysá je ale šířka vozu 1660 mm a výška 1500 mm, rozvor náprav 2370 mm prozrazuje minimální převisy karoserie.

toyotatoyota | acz 

Zkraje roku 2000 se začal nabízet odvozený minivan s přídomkem Verso, který měl výstavní premiéru v Ženevě 1999, tehdy ještě coby koncept, byť již blízký sériové podobě. Ta se objevila na stánku Toyoty ve Frankfurtu. Verso dostalo jako nejsilnější pohonnou jednotku patnáctistovku s výkonem 78 kW, kromě něj jej poháněl i motor 1,3 litru se 63 kW, nejslabší litr se do něj nemontoval, protože by byl na tento vůz příliš slabý. Automobil byl o 25 cm delší než základní Yaris a o 10 cm vyšší. Pro japonský trh se vyráběl obdobný model Funcargo.

Půvabný kabriolet ze Ženevy 2000 se do sériové výroby bohužel nedostal. Špičkový agregát s objemem 1,5 litru se na podzim objevil i v hatchbacku – dostaly jej ostré verze T-Sport (zkráceně TS). Ty měly na rozdíl od obyčejných variant analogové ukazatele. Tehdy si cestu pod kapotu našla i třináctistovka z Versa. Modely s tímto motorem měly rozsáhlejší výbavu, lakované nárazníky a existovala i edice Stinger v černé barvě s atraktivními spoilery.

Rok 2002 přinesl konečně turbodiesel – nesl označení 1,4 D-4D, používal moderní vstřikování systému common-rail a disponoval výkonem 55 kW. Z nabídky českého dovozce zmizelo Verso, o které domácí zákazníci nejevili příliš zájem, i když dnešní Škoda Roomster přišla v roce 2006 s podobnou koncepcí a celkem úspěšně se prodává. Yaris Verso se prodávalo jen dva roky a v bazarech jej často nenajdete.

V roce 2003 přišel nezbytný facelift, modernizované provedení poznáme hlavně zepředu, světlomety dostaly čirou optiku a ve své spodní části slzičky. Zadní pak měly novou grafiku, taktéž nárazníky byly nové. Interiéru dominoval jiný volant a výdechy ventilace, ostatní retuše byly pouze decentní. Změnila se ovšem i technika, motory se musely přizpůsobit normě Euro 4. Výkon u základního litru tedy klesl na 48 kW, ten mohl být nově spřažen také s robotizovanou sekvenční převodovkou MMT. Zážehová patnáctistovka verze T-Sport dávala po úpravách 77 kW, třináctistovka byla pak úplně nová s výkonem 64 kW.

Na konci roku se začala vyrábět limitovaná série T-Sport Turbo. Jak již název napovídá, motor o objemu 1,5 litru dostal přeplňování turbodmychadlem, což jeho výkon zvedlo na 110 kW. Běžné yarisy se prodávaly také jako akční modely Blue a Dream, které zákazníky hýčkaly výbavou v podobě lepšího audia, respektive klimatizace.

toyotatoyota | acz 

Podzimní autosalon ve Frankfurtu 2005 znamenal výstavní premiéru nové generace Yarisu, která se začala vyrábět v prosinci a po nedávné modernizaci stále opouští francouzský závod Toyoty. To znamenalo konec pro předchůdce, který byl nejprodávanějším modelem japonské automobilky v Evropě. Jako ojetina je také velmi vyhledávaný.

Bezpečnost a spolehlivost

Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala Toyota Yaris první generace v roce 2000. Proti pevné překážce se rozjel třídveřový hatchback s motorem 1,0 l a výbavou Terra, která z bezpečnostních prvků zahrnovala též dva čelní airbagy a bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu. Za ochranu posádky si malá toyota odnesla tehdy pěkný výsledek 29 bodů, což znamenalo čtyři hvězdičky z pěti možných. Za čelní střet jí náleželo celkem 13 bodů, posádka při něm vyvázne maximálně se středně těžkými zraněními stehen – řidič obou a spolujezdec levého. Test bočního střetu pak přinesl vynikajících 16 bodů, tam řidičovi žádné významné nebezpečí nehrozí! Za ochranu chodců získala Toyota Yaris dvě hvězdičky a 13 bodů, ale ještě dle metodiky, která platila před rokem 2002.

TÜV AUTO REPORT 2009 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Corolla Verso na vrcholu
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 4-5 let): Porsche, Porsche, Subaru
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 6-7 let): 3 sportovní z Německa a 2 SUV z Japonska v TOP5
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 8-9 let): Mezi 15 nejlepšími pouze 4 německé modely
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 10-11 let): Desetiletá auta mají najeto obvykle přes 120 tisíc km

Ve statistikách TÜV 2009 zaujímá první generace japonského minivozu mezi nejmladšími 2-3 roky starými ojetinami 9. místo ze 112 hodnocených vozů s výsledkem 2,9 % vážných závad na každých 100 vozů. Připomeňme jen, že sběr dat pro nejnovější report začal v létě 2007, takže v nejmladší kategorii jsou skutečně stále vozy první generace. Mezi 4-5letými ojetinami najdeme tento automobil na 18. příčce ze 109 hodnocených aut s 6,2 % vážných závad. Mezi 6-7letými je malá toyota opět v první desítce – na 7. místě z 94 vozů, tentokrát s výsledkem 7,8 % vážných závad na 100 vozů, které se dostavily k technické kontrole. Stejná příčka jí patří i v kategorii 8-9 let s 9,6 % poruch, které technici TÜV při prohlídkách považovali za vážné. Z výsledků je patrné, že Toyota Yaris patří k nejspolehlivějším vozům vůbec.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
TOYOTA YARIS na MOJE.AUTO.cz

Technici německé společnosti poukazují pouze na problémy s účinností brzd, zejména těch zadních. Jinak ostatní části vozu, podvozkem a nápravami počínaje, přes výfukovou soustavu, řízení a převodovku až po světlomety jsou většinou ve výborné kondici.

Klady

První generace Toyoty Yaris je velmi vyhledávanou ojetinou. Její předností je vysoká provozní spolehlivost, pro japonskou značku typická. Trochu boubelaté vnější tvary mají své zaryté zastánce (nebo spíše zastánkyně), ale i odpůrce. Líbí se zejména ženám, které tento vůz velmi často využívají k jízdám po městě, případně jím jezdí mladé bezdětné páry, nebo naopak starší, kterým již ratolesti odrostly a větší vůz nepotřebují. Může je potěšit přesné řízení a na tuto třídu velmi dobré jízdní vlastnosti, karoserie se i přes vyšší stavbu nenaklání. Velmi slušná je i ovladatelnost, díky kompaktním rozměrům se s yarisem otočíte na pětníku.

toyotatoyota | acz 

Určitě vás nadchne dostatek odkládacích prostor a prostorný interiér. Špičková je variabilita, zadní lavice je totiž posuvná v rozmezí 150 mm, takže se dá přizpůsobit aktuálním potřebám. Cestující vzadu tak nemusejí strádat, pouze ti vyšší si mohou stěžovat na méně místa pro hlavy. Pro ty přední je ho na danou třídu ve všech směrech dostatek. Ruku v ruce s variabilitou jde i velikost zavazadelníku, ten disponuje základními 205 l, při posunutí co nejvíce dopředu má pak o 100 l více. Pak se ovšem nevejdou na zadní sedadla ani malí pasažéři v dětských sedačkách.

Základní agregát disponuje slušným výkonem, pružností i nízkou spotřebou, i po městě se dá běžně jezdit pod 6 litrů. Spadá také do nejnižší kategorie povinného ručení a jeho rozvody jsou poháněny ozubeným řetězem, jehož výměnu výrobce nepředepisuje. Motorový olej třídy 5W-40 doporučuje automobilka měnit již po 15.000 km, což se může zdát jako krátká doba, ale většina motoristů ví, že se to rozhodně vyplatí. Těm se sportovními choutkami rozhodně doporučujeme verzi T-Sport, výskyt varianty s přeplňováním, která nabízí skvělé řidičské zážitky, je častý asi jako pověstného šafránu. Bylo jich totiž jen 600 kusů a k nám se dovážela jen na objednávku.

toyotatoyota | acz 

Zápory

Majitelé (či spíše majitelky) těchto vozů může trápit špatné odhlučnění podvozku, který tlumí nerovnosti spíše průměrně, není ani přehnaně tvrdý, ani až příliš komfortní. Dobře na tom není z hlediska hluku ani motorový prostor, zvuk agregátů proniká do interiéru až příliš.

Digitální přístroje jsou sice dobře čitelné, ale celá kaplička je umístěna uprostřed, což vyžaduje zvyk, většina ukazatelů je mimo zorný úhel řidiče. V interiéru příliš nevydrží čalounění sedadel. Na zadní sedadla je pak špatný přístup, což ovšem platí pouze pro třídveřovou verzi. Při sklopení a posunutí sedadla spolujezdce vznikne jen malý nástupní prostor, ale většina konkurence na tom není o mnoho lépe.

Řazení není vyloženě nepřesné, ale k ideálu mu také hodně chybí, zkrátka průměr. Redaktoři auto.cz si v testu stěžovali na řazení zpátečky. Materiály odpovídají třídě malých vozů, palubní desku tvoří výhradně tvrdé plasty, nepotěší ale jejich vrzání. Základní litrový motor je při rychlostech na dálničním limitu již dost hlučný, je ovšem pravdou, že na nich se malý yaris příliš často nepohybuje. Při předjíždění také potřebujete větší prostor, i když má litrový agregát větší výkon, schází mu točivý moment. Redaktoři auto.cz si také stěžovali na mírně poddimenzovaný podvozek u vozů s motory 1,3 litru, silnější patnáctistovka verze T-Sport byla pak hodně hlučná. I přes klesající ceny jsou stále oproti konkurenci vyšší, spolehlivost vozu hraje zkrátka roli. Japonské vozy mají obecně také dražší náhradní díly, a to i ty, které je třeba měnit běžně jako u každého jiného vozu. Pokud již dojde byť k drobnější nehodě, vysoko umístěný zadní nárazník neplní svou funkci.

TOYOTA YARIS P10 na AUTO.cz
TEST Toyota Yaris 1,0 16V (08/1999)
TEST Toyota Yaris TS – Zuřivá nákupní taška (04/2002)
TEST Toyota Yaris 1.0 MMT Terra - Kulaté štěstí (09/2003)
TEST Toyota Yaris TS Turbo nr. 279 - Okysličená krev (02/2004)

Závady

Malý Japonec s francouzským pasem sice patří mezi nejspolehlivější automobily vůbec, samozřejmě ale není zcela bez závad. Často odcházejí ložiska kol. Potíže jsou se vstřikovači u turbodieselu 1,4 D-4D, které dodával Bosch. Zážehové agregáty pak trápí měřiče množství nasávaného vzduchu, a to pokud použijete neoriginální vzduchový filtr. Spoje hadic chlazení netěsní. Zadní brzdy mají nesouměrný účinek, často také praskají manžety homokinetických kloubů. Stávkuje i vnější osvětlení. Do předních světlometů pak zatéká, což způsobuje jejich mlžení. V systému variabilního časování ventilů se objevují karbonové usazeniny, jeho zanesení prozradí kontrolka diagnostiky. Koroze napadá koncový díl výfuku a brzdové vedení.

toyotatoyota | acz 

Ceny

Nejstarší yarisy dnes seženete od 65.000 korun. Takový vůz bude mít ovšem najeto kolem 150.000 km a pod kapotou litrový motor, kterých je v bazarech zdaleka nejvíce. Vozy se stotisícovými proběhy stojí v současnosti kolem 90.000 korun, za které se dá koupit i výkonnější třináctistovka. Pokud hledáte automobil se základním agregátem, který má na počítači kilometrů nižší údaj, dáte za něj zhruba 120-150 tisíc. Na 130 tisících začínají i dieselové čtrnáctistovky. Nejmladší ojetiny z let 2004-2005 stojí přibližně 170-200 tisíc, většinou mají najeto do 50.000 km a jedná se o verze s bohatou výbavou. Sporadicky se objevující ostré varianty T-Sport jsou k mání již od 80.000 korun, potenciální zájemce si ovšem musí uvědomit, že vzhledem k nabízeným výkonům tento automobil nejezdil pomalu a 100 tisíc ujetých kilometrů na něm může být znát. Ještě méně je minivanů Verso, ty jsou k mání od 120.000 korun.

Co říká odborník

(Martin Seidl, manažer skladu Auto ESA)

Yaris potvrzuje kvalitu vozidel značky Toyota a rozhodně nedělá svému výrobci ostudu. Z hlediska prodejnosti se jedná o jedno z nejoblíbenějších ojetých vozidel ve svém segmentu. Dlouhodobě panuje statistikám spolehlivosti německé TÜV, nachází se na předních příčkách.

Yaris nabízí na dobu svého vzniku několik technických vymožeností. Motor o objemu jeden litr s šestnáctiventilovou technikou a variabilním časováním ventilů byste u konkurence jen těžko hledali. Přístrojová kaplička s digitálním rychloměrem a otáčkoměrem umístěná uprostřed má speciální optiku, kdy má řidič dojem, že je až někde v hloubi palubní desky. Nenamáhá tedy tolik oči při přeostřování ze silnice na přístroje. Posuvná zadní lavice pak dokáže zvětšit zavazadlový prostor. Ten při svém maximu pojme 305 litrů. Je také nutno říci, že Yaris není etalonem v jízdních vlastnostech, karoserie má tendenci se houpat a kola na nerovnostech odskakují, tolik vychvalovaný přístrojový štít může připadat nepřehledný. Interiér není vzorově zpracován a ozývají se různé pazvuky.

Na výběr mají klienti v bazarech mezi několika zážehovými verzemi a jednou vznětovou. Právě diesel je nejméně doporučován, ve servisech se potýkali se závadami na vstřikovačích. Ty jsou od Bosche a jsou opravdu slabým článkem, jejich oprava může vyjít na více jak dvanáct tisíc korun. Motor je poháněn odolným rozvodovým řetězem. U zážehových variant můžete narazit na závadu ve špatném měřiči množství nasávaného vzduchu, ta je nejčastější. Variabilní časování ventilů trápí občasné zakarbonování systému, porucha se hlásí rozsvícením kontrolky diagnostiky.

Společnou vadou pro všechny verze jsou poté volná táhla stabilizátoru přední nápravy, koroze výfuku a předčasně opotřebená ložiska kol, která se hlásí typickým valivým zvukem. Několikrát jsme se potýkali i s úniky média ve spojích chladícího systému.

Přednosti

  • vysoká spolehlivost
  • dobré jízdní vlastnosti
  • výborná ovladatelnost
  • přesné řízení
  • prostorný interiér
  • dostatek odkládacích prostor
  • variabilita (zadní posuvná lavice)
  • dobře čitelné digitální přístroje
  • výkon a pružnost litrového motoru
  • nízká kombinovaná spotřeba litrového agregátu

Nedostatky

  • špatné odhlučnění podvozku a motoru
  • přístrojová kaplička umístěná uprostřed
  • vrzající plasty v interiéru
  • špatný přístup na zadní sedadla u třídveřové verze
  • rychle se opotřebovávající čalounění sedadel
  • méně místa pro hlavy vyšších cestujících vzadu
  • méně přesné řazení
  • vyšší hlučnost litrového motoru (nad 120 km/h) a agregátu 1,5 litru
  • poddimenzovaný podvozek vozů s motory 1,3 litru (do roku 2003)
  • ceny ojetin a náhradních dílů
  • vysoko umístěný zadní nárazník (u modelů do modernizace)

Nejčastější závady

  • opotřebovaná ložiska kol
  • potíže se vstřikovači u turbodieselů
  • závady měřičů množství nasávaného vzduchu u zážehových motorů
  • netěsné spoje hadic chlazení
  • nepravidelný účinek zadních brzd
  • praskání manžet homokinetických kloubů
  • závady vnějšího osvětlení
  • průnik vody do světlometů
  • zakarbonovaný systém variabilního časování ventilů
  • koroze výfuku a brzdového vedení

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Toyoty Yaris na moje.auto.cz
TOYOTA YARIS na MOJE.AUTO.cz